نحوه عملکرد کروز کنترل

0

نحوه عملکرد کروز کنترل

 

کروز کنترل یا به عبارتی سیستم کنترل سرعت خودرو، سیستمی است که جهت سهولت رانندگی در مسیرهای طولانی به کار می*رود.

در این سیستم، امکان تثبیت سرعت خودرو در شرایط مختلف بدون استفاده از پدال گاز فراهم شده است.

بسیاری از خودروسازهای جهان سیستم کروز کنترل را چه به صورت نصب روی تمام خوروهای تولیدی و چه به صورت آپشن ارائه می*کنند.

در شرکت ایران*خودرو نیز تصمیم گرفته شد در راستای ایجاد تنوع محصول، سیستم کروز کنترل به عنوان یکی از سیستم*های آپشن روی خودروهای سفارشی نصب شود.

در فاز اول پروژه تنها خودروهای پارس سفارشی به سیستم کروز کنترل مجهز شدند و در آینده* نزدیک برای دیگر محصولات سفارشی نیز این سیستم در نظر گرفته می*شود.

کروز کنترل چگونه کار می*کند؟

وظیفه سیستم کروز کنترل ثابت نگه داشتن خودرو بر روی سرعت دلخواه راننده است.

هنگامی که راننده قصد دارد در مدت طولانی با سرعت ثابت حرکت کند، کافی است سیستم کنترل سرعت را بر روی سرعت مورد نظر فعال کند، سپس با آسودگی پای خود را از روی پدال گاز بردارد.

از آن پس کروز کنترل وظیفه ثابت نگه داشتن سرعت خودرو را برعهده دارد.

اجزای سیستم:

سیستم کروز کنترل از سه قسمت اصلی تشکیل شده است.

۱ – واحد کنترل الکترونیکی (ECU) در واقع قلب سیستم را تشکیل می*دهد و با پردازش اطلاعات ورودی، سیگنال*های خروجی مناسب را ایجاد می*کند.

۲ – واحد فرمان (Command Module) به راننده این امکان را می*دهد که فرمان*های لازم جهت تثبیت سرعت، افزایش یا کاهش سرعت و … را به سیستم وارد کند.

۳ – عملگر (Actuator) به عنوان خروجی اصلی، میزان باز و بسته شدن دریچه گاز را کنترل می*کند. در شکل بلوک دیاگرام یک سیستم کروز کنترل نشان داده شده است.

جزییات کار با سیستم کروز کنترل خودروهای سفارشی ایران*خودرو : نحوه کار سیستم – فرمان*های لازم توسط راننده از طریق کلیدهای روی دسته دنده به سیستم وارد می*شود.

با کلید ON/OFF که روی سر دسته دنده قرار دارد، سیستم روشن و خاموش می*شود.

هنگام روشن شدن سیستم، چراغ کوچک روی دسته دنده با رنگ سبز روشن می*شود.

ـ هنگامی که سیستم روشن است، ولی فعال نیست (در صورتی که سرعت خودرو بیش از ۴۰کیلومتر بر ساعت باشد)،* با فشاردادن و رها کردن (کلیک کردن) کلید SET سیستم فعال می*شود و سرعت خودرو در همان سرعت ثابت می*ماند.

با فعال شدن سیستم، نشانگر مخصوص کروز کنترل روی جلو آمپر با رنگ زرد روشن می*شود و چراغ کوچک روی دسته دنده نارنجی رنگ می*شود.

هنگامی که سیستم فعال است، با فشار دادن و نگه داشتن کلید ACC به ازای هر ثانیه، سرعت خودرو حدود ۴/۲ کیلومتر بر ساعت افزایش می*یابد و پس از رها کردن کلید در همان سرعت ثابت می*ماند.

هنگامی که سیستم فعال است، هر بار فشار دادن و رها کردن کلید ACC باعث افزایش سرعت خودرو در حدود ۹/۰ کیلومتر بر ساعت می*شود.

چنانچه سیستم فعال نباشد، فشار دادن و رها کردن کلید RES باعث می*شود سیستم فعال شده و خودرو با سرعت تنظیم شده قبلی که در حافظه ذخیره شده است، حرکت کند. چنانچه سرعتی در حافظه نباشد، سرعت خودرو در همان سرعت ثابت می*شود.

هنگامی که سیستم فعال است، با فشار دادن و نگه داشتن کلید DEC به ازای هر ثانیه سرعت خودرو حدود ۴/۲ کیلومتر بر ساعت کاهش می*یابد و پس از رها کردن کلید در همان سرعت ثابت می*ماند.

هنگامی که سیستم فعال است، هر بار فشار دادن و رها کردن کلید DEC باعث کاهش سرعت خودرو در حدود ۹/۰ کیلومتر بر ساعت می*شود.

شرایط قطع سیستم

سیستم کروز کنترل در موارد زیر غیرفعال می*شود:

فشار دادن پدال ترمز، فشار دادن پدال کلاچ، فشار دادن کلید OFF،خاموش کردن خودرو از طریق سوییچ، کاهش سرعت خودرو تا ۷۵درصد سرعت تنظیم شده، افزایش سرعت خودرو تا ۱۵۰درصد سرعت تنظیم شده،نکات ایمنی: هنگام استفاده از سیستم کروز کنترل، عملکرد کلی خودرو را تحت کنترل داشته باشید. سیستم کروز کنترل برای استفاده در بزرگراه*ها و آزادراه*های باز، مستقیم و کم*تراکم طراحی شده است. از سیستم کروز کنترل در موارد زیر استفاده کنید:

جاده*های با ترافیک سنگین. جاده*های پر پیچ و خم.جاده*های لغزنده یا خاکی. مسیرهای با شیب زیاد.

از آنجا که سیستم کروز کنترل،* کنترلی روی ترمز ندارد، در شیب زیاد ممکن است سرعت خودرو از میزان تنظیم شده فراتر رود.

بنابراین نیاز است در شیب زیاد راننده به کمک پدال ترمز سرعت خودرو را در اختیار داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.