خودروهای چینی که استثنائا برترند + تصاویر

0

خودروهای چینی همیشه بحث‌برانگیز بوده‌اند. از کپی‌کاری‌های جنجالی گرفته تا طراحی‌‌هایی که گاه کار خوبی از آب درمی‌آمدند.

 صنعت خودروسازی این کشور روزهای بد و وحشتناکی را آغاز کرد. بازرگانان کشورهای مختلف (از جمله ایران) با انتخاب مدل‌های ارزان‌قیمت که البته کیفیت چندانی هم نداشتند،‌ به رشد این صنعت نوپا کمک کردند.

طی یک پروسه ۱۰ ساله چینی‌‌ها کم‌کم قدرتمندتر شدند و به لطف سرمایه‌گذاری روی تولید، محصولات به نسبت قابل قبولی را راهی بازار کردند. این اوضاع تا جایی پیش رفت که بعضی از برندها توسط اروپایی‌ها پسندیده شد. این گزارش لیستی ۱۰ تایی از بهترین مدل‌های چینی است که می‌توان آنها را خریداری کرد. الزاماً‌ این به معنای محبوبیت جهانی آنها نیست.

۱۰ – Brilliance BS۶

باید اعتراف کرد که برند برلیانس یکی از مشهورترین‌‌ها در بین چینی‌ها محسوب می‌شود. یکی از دلایل موفقیت این شرکت،‌ همکاری آنها با برندها معتبری چون ب‌ام‌و و تویوتا است. مدل BS۶ یکی از طراحی‌های شرکت ایتالی دیزاین ایتالیا است. مدل‌های اولیه این خودرو سال ۲۰۰۰ رونمایی شد. مدل ۲۰۰۶ آن یکی از معدود مدل‌هایی است که توانست در آزمون‌های مرکز ADAC آلمان ۵ ستاره کامل به دست آورد. این خودرو با قیمت پایه فقط ۱۸ هزار یورو در اروپا به فروش می‌رود. برلیانس فوق رقابت جالبی را با فورد Mondeo، فولکس‌واگن Passat و حتی تویوتا Camry‌ نیز تجربه کرد. اگرچه از نظر کیفی نمی‌تواند پا به پای آنها بیاید ولی به لطف قیمت‌گذاری‌اش بازار در خور توجهی را دست و پا کرده است.‌

۹ – Geely Beauty Leopard

راستش باید اعتراف کرد که این جیلی از روی مزدا MX-۶‌ کپی‌برداری شده است. ولی از آن تقلیدهایی است که ارزش دیدنش را دارد. این خودرو در بسیاری از بازارها با نام Meirenbao نیز شناخته می‌شود. چینی‌‌ها اغلب علاقه‌ای به ساخت محصولات جوان‌پسند ندارد. یا فانتزی یا خانوادگی. اما این کوپه یکی از معدود نمونه‌هایی است که مختص اسپرت‌پسندان طراحی شده است. برای طراحی این خودرو که در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد،‌ دوو موتورز کره جنوبی کمک زیادی به جیلی کرده بود. پیشرانه آن دارای ۱.۳ لیتر حجم و قدرتی معادل ۸۵ اسب‌بخار دارد. با این خروجی می‌تواند به سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. بد نیست بدانید این پیشرانه متعلق به تویوتای ژاپن است.

۸ – Xialong Fierce Dragon

بیایید نامش را هامر چینی بگذاریم. یک محصول آفرود مخصوص کاربری‌های نظامی که در ابعاد همان Hummer‌ معروف ساخته شده است. شرکت Xialong پیش از این هم سابقه ساخت محصولات نظامی بر پایه جیپ را داشت. باورکردنی نیست که قیمت این خودرو ۱ میلیون یوان معادل ۱۶۰ هزار دلار اعلام شده است. در طراحی این محصول دیگر چینی سرشناس دانگ‌فنگ نیز همکاری داشته است. با این اوصاف نصب یک پیشرانه ۳.۲ لیتری دیزلی با ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت نمی‌تواند خیلی نیازهایش را ارضا کند. بدنه ضد گلوله این خودرو روی وزن سنگین ۳۶۰۰ کیلوگرمی آن تاثیرگذار بوده است. ‌مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۰ لیتر است. سرعت نهایی‌اش نیز ۱۱۵ کیلومتر در ساعت است.

۷ – Great Wall V۲۴۰

این خودرو همان وینگل ۵ است که گفته می‌شود قرار است وارد بازار ایران نیز شود. این پیکاپ انصافاً‌ آنقدرها هم زشت و بد قواره نیست. شرکت گریت‌وال با همکاری میتسوبیشی این خودرو را به یکی از بهترین‌‌های کلاس خودش تبدیل کرده است. وینگل فوق در بازارهای خاص اروپایی با نام Steed (فولاد) معرفی شده است. این چینی را می‌توان یک پروژه اقتباسی از ایسوزو D-Max دانست. عده‌ای بر این باورند که گریت وال برای این خودرو از طراحی‌ کانسپت فولکس‌واگن Magellan‌ در سال ۲۰۰۲ برگرفته شده است. بهترین پیشرانه این وینگل ۲.۴ لیتری با ۱۳۴ اسب‌بخار قدرت است. این یپکاپ با این شکل و شمایل مربوط به فیس‌لیفت سال ۲۰۱۱ است که طی آن جلوپنجره و چراغ‌‌ها و قدری هم طراحی داخلی تغییر کرد.

۶ – Beijing Auto Knight S۱۲

نمی‌توان خیلی بر کپی‌کار و تقلید این خودرو ادعا کرد. چراکه شرکت بیجینگ اتو از مدت‌ها پیش با جیپ آمریکا قرارداد همکاری بسته بود. شاسی‌بلند فوق از روی چیروکی‌های قدیمی الهام گرفته شده است. یعنی در دوره‌ای که جیپ به عنوان یکی از زیرمجموعه‌‌های کرایسلر آن ایام با دایملر مالک برند مرسدس‌بنز همکاری می‌‌کرد. این خودرو را به پیشرانه‌ای ۲ لیتری با قدرتی معادل ۱۲۲ اسب‌بخار یا ۲.۲ لیتری با ۱۴۱ اسب‌بخار مجهز کرده‌اند. گفته می‌شود نیسان ژاپن قرار است برای آن پیشرانه‌های ۲.۵ و ۴ لیتری تامین کند. قیمت این خودرو بین ۱۱ هزار و ۹۴۰ تا ۱۴ هزار و ۲۰۰ دلار است. این چیروکی چینی در بین هم‌کلاسان هم‌وطن خود بی‌رقیب است. گفته می‌شود برای این خودروی به اصطلاح آفرود مکانیزم تک دیفرانسیل نیز طراحی شده است.

۵ – Shanghai VW Santana

رسماً در نام و نماد این خودرو نشان فولکس واگن دیده می‌شود. خودروسازی شانگهای از سال ۱۹۸۴ توانست نظر آلمان‌ها را برای همکاری جلب کند. مدل Santana‌ سدان محافظه کاری بود که پایه‌گذار مدل‌های موفقی چون Jetta‌ و Polo‌ شد. سال ۱۹۸۱ فروش اروپایی این خودرو متوقف شد. همان ایام بود که چینی‌ها آرام آرام توانستند خود را به فولکس نزدیک کنند. بعد از آن به قدری روی فروش و عرضه آن کار کردند که فروشش توسط عامل چینی به نسبت طرف آلمانی بیشتر هم شد. سانتانا به دلیل پلتفرم باکیفیتی که داشت توانست برای سال‌های سال در بازارهای آسیایی بدرخشد. خودروسازی شانگهای فروش گسترده این خودرو را برای تاکسی و ماشین پلیس در نظر گرفته بود. قوی‌ترین نسخه آن دارای یک پیشرانه ۱.۸ لیتری با ۱۰۷ اسب‌بخار نیرو است.

۴ – BYD E۶

منصف باشید. طراحی این خودرو کاملاً اروپایی است. کمپانی بی‌وای‌دی که پس از مجادله‌های بسیار بر سر کپی‌کار تویوتا و هوندا رهایی یافت، توانست در یک اقدام تحسین‌برانگیز محصولی تمام برقی را با چهره‌ای قابل قبول عرضه کند. چینی‌ها اگرچه به تولید انبوه مدل‌های مختلف علاقه دارند ولی آنچنان میلی برای ساخت محصولات مدرن مانند EV یا وسیله نقلیه‌های برقی ندارند. مدل E۶ با یک بار شارژ می‌تواند ۳۰۰ کیلومتر پیمایش کند. رکوردی که برای یک هاچ‌بک سایز بزرگ قابل توجه است. کمپانی BYD‌ به شدت مشتاق است که این خودرو را وارد بازار آمریکا کند. در حالی که محصولات برقی در این بازار با قیمت‌های کهکشانی عرضه می‌شوند،‌ قیمت پایه E۶ را حدود ۳۵ هزار دلار اعلام کرده‌اند. قطعات فنی این خودرو از سوی شرکت ۱۰ سال گارانتی شده است. باطری‌های آن تنها در ۴۰ دقیقه به شارژ صد در صدی می‌رسند. شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۸ ثانیه و سرعت نهایی‌اش ۱۶۰ کیلومتر در ساعت عنوان شده است.

۳ – BYD F۶

حضور دوباره برند BYD‌ در چنین لیستی نشان از موفقیت و محبوبیت آن دارد. بی‌وای‌دی برای طراحی این سدان از هنر مهندسی میتسوبیشی ژاپن بهره گرفته است. مدل F۶ تنها در ۲ تیپ عرضه می‌شود. یا ۲ لیتری ۱۳۴ اسب‌بخاری با جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی و یا ۲.۴ لیتری ۱۶۰ اسب‌بخاری با جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک. این مدل نیز انصافاً ‌طراحی‌اش بد نیست. با طول ۴.۸ متری‌اش می‌تواند جواب‌گوی خانواده‌ها باشد. تولیدکننده آنقدر به این محصولش اعتماد داشت که آن را سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه دیترویت رونمایی کرد. سرعت نهایی این خودروها بسته به نوع پیشرانه‌اش بین ۱۸۵ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت تغییر می‌کند. گفته می‌شود این خودرو یکی از معدود چینی‌‌هایی است که از سیستم صوتی حرفه‌ای ۸ بانده بهره می‌برد.

۲ – Geely Panda

دلیل انتخاب این خودرو فقط و فقط چهره بی‌نظیرش است. پاندا بهترین نامی است بود که می‌شد برای این خودرو انتخاب کرد. این هاچ‌بک مینی سایز با کد LC توسط جیلی معرفی شده است. این خودرو از سوی C-Ncap به عنوان ایمن‌ترین هاچ‌بک چینی معرفی شده است. بازار سریلانکا، اندونزی و تایوان برای خرید پاندا سر و دست می‌شکنند. پیشرانه پربازده این خودروی جالب ۱.۳ لیتری با ۸۲ اسب‌بخار نیرو است. در دوره‌ای گفته می‌شد قرار است جیلی با این خودرو در ایران حضور پیدا کند. پاندا به لطف طراحی فانتزی‌اش در بازارهای مختلف از اقبال مناسبی از سوی خانم‌ها برخوردار شده است. رقابت عجیبی بین این چینی و تویوتا Aygo‌ در گرفته بود.

۱ – FAW Red Flag

خود چینی‌‌ها نامش را لوکس‌ترین گذاشته‌اند. خودرویی که به عنوان وسیله نقلیه سخنگوی دولت چنین استفاده می‌شود. بر اساس آمار پرچم سرخ نخستین خودرویی است که به صورت بومی توسط خودروسازی چین ساخته شده است. نسل اول آن سال ۱۹۵۸ رونمایی شد. تولید آن پاسخی بود به لوکس‌های آمریکایی از سوی حزب کمونیست. بعدها گفته شد که شرکت FAW از مهندسی آئودی آلمان نیز استفاده‌هایی کرده است. نسل جدید این خودرو با پیشرانه ۶ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل به قدرت ۴۰۲ اسب‌بخار عرضه می‌شود. باور کردنی نیست که این چینی به قیمت ۱.۲ میلیون دلار فروخته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.