تولید پراید و پژو ۴۰۵ تا دو سال دیگر

0

پراید و پژو ۴۰۵ تا دو سال دیگر تولید خواهند شد

پراید و پژو ۴۰۵ تا دو سال دیگر تولید خواهند شد

بنا به اظهار نظر سازمان‌های استاندارد و بازرسی کیفیت و وزارت صنعت، خط تولید پراید و ۴۰۵ همچنان در ایران فعال خواهند ماند.

بیش از ۲۰ سال است که پراید و پژو ۴۰۵ در ایران تولید می‌شوند و مهمان جاده‌های مختلف کشورمان هستند. این دو خودروی نسبتاً ارزان در ایران، به نظر می‌رسید تا شروع سال ۹۵ از رده خارج شوند؛ اما شواهد امر و اظهار نظر مدیران سازمان‌ها و نهادهای دولتی خبر از ادامه‌ی تولید این خودرو در دو سال ۹۶ و ۹۷ می‌دهند.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در آخرین اظهار نظر خود در سال ۱۳۹۵ اعلام کرده است که استانداردهای خودرویی از ۵۲ به ۸۳ مورد افزایش یافته و در ستاد سیاست‌گذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌شود، در مورد نحوه‌ی اجرای این استانداردها تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس سازمان استاندارد در مورد توقف خودروهایی که بیش از ۱۰ سال در ایران تولید می‌شود و چرا این قانون در مورد پراید و پژو ۴۰۵ انجام نمی‌شود، توضیح داد که در هر کشوری بین سازمان‌‌ها یک فرآیند زنجیره‌ای حاکم است. در ایران همه‌چیز بر عهده‌ی سازمان استاندارد نیست. تولید خودرو نیز از این روال برخوردار است. توقف خط تولید خودروهایی که در ایران تولید می‌شود، هیچ ارتباطی با سازمان استاندارد ایران ندارد.

سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هم در این رابطه اعلام کرد: «در این رابطه باید چند نکته را در نظر بگیریم تا بتوانیم شفاف در مورد توقف یا ادامه‌ی فعالیت خط تولید خودروی پژو ۴۰۵ و پراید اظهار نظر کنیم. نکته مهم این است که خودروی جایگزین با این قیمت در دنیا به‌سختی پیدا می‌شود.»

معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد که بسته‌ی CKD خودرو حدود ۱۰ هزار دلار است و اگر تعرفه و اضافات قانونی به آن‌ها اضافه شود، قیمت خودروی تولیدی کمتر از ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان نخواهد شد. بنابراین خودروی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی برای جایگزینی پراید و پژو ۴۰۵ وجود ندارد.

صحبت‌های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز حداقل زمان تولید خودروهای پراید و ۴۰۵ را مشخص کرد و انتظارات برای توقف تولید این خودرو در سال ۹۶ را بیهوده کرد. صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نخواهد شد. همچنین بر اساس رعایت استانداردهایی که توسط شورای عالی استاندارد و سازمان استاندارد ایران تدوین می‌‌شود، تمام حوزه‌ی خودرو موظف به اجرای این استانداردها هستند.

بدین ترتیب نباید به‌زودی منتظر متوقف شدن تولید پراید و پژو ۴۰۵ باشیم و به نظر می‌رسد تولید این دو خودرو حداقل تا دی‌ماه ۱۳۹۶ ادامه خواهد یافت. پراید از سال ۱۳۷۲ و پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۶۹ در ایران مونتاژ و تولید شده‌اند. بدین ترتیب خط تولید ۴۰۵ در ایران حدود ۲۷ سال و خط تولید پراید در ایران حدود ۲۴ سال قدمت دارد.

به نظر شما خط تولید پژو ۴۰۵ و پراید چه زمانی در ایران متوقف خواهد شد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.