ساخت خودرویی که تصادف نمی کند

0

خودرویی که تصادف نمی کند

http://www.persiankhodro.com/khodronameh/news_images/images_b1611081.jpg

هوندا در حال بررسی و طراحی نرم افزاری است که خودروهایش را از هر تصادف یا برخورد با هر خودرو، عابر یا شیء دیگری بازمی دارد یا دست کم هدف این است.

وظیفه اصلی این نرم افزار که طبق اولین برآوردها تکمیلش ۱۰ سال زمان خواهد برد، تشخیص عابران پیاده، تشخیص خودرویی که ممکن است راه خودروی شما را ناگهان قطع کند و در نهایت برقراری ارتباط با دیگر خودروها برای پیشگیری از برخورد است. آقای تاکانوبو ایتو، مدیرعامل هوندا، می گوید طراحی این نرم افزار نشان از تعهد خودروساز ژاپنی به امنیت خودروها و سرنشنیانش دارد. او در گفتگویی با خبرنگاران، در موسسه تحقیق و توسعه هوندا گفت: «فلسفه ما این است که خودرو نباید راننده را کنترل کند، بلکه راننده باید از رانندگی لذت ببرد.» این البته به این معنا نیست که قصد هوندا ساخت خودروهایی بی نیاز از راننده است، چرا که در حال حاضر همه این کار را به گوگل واگذار کرده اند. هوندا تلاشش را بیش از همه بر دو چیز متمرکز کرده است: پرهیز از برخورد با عابران پیاده �که بیشترین میزان تلفات را دارند و برخورد با خودروی جلویی که شایع ترین نوع تصادف است. نرم افزار مورد نظر هوندا پیچیده است و در عین حال به نسبت نمونه های فعلی یا در دست طراحی توانایی های بیشتری دارد.

برخی از امکانات این نرم افزار تازه از این قرار است:

http://www.persiankhodro.com/khodronameh/news_images/images_b1611078.jpg

ردیابی عابر پیاده: بسیاری از خودروسازان دنیا در حال بررسی این فناوری هستند و نتایج مختلفی گرفته اند. نرم افزارهای فعلی معمولا به کمک یک دوربین یا رادار هر هیبت شبه انسانی را که در مسیر خودرو یا اطراف آن وجود دارد تشخیص می دهند و به محض قطعی پنداشتن برخورد ترمز، خودرو را فعال می کنند. هوندا قصد دارد قدم بزرگ تری بردارد، به این معنا که نرم افزارش را طوری طراحی کند که در سرعت های بالا هم کارایی اش را حفظ کند. تا به اینجای کار این سیستم ها تنها تا زمانی درست کار می کنند که سرعت خودرو از حدود ۶۵ کیلومتر در ساعت بیشتر نشده باشد، اما هوندا قصد دارد این مرز را تا ۸۰ کیلومتر در ساعت گسترش دهد.

زمان سنج چراغ سبز: این سیستم ساده و هوشمند احتمالا یکی از جذاب ترین بخش های فناوری تازه هونداست. این زمان سنج تصویری به راننده اعلام می کند که با چه سرعتی باید براند تا وقتی به چراغ راهنمایی بعدی می رسد، چراغ همچنان سبز باشد. استدلال هوندا برای این اطلاع رسانی آن است که راننده ها معمولا فاصله بین دو چراغ را با سرعت طی می کنند و در بسیاری موارد به موقع به چراغ نمی رسند و ناگزیر پا را روی پدال ترمز می کوبند. بر کسی پوشیده نیست که این طرز رانندگی نه فقط مصرف سوخت خودرو که احتمال تصادف با خودروی جلویی را هم بیشتر می کند. هوندا در کنار کیلومترشمار خودرو نشانگری نصب می کند که به راننده می گوید برای آنکه به چراغ سبز بعدی برسد، مثلا باید با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت براند. این نشانگر همچنین شامل شمارش معکوسی هم هست که به راننده اطلاع می دهد تا قرمز شدن چراغ چقدر فرصت دارد. هوندا می گوید این فناوری تازه، مصرف سوخت و احتمال برخوردهای جلو به پشت را کاهش می دهد.

سیستم انعطاف پذیر تثبیت سرعت: طراحی یک سیستم کنترل سرعت که با وضعیت های مختلف قابل تطبیق باشد، همچنان دشوار به نظر می رسد. این سیستم در شکل فعلی اش علاوه بر اینکه فاصله بین خودروها را (با کنترل یا تثبیت سرعت) حفظ می کند، خودروی جلویی را هم پیوسته زیر نظر دارد. بنابراین اگر خودرویی ناگهان خط مسیر شما را قطع کند، خودروی شما با یک ترمز درست و حسابی، مانع برخورد قطعی می شود، اما سیستم تطبیق پذیر تثبیت سرعت هوندا ۶ خودروی جلویی را در خطوط مختلف تشخیص می دهد و سرعت و اندازه آنها را هم ثبت می کند. برای مثال اگر یک خودروی سنگین در سمت راست شما با سرعتی آهسته در حرکت باشد، این سیستم می تواند پیش بینی کند که خودروی سومی در همان خط برای گذشتن از خودروی سنگین ناگهان و به سرعت وارد خط شما می شود. در این صورت به آرامی از سرعت خودروی شما می کاهد تا مانع برخورد شود.

هوندا همچنین قصد دارد در نرم افزارش امکان رصد موتورسیکلت ها را هم بگنجاند (حرکت زیگزاگ وار موتورسیکلت ها از دیگر عوامل شایع تصادفات رانندگی است). کنترل فرمان خودرو در مواقع اضطراری هم بخش دیگری از تلاش های تازه هوندا برای افزایش امنیت رانندگی است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در ماه سپتامبر سال جاری، هر سال حدود ۳/۱ میلیون نفر در سراسر دنیا در پی تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند و با وجود ارتقای امکانات و تجهیزات امنیتی و توجه خودروسازان به افزایش ایمنی در دهه اخیر، این سازمان می گوید تا سال ۲۰۲۰ تعداد کشته شدگان به ۹/۱ میلیون نفر در سال می رسد. هوندا در مسیری که برای کاهش این تلفات سنگین درپیش گرفته تنها نیست و پیش از این ولوو و تویوتا تلاش ها را برای طراحی خودروهای هوشمندی آغاز کرده اند که با جمع آوری اطلاعات از محیط اطراف خودروها و به شراکت گذاشتن آنها با دیگر خودروها می توانند امیدها را برای کاهش چنین تلفاتی زنده نگه دارند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.