کامپیو‌تر خودروهای پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پرشیا و سمند فاقد ایمنی هستند

0

قیمت کامپیوتر های سرقتی در بازار مشخص است / سمند یک میلیون ۲۰۰و ۲۰۶ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

قیمت کامپیوتر های سرقتی در بازار مشخص است / سمند یک میلیون و ۲۰۰،۲۰۶ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

در حال حاضر از طریق باز کردن کاپوت خودروهایی که کامپو‌تر آن‌ها در کنار موتور قرار دارد سرقت ECU(کامپیو‌تر) ‌ها و باطری براحتی و در مدت چند ثانیه امکان پذیر است.

کامپیو‌تر خودروهای پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پرشیا، پژو پارس و سمند فاقد ایمنی هستند.

معضل سرقت قطعات خودرو در کشور از سالهای گذشته همواره مطرح بوده و این مهم مشکلاتی را برای صاحبان خودرو‌ها، پلیس، بیمه و… به وجود آورده است.

http://websavar.ir/files/fa/news/1393/1/12/7243_860.jpg

در این میان قطعات خودروهای پرتیراژ داخلی نظیر پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پژو پارس، پرشیا و سمند و غیره از جمله خودروهایی هستند که به دلیل ایمنی پایین به راحتی قابل سرقت هستند و با وجود پیگری مالباختگان و ارائه گزارش به پلیس ۱۱۰ و تشکیل پرونده در کلانتری‌ها در بسیاری از موارد این قطعات سرقتی هیچ‌گاه پیدا نشده و از سوی باندهای مافیایی و با همکاری برخی از مکانیکی‌ها به فروش می‌رسند.

در ارتباط با شگردهای سرقت نیز باید گفت که در حال حاضر از طریق باز کردن کاپوت خودروهایی که کامپو‌تر آن‌ها در کنار موتور قرار دارد سرقت ECU(کامپیو‌تر) ‌ها و باطری براحتی و در مدت چند ثانیه امکان پذیر است.

بهمن غلامی، یک مکانیک در گفتگو با خبرنگار ایلنا در این باره می گوید: سرقت کامپیو‌تر در محصولات شرکت ایران خودرو بسیار آسان‌تر از خودروهای دیگر است زیرا ECU آن ها در داخل موتور طراحی شده و روزانه چندین مورد از مالباختگان کامپیو‌تر به ما مراجعه می‌کنند.

وی افزود: هر چند خرید و فروش کامپیوترهای سرقتی و دست دوم خودروهای پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ و سمند و غیره به راحتی انجام نمی‌شود اما با چرخی در میدان شوش و اطراف شهر می‌توانید به آسانی کامپیوتری که با مدل خودروی شما هماهنگ باشد بیابید و با قیمتی پایین‌تر خریداری کنید.

غلامی با اشاره نرخ کامپیو‌تر ۲۰۶ و سمند می افزاید: در صورتی که ECU نو باشد حدود ۲ میلیون تومان است و در صورتی که نو نباشد با ۱.۵ میلیون تومان می‌توان آن را خریداری کرد.

همچنین حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی در این باره به ایلنا می گوید: به اعتقاد بنده سطح کیفی و استاندارد خودروهای ساخت داخل باید افزایش پیدا کند و با توجه به اینکه ۷۵ درصد خودرو‌ها ساخت داخل و ۲۵ دیگر وارداتی است، این موضوع را می توان با دقت بیشتر مورد بررسی قرار داد.

وی بیان می دارد: البته نباید همه ضعف‌ها را به گردن خودروساز انداخت، بلکه موارد دیگری نظیر کمبود پارکینگ‌های طبقاتی و مسقف در سطح شهر و عدم پارکینگ منازل راه را برای سرقت قطعات خودرو‌ها هموار کرده است.

گروسی می افزاید: به نظر می‌رسد تلاش خودروسازان در زمینه ایمنی مطلوب خودرو‌ها جامع نیست و همچنان باید در خصوص افزایش ضریب امینت محصولات تلاش جدی صورت گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.