مزایای خرید بیمه بدنه پراید و شخص ثالث چیست ؟

0

بیمه پراید ، خودروی محجور

 http://basijpress.ir/images/news/73630/thumbs/73630.jpg

همان‌طور که می‌دانید پرفروش‌ترین خودرو در ایران در سال‌های اخیر انواع مدل‎های پراید بوده است. این خودرو با این‌که به لحاظ کیفیت و مقاومت در مقابل حادثه بسیار ضعیف ظاهر شده است اما به دلیل قیمت پایین، خودروی مطلوب بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. ضعف خودروی پراید در حوادث راه‌حلی نسبتاً جبران‌پذیری دارد. این راه‌حل خرید بیمه پراید است. حال به بررسی شرایط و مزایای تهیه بیمه پراید می‌پردازیم.

مزایای خرید بیمه پراید

شنیدن بیمه پراید برای اکثر افراد تداعی‌کننده بیمه شخص ثالث است. چراکه بیشترین بیمه پراید خریداری‌شده توسط صاحبان این خودرو، بیمه شخص ثالث است. علت اصلی این موضوع در کشور ما می‌تواند اجباری بودن این بیمه باشد. نوع دیگری از بیمه پراید که بسیاری از شرایط آن آگاه نیستند بیمه بدنه است. این باور غلط در جامعه رایج است که خرید بیمه بدنه، تنها برای خودروهای گران‌قیمت به‌صرفه است و برای خودرویی مانند پراید که قیمت پایینی دارد پرداخت حق بیمه بدنه‌ تنها یک هزینه سربار است. این مشکل از اینجا نشات می‌گیرد که اکثراً نمی‌دانند بیمه بدنه چه مواردی را پوشش می‌دهد و گمان می‌کنند که تنها خسارات ناشی از حوادثی را پوشش می‌دهد که به خودرو آسیب عینی و ملموس وارد شود. انواع پوشش‌های بیمه بدنه در پست مربوط به بیمه بدنه چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟ به‌صورت کامل آورده شده‌اند. از مزایای اصلی بیمه بدنه پوشش، سرقت و آتش‌سوزی است. همان‌طور که در پست مربوط به حذف فرانشیز بیمه بدنه گفته شد، درصورتی‌که خودرو سرقت شود بیمه پراید ۸۰% ارزش خودرو را به بیمه‌گزار می‌پردازد. درصورتی‌که خسارات کلی دیگری مانند آتش‌سوزی یا تصادف نیز پیش آید بیمه بدنه ۹۰% ارزش خودرو را به بیمه‌گزار پرداخت می‌کند. این مبالغ در زمان وقوع سرقت یا حادثه می‌توانند به میزان قابل‌ملاحظه‌ای از اثرات منفی آن در زندگی فرد زیان‌دیده بکاهند. با این تفاسیر خرید هر دو نوع بیمه پراید به همه دارندگان این وسیله نقلیه پیشنهاد می‌شود.

بیمه بدنه پراید در صورت سرقت کلی ۸۰% ارزش پراید و در صورت بروز خسارت کلی ناشی از آتش‌سوزی یا حادثه ۹۰% ارزش پراید را به بیمه‌گزار می‌پردازد!

بیمه پراید/ شخص ثالث

همان‌طور که در بالا اشاره شد رایج‌ترین بیمه پراید، بیمه شخص ثالث است. قیمت بیمه شخص ثالث برای خودروهای کمتر از ۱۵ سال ساخت بر اساس تعداد سیلندرشان افزایش یا کاهش می‌یابد. به این صورت که به ترتیب خودروهای سه سیلندر، چهار سیلندر و شش سیلندر به بالا ارزان‌ترین بیمه‌های شخص ثالث را دارند. در این میان قیمت بیمه پراید باوجود این‌که چهار سیلندر است نسبت به قیمت بیمه دیگر خودروهای چهار سیلندر ۱۵% ارزان‌تر است. درنتیجه قیمت بیمه شخص ثالث برای خودروهای پراید با مدل‌های متفاوت (SE، SL، LE،…) ولی با شرایط یکسان (تعداد سال تخفیف، سطح پوشش، کاربری،…) در یک شرکت بیمه تفاوتی ندارد اگرچه قیمت بیمه پراید در شرکت‌های متفاوت یکسان نیست و باید قبل از خرید مقایسه کرد.

قیمت بیمه شخص ثالث تمامی مدل‌های پراید در یک شرکت یکسان و  بین شرکت‌های مختلف، متفاوت است.

البته موارد دیگری نیز هست که بر اساس آن می‌توان قیمت بیمه شخص ثالث را مدیریت کرد و با کیفیت یکسان بیمه شخص ثالث ارزان‌تری خرید که در پست مربوط به خرید ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث موردبررسی قرار گرفته است. برای استعلام بیمه شخص ثالث پراید می‌توان به سامانه اینترنتی بیمیتو مراجعه کرد و از طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت بیمیتو با وارد کردن مشخصات اصلی خودرو، بیمه پراید را از تمامی شرکت‌های بیمه استعلام گرفت. نحوه خرید آنلاین بیمه از سامانه بیمیتو به‌صورت گام‌به‌گام و شفاف در پست مربوط به آن توضیح داده شده است.

برای مثال بیمه پراید از هر مدلی با دو سال سابقه عدم خسارت با سقف پوشش ۱۰ میلیون و مدت اعتبار یک سال حدود ۸۳۰ هزار تومان است. در بعضی از شرکت‌های بیمه این مبلغ ممکن است به ۹۱۰ هزار تومان‌هم برسد؛ البته همان‌طور که بالاتر توضیح داده شد امکان مقایسه قیمت تمامی شرکت‌های بیمه برای بیمه پراید از طریق سامانه امکان‌پذیر است.

یکی از مواردی که روی قیمت بیمه پراید تأثیر می‌گذارد تعداد سال تخفیف بیمه شخص ثالث پراید است. به این صورت که برای یک سال تخفیف ۱۰%، دو سال تخفیف ۱۵%، سه سال تخفیف ۲۰%، چهار سال تخفیف ۳۰%، پنج سال تخفیف ۴۰%، شش سال تخفیف ۵۰%، هفت سال تخفیف ۶۰% و هشت سال تخفیف به بعد ۷۰% از قیمت بیمه پراید کسر می‌شود.

تخفیف عدم خسارت می‌تواند قیمت بیمه شخص ثالث پراید را تا ۷۰% کاهش دهد!

از طرفی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث نیز بر قیمت نهایی بیمه پراید تأثیر می‌گذارد. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به‌صورت روزشمار و باز هم با توجه به تعداد سیلندر خودرو محاسبه می‌شود. در مورد پراید که باوجود ۴ سیلندر بودنش در طبقه‌بندی خودروهای چهار سیلندر قرار نمی‌گیرد و ارزان‌تر از خودروهای چهارسیلندر است، این جریمه دیرکرد بین ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان در روز است که البته همان‌طور که قبل‌تر هم به آن اشاره شد این تفاوت قیمت از شرکت بیمه‌های مختلف نشات می‌گیرد و قیمت جریمه دیرکرد برای تمامی مدل‌های پراید در یک شرکت بیمه، یکسان است. البته جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث حداکثر به مدت ۳۶۵ روز به حق بیمه اضافه می‌شود و بعد از آن ثابت می‌ماند.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای پراید حداقل حدود روزی ۱۹۰۰ تومان و حداکثر حدود روزی ۲۵۰۰ تومان است.

برای مثال در شرکت بیمه‌ای که جریمه دیرکرد بیمه پراید ۲۰۰۰ تومان در روز است درصورتی‌که فرد ۳۶۵ روز دیرکرد داشته باشد، قیمت جریمه دیرکرد پراید با کسی که ۶۰۰ روز دیرکرد دارد تفاوتی ندارد و مبلغ آن ۷۳۰ هزار تومان خواهد بود که به حق بیمه جدید اضافه می‌شود.

بیمه پراید/ بدنه

http://100.ir/attachement/data/ad_41940/fe6e9e5f3e5b4eeda8bd5952ad526745.jpg

خرید بیمه بدنه برای پراید چندان مرسوم نیست چراکه همان‌طور که در بالاتر توضیح داده شد اکثراً بر این باورند که خرید بیمه بدنه برای ماشین‌های ارزان‌قیمتی مانند پراید هزینه‌ای اضافه است، یا در بعضی مواقع این‌گونه گمان می‌رود که هزینه بیمه بدنه بسیار بالا است.

حال با بررسی یک مثال به‌صرفه بودن خرید بیمه بدنه برای پراید را بررسی می‌کنیم. پراید ساخت سال ۸۹ و به قیمت حدود ۱۱ میلیون تومان را در نظر بگیرید. قیمت بیمه شخص ثالث با اعتبار یک سال و با حداقل پوشش (۶/۳ میلیون تومان) و بدون تخفیف عدم خسارت در ارزان‌ترین حالت حدود ۹۳۰ هزار تومان است. حال به بررسی بیمه بدنه همین خودرو می‌پردازیم. در شرایطی که خودرو سالم باشد قیمت پوشش خسارت‌های اصلی بیمه بدنه شامل سرقت کلی، آتش‌سوزی و حادثه با اعتبار یک سال و بدون تخفیف در ارزان‌ترین حالت حدود ۱۵۰ هزار تومان است. همان‌طور که مشخص است برای پراید قیمت بیمه بدنه بسیار کمتر از بیمه شخص ثالث است. البته این تفاوت قیمت برای خودروهای مختلف، متفاوت است و در مورد خودروهای گران‌قیمت ممکن است بیمه بدنه از بیمه شخص ثالث بسیار گران‌تر باشد؛ اما در مورد بیمه پراید این‌گونه نیست.

حق بیمه بدنه پراید حدود یک هفتم حق بیمه شخص ثالث پراید است.

حال از منظری دیگر به بررسی مزایای خرید بیمه بدنه برای پراید می‌پردازیم. دوباره همان خودروی پراید ساخت سال ۸۹ و به ارزش ۱۱ میلیون را در نظر بگیرید. درصورتی‌که خودرو دچار سرقت شود، ۱۱ میلیون از سرمایه صاحب خودرو از دست می‌رود. حال اگر همین پراید تحت پوشش خطرات اصلی بیمه بدنه باشد و سرقت کلی شود (کل خودرو به مکان دیگری منتقل شود) شرکت بیمه بعد از طی مراحل اداری که در آینده به آن خواهیم پرداخت، ۸/۸ میلیون تومان به فرد زیان‌دیده خواهد پرداخت و این در ازای سالی تنها ۱۵۰ هزار تومان پرداخته می‌شود. همان‌طور که از این بررسی‌ها برمی‌آید خرید بیمه بدنه برای پراید نه‌تنها هزینه اضافی نیست که کاری بسیار اقتصادی و آینده‌نگرانه نیز هست.

می‌توان با پرداخت سالانه حداکثر ۲۷۰ هزارتومان به عنوان حق بیمه بدنه پراید صفر، در صورت سرقت شدن خودرو حدود ۱۶/۵ میلیون تومان از شرکت بیمه خسارت دریافت کرد!

خرید بیمه پراید چه شخص ثالث باشد چه بدنه مخصوصاً برای کسانی که در کلان‌شهرهایی مانند تهران در رفت‌و‌آمد هستند ضروری است. در مورد بیمه پراید می‌توان با پرداخت مبلغ ناچیزی در سال، از خسارات جبران‌نشدنی در آینده جلوگیری کرد. از این طریق می‌توان ارزان‌ترین و درعین‌حال باکیفیت‌ترین بیمه پراید را شناسایی کرد و خرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.