آشنایی با مراحل گازسوز کردن خودرو

0

گازسوز کردن خودرو

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/2/19/527271_176.jpg

قسمت اول

سوخت رسانی گازی

مقدمه:

گاز طبیعی اولین بار در سال ۱۷۷۶ میلادی توسطAlessandro Voltaکشف شد، اما استفاده از این گاز به عنوان سوخت در خودروها به سالهای بعد از آن بر میگردد.

ایتالیا به عنوان اولین کشور استفاده کننده از گاز طبیعی شناخته م یشود، این اقدام در اوایل سال ۱۹۱۰رخ داد از سال ۱۹۳۰ میلادی استفاده از گاز طبیعی به طور چشمگیری گسترش یافت. از جمله کشورهای پیشرو در این حوزه می توان به کشورهای فرانسه، ایتالیا، آمریکا، برزیل، آرژانتین و نیوزلنداشاره نمود.

در ایران اولین بار در سال ۱۳۵۶ طرح گاز سوز کردن خودروها به صورت آزمایشی در شهر شیرازبا تبدیل ۱۲۰۰ دستگاه سواری به مرحله اجرا درآمد. مشابه این طرح در مشهد نیز در سال ۱۳۶۶اجرا شد. شرکت اتوبوسهای تهران و حومه نیز در سال ۱۳۷۱ ، تحقیقاتی را در زمینه گاز سوز کردناتوبوسهای درون شهری آغاز نمود که در سال ۱۳۷۵ ، به بهره برداری رسید

از سال ۱۳۸۳ شرکت سایپا با هدف همراستا نمودن فعالیت ها و تولید محصولات مطابق با خط مشی های کل سازمان، شروع به تولید خودروهای گازسوز نیسان وانت و پراید نمود و این روند با گذر زمان، رشدفزاینده داشته است.

اطلاعات عمومی:

http://donya-e-eqtesad.com/Images/Bitrix/iblock/200/2002d0626ba5d72a95eb5d174174d306.jpg
هدف گذاری

۱ دستیابی به خودروهایی با میزان تولید آلاینده های کمتر

۲ ایجاد محصولاتی با هزینه سوخت کمتر برای مشتریان و حضور در بازارهای خودرو سالم

خودروها:

از نقطه نظر اینکه خودرو تک سوخت بوده و یا دوگانه سوز است و اینکه فرآیند دوگانه سوز کردن خودرودر کارخانه انجام شده است یا نه، نامهای زیر استفاده میشود:

DEDICATED (OEM):

این گونه خودروها توانایی استفاده از یک سوختCNGرا داشته و به دلیل عملکرد بهتر موتور و نیز فضای در دسترس بیشتر به علت تغییرات بنیادی در ساختار خودرو، مورد توجه بیشتری قرار دارند. موتور این گونه خودروها دارای طراحی خاص بوده و از نسبت تراکم بالاتری سود م یبرند، که خود موجب کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور میگردد

اصطلاحOEMاز این جهت به کار برده م یشود که فضای لازم جهت نصب مجموعه سیستم گاز سوز وهمچنین دیگر پارامترهای نصب از ابتدا توسط سازنده در طراحی خودرو در نظر گرفته شده است.

BI-FUEL:

این گونه خودروها از دو نوع سوخت استفاده م یکنند، به طور مثال، گاز و بنزین. این گروه نیز از این منظرکه از ابتدا برای استفاده از دو سوخت طراحی شده باشند یا نه، خود به دو زیر گروه تقسیم میشوند

https://petrol.ir/wp-content/uploads/2016/08/dual-fuel-cars.jpg

:BI-Fuel /OEM

این گونه خودروها با هدف استفاده از دو نوع سوخت طراحی و در کارخانه تولید م یشوند (از جمله تغییرات انجام شده بر روی خودرو م یتوان به تقویت مکانهای نصب مخزن گاز در روی شاسی خودرو و انجام آزمایشات ایمنی اشاره کرد).

:BI-Fuel/Retrofit

این گونه خودروها ذاتاً تک سوخت بوده (سوختی به جز گاز) و بعداً با ایجاد تغییرات ممکن به یک خودروی دوگانه سوز تبدیل می شوند، که البته کاهش فضای مفید و در دسترس و نیز کاهش بازده موتور از مشکلات ای نگونه خودروهاست. قطعات موتور و بدنه خودرو در مواردی تحمل حرارت و بار ایجاد شده را نداشته و احتمال آسیب به خودرو و سرنشینان را بالا میبرد

: Dual-Fuel

این خودروها که با نام خودروهای دو سوخته همزمان نیز نامیده میشوند، مخلوطی از گازوئیل و گاز طبیعی را به کار م یبرند.

انواع سوختهای گازی:

۱.گاز طبیعی مایع شده: LNG:LIQUEFIED NATURAL GAS          

در این روش گاز طبیعی در دمایی پایی نتر از ۱۶۲ درجه زیر صفر و در فشار اتمسفر مایع م یشود. این سوخت در مخزنهایی عایق بندی شده ذخیره و به نقاط مختلف حمل میشود. این روش نگهداری در حال حاضر تنها در موارد حمل و نقل مقادیر بالای گاز طبیعی بین نقاط مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در خودروها استفاده نمیشود

۲.گاز طبیعی جذب شده:ANG: ABSORBED NATURAL GAS          

در این روش گاز طبیعی در مخازنی حاوی مواد جامد جاذب گاز ذخیره م یشود. این مواد جامد متخلخل بوده و منفذهای میکرونی با قطر کمتر از ۲ نانومتر دارند. حسن این روش استفاده از مخازن ذخیره با اشکال چهار ضلعی و بجز مخزن استوان های است که با توجه به فضای محدود موجود در خودرو سیار مناسب خواهند بود. این مخازن هنوز به طور عملی مورد استفاده قرار نگرفته و فشارهای ذخیره نمونه های موجود این مخازن در حدود ۴۰ بار میباشد، که با این تفسیر حجم گاز اندکی را در خود نگه میدارند.

گاز طبیعی:CNG: COMPRESSED NATURAL GAS

مقبول ترین تئوری برای تشکیل گاز طبیعی تئوری منشاء آلی است که تشکیل آن را ناشی از مدفون شدن بقایای موجودات زنده در زیر زمین و تبدیلات شیمیایی آنها م یداند. متان قسمت اصلی گاز طبیعی را تشکیل میدهد.

 

مزایایCNGدر مقایسه با بنزین:

CNGدارای چگالی کمتری نسبت به بنزین میباشد، مصرف CNG به طور تئوری ۱۵ درصد بیشتر میباشد. اگرچه با در نظر گرفتن بعضی از مزایای CNG نسبت به سوخت بنزین، مصرف CNG به طور میانگین تنها ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از بنزین خواهد بود

مقدار کالریCNGکمتر از بنزین میباشد.

همگن سازی و ایجاد مخلوط آسانتر میباشد، که این امر احتراق کاملتر و سریعتر را به ویژه در استارت سرد ممکن میسازد.

به دلیل پایین بودن مقدار اینرسی گاز، چگالش مجدد رخ نخواهد داد

روغن موتور رقیق خواهد شد. (افزیش طول عمر روغن موتور و کاهش فرسودگی موتور)

CNGهیچ ماده افزودن یای ندارد، احتراق صحیح باعث کاهش درصد هیدروکربن ها و مونوکسید کربن خواهد شد و بسیار برای کنترل آلایند هها مناسب م یباشد. اگرچه، برای جبران کسری مواد افزودنی میبایست مقاومت سوپاپها و نشیمنگاه آنها تصحیح گردند

 

ساختار گازهای تشکیل دهنده پایه:

متان ۴CH

اتان ۶H2C

پروپان ۸H3C

بوتان ۱۰H4C

ویژگیهای احتراق:
یک احتراق کاملCNGباعث تولید گاز کربنیک و بخار آب میشود.

نیتروژن + بخار آب + گاز کربنیک =هوا+CNG

طی احتراق کامل، مقدار گازکربنیک گاز خروجی از واکنش تقریبا ۱۴ ٪ میباشد

طی احتراق ناقص (اختلاط ضعیف)، گازکربنیک ، مونواکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته تولید خواهند شد

 

اجزا سیستم گازسوز:

مخزن گاز:
مخزن CNGمحفظ های است که گاز طبیعی تحت فشارهای زیاد (بیش از ۲۰۰ بار) در آن ذخیره میشود.

تحت فشار قرار دادن گاز طبیعی در مخزن، به منظور ذخیره سازی سوخت گاز بیشتر برای پیمایش بیشتر خودرو م یباشد. تعداد مخازن در یک خودرو و محل قرارگیری این مخازن، بسته به نوع طراحی شکل بدنه خودرو م یتواند در صندوق عقب و یا کنار با ک بنزین قرار گیرد.

 

انواع مخزنهای نگهداری گاز فشرده :

مخزنها را باتوجه به جنس مخزن و نیز درجه مقاومت آن در برابر فشار و عوامل محیطی به چهار گروه تقسیم می کنند (مطابق با: الزامات استاندارد ملی ایران به شماره ۶۳۰۳ جهت مخازن CNG-انواع مخازن):

 

۱ مخزن تمام فلزی:

مخزن فلزی از جنس فولاد و یا آلیاژ آلومینیوم میباشد سطوح داخلی و بیرونی این مخازن برای جلوگیری از پوسیدگی سخت کاری میشوند.

 

۲ مخزن کمر پیچ:

مخزن فولادی و یا آلومینیومی با پوشش خارجی از پیچیدن محیطی رشته تقویت کننده بر روی قسمت استوانه ای لایه داخلی تولید شده است و رشته تقویت کننده میتواند از جنس الیاف شیشه، آرامید و یا کربن بوده که همراه با رزین استفاده شده باشد.

این ساختارکامپوزیتی که به مخزن داده شده، این امکان را به وجود می آورد که بتوان ضخامت قسمت فلزی را کاهش داده و مخزنی سبکتر را ساخت.

 

 

  1. مخزن تمام پیچ:

مخزن فولادی و یا آلومینیومی توسط رشته های تقویت کننده در دو جهت محیطی و محوری پوشیده شده است و رشته تقویت کننده میتواند از جنس الیاف شیشه ، آرامید و یا کربن بوده که همراه با رزین استفاده شده باشد.

 

۴ مخزن مرکب:

مخزن تماما از رشت ههایی با جنسی الیاف شیشه، آرامید و یا کربن، همراه با رزین ساخته شده است. این مخزن دارای یک لایه از جنس پلیمر بدون درز است که این ساختار تمام کامپوزیت از سبکترین انواع در مخازن CNG میباشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.