مفهوم حرف X روی خودروی شاسی بلند چیست ؟

0

  وجود حرف X در نام خودروهای شاسی بلند

زمانی که یکی از خودروهای ب‌ام‌و جزو خانواده xDrive است بدین معناست که نیروی تولیدی توسط پیشرانه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

برخلاف سیستم قدیمی که نیروی گشتاور به صورت ثابت بین چرخ‌ها منتقل می‌شد، به کمک سیستم xDrive این نیرو بین چرخ‌ها به صورت متغیر منتقل خواهد شد. xDrive به سیستم‌های ABS و DSC متصل است و به‌عنوان مثال اگر این دو سیستم لغزیدن یک چرخ را تشخیص دهند، سیستم xDrive به سرعت دست بکار می‌شود و با تقسیم گشتاور، این مشکل را حل خواهد کرد.

xDrive طرز کار

این سیستم در مدل‌های X1، X3، X5 و X6 به صورت استاندارد استفاده می‌شود اما در ب‌ام‌و سری۳ ازسال ۲۰۰۳، ب‌ام‌و سری ۵ از سال ۲۰۰۵، سری ۶ از سال ۲۰۱۲ و در سری ۷ از سال ۲۰۱۰ می‌توان این سیستم را به صورت آپشن نصب کرد.

در سال‌های اخیر، ب‌ام‌و این سیستم را روی تمامی مدل‌ها پیاده کرده است و در رقابت با حریفان خود یعنی سیستم ۴Matic (محصول مرسدس‌بنز) و Quattro (محصول آئودی) بهتر عمل کرده است.

سیستم DPC که مخفف Dynamic Performance Control است نیز به همراه سیستم xDrive کار می‌کند و به کمک این سیستم نه‌تنها نیرو به دیفرانسیل جلو و عقب بلکه به چرخ‌های چپ و راست نیز به صورت متغیر و جداگانه وارد خواهد شد تا پایداری خودرو را بیشتر کند.

DPC با توزیع نیرو و کنترل سرعت چرخیدن چرخ‌ها، باعث پایداری بیشتر در مواقع ضروری نیز خواهد شد. اولین سیستم DCP روی سری ۶ نصب شده است که از سال ۲۰۰۸ راهی بازار شده بود.

قبل از xDrive ب‌ام‌و سیستم ۴WD را به صورت آپشن روی سری ۳ و سری ۵ در دهه ۸۰ میلادی نصب می‌کرد که نیرو را به صورت ثابت ۳۸ درصد به چرخ‌های جلو و ۶۲ درصد به چرخ‌های عقب می‌کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.