گشتاور عقب و خوابیدن عقب خودرو در هنگام شتاب گیری

0

گشتاور عقب و خوابیدن عقب خودرو در هنگام شتاب گیری

گشتاور عقب و خوابیدن عقب خودرو در خودروهای دیفرانسیل عقب، وقتی چرخهای عقب به حرکت در می آیند، پوسته اکسل سعی می
کند در جهت مخالف بچرخد (شکل ۱ )

http://mechanicyar.ir/wp-content/uploads/2014/12/1_copy.jpg

این تمایل ناشی از گشتاور عقب خودرو، در سیستم تعلیق با فنر شمش، فنرها گشتاور عقب خودرو را جذب می کنند . در سایر سیستم های تعلیق، گشتاور را طبقها جذب می کنند یکی از آثار گشتاور عقب خودرو، خوابیدن عقب خودرو در حین شتاب گرفتن است (شکل ۲
) وقتی خودرو از حالت توقف شروع به شتاب گرفتن می کند، دنده پینیون واقع در پوستهاکسل تلاش می کند از دندانه های کرانویل بالا برود. این تلاش سبب می شود که پنیون و کله گاوی به سمت بالا حرکت کنند . نتیجه این حرکت کشیده شدن فنرهای عقب به طرف پایین است. در نتیجه عقب اتومبیل پایین می آید یا می خوابد. عکس این وضعیت در هنگام ترمز گرفتن پیش می آید. شیرجه جلو خودرو سبب می شود که با پایین رفتن جلو
خودرو، فنرهای جلو فشرده شوند و عقب خودرو بالا برود .

http://mechanicyar.ir/wp-content/uploads/2014/12/2_copy.jpg

Description: شکل ۱ –پوسته اکسل سعی می کند در جهت مخالف چرخش چرخ ها بچرخد.

شکل ۱ –پوسته اکسل سعی می کند در جهت مخالف چرخش چرخ ها بچرخد.

Description: شکل ۲ – رفتار فنر و عقب خودرو وقتی خودرو متوقف است (بالا) در حال شتاب گرفتن است (وسط) در حال ترمز گرفتن است(پایین).

http://s3.picofile.com/file/7478854943/5_copy.jpg

شکل ۲ – رفتار فنر و عقب خودرو وقتی خودرو متوقف است (بالا) در حال شتاب گرفتن است (وسط) در حال ترمز گرفتن است(پایین). هم
خوابیدن عقب و هم شیرجه جلو خودرو و از لختی ناشی می شود. هر شیء ساکن یا در حال حرکت لختی دارد لختی سبب می شود که خودرو در برابر نیرویی که سعی در به حرکت در آوردن آن دارد مقاومت کند .لختی در برابر نیوری کند کننده حرکت خودرو یا بازدارنده آن از حرکت نیز مقاومت می کند . به سبب وجود لختی، وزن خودرو یا مرکز ثقل آن، در هنگام شتاب گرفتن می شود .

مرکز ثقل هر جسم نقطه ای است که هر گاه جسم را از آننقطه آویزان کنیم به حالت تعادل آویزان می ماند و عقب، جلو، یا طرفین آن متوازی می مانند .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.