مقایسه پژو ۵۰۸ با رنو تلیسمان ؟

0

پژو ۵۰۸ بخریم یا رنو تلیسمان؟

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان؟

با برچیده شدن تحریم های اقتصادی، فرانسوی‌ها جلوتر از بقیه به نخستین شرکای تجاری خودروسازان کشورمان تبدیل شدند و به سرعت جای پاى خود در بازار خودروى کشور را تثبیت کردند. از تاسیس شرکت مشترک ایران خودرو-پژو (ایکاپ) گرفته تا مشارکت سیتروئن با سایپا و عقد قرارداد رنو با شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو). حضور گسترده فرانسوى‌ها در بازار ایران تا بدان حد بوده که در اکثر رده‌ها شاهد رقابت نزدیک آنها با یکدیگر هستیم.

به طور مثال اگر در رده کراس‌اوورها رنو با کپچر و داستر حضور دارد پژو نیز با ۲۰۰۸ بدنبال کسب سهمى از بازار است و در رده هاچبک‌هاى شهرى شاهد رقابت ۲۰۷ با ساندرو هستیم. در رده سدان هاى خانوادگى نیز اگر رنو با ارائه تلیسمان پایش به خیابان ها باز شده در مقابل خود پژو مدل ۵۰۸ را معرفی کرده که وعده حضور آن توسط ایران خودرو در سال جدید داده شده است. گویا رقابت سخت این دو با یکدیگر که از خیابان هاى پاریس آغاز شده در کوچه پس کوچه هاى تهران ادامه خواهد داشت تا سلیقه و انتخاب خریداران ایرانى هم به وسط این مجادله خیابانى کشیده شود!

قضاوت نهایی را به آینده و زمانی موکول میکنیم که بتوانیم هر دو خودرو را رو در روی یکدیگر قرار دهیم.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

تابستان گذشته تلیسمان را جداگانه مورد ارزیابى قرار دادیم اما در مطلب زیر ضمن معرفى مجدد این دو خودرو می پردازیم به مقایسه این دو قبل رقابت آنها در بازار کشورمان:

تجربه نه چندان خوشایند پژو در تولید سدان متوسط ۴۰۷ و مدل لوکستر ۶۰۷ ، این کمپانی را بر آن داشت تا دست به طراحی و ساخت یک سدان کاملا جدید بزند. برای نخستین بار از اوایل دهه ۹۰ نام محصولی از پژو با کد ۵ شروع شد که از لحاظ ابعاد بین دو مدل یاد شده فوق قرار میگرفت. تولید آن از سال ۲۰۱۱ و همزمان در ۳ کشور فرانسه، چین و مالزی کلید خورد و در همان سال نیز موفق به کسب عنوان بهترین سدان بزرگ خانوادگی اسپانیا گردید. پژو در سال ۲۰۱۱ و اندکی پس از رونمایی از لوگوی ۳ بعدی خود این محصول را روانه بازار کرد و تنها پس از یک سال از آغاز عرضه این مدل، فروش آن در چین به حدود ۲ برابر کشور مبدا رسید.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

همین نکته پژو را بر آن داشت تا با اعمال یک بازنگری ظاهری در سال ۲۰۱۵ موفقیت خود را ادامه‌دار کند. خروجی کار نیز یک محصول باوقار با خطوط و احجام هندسی حساب شده بود که ضمن حفظ اصالت پژو خودرویى جذاب از آب درآمد. پوزه ای باریکتر با کاربرد احجام ذوزنقه ای که ماندگارتر و شیک تر از نسخه پیشین شده است.

البته قسمت کابین تغییرات عمده ای را نسبت به مدل پیشین تجربه نکرده اما علیرغم عمر ۶ ساله اش همچنان تازه، با کیفیت وجذاب بنظر میرسد. گفتنى است که نمونه ۵۰۸ معرفی شده در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو اگرچه از مشخصات فنی نزدیک به هموطن تازه نفس خود بهره مى‌برد ولی به عقیده بسیاری بعلت خروجی قدرتى پایین تر از تلیسمان، بخشی از عملکرد خود را فدای خلق و خوی آرام فرانسوی اش کرده است. از طرف دیگر  با توجه به موفقیت تلیسمان، پژو نیز احتماال ۵۰۸ بازار ایران را با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو عرضه مى‌کند که البته با بیشینه قدرت ۱۶۵ اسب بخارى و گشتاور ۲۴۰ نیوتن مترى به شکل محسوسى ضعیف تر از تلیسمان و حتى رقبای شرقى بازار می باشد. گفتنى است که این نیرو توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود که عملکرد نسبتا مطلوبى در انتقال قدرت از خود نشان میدهد.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

در ۵۰۸ فاصله بین محورهای جلو و عقب ۲.۸۱ متر است که خود موجب فراهم شدن فضایی باز و راحت برای تمامی سرنشینان است. یک باک ۷۰ لیتری نیز برای این پیشرانه کم اشتها با میانگین مصرف سوخت ۵.۸ لیتر کاملا کافی بنظر می رسد تا براى سفرهاى طولانى (تا ۱۲۰۰ کیلومتر پیمایش) نیاز به مراجعه مکرر به پمپ بنزین نباشد که از این حیث اقتصادی تر از رقبای شرقی خود به شمار می آید.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

در صورت وفای به عهد شرکت، ۵۰۸ با امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبولی از قبیل رینگ های ۱۸ اینچی، چراغ های روشنایی در روز، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها، سامانه stop/Start ،سامانه کنترل پایداری و کنترل حرکت در شیب، ۶ عدد ایربگ، سنسور و دوربین جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی ها به همراه حافظه و روکش چرمی، کروزکنترل، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، مونیتور ۷ اینچی لمسی و سانروف عرضه خواهد شد.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

توجه داشته باشید که ۵۰۸ در بازار چین و فرانسه یکى از خودروهاى موفق و محبوب مردم بوده و موفقیت آن در بازار ایران مستقیما بستگى به قیمت گذارى حساب شده و منطقى از سوى شرکت ایران خودرو دارد. همان شیوه موفقى که تلیسمان نیز در بازار ایران تجربه نمود. با این توصیف اگر پیش بینی‌ها در رابطه با قیمت ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیونی درست از آب درآید، باید منتظر ورود یک بازیگر اصلی دیگر در کلاس سدان های متوسط  نیمه لوکس باشیم که با قیمتى کمتر مى‌تواند بخش قابل توجهى از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

الهه زیبایی 
پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

چهارم مهر ماه ۱۳۹۵ تالار وحدت تهران میزبان رونمایی از مدل تلیسمان رنو توسط نماینده ایرانى‌اش بود. محصولى که با ورودش به بازار گویا قصد تلافی گذشته و تغییر قواعد بازی را داشته است تا اوج نبوغ هنری و توانایی های مهندسی خود را به رخ بکشد. در واقع آن دسته از منتقدانى که تا پیش از این دلخور از تولید لاگونای کسل‌کننده و لتیتود بی هویت بوده اند حالا مى‌توانند شاهد سنت شکنى با جادویى باشند که رنو عرضه کرده است. در واقع تلیسمان به معنای طلسم، سحر و جادو عنوان با مسمایی است که رنو براى این سدان انتخاب کرده تا با تغییر زبان طراحى خود طلسم جذاب نبودن محصولاتش را بشکند.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

با نخستین نگاه به خطوط سیال و حساب شده، جلوپنجره عریض، چراغ ها و خطوط منظم افقی، چراغ های روشنایی در روز C شکل و لوگوی بزرگ و الماس گونه‌ى جلو، تصویرى قدرتمند و زیبا از مفهوم طراحی رنو به چشم می آید. همانطور که در درون کابین نیز یک طراحی کاملا نوآورانه، شیک و در عین حال ساده و چشم نواز مقابل رویتان است که شاخص ترین المان آن مونیتور ۸.۷ اینچی تبلت مانندی است که به پشتوانه سامانه نوین ارتباطی سرگرمی link2-R در میانه کنسول صاف و مسطح جلو جا خوش کرده است. ضمن اینکه مدد جستن از متخصصان دایملر برای نظارت بر کیفیت ساخت این کابین دلچسب نشان از وسواس رنو در کیفیت محصول خروجی دارد. استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت در ساخت کابین  به علاوه ارگونومی و راحتی کاربری ادوات داخلی چشم و تن سرنشینان را به این زودی ها خسته نمیکند.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

حجم پردازی های هنرمندانه اى که باید آن را مدیون طراح چیره دست رنو martot Alexis دانست. تلیسمان بر روی پلت فرم جدید CMF -که با همکاری شریک تجاری اش نیسان طراحی شده است- ساخته مى‌شود و این همان پلتفرمى است اکه در نسل پنجم کراس اوور Espace اسپیس (یا اسپس) بکار گرفته شده است. تلیسمان در بازارهای اروپایی با ۵ پیشرانه متفاوت شامل دو نمونه بنزینی و سه نمونه دیزلی عرضه می شود که نمونه ۱.۶ لیتری توربوی ۱۹۰ اسبی آن با نام Tce200 برای ورود به وطنمان انتخاب شده است.

موتورى که بیشینه گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر را بوسیله یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه EDC با قابلیت تعویض دنده ها از پشت فرمان به چرخ های جلو انتقال میدهد. اگرچه سیستم اختصاصى ۴control رنو در نسخه هاى وارداتى ایران وجود ندارد اما این شرکت مدعی است که این محصول نخستین ساخته در این کلاس خودرویی است که به سامانه فرمان پذیری هر چهارچرخ شده است. تلیسمان همچنین به سامانه ای Sense-Multi مجهز شده که توسط کنترلری دوار از کنسول میانی کنترل مى‌شود. کلیدی که در واقع تغییردهنده عملکرد کلی خودرو از بخش فنی گرفته تا تنظیمات نورپردازی کابین میباشد.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

اما ویژگى مثبت دیگر تلیسمان در بهره گیری این خودرو از سامانه Stop/Start است که موجب شده در سیکل ترکیبی مصرفى معادل ۵.۸ لیتر داشته باشد. تلیسمان در بخش ایمنی موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از سازمان Ncap-Euro شده است و با تجهیز به جدیدترین سامانه های ایمنی روز همچون کروزکنترل فعال، هشدار تغییر خطوط و تشخیص نقطه کور، سامانه تابلوخوان، هدآپ دیسپلی، نور بالای اتوماتیک و چراغ های گردشی هیچ کم و کاستی در این بخش نگذاشته است. امکانات رفاهی ویژه این خودرو نیز شامل سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، تهویه مطبوع سه گانه، سیستم صوتی bose مجهز به ۱۷ بلندگو و دو ساب ووفر، دوربین عقب، آئینه تاشوی برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سامانه کمکی پارک، پرده برقی و اتولایت مى‌شود.

استقبال کم نظیر مشتریان ایرانی و قیمت رقابتی تلیسمان باعث شد تا نخستین محموله‌های وارداتی به کشور طی مدت زمان کوتاهی به فروش برسد.

پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

نتیجه:

در پایان باید گفت همه چیز برای انتخاب از میان این خودرو بستگی به قیمتگذاری پژو ۵۰۸ از سوی ایران خودرو دارد. زیرا در صورت قیمتگذاری پژو ۵۰۸ در محدوده ۱۷۵ تا ۱۸۰ میلیون باید گفت که بخاطر موتور ضعیف‌تر و آپشن کمتر، بازار را به تلیسمان خواهد باخت ولی در صورت قیمتگذاری منطقی و چیزی در حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ میلیون میتواند بازار خودروهای سدان را در این محدوده قیمتی از آن خود کند.
پژو 508 بخریم یا رنو تلیسمان

– مهندس تورج مجلسی/ ماهنامه سرعت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.