آشنایی با مراحل رنگ آمیزی خودرو

0

رنگ خودرو از کجا شروع می شود ؟

http://lucapro.com/fa/wp-content/uploads/2016/08/car-scratch-lede-2.jpg

ابتدا مراحل رنگ خودرو در سالن های رنگ کارخانجات تولید کننده خودرو بررسی خواهد شد

مراحل کلی یک سالن رنگ از تحویل قطعه خام بدنه به سالن شروع می گردد . هر قطعه در معرض دو پروسه کلی قرار می گیرد که عبارتند از:

  1. آماده سازی
  2. اعمال پوشش رنگ

مرحله آماده سازی شامل دو قسمت کلی عملیات فسفا ته نمودن و عملیات اعمال آستر می باشد که در شکل زیر نشان داده شده است:

http://www.gerdavari.com/rang-khodro.gif

عملیات فسفات، یک فرایند کاملاً اتوماتیک غوطه وری می باشد؛ در این عملیات، حاملهای بدنه همراه با بدنه های روی آنها، به داخل یک محلول شیمیایی فرو برده می شوند تا اینکه برای نقاشی آماده شوند. بدنه خودروها به وسیله حرکت دادن حاملها، کاملاً از درون محلول عبور میکنند. بعد از مرحله فسفات، مرحله آستر قرار دارد که به وسیله کانویری از مرحله فسفات جدا می شود. در این مرحله نیز بدنه غوطه ور می شود، ولی با این تفاوت که برای افزایش میزان پوشش، از فرایند الکترواستاتیک استفاده م یشود. مخزن آستر در خطوط تولید کاملاً اتوماتیک م یباشد. بعد از مرحله آستر، کوره خشک کن قرار دارد که به ازای هر بدنه خودرو که در داخل آن قرار م یگیرد و خشک می شود، نیاز به زمان دارد.

دیگر عملیات سالن رنگ در مرحله آماده سازی عبارتند از:

عملیات سیلر کاری

http://electrostaticcoating.ir/wp-content/uploads/Electrostatic-Painting.jpg

به دلیل این که بدنه از قطعات منفصل تشکیل شده و ممکن است در بدنه سازی خوب بر روی هم جفت نشده

باشند عملیات سیلر کاری بر روی آن ها انجام میشود . بعد از عملیات سیلر کاری سوراخ های کف بدنه توسط کورکن های لاستیکی و چسب کاغذی پوشانده شده و بدنه آماده پاشش pvc می شود

 

پاشش ماده pvc در زیر بدنه خودرو

این ماده جهت محافظت از زنگ زدگی و مقاومت بیشتر کف بدنه است که پس از این مرحله بدنه از کوره گذشته تا pvc پاشیده شده کاملا خشک و بدنه برای مرحله بعد که پاشش آستر است آماده شود.

پاشش رنگ آستر

قبل از پاشش رنگ آستر توسط دستگاه های پاشش (ربات) رنگ هر بدنه به کامپیوتر داده شده تا بدنه رنگ خاص خود را در قسمت آستر بگیرد. بعد از پاک شدن گرد و غبار از روی بدنه توسط باد و تمیز کردن بدنه با دستمال مخصوص پاشش آستر توسط اسپری های دستی به نقاطی که امکان پاشش آن ها به وسیله دستگاه نیست(نقاطی نظیر زیر در موتور زیر در صندوق و لای درها) انجام می شود .

کوره پخت

جهت پخت رنگ آستر بدنه ها وارد کوره تقریبا طولانی می شوند.

ایستگاه پولیش کاری و رفع ایرادات رنگ آستر

http://uupload.ir/files/f72p_23.jpg

پس از پاشش رنگ آستر و قبل از رنگ رویه کارهایی از جمله صافکاری های کوچک زدن دستمال چسبی و سمباده زنی و … انجام می گیرد.

در مرحله بعدی بدنه وارد یکی از دو خط رنگ سالید یا متالیک می شود. فرآیند اعمال پوشش نیز شامل دو مرحله کلی اعمال پوشش اولیه یا   bace coat . اعمال پوشش شفاف یا clear coat می باشد

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.