آموزش باز و بستن و تعمیر آلترناتور پراید + تصاویر

1

راهنمای تصویری باز کردن، بستن و تعمیر آلترناتور پراید

 

از سری آموزش های بخش تعمیر و نگهداری خودروی پراید ، این بار مرحله به مرحله با راهنمای تصویری باز کردن، بستن و تعمیر آلترناتور پراید با هم همراه می شویم تا با نحوه پیاده و سوار کردن و همچنین عیب یابی و رفع عیب آلترناتور آشنا شویم.

ترتیب پیاده و سوارکردن آلترناتور

 ترتیب پیاده و سوارکردن آلترناتور

۱ – کابل منفی باطری را قطع کنید.

۲ – کلیه سیم ها را از آلترناتور جدا کنید.

۳ – پیچ ها را باز نمائید.

۴ – قطعات ذیل را باز کنید.

الف – تسمه ۷ شکل

ب – آلترناتور

۵ – برای سوار کردن آلترناتور از روش عکس پیاده کردن استفاده کنید.

۶ – میزان سفتی و کشش تسمه ۷ شکل را آزمایش کنید.

انحناء

تسمه نو : ۹ ~ ۸ میلیمتر

تسمه کهنه : ۱۰ ~ ۹ میلیمتر

میزان سفتی :

پیچ A :

۱/ ۳ ~ ۹/۱ کیلوگرم متر

پیچ B :

۴/۷ ~ ۳/۸ کیلوگرم متر

ترتیب بازکردن آلترناتور

 ترتیب بازکردن آلترناتور

۱- پیچ ( مرحله ۳ نامبرده در بالا )

۲ – مهره قفلی

۳ – آرمیچر و درپوش جلو آلترناتور

۴ – درپوش عقب آلترناتور

۵ – پولی

۶ – نگهدارنده ذغال

۷ – یکسو کننده

۸ – بالشتک

مرحله ۱

به وسیله هویه ۲۰۰ واتی و بمدت ۳ تا ۴ دقیقه و درجه حرارت ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد محفظه بلبرینگ را گرم کند.

اکنون ۳ پیچ را بیرون کشیده و پیچ گوشتی دو سو را بین بالشتک و درپوش جلو آلترناتور فرو کرده و آنها را از یکدیگر جدا کنید.

 بازکردن آلترناتور پراید

توجه :

الف – در صورت گرم نشدن محفظه بلبرینگ نخواهید توانست بلبرینگ را بیرون بکشید چرا که درپوش عقب آلترناتور و بلبرینگ عقب خیلی محکم روی هم قرار گرفته اند.

ب – دقت کنید که روی پیچ گوشتی دو سو فشار زیادی وارد نکنید در غیر این صورت به بالشتک خراش وارد خواهد شد.

مرحله ۲

قسمتهای جلو و عقب را از یکدیگر جدا کنید.

دقت کنید فنر نگهدارنده که در اطراف بلبرینگ عقب قرارمی گیرد گم نشود.

بازکردن آلترناتور پراید

مرحله ۳

آرمیچر را روی گیره قرار داده و مهره پولی را شل کنید. سپس پولی، آرمیچر و درپوش آلترناتور را باز کنید.

بازکردن آلترناتور پراید

مرحله ۴

بلبرینگ جلو را عوض کنید.

یک واسطه مناسب روی کنس بیرونی بلبرینگ قرار داده و پایه جلو با دقت فشار دهید. می توانید فشار لازم را به کمک گیره واسطه وارد کنید.

بازکردن آلترناتور پراید

مرحله ۵

بلبرینگ عقب را عوض کنید.

می توانید با استفاده از بلبرینگ کش، بلبرینگ عقب را بلبرینگ کش بیرون آورید. فشار لازم را تا زمانی به آن وارد کنید که شیارهای اطراف بلبرینگ، بغل حلقه های آرمیچر قرار گیرد.

بازکردن آلترناتور پراید

مرحله ۶

مهره ترمینال B و بوش در پوش عقب را باز کنید.

مرحله ۷

پیچهای نگهدارنده یکسو کننده و پیچ های نگهدارنده جا ذغالی را باز کنید.

مرحله ۸

بالشتک و درپوش عقب آلترناتور را جدا کنید.

بازکردن آلترناتور پراید

مرحله ۹

برای جدا کردن لحیم از یکسو کننده ( دیود ) و سیم بالشتک از هویه استفاده کرده و سپس آفتامات را باز کنید.

بازکردن آلترناتور پراید

احتیاط

کار قطع کردن را سریع انجام داده و هنگام استفاده از هویه دقت کنید که آنرا بیش از ۵ ثانیه به کار نبرید. زیرا گرم شدن زیاد از حد دیودها، باعث آسیب دیدگی آنها خواهد شد.

مرحله ۱۰

ذغالها را عوض کنید.

بازکردن آلترناتور پراید

برای این کار لحیم آب شده از روی دسته سیم را برداشته و ذغال را بیرون بیاورید.

مرحله ۱۱

هنگامیکه ذغال را لحیم می کنید، لحیم سرسیم را نیز آب کنید بطوری که حدود ۳ ~ ۲ میلیمتر از ذغال بیرون بیاید.

 بازکردن آلترناتور پراید

بازدید آرمیچر

۱ – سیمهای آسیب دیده :

الف – با استفاده از اهم متر میزان مقاومت بین حلقه های آرمیچر آلترناتور را اندازه بگیرید.

ب – اگر میزان مقاومت در حد استاندارد آن نمی باشد آرمیچر را عوض کنید.

میزان استاندارد مقاومت ۵ ~ ۴/۴ اهم

۲ – اتصال بدنه شدن سیم آرمیچر :

الف – با استفاده از اهم متر، اتصال کوتاه بین حلقه های آرمیچر و مرکز آن را امتحان کنید.

ب – در صورت لزوم آرمیچر را عوض کنید.

۳ – سطح حلقه های آرمیچر :

در صورت زبر بدودن سطح حلقه های آرمیچر با استفاده از سوهان و یا کاغذ سنباده، آن را صاف کنید.

 بالشتک

بالشتک

۱ – آسیب دیدگی سیم ها :

الف – با استفاده از اهم متر قطع نبودن سیمهای بالشتک را آزمایش کنید.

ب – در صورت قطع بودن سیم ها، بالتشتک را عوض کنید.

۲ – اتصال بدنه بودن بالشتک.

الف – با استفاده از اهم متر ارتباط بین سیمهای بالشتک و بدنه را امتحان کنید.

ب – در صورتی که اتصال وجود دارد بالشتک را عوض کنید.

ذغال

در صورت سائیدگی و یا فرسودگی ذغال، آن را تعویض کنید.

فنر ذغال

با استفاده از نیرو سنج، نیروی فنر ذغال را اندازه بگیرید.

اگر میزان نیرو در حد ۲ نیوتن و یا ۲۱۰ گرم و یا کمتر بود، فنر را عوض کنید. هنگام اندازه گیری با استفاده از نیروسنج ذغال را به نگهدارنده ذغال فشار دهید تا نوک آن حدود ۲ میلی متر بیرون بزند. در این لحظه میزان نیرو را اندازه بگیرید.

توجه

میزان نیروی یک ذغال نو معادل ۴۴۰ ~ ۳۰۰ گرم می باشد.

 بلبرینگ

بلبرینگ

۱- هر گونه عیب و نقص از قبیل صداهای غیرعادی، شل بودن، روغن کاری کم و مواردی از این قبیل را امتحان کنید.

۲ – در صورت لزوم بلبرینگها را عوض کنید.

 یکسو کنندهیکسو کنندهیکسو کننده

یکسو کننده

۱- با استفاده از اهم متر اتصال کوتاه بین هر یک از دیودها را آزمایش کنید.

۲- در صورت لزوم آن را عوض کنید.

ترتیب بستن آلترناتور

برای بستن آلترناتور از روش عکس بازکردن آن استفاده کنید در ضمن در این قسمت، محلی که احتیاج به روغن کاری داشته باشد، وجود ندارد.

الف – فنر متوقف کننده را در شیار خارج از مرکز بلبرینگ عقب جا بیاندازید.

ب – لازم است که قسمت برآمده فنر به گودترین قسمت شیار فرو رود. در ضمن برای آسان تر کردن کار خود دقت کنید، قسمتی که دارای شکاف است گودترین لبه شیار است.

توجه

اگر فنر متوقف کننده را به این ترتیب جا اندازید میزان برآمدگی کاهش یافته و در نتیجه نصب آن آسان تر می گردد. به علاوه فشار بیشتری روی فنر وارد آمده و تأثیر متوقف کنندگی آن بیشتر می شود.

۱ – جا انداختن ذغال :

ترتیب بستن آلترناتور

قبل از نصب، با فشار انگشت خود ذغال را وارد نگهدارنده ذغال کرده و سپس سیمی به قطر ۲ میلی متر و طول ۵۰ ~ ۴۰ میلی متر را مطابق شکل داخل سوراخ مورد نظر کرده و ذغال را در جای خود محکم کنید.

 ترتیب بستن آلترناتورhttp://s1.picofile.com/file/6227471826/20.gifhttp://www.cargeek.ir/images/Saipa_Pride_Alternator_DiagnosisChange_Guide.jpghttp://s1.picofile.com/file/6227460760/9.gif

توجه

دقت کنید که بعد از اتمام کار سیم را بیرون بکشید.

۲- قبل از پرس بلبرینگ عقب روی درپوش عقب آلترناتور درپوش را گرم کنید.

۳ – بعد از نصب، پولی را با دست چرخانده و میزان چرخش آلترناتور را امتحان کنید.

منبع :

  • مدیریت فنی و مهندسی سایپا
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهران می گوید

    سلام دوستان.
    موقع باز کردن پولی دینام، گرم کردن مهره با فندک اتمی خیلی مؤثره، فقط باید سریع گرم بشه و قبل از گرم شدن خود پیچ، سریع مهره باز بشه.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.