اسنپ و تپسی، سیستم نوین حمل و نقل شهری ؛ مشکلات و مزایا

0

اسنپ و تپسی، سیستم نوین حمل و نقل شهری

تا چند سال پیش، حمل و نقل درون شهری به همان شیوه سنتی ده های قبل انجام میشد. یعنی یا شما به سر کوچه میرفتید و تاکسی میگرفتید و یا با شماره آژانس محله تماس می گرفتید تا برایتان سرویس ارسال کند. این شیوه تا مدتها ادامه داشت تا سرو کله تاکسی بیسیم پیدا شد. تاکسی بیسیم، در اصل همان تاکسی تلفنی است با این تفاوت که قرار نیست راننده با ماشین خالی تا مبدا حرکت یا همان دفتر آژانس برگردد بلکه در مقصد اعلام آمادگی می کند تا از طریق بیسیم، آدرس مسافر بعدی را در اختیارش قرار دهند. تاکسی بیسیم، در عین اینکه صرفه بیشتری برای رانندگان دارد اما برای مسافر، کمی گرانتر از تاکسی تلفنی در می آید. در تاکسی تلفنی و بیسیم، ملاک محاسبه هزینه معمولا دستگاه تاکسی متر میباشد که در صورت وجود ترافیک، هزینه های سرسام آوری را برای مسافران به ارمغان می آورد.

اما ناگهان سروکله تاکسی اینترنتی پیدا میشود به طوریکه یکی از نقاط قوت آن، اعلام هزینه خدمات در ابتدای سرویس دهی است که معمولا از تاکسی های تلفنی و بیسیم، مبالغ قابل توجهی کمتر است و حتی گاهی به نصف و یا حتی کمتر می رسد. دلیل اصلی کاهش قیمت، ارائه مسافری دیگر به راننده در مقصدِ مسافرِ اول است به طوریکه قرار نباشد راننده با اتومبیل خالی در شهر حرکت کند و ضمن مصرف بنزین و آلوده نمودن هوا و افزایش ترافیک، یک مسیر را بیهوده به محل دفتر آژانس برگردد. اسنپ و تپسی یا همان تاکسی های اینترنتی، به دلیل کاهش قابل توجه قیمت خدمات و افزایش امنیت مسافران، به سرعت جای خود را در بین مردم باز کرد. با استفاده کنندگان از این سرویس که صحبت می کنیم از خدمات این سرویس رضایت کامل دارند چرا که با سرعت بالایی با کمترین هزینه ممکن و در امنیت کامل، سفر درون شهری خود را به انجام رسانیده اند.

اما روی دیگر این سکه، راننده های فعال در این سرویس هستند چرا که اصلی ترین نیروهای عملیاتی این سرویس محسوب میشوند. پای صحبت راننده ها که می نشینیم، رضایت کامل را از کار در این سرویسها در چهره آنها نمی بینیم. علیرضا میگوید: اسنپ فقط و فقط به مسافر بها می دهد. اطلاعات کامل خودرو و مشخصات واقعی و صحیح راننده را در اختیار مسافر قرار میدهد در صورتیکه اطلاعات مسافران عموما جعلی بوده و قابل اعتماد نیستند، چراکه در هنگام ثبت نام، از مسافر هیچ مدرک شناسایی دریافت نمی کنند و در عوض کل مدارک خودرو و شناسایی و گواهی عدم سوء پیشینه از راننده دریافت می شود. علیرضا می افزاید: در سیستم اسنپ، راننده به مسافر امتیاز میدهد و مسافر به راننده! قرار است اگر راننده یا مسافر تخلفی کرد، اسنپ به او سرویس ارائه نکند. حال مشکل کار اینجاست که امتیاز منفی مسافر، برای راننده لحاظ می شود اما امتیاز منفی راننده برای مسافر تاثیر چندانی ندارد. چراکه اگر مسافری بد خلقی کند و یا حتی کارش با راننده به جدل و کتک کاری بکشد و با گزارش راننده، اسنپ سرویس او را غیر فعال کند، او می تواند به سادگی با یک شماره و اسم جعلی دیگر در اسنپ ثبت نام کند و مجددا درخواست سرویس نماید و سابقه بد او کاملا از بین میرود. ظاهرا علیرضا درست می گفت چراکه اسنپ هنوز سیستمی را برای بررسی و صحت سنجی اطلاعات مسافر در نظر نگرفته است.

راننده دیگری از عدم امنیت راننده ها گله مند بود و می گفت: مسافر دقیقا میداند چه کسی با چه خودرویی و با چه شماره پلاکی قرار است به او سرویس دهد اما راننده هیچ اطلاعاتی از مسافر ندارد. مرتضی اضافه می کند: یک شب در تهران پارس، شخصی درخواست سرویس رفت و برگشت داد و من هم اعلام آمادگی کردم به او سرویس بدهم. وقتی او را سوار کردم شخصی معتاد بود و کمی بعد متوجه شدم در هر مکانی که توقف می کند بسته هایی را با دیگران رد و بدل می کند و پول دریافت می کند. مسافر من که فردی معتاد بود با نام جعلی «آکروبات» در سیستم ثبت نام کرده بود و من چون نمیخواستم این معتاد به من نمره منفی بدهد مجبور شدم با خنده های مصنوعی و ترس از دستگیر شدن، تا انتها به او سرویس بدهم و او هم کل موادش را به فروش رسانید!

راننده دیگری به نام سامان میگفت مدتی است دیگر در اسنپ فعالیتی ندارد چراکه امکان تعیین مسیر برای راننده ها در این سیستم مهیا نیست. سامان که خود را کارمند یک شرکت معرفی می کند می گوید: به دلایلی مجبورم برخی روزها را با ماشین شخصی به محل کار بروم. منزل ما در قیطریه و محل کارم در یوسف آباد قرار دارد. یعد از اتمام کار و هنگام رفتن به سمت منزل، اسنپ خود را به قصد گرفتن سرویس فعال می کنم. مسیر من به سمت شمال و شمال شرق تهران است اما پیشنهاداتی که اسنپ به من میدهد همگی به غرب و جنوب است و چون آنها را قبول نمی کنم، از امتیاز اسنپ من کم می شود! اگر سیستمی در اسنپ وجود داشته باشد که راننده، محدوده سفر خود را تعیین کند در این صورت کارمندان و شاغلین خیلی بهتر می توانند در این سیستم فعالیت نمایند. محمد نیز از فعالیت یک ماهه خود در اسنپ میگوید و بیان می کند: به دلیل قیمتهای پایین، فعالیت مستمر در اسنپ اصلا مقرون به صرفه نیست. اسنپ، بیشتر هوای مسافران را دارد تا راننده ها را به همین دلیل است که همه روزه در حال جذب راننده هستند و باز هم راننده کم دارند؛ چراکه راننده ها بعد از مدتی همکاری با اسنپ، به دلیل مقرون به صرفه نبودن این همکاری، یا با اسنپ قطع ارتباط می کنند و یا سرویس دهی خود را به حداقل ممکن می رسانند.

ابوالفضل راننده دیگری که با اسنپ همکاری می کند می گوید: اگر دزد یا سارقی درخواست سرویس نماید و در میانه راه با تحدید چاقو، ماشین و پولهایم را بگیرد، هیچ کاری از دستم برنمی آید! به همین دلیل ترجیح میدهم شبها کار نکنم و فقط روزها کار کنم.

باید قبول کنیم که پروژه تاکسی اینترنتی یا همان اسنپ و تپسی، هنوز در ابتدای راه قرار دارد و اگر قرار باشد در صنعت حمل و نقل درون شهری تحولی شگرف ایجاد نماید، باید رضایت و امنیت هر دو طرف، هم راننده و هم مسافر را در نظر بگیرد. تاکسی اینترنتی پدیده ای جذاب است به شرطی که مدیران آن به فکر بهبود کیفیت ارائه خدمات باشند. شاید وقت آن رسیده تا مسافران هم همانند راننده ها، در هنگام ثبت نام در اسنپ و تپسی، کارت ملی و آدرس معتبر ارائه نمایند تا خلاف کاران نتوانند از این سیستم جذاب و نوین بهره برداری سوء کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.