رعایت ۶ نکته اساسی برای نگهداری بهتر از گیربکس اتوماتیک

0

نگهداری از گیربکس اتوماتیک خودرو ( بخش اول: مدیریت سرویس های گیربکس اتوماتیک یک خودرو )  آموزش گیربکس اتومات ،انواع روغن گیربکس اتوماتیک ،انواع گیربکس اتوماتیک ،ایرادات گیربکس اتوماتیک ،بهترین گیربکس اتوماتیک، تعمیر گیربکس اتوماتیک ،روغن گیربکس اتوماتیک اسپورتیج ،طرز کار گیربکس اتوماتیک، فروش روغن گیربکس اتوماتیک،نگهداری از گیربکس اتوماتیک

 

نگهداری گیربکس اتوماتیک

۱ – تعویض روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) در زمانی مناسب :

عمر مفید و نگهداری گیربکس اتوماتیک به طور صحیح رابطه مستقیمی با زمان تعویض ATF دارد ! معمولا در دفترچه راهنمای خودرو میتوانید زمان مناسب تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودروی خود را پیدا کنید و البته توجه داشته باشید که اگر در شهر های بزرگ و پرترافیک تردد میکنید زودتر از ان چیزی که در دفترچه راهنمای خودرو می بینید باید اقدام به تعویض کنید.

چرا که در هنگام ایستادن در ترافیک یا پشت چراغ های قرمز نیز روغن تحت فشار و گرمای زیاد در حال از دست دادن خاصیت روان کاری خود است !

از تعویض نامرتب روغن جدا خودداری کنید !

۲ – انتخاب درست نوع روغن (ATF TYPE) :

هنگامی که زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک فرا برسد مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید ریختن روغن پیشنهاد شده توسط سازنده میباشد.

ATF انواع گوناگونی دارد که هر کدام خاصیت روان کنندگی و خنک کنندگی متفاوتی را ارائه میدهند و استفاده انها به جای هم صدمات شدیدی را به گیربکس خودرو شما وارد خواهد کرد.

 

۳ – چک کردن سطح روغن (کم بودن) :

هر گیربکس اتوماتیک نیاز به میزان معینی روغن دارد.کم بودن روغن از این مقدار مساوی است با روان کاری کمتر و گرمای بیشتر و در نتیجه اسیب رسیدن به قطعات حساس داخل گیربکس. اگر احساس میکنید گیربکس شما بیش از حد در دمای بالا کار میکند این موضوع میتواند یکی از دلایل این اتفاق باشد !

۴ – چک کردن سطخ روغن ( زیاد از حد بودن) :

همچنین روغن بیش از حد نیز باعث افزایش فشار داخل محفظه گیربکس و درنتیجه نشتی روغن خواهد شد و بر روی کیفیت تعویض دنده ها اثر منفی خواهد داشت و همچنین باعث ایجاد لرزش در گیربکس خواهد شد !

۵ – استفاده از افزودنی ها (Additives) و استفاده با احتیاط از شوینده ها(AUTOMATIC TRANSMISSION FLUSH) :

افزودنی ها باعث ترمیم و شوینده ها باعث رسوب زدایی و هر دو با خواصی که دارند عملکرد گیربکس را بهبود میبخشند و به شما در نگهداری گیربکس اتوماتیک کمک شایانی میکنند

FLUSH ها یا همان شوینده ها قبل از تعویض مورد استفاده قرار میگیرند.

Additive ها یا همان افزودنی ها بعد از تعویض روغن کاربرد دارند. اما اگر نامرتب نسبت به تعویض روغن اقدام میکنید یا زمان تعویض اولیه روغن گیربکس اتومات خودرو شما به سر امده و شما هنوز هم اقدام به تعویض ان نکرده اید بهتر است شوینده ها را با احتیاط بیشتری مصرف کنید چرا که به دردسر خواهید افتاد و ممکن است گیربکس شروع به تقه زدن هنگام تعویض دنده ها بکند !

۶ – تعویض روغن با دستگاه مخصوص (موضوع مهم در نگهداری گیربکس اتوماتیک):

توجه داشته باشید که تخلیه کامل روغن گیربکسهای اتوماتیک تنها با دستگاه مخصوص امکان پذیر میباشد با بازکردن پیچ کارتل گیربکس فقط چیزی حدود ۵۰ درصد از کل روغن داخل گیربکس تخلیه و مابقی روغنی که در توربین ,ساعت گیربکس و چرخ دنده ها وجود دارد در جای خود باقی مانده و بعد از روشن شدن خودرو روغن تمیز و روغن فاسد شدهداخل این قطعه ها با هم مخلوط شده و خاصیت تمیزکاری و روان کاری روغن جدید را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.