آموزش تعویض کابل ترمز دستی پراید + تصاویر

0

آموزش تعویض کابل ترمز دستی پراید

http://www.gerdavari.com/tormoz-dasti.jpg

کابل ترمز دستی بعد از مدتی کار کردن استحکام خودش را از دست میده و کش میاد و دیگه هر کاری میکنید میبینید که دستی میخ نمیشه. یعنی شما همان نیرو را وارد میکنید ولی به جای اینکه فشار به کاسه چرخها میاد، فشار توی خود مجموعه سیمها تقسیم میشه و به کاسه نمیرسه که قفلش کنه.
خوب اول یه توضیح در مورد سیستم ترمز دستی پراید بدم.
سیستم ترمز دستی پراید به اینگونه هستش که ابتدا چرخ عقب سمت راننده کشید میشه و بعد کشش به چرخ طرف شاگرد میره. البته این سیستم طوری طراحی شده که این کار همزمان انجام میگیره ولی خوب ترتیبش اینطوریه.
اتکای اصلی و نقطه اصلی اتصال کابل به بدنه هم در میانه اکسل قرار داره و پایه های این اتصال بر روی اکسل دو قسمت پلاستیکی هستش ( که در شکلهای زیر خواهید دید ) که همین قسمتها باعث تقسیم فشار بین دو تا کاسه ها میشه.

خوب حالا میریم سراغ تعویض سیم.

اول یه کابل نو :

[تصویر:  jolanir001_8f4bc.jpg]

و بعد برای رعایت نکات ایمنی جلو و عقب هر دو تا چرخهای جلو آجر قرار دهید.

ابتدا باید کنسول دستی را باز کنید و بیرون بیارید. بعدش مطابق عکسهای زیر پیچهایی را که مشخص کردم باید باز بشن.

[تصویر:  jolanir003_3506c.jpg]

و بعد فیش نشانگر وضعیت ترمز دستی و مهره رگلاژ دستی را از مجموعه جدا میکنیم.

بعد چون در پراید ۱۴۱ موکت باید بلند میشد مجبور شدم صندلی های عقب را در بیارم تا به محل خروج کابل از اتاق برسم.

[تصویر:  jolanir006_47595.jpg]

و این هم محل خروج کابل از بیرون اتاق

[تصویر:  jolanir007_fe65c.jpg]

و ادامه مسیر کابل که با یه بست نگهدارنده که بر روی خود مجموعه کابل سوار هستش با یک مهره شماره ۱۰ به لبه باک متصل هستش

[تصویر:  jolanir008_ca7f8.jpg]

و این هم محل اتصال کابل به اکسل عقب. اون دو تا پیچی که مشخص کردم باید باز بشوند. همانطور که در شکل میبینید کابل از سمت چپ آمده و به سمت کاسه چرخ سمت راننده رفته و پیاه نگهدارنده از طریق یک کابل که به طرف دیگه اون وصله نیرو را به چرخ سمت شاگرد انتقال میده.

[تصویر:  jolanir009_aa90f.jpg]

و در ادامه مسیر کابل از طریق این دو قسمت مهار شده. که اولی یک بست فنری است که باید به سمت عقب بکشید ( دقت کنید که در موقع نصب هم این فنر باید در سمت چپ قرار بگیره و برای سمت شاگرد هم سمت راست) و نقطه اتکای بعدی بوسیله یک بست پلاستیکی هستش که در قسمت میانی برای استحکام بیشتر فلزی میباشد که با فشار نسبتا زیاد باید به سمت بالا بکشید.

[تصویر:  jolanir0010.jpg]

و بعد در این محل کابل توسط یک خار به پایه اهرم رگلاژ اتوماتیک متصل میشود.

[تصویر:  jolanir011.jpg]

و این هم خدا بیامرز …

و این هم نحوه جا زدن اون خار فنری که بالاتر گفتم

[تصویر:  jolanir013.jpg]

و در نهایت کل مجموعه به این صورت در میاد …

[تصویر:  jolanir014.jpg]

تمام این مجموعه بصورتی طراحی شده که اندازه ها دقیق بوده و نیاز به اندازه زدن و اصلاح هیچ نقطه ای از مسیر وجود نداره. اگر در جایی به مشکل برخوردید با صبر و حوصله و کمی جابجا کردن کابل اون را نصب کنید.
در ضمن میتونید کشش سیمها را قبل و بعد از کار امتحان کنید. برای من قبل از تعویض کابل در حالتی که دستی کشیده بود، با فشار بر روی کابل یک حالت فنری مشاهده میشد ولی بعد از تعویض سفتی کابل کاملا مشخص بود. بطوریکه در حالت کشیده شدن کاملا مثل سنگ سفت بود.
یک نکته دیگه اینکه برای بیرون کشیدن کابل باید از اتاق بیاد بیرون و برای جا زدن مجدد کابل را از بیرون به داخل اتاق بدید. فقط جا زدن گردگیری که تو محل ورود کابل به اتاق هستش ممکنه کمی به مشکل بخورید.
و برای اتصال مجدد کابل به مجموعه اهرم ترمز دستی، وقتی که کابل را از توی مسیرش رد کردید، ابتدا مهره رگلاژ ترمز دستی را فقط در این حد که کمی سر جاش سفت بشه بچرخونید و بعد از نصب کل مجموعه و وقتی که کار تموم شد، مجدد دستی را از این قسمت رگلاژ کنید.
در کل کاریه که خورده ریزه کاری زیاد داره و حوصله میخواد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.