دلایل یاتاقان زدن خودرو چیست و چقدر هزینه تعمیر دارد ؟

0

دلایلل خرابی یاتاقان

http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Azera-2007-maintenance-07-500x313.jpg

عمریک یاتاقان غلتشی به کل تعداد سیکل های تنش و بار هایی که به اجزای غلتشی وغلتک های یاتاقان وارد می شود بستگی دارد.روش استاندارد شده محاسبه تنش های دینامیکی یاتافان بر پایه ویژگی خستگی مواد تشکیل دهنده یاتاقان که با عث خرابی در یاتا قان میشود،می باشد. خستگی معمولی با پوست پوست شدن وورق ورق شدن در سطح یاتاقان آشکار خواهدشد.

علل خرابی یاتاقان
۱-خرابی ناشی از جازدن
خرابی محلی در شیار های یاتاقان ناشی از عیب جازدن یاتاقان می باشد.این خرابی برای نمونه زمانی رخ می دهد که رینگ داخلی یاتاقان غلتشی استوانه ای به خوبی در رینگ خارجی آن حا زده نشود و یا نیروی جا زدن یاتاقان در وسط اجزای یاتاقان وارد شود.
حوزه بار رینگ یاتاقان، ناشی از بارهای خارجی اعمال شده وشرایط گردش یاتاقان است که این حوزه با کدر شدن شیار های یا تا قان مشخض میشود.
شیار های غیر عادی روی یا تاقان،ناشی ازپیشبار مخربی است که از جا زدن خیلی محکم یا تاقان ویا تنظیم غیر دقیق یا تاقان روی محور ،می باشد.

۲-آلودگی
ذرات خارجی که روی سطح یاتاقان قرار می گیرند موجب خستگی زودرس در یاتاقان می شوند.ذرات خارجی که دارای خاصیت سایندگی هستند خرابی یاتاقان را تسریع می بخشند وباعث خشن شدن سطوح و کند شدن یاتاقان می شوند.سایش زیاد موجب لقی بیش از اندازه در یاتاقان می شود.

آلودگی ها:
۱-قطعات آلوده
۲-گرد وخاک
۳-درز گیری نا کافی
۴-روانساز های آلوده
۵-خرده فلز های قطعات دیگر که همراه روانساز ها به یاتاقان منتقل میشود.

۳-خوردگی

نتیجه تصویری برای یاتاقان زدن خودرو
خوردگی در یاتاقان های غلتشی ممکن است به شکل های مختلف وبه دلایل گوناگون رخ دهد. خراب
ناشی از خوردگی با سر وصدایاتاقان هنگام کارکردن آشکار می شود.زنگ زدگی حاصل از خوردگی
توسط اجزای یاتاقان ساییده می شوند وباعث سایش سطح یاتاقان می شود.

عوامل خوردگی:


۱-آببندی نا کافی در برابر رطوبت و بخا ر آب
۲- روانساز هایی که حاوی اسید می باشند
۳-محیط نامناسب انبار نگهداری یاتاقان ها
سایش ساچمه ها با شیار یاتاقان با خراش هایی در سطح غلتک یا تا قان ظا هر می شود. این خراش ها در مقایسه با دندانه شدن اجزای یاتاقان در اثر نصب نا مناسب دارای لبه های برآمده نیستند
سایش میان ساچمه هاو شیار یاتاقان در اثر ارتعاشات در سطح هایی از یا تاقان که ساکن هستند باعث ساییدگی شدید می شوند.چنین خرابی در ماشین هایی که در حال سکون در معرض ارتعاشات هستند به وجو د خواهدآمد که راه بر طرف کردن آن ایجاد لبه های مناسب در یاتاقان ویااستفاده از ابزار مناسبی برای محافظت یا تاقان در هنگام دوران می باشد.
خوردگی که سطح یاتاقان را از میان می برددر سطوحی رخ می دهد که انطباق آن ها با سایر اجزاء به صورت آزاد می باشد.حرکت های ریزی که در چنین سطوحی رخ می دهد با عث سایش زیادی می شود که حرکت یا تا قان را کند کرده وبه سطح محور آسیب می رساند. را ه حل بر طرف کردن این مشکل استفاده از انطباق محکم میان این سطوح می باشد.

۴- عبور جریان
عبور مداوم جریان الکتریسیته از یاتاقان باعث ایجاد خراش های قهوه ای رنگ موازی با محور در تمام محیط غلتک و سایر اجزای غلتشی یاتاقان می شود.

۵-روانسازی ناقص

http://www.donyayekhodro.com/wp-content/uploads/f3rj8qynqdui24wijzkb.jpg
روانسازی ناقص در اثر تامین نا کافی روانساز ویا استفاده از روانسازهای نا مرغوب ایجاد می شود.
اگر لایه روغن کافی میان سطوح تامین نشودکه حرکت لغزشی وسایش به وجود خواهد آمدکه علت تشکیل حفره های ریز و پوست پوست شدن سطح در غلتک های یاتا قان می باشد در مواردی که عمل روانسازی بیش از اندازه انجام می شود ،روانساز به دلیل حرکات شدید یاتاقان گرم شده وخاصیت خودرا از دست می دهند وبا عث خرابی شدید در یا تاقان می شوند .از نگهداشتن روانساز ها در یاتاقان به خصوص در سر عت های بالا بپر هیزید.

۶– استفاده از جنس نامرغوب و بی کیفیت یاتاقان در هنگام تعمیر

۷- چک نکردن مدام روغن موتور

۸- استفاده از روغن موتور نامناسب

http://smedia.asrekhodro.com/AsreKhodro/Uploaded/Image/1391/09/09/1391090912030500188492.jpg

۹-توجه نکردن به چراغ های پشت آمپر بخصوص چراغ روغن موتور

۱۰- تعمیر نکردن به موقع ایرادات مکانیکی و تشدید شدن نقص فنی خودرو

۱۱- استفاده نکردن از موتور شور  در هنگام تعویض روغن

۱۲-تعویض نکردن به موقع روغن و فیلتر روغن

۱۳– کم کردن روغن موتور از طریق روغن ریزی یا روغن سوزی

۱۴-خراب شدن اویل پمپ

http://cdn.iranjib.ir/images/bgwuse9utk27odbj9kb.jpg

۱۵- و قطع شدن سیم فشنگی روغن و عدم آگاهی از روشن شدن چراغ روغن

۱۶- ازبین رفتن بقل یاتاقانی که خلاصی طولی میل لنگ را می گیرد

۱۷– حرکت با دورموتور بالا

۱۸- حرکت کردن زیاد با دنده سنگین

۱۹ -داغن کردن بیش از اندازه ماشین

۲۰-لقی شاتون و گژنپین

این ها دلایلی از یاتاقان زدن خودرو می باشد که با بازدید و نگهداری از خودرو در بسیاری از مواقع از آسیب دیدن موتور جلوگیری می کند

هزینه تعمیر یاتاقان و میل لنگ برای پراید ، پژو ۴۰۵ ، پژو ۲۰۶ و سمند با این وضعیت بازار به طور میانگین ۱،۵۰۰،۰۰۰ هزار تومان آب می خورد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.