مکمل های سوخت بله یا نه ؟

0

سوالات متداول مکمل های سوخت

http://harajee.com/predata/img/10153302_2_450.jpg

۱- چرا به مکمل های سوخت نیاز می باشد؟

عدم توانایی موتورهای درونسوز در سوزاندن کامل سوخت، همواره رسوبات هیدروکربنی از خود به جای می گذارد. همچنین بالا بودن هزینه تولید سوخت با کیفیت بالا برای بوجود آمدن نتایج نامطلوب مزید بر علت می شود.

۲- آیا مکمل های سوخت فقط در کشورهای جهان سوم به کار می رود؟

تولید مرغوب ترین مکمل های سوخت در کشورهای اروپایی و آمریکا بیانگر وجود ضعف در سوخت های آن کشورها می باشد.

۳- چگونه تمیز نمودن انژکتورها به بالا رفتن راندمان موتور کمک نماید؟

هنگامیکه انژکتور و یا ژیگلورهای کاربراتور کثیف می شوند،سوخت از مقطع بسیار کوچکی طراحی شده به صورت نامنظم و نامطلوب اسپری می شود و این قابلیت بخار شدن و کوچک شدن ذرات بنزین(اتمیزه شدن) را کم نموده و سرعت انتشار شعله و سوختن بنزین پایین می آید.

۴- چگونه تمیز نمودن سوپاپ ها به راندمان موتور کمک می نماید؟

راهگاه های ورودی و خروجی سرسیلندر و همچنین انحنای پشت سوپاپ ها و اتاق انفجار طوری طراحی شده اند که با کمترین مقاومت در برابر هوای ورودی و خروجی، یک جریان چرخشی یا ورتکس به وجود آورند. این جریان به سرعت هوا هوا و قابلیت ترکیب شدن آن با بنزین اسپری شده درون موتور کمک می نماید. همچنین چرخش جریان خروجی به تخلیه سریعتر گازهای خروجی کمک می نماید. با انباشته شدن رسوب در پشت سوپاپ ها در این جریانات اختلال بوجود آمده و راندمان موتور پایین می آید.

۵- تمیز شدن اتاق انفجار چگونه به بالا رفتن راندمان موتور کمک می کند؟

با بوجود آمدن لایه رسوبات هیدروکربنی بر روی جداره سیلندر و روی تاج پیستون که نتیجه سوخت ناقص و بعضی ترکیبات روغنی که از عدم آب بندی رینگ های پیستون حاصل می شود، درون اتاق انفجار یک لایه عایق تشکیل شده و انتقال حرارت از درون محفظه به جداره سیلندر و سر سیلندر با مشکل مواجه شده و درون موتور نقاط بسیار داغ بوجود می آید که به مرور باعث بروز پیش احتراقی با ناک و یا ضربات پس از انفجار می گردد. با این وضعیت سنسور ناک موتور وارد عمل شده و سیستم جرقه را ریتارد می نماید و با این عمل موتور نیرو از دست می دهد.

در ضربات متداوم سنگین، موتور خودرو آسیب جدی دیده و در بعضی از مواقع منجر به شکست قطعاتی مانند پیستون می گردد.

۶- اکتان بنزین چیست و چه نقشی در کارکرد موتور دارد؟

https://carstan.ir/wp-content/uploads/2017/02/1-106-488x650.jpg

بطور خلاصه عدد اکتان دقت سوخت بنزین است، نه کیفیت سوختن آن. در واقع قابل کنترل بودن بنزین و احتراق آن در زمان مطلوب یعنی زمان جرقه زنی شمع را با عدد اکتان اندازه گیری می کنند. کامل ترین بنزین با اکتان ۱۰۰ فقط از هیدروکربن اکتان ساخته شده و مقدار آن با کاهش نسبت مولکول های اکتان در یک بنزین کاهش می یابد. وقتیکه بنزین با اکتان پایین مصرف می شود در هنگامیکه سیکل تراکم موتور پیستون رو به بالا در حرکت است قبل از آن که زمان مطلوب احتراق و جرقه زنی شمع فرا رسد مخلوط سوخت و هوا منفجر شده و یک ضربه برخلاف جهت حرکت موتور بوجود می آید. همچنین بوجود آمدن انفجارهای کوچک در حین سیکل احتراق باعث کند شدن پیشرفت شعله شده و در واقع ضربات کوچکی (Pinging) درون موتور بوجود می آید البته در سوخت های مسابقه ای با کمک بعضی از مکمل ها این عدد تا ۱۳۰ نیز بالا می رود ولی این سوخت ها برای خودروهای خیابانی مناسب نیست.

۷- MMT چیست ؟

در قدیم برای بالا بردن عدد اکتان بنزین از تترا اتیل سرب که یک ماده سمی و دشمن محیط زیست به حساب می آمد،استفاده می شود. در حال حاضر از مواد جایگزینی چون تولوئن و یکی از برترین آنها یعنی متیل سیکلو پنادین منگنز تریبونیل استفاده می کنید. این ماده گرانقیمت بدون تاثیر بر خواص مناسب بنزین اکتان آن را به میزان چشمگیری بالا می برد و به دلیل وجود منگنز که با ترکیبات گوگردی و فسفری حاصل از احتراق ترکیب شده و از اثرات مخرب آنها برروی سوپاپ دود ،منیفولد و کاتالیزور اگزوز جلوگیری می نماید. با حفظ مناسب کاتالیزور و همچنین سوختن بهتر بنزین به دلیل اکتان بالاتر این ماده دوستدار طبیعت به حساب می آید. همچنین این ماده می تواند از سوپاپ خودروهای قدیمی در برابر اثرات بنزین بدون سرب محافظت نماید.این ماده با بوجود آوردن لایه محافظ بر روی سیت ها وگیت ها از خراب شدن آنها جلوگیری می نماید.

۸- آیا بالا رفتن جزیی عدد اکتان تاثیری در کارکرد موتور دارد؟

بله، موضوع دور شدن از لب پرتگاه ضربه یا ناک است، هر قدم فاصله گرفتن از این ضربه طول عمر موتور و بهسوزی سوخت آن کمک می کند.

۹- آیا می توان مقدار زیادی مکمل برای تشدید اثر آنها در یک باک ریخت؟

خیر، چراکه اثر تدریجی این محصولات توسط کمپانی ها در نظر گرفته شده و استفاده بیش از حد می تواند کیفیت بنزین را پایین آمورد. نهایتا” شما می توانید غلظت این مکمل ها را تا دو برابر در هر باک افزایش دهید.

۱۰- آیا استفاده از این مکمل ها برای خودروهای قدیمی پیشنهاد می شود؟

بله، چراکه رسوبات مسیرهای سوخت در آنها باعث انسداد سریعتر قسمت سوخت رسانی می گردد و پیشنهاد می شود قبل از استفاده از مکمل های تمیزکننده فیلتر بنزین کهنه خودرو تعویض گردد. همچنین بالا رفتن عدد اکتان باعث بهبود کارکرد آنها می گردد.

۱۱- آیا استفاده از این مکمل ها در خودروهای جدید پیشنهاد می گردد؟

۱۰۰%، چراکه با محافظت درست از موتور خودرو، همیشه سالم و نو باقی مانده و افت قدرت موتور در آنها بوجود نمی آید.

۱۲- بعضی ها می گویند اضافه نمودن الکل و بعضی مواد دیگر اکتان را بالا می برد و نیاز به هزینه نمودن برای مکمل نیست؟

الکل درون موتورهای آلومینیومی خوردگی بوجود می آورد و چناچه به بالا رفتن عدد اکتان کمک نماید موتور خودرو را نیز به خوبی منهدم می نماید. راجع به سایر مواد می بایست از پالایشگاه کمک گرفت.

http://media.mehrnews.com/d/2017/01/21/4/2346199.jpg?ts=1486462047399

۱۳- همه کمپانی ها ادعای داشتن برترین محصولات را دارند، چگونه می توان به صحت ادعال آنها پی برد؟

سایت های اینترنتی، اعتبار شرکت تولید کننده و وارد کننده و دیدن نتیجه بر روی خودرو.

۱۴- چرا مکمل های اکتان عدد ارتقا دهنده را در یک بازه مانند ۴ تا ۱۰ درجه مطرح می کنن؟

به دلیل خواص متفاوت بنزین های مختلف.

۱۵- آیا تاثیر اکتان بوسترها بر روی بنزین سوپر و معمولی یکسان است؟

خیر، حتما” بر روی بنزین معمولی موثرتر خواهند بود.

۱۶- استفاده از مکمل های تمیزکننده و افزایش دهنده اکتان چگونه به کاهش مصرف سوخت کمک می نماید؟

با صحیح کار نمودن سیستم سوخت و احتراق مناسب سوخت وارد موتور شده نیروی بیشتری در دور موتور پایین تر بدست می آورید و در نتیجه موتور در دور پایین تر کشش مورد نیلز خودروی شما را فراهم می آورد.

۱۷- آیا ممکن است رسوبات موجود در باک مسیر بنزین توسط تمیزکننده جدا شده و به سر انژکتورها رسیده و موجب گرفتگی انژکتورها شود؟

در صورت کثیف بودن بیش از حد باک و مسیر بله، به همین دلیل در خودروهای فرسوده پیشنهاد می شود قبل از استفاده از فیلتر جدید استفاده شود تا ذرات حل نشدنی را در آنها به دام بیندازد و ذرات حل شده در سر انژکتورها رسوب نخواهد نمود

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.