مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه + مدارک لازم

0

برای دریافت خسارت بیمه بدنه چه باید کرد؟/مراحل و مدارک

 http://1bime.com/wp-content/uploads/2017/02/%D8%A8%D8%AF%D9%86%D9%87.jpg

در پست قبل وضعیت دریافت خسارت بیمه بدنه در حالتی که تصادف رخ داده باشد را بررسی کردیم. در ادامه به مراحل و مدارک مورد نیاز برای اعلام خسارت و بررسی خسارت بیمه بدنه در خسارات آتش‌سوزی و حادثه و خسارات جزئی دیگر می‌پردازیم.

مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادف

پیشنهاد می‌شود که طرفین بعد از تصادف محل حادثه را ترک نکنند. اولین اقدام در این شرایط تماس با پلیس (۱۱۰) است. افسر پلیس در محل حاضر می‌شود و گزارشی از تصادف تهیه می‌کند. در مرحله بعد طرفین باید با به همراه داشتن مدارک زیر به مرکز خسارت مربوط مراجعه کنند:

  1. بیمه‌نامه شخص ثالث و بدنه
  2. کارت ماشین
  3. سند ماشین
  4. گزارش پلیس
  5. گواهینامه

***در این حالت در شرایطی که قطعه‌ای تعویض شود، باید داغی آن به شرکت بیمه تحویل داده شود. برای مثال در صورت عوض شدن سپر خودرو، باید سپر اوراقی را به شرکت بیمه تحویل داد.

در صورتی‌که داغی و اجسام اوراقی تحویل داده نشود ممکن است که هزینه داغی از خسارت بیمه بدنه نهایی کسر شود.

بعد از بروز خسارت برای دریافت بیمه بدنه باید در محل  حادثه ماند و با پلیس تماس گرفت.

دریافت خسارت بیمه بدنه در حادثه سرقت

 

سرقت کلی

 

درصورتی‌که سرقت، کلی باشد یعنی خودرو به مکانی نامعلوم جابه‌جا شده باشد، خودرو درصورتی‌که بیمه بدنه را خریداری کرده باشد تحت پوشش خطر سرقت خواهد بود. در این حالت در اولین مرحله فرد باید در مکان سرقت بماند و برای تهیه گزارش با پلیس تماس بگیرد. در مراحل بعد با داشتن مدارکی مشابه مدارک ذکرشده در مورد بالا شامل کارت ماشین، سند ماشین، بیمه‌نامه ثالث و بدنه و گزارش پلیس به اداره خسارت مراجعه می‌کند. به همین دلیل تأکید می‌شود که فرد مدارک خودرو را درون خودرو جا نگذارد و با خود حمل کند تا مشکلاتی ازاین‌دست پیش نیاید.

مدارک لازم جهت اعلام خسارت٬ گزارش پلیس٬ کارت و سند ماشین٬ گواهینامه و بیمه نامه هستند.

در صورتی مدارک بیمه‌گزار در خودرو باشد و خودرو سرقت شود نیز راه‌حلی وجود دارد که البته موجب طولانی شدن روند رسیدگی به خسارت بیمه بدنه می‌شود. برای دریافت بیمه‌نامه فرد زیان‌دیده باید با به همراه داشتن مدارک شناسایی خود به مرکز اصلی شرکت بیمه خود مراجعه کند و الحاقیه بیمه‌نامه خود را دریافت کند. برای دریافت المثنی کارت ماشین نیز صاحب وسیله نقلیه باید با به همراه داشتن مدارک شناسیایی به پلیس ۱۰+ مراجعه کند.

در صورت مفقود شدن مدارک باید برای دریافت المثنی بیمه‌نامه به مرکز بیمه و برای دریافت المثنی کارت ماشین به پلیس ۱۰+ مراجعه کرد.

همان‌طور که در بالاتر توضیح داده شد شرکت بیمه ۸۰% ارزش خودروی بیمه‌شده را به فرد بیمه‌گزار پرداخت خواهد کرد. البته پرداخت خسارت بیمه بدنه در شرایط سرقت کلی حدود ۳ ماه طول می‌کشد که آن هم به این دلیل است که ممکن است خودرو سرقت شده پیدا شود.

دریافت خسارت بیمه سرقت کلی حدود ۳ ماه طول می کشد.

حال اگر خودرو مسروقه بعد از دریافت خسارت بیمه بدنه از شرکت بیمه، پیدا شود متعلق به شرکت بیمه خواهد بود.

 

سرقت جزئی

 

در مورد سرقت جزئی نیز روند تقریباً مشابه است. ممکن است لاستیک یا ضبط خودرو یا لوازم این‌چنینی به سرقت رود. در این حالت نیز اولین کار ماندن در محل سرقت و تماس با پلیس است. بعد از دریافت گزارش پلیس باید با به همراه داشتن مدارک ذکرشده در بالا به مراکز خسارت مراجعه شود. با این تفاوت که این بار برای لوازمی مانند ضبط باید پنل آن به شرکت بیمه تحویل داده شود؛ چراکه در غیر این صورت شرکت بیمه خسارتی نمی‌پردازد.

در صورتی که ضبط خودرو سرقت شود تحویل پنل ضبط برای دریافت خسارت ضروری است.

***ارتکاب هر نوع فریبکاری در زمینه دریافت خسارت بیمه بدنه عواقب مالی و حقوقی گزافی دارد.

دریافت خسارت بیمه بدنه در حادثه آتش‌سوزی و حوادث دیگر

http://www.parsiangolpa.ir/images/95019613car2.jpg

آتش‌سوزی که مشخصاً مربوط به خسارات ناشی از هر نوع آتش‌سوزی به‌صورت مستقیم یا در اثر عوامل طبیعی مانند صاعقه و یا انفجار می‌شود. حادثه‌های دیگر نیز می‌توانند ناشی از برخورد خودرو با اجسام یا واژگونی و ازاین‌دست اتفاقات باشند. درصورتی‌که خودرو دچار حادثه آتش‌سوزی شود، همان‌طور که قبل‌تر گفته شد در صورت خسارت بیشتر از ۷۰% خسارت کلی به شمار می‌رود که در آن صورت ۹۰% ارزش خودروی بیمه‌شده به بیمه‌گزار پرداخت خواهد شد. در غیر این صورت بعد از کارشناسی خسارت تخمین زده شده به بیمه‌گزار پرداخت خواهد شد.

در حادثه آتش‌سوزی ۹۰٪ ارزش خودرو به زیان دیده پرداخته می شود.

در این موارد نیز در اولین اقدام باید با پلیس تماس گرفت و مانند موارد زیر با داشتن گزارش پلیس، کارت ماشین، سند ماشین، گواهینامه و بیمه‌نامه به مراکز خسارت مراجعه کرد.

***در مورد حادثه و آتش‌سوزی کلی باید داغی یا همان اوراقی خودرو به شرکت بیمه تحویل داده شود. در این مورد نیز اگر داغی خودرو به مرکز خسارت تحویل داده نشود ممکن است قیمت داغی از خسارت بیمه بدنه نهایی کسر شود.

در آتش‌سوزی برای دریافت خسارت بیمه بدنه باید داغی یا همان اوراقی خودرو تحویل داده شود.

خسارات جزئی

در بسیاری از موارد خودرو دچار خسارات جزئی مانند شکستن شیشه، برخورد خودرو با جسم ساکن و از این قبیل موارد می‌شود. در این حالت نیز باید مانند موارد قبل عمل کرد. برای خسارات جزئی و مواردی که فرد در مورد مراحل اعلام خسارت مطمئن نیست می‌تواند با شماره تماسی که روی بیمه‌نامه درج شده است تماس گرفت و از کارشناس خسارت کمک گرفت. در این حالت نیز تماس به محض بروز خسارت پیشنهاد می‌شود.

در صورت بروز خسارت اگر در مورد نحوه  اعلام خسارت سوالی بود می توان با شماره کارشناس خسارت که روی بیمه‌نامه درج شده است تماس گرفت.

البته دریافت خسارات جزئی مانند شکستن شیشه، میخ‌کشی بر بدنه، ریختن مایعات شیمیایی و یا سرقت‌های جزئی مستلزم خرید پوشش‌های اضافی و به‌صورت جداگانه هستند و درصورتی‌که این پوشش‌ها تهیه نشده باشند مشمول خسارت بیمه بدنه نخواهند شد.

خسارت بیمه بدنه بدون کروکی چگونه است؟

http://iraninsurance9601.ir/wp-content/uploads/2015/10/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%AB%D8%A7%D9%84%D8%AB-1024x428.jpg

در هر بار خرید بیمه بدنه تنها یک‌بار می‌توان از دریافت خسارت بدون کروکی استفاده کرد. این مورد زمانی کاربرد دارد که شخص به هر دلیلی نتوانسته باشد گزارش پلیس را تهیه کند. در این حالت باید به مراکز خسارت مراجعه کرد تا خودرو مورد کارشناسی قرار بگیرد. البته سقف خسارت بیمه بدنه بدون کروکی نیز محدود است.

در مدت اعتبار بیمه‌نامه بدنه تنها یک بار می توان بدون خسارت کروکی دریافت کرد.

در مواردی ممکن است بتوان کروکی را بعد از بروز خسارت تهیه کرد. در این صورت نیز باید با توجه به شرایط با کارشناس خسارت که شماره آن روی بیمه‌نامه درج شده است تماس و راهنمایی گرفت.

زمان اعلام خسارت به مراکز بیمه چه مدت است؟

بیمه‌گزار موظف است طی حداکثر ۵ روز بعد از رخ دادن حادثه به مراکز خسارت مراجعه کند و خسارت وارد آمده را اعلام کند. درصورتی‌که این زمان طولانی‌تر شود بیمه‌گزار باید فرآیندی پیچیده‌ را طی کند و برای دریافت خسارت بیمه بدنه خود به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

حداکثر زمان اعلام خسارت به مراکز خسارت ۵ روز است.

آیا خسارت دریافتی از شرکت‌های مختلف یکسان است؟

همان‌طور که در پست مربوط به نرخ بیمه بدنه به آن اشاره کردیم مبلغ حق بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف بیمه می‌تواند به دلایلی که توضیح دادیم تا چند صد هزار تومان تفاوت داشته باشد.

شرکت‌های بیمه مختلف ممکن است برای میزان خسارت یکسان مبلغ‌های متفاوتی بپردازند.

این موضوع در مورد برآورد درصد خسارت و درنتیجه میزان خسارت بیمه بدنه برای پرداخت به بیمه‌گزار نیز در شرکت‌های مختلف متفاوت است. به این صورت که میزان خسارت تعیین‌شده برای خسارت یکسان در شرکت‌های مختلف می‌تواند تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. با توجه به این موضوع انتخاب شرکت مناسب بیمه بسیار اهمیت پیدا می‌کند. برای انتخاب مناسب نیاز به ابزار مقایسه است. متأسفانه به دلیل پراکنده بودن اطلاعات و آمار دسترسی به چنین اطلاعاتی یا ممکن نیست یا نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است.

برای آگاهی از میزان رضایت بیمه‌گزاران از خسارت دریافتی می‌توان از طریق سایت بیمیتو اطلاعات بیمه مرکزی را بررسی کرد.

به‌تازگی اما فناوری اطلاعات در حوزه بیمه نیز ورود پیدا کرده است. درواقع از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن بیمیتو علاوه بر امکان مقایسه قیمت حق بیمه و خرید به‌صورت آنلاین امکان مقایسه میزان مبلغ پرداختی شرکت بیمه به‌عنوان خسارت نیز وجود دارد. درواقع این اطلاعات بر اساس رضایتمندی بیمه‌گزاران از مبلغ خسارت دریافتی جمع‌آوری شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.