عیب یابی سیستم کلاچ خودرو

0

عیب یابی سیستم کلاچ ،علائم خرابی سیم کلاچ ،علت لرزش پدال کلاچ ،بلبرینگ کلاچ ۲۰۶ ،خرابی دوشاخه کلاچ ،تعویض سیم کلاچ پراید ،رگلاژ کلاچ پراید ،پمپ کلاچ بالا ،دوشاخه کلاچ پراید

۱ – در صورت خرابی بلبرینگ، با فشردن پدال، صدایی یکنواخت از سیستم کلاچ به گوش می رسد

۲- وظیفه فنرهای خورشدی و یا سه شاخه کلاچ، انتقال نیرو به دیسک است. چنانچه فلز این فنر بر اثر کارکرد زیاد، عمر مفید خود را از دست دهد  پس از کلاچ های پی در پی و گرم شدن فلز آن، درهنگام کلاچ گرفتن دنده تعویض نمی شود و یا خودرو با لرزش حرکت خواهد نمود. همچنین، درهنگام شتابگیری، واکنش اتومبیل ضعیف بوده و دور موتور بیش از حد بالا می رود.

۳- بر روی صفحه کلاچ  فنری به نام فنرمارپیچی وجودارد. وظیفه این فنرها ارتعاش گیری در هنگام درگیری صفحه کلاچ با فلایول است. چنانچه در هنگام فشردن پدال کلاچ، خودرو دچار لرزش شدید شود عیب از ضعیف شدن این فنرهاست. عمق سائیدگی صفحه کلاچ ۳/۰ میلی متر می باشد و ضخامت آن در سمت فلایویل بیشتر از دیسک است.

۴- چنانچه دیسک بر اثر کارکرد زیاد بسوزد و انتقال حرارت آن به خوبی با محیط پیرامون صورت نگیرد سبب سوختن صفحه می گردد و آنرا به شکل شیشه ای در می آورد. شیشه ای شدن صفحه باعث کاهش اصطکاک لازم بین لنت و سطوح تماسی شده و باعث بکسواد شدن آن می شود لذا تعویض دنده، به سختی و با صدا صورت می گیرد. میزان تابدیدگی مجاز دیسک ۲۰/۰ میلی متر است. در اثر تابدیدگی دیسک و یا فلایویل، هنگام فشردن کلاچ، نیرویی عکس، به پدال وارد شده و به اصطلاح پدال دل دل می کند و خودرو می لرزد. دیسک معیوب باعث خراب شدن صفحات لنت شده و آن را نیز دچار عیب می کند.

۵-  با معیوب شدن لاستیک تشتکی پمپ کلاچ یا ساییدگی سیلندر، روغن ریزی از سمت لاستیک گرد گیر را خواهیم داشت و تعویض دنده به دلیل عدم کارایی مناسب سیستم به سختی صورت می پذیرد. در صورت وجود حباب هوا در مدار، فشردن کلاچ نرم تر(اسفنجی) از حالت استاندارد می شود و برای تعویض دنده باید دو الی سه بار کلاچ گرفته شود(کلاچ دو پا می شود) بنابراین لازم است سیستم هیدرولیکی کلاچ، هوا گیری شود.

۶- جهت انتقال نیرو از پوسته کلاچ به گیربکس از شافت کلاچ  استفاده می شود. ابتدای شافت به بوش ته میل لنگ و انتهای آن به دنده چهار گیربکس متصل می شود.

هرگاه بوش ته میل لنگ معیوب شود دنده ۳ و یا ۴ به خوبی تعویض نشده و یا بیرون می زند. همچنین در صورت تابدیدگی این محور، کلاچ به خوبی عمل ننموده و یا دنده تعویض نمی شود.

۷- برای اطمینان از سالم بودن دستگاه کلاچ، خودرو را روشن و گیربکس را در وضعیت دنده چهار  قرار می دهیم. ترمز دستی را کشیده و به آرامی پدال کلاچ را به صورت نیم کلاچ رها می نمائیم. اگر ماشین با لرزش کار کرده و یا خاموش شود، سیستم کلاچ سالم است. ولی اگر ماشین میل به حرکت کردن یا ضربه زدن داشته باشد، صفحه کلاچ معیوب بوده و یا تنظیم نیست.

۸- برای آنکه در هنگام  کلاچ گرفتن، کلاچ  نرم تری را هنگام فشردن آن داشته باشیم، می توانیم از صفحه کلاچ ضخیم تری استفاده نمود. با کم شدن لنت صفحه کلاچ، فنرخورشیدی دیسک تحت فشار بیشتری قرار می گیرد لذا، کلاچ سفت تر می شود. در مواقعی  بعضی از تعمیرکاران سطح فلایویل را تراش داده وسطح بیشتری را برای درگیری صفحه ایجاد می نمایند که این عمل باعث کاهش سطح فلایویل شده و فنر خورشیدی کمتر تحت فشار قرار می گیرد در نتیجه کلاچ نرم تر و پرشتاب تر شود. اما با این عمل  لایه ای از سطح فلایویل که آب داده شده و دارای مقاومت در برابر ساییدگی و انتقال حرارت سریع است را از بین می برند که باعث می شود صفحه کلاچ سریع تر بسوزد.

 

در ادامه به عیب های سیستم کلاچ به صورت جزئی تر می پردازم.

۱ – صفحه کلاچ سر می خورد(بکسواد)

۱- ساییدگی بیش از حد صفحه ۲- روغنی شدن صفحه کلاچ ۳- آسیب دیدگی فنر خورشیدی ۴- لقی پدال کلاچ ۵- پیچیدگی و تابدیدگی فلایویل ۶- سیم کلاچ نرم کار نمی کند

۲- کلاچ به سختی آزاد می شود

۱- انحناء بیش از حد صفحه ۲- ساییدگی هزار خار ۳- ساییدگی فنر خورشیدی ۴- لقی پدال کلاچ

۳- کلاچ در حالت درگیر بودن لرزش دارد

 ۱- کثیفی و چرب بودن صفحه ۲- فنر ضد پیچش فرسوده است ۳- صفحه کلاچ سفت یا کج شده است ۴- شل شدن پرچ های صفحه ۵- فرسودگی فنر خورشیدی ۶- تابدیدگی دیسک و فلایویل ۷- خرابی یا سخت شدن یا شل شدن دسته موتور ۷- ساییدگی بغل یاتاقان میل لنگ

۴- کلاچ صدا می دهد

۱- خرابی بلبرینگ یا عدم گریس کاری آن ۲- سلییدگی قسمت لغزنده دو شاخه کلاچ ۳- فرسودگی  فنر ضد پیچ ۴- عدم خلاصی مناسب پدال کلاچ ۵- حرکت بیش از حد انتهای میل لنگ

 

۵- تعویض دنده ها مخصوصا دنده یک به سختی انجام می شود

 ۱- کج شدن و سوختن صفحه کلاچ ۲- ساییدگی هزار خار ۳- چرب شدن صفحه ۴- ساییدگی فنر خودشیدی ۵- تنظیم نبودن پدال

چنانچه با فشردن پدال فشار، نیرویی عکس به پا، احساس شود یا به اصطلاح دل دل زند، عیب ممکن است در اثر خرابی دو شاخ کلاچ، تاب برداشتن دیسک یا فلایویل و یا معیوب شدن صفحه کلاچ باشد.

 شیشه ای شدن یا صیقلی شدن صفحه که بر اثر سوختن دیسک و فلایویل بوجود خواهد عمدتا در اثر نیم کلاچ گرفتن و یا سر بالایی حرکت کردن خودرو است.

 وظیفه فنرهای ارتعاشی گیر مارپیچی صفحه کلاچ، خنثی نمودن نیروی پیچشی مخالف از برخورد صفحه با دیسک یا فلایویل است و چنانچه این نیرو خنثی نگردد صفحه تاب برداشته و یا شکسته می شود. هر گاه این فنرها بر اثر کار زیاد ضعیف شوند در هنگام کلاچ گرفتن، خودرو می لرزد.

هر گاه لنت صفحه کلاچ به اتمام برسد هنگام کلاچ گرفتن موتور می سوزد و با فشردن پدال گاز و بالا بردن دور خودرو شروع به حرکت می کند. قابل ذکر است که در سر بالایی ها قدرت  موتور کاسته شده و نیاز به راندن خودرو در دنده های سنگین می باشد..

 با کلاچ گرفتن پیاپی و یا به صورت نیم کلاچ حرکت نمودن، سبب اعمال فشار از سیستم کلاچ به میل لنگ می شود. این فشار، باعث سائیده شدن بغل یاتاقانی به طور تدریجی می گردد که چنانچه خلاصی استاندارد نباشد در هنگام کلاچ گرفتن، میل لنگ حرکت طولی نموده و خودرو می لرزد. به میل لنگ، شاتون، سیلندر و پیستون در این حالت آسیب زیادی می رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.