طریقه تشخیص رنگ شدگی خودرو از رنگ کارخانه ای

1

طریقه تشخیص رنگ شدگی خودرو از رنگ کارخانه ای

http://www.colorcar.ir/Files/editor/images/04.jpg

رنگ شدگی بدنه خودرو یکی از موارد بسیار مهمی است که تاثیر بسزایی بر قیمت خودروی کارکرده دارد.اگر یک خودرو فاقد رنگ شدگی باشد، با سهولت و سرعت بیشتری به فروش می‌رسد و از سویی دیگری دارای قیمت بیشتری نسبت به موارد مشابه ولی با بدنه رنگشده خواهد داشت. در این میان نکته اساسی آن است که هرکدام از اجزای بدنه تاثیر خاص خود را دارند و نمیتوان یک فرمول و نسخه کلی برای تمامی اجزا پیچید.
 تشخیص رنگ شدگی اتومبیل با چشم آموزش و راهنمای خرید خودرو رنگ شدگی های سقف، کاپوت و صندوق جزو قسمتهایی هستند که دارای تاثیر به مراتب بیشتری میباشند چرا که رنگ شدگی هر یک از این قسمتها میتواند بیانگر یک تصادف شدید باشد که این تصادفات میتوانند جلوبندی ماشین و در نهایت عملکرد آن را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. مقدار این تاثیرات برای خودروهای مختلف بوده و با بالا رفتن کلاس خودرو میزان این تاثیر نیز بیشتر میشود تا جاییکه برای برخی خودروها رنگ شدگی سقف، کاهشی بیش از ۳۰ میلیون در قیمت را در پی دارد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که نحوه تشخیص این رنگ شدگی به چه نحوی است؟ متاسفانه یا خوشبختانه در سطح شهر، صافکارها و نقاش‌های بسیار ماهری هستند که به قول خودشان “ماشین را بدون رنگ تحویل می‌دهند” و خودرو را به گونه‌ای بازسازی می‌نمایند که غیر از خود مالک خودرو، هیچ فردی دیگری قادر به تشخیص تغییرات صورت‌گرفته نمی‌باشد. این موضوع موجب شده تا کارشناسان خودرو، پا به‌ پای صافکارها و نقاشان، در این عرصه پیشرفت کنند و علاوه بر بهره‌گیری از تجربه، به تجهیزات و علم روز نیز در این حوزه مجهز شوند.
http://radanqc.com/images/painting/chy115.jpg
ما در اینجا به چند روش کارشناسی رنگ خودرو اشاره می‌کنیم: روش اول و ابتدایی‌ترین روش، نگاه‌کردن به خودرو با زاویه ۳۰درجه، در روشنایی طبیعی یا نور سفید است. یک کارشناس خبره، با یک نگاه معمولی، بخش‌هایی که با توجه کم رنگ شده باشد را براحتی تشخیص می‌دهد. روش دوم استفاده از قلم آهنربایی است. این روش که البته دارای ضریب خطای بالایی می‌باشد، بیشتر توسط دلالان خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. با چند بار استفاده بر روی چند خودرو، از طرز کار آن که مبتنی بر خاصیت آهنربایی این قلم می‌باشد، مطلع خواهید شد. اما روش سوم که بالاترین دقت و کمترین خطا را دارد استفاده از دستگاه تست رنگ دیجیتال است. این دستگاه به کارشناسان این امکان را می‌دهد که رنگ‌شدگی، تعویض‌شدگی و حتی پاشیدن کیلر بر روی رنگ را براحتی تشخیص دهند. نکته مهم و پایانی آن که فقط یک کارشناس با تجربه و ماهر میتواند رنگ شدگی را تشخیص دهد، لذا با هر سطح دانش خودرویی، حتما به یک کارشناس خودرو مراجعه نموده و هیچگاه قبل از کارشناسی سلامت، خودرویی را خریداری ننمایید چرا که می‌تواند زیانهای فراوانی به شما تحمیل نماید که در اغلب موارد؛ زیان‌های مالی فقط بخش بسیار کوچکی از این مشکلات را شامل می‌شوند.

-واسه این کار یه وسیله مخصوص از جنس آهنربا هست که اون رو به بدنه میچسبونن و رها میکنن، با استفاده از درجه ای که روش هست، میتونید بفهمید که ماشین رنگ شده یا نه.
با نزدیک کردن آهنربای معمولی به قسمتای مختلف بدنه هم میشه فهمید، ولی دقت بالایی میخواد.

http://www.sanat-online.com/img/1444723268_6412260.jpg

۲-دستتون رو روی یک چشم بزارید و فقط با یک چشم در نور کافی و فاصله ی ٣ متری خودرو را برسی کنید.

۳-نگاه کردن از فاصله حدود ۲ متری با زاویه ۱۶۰درجه میتوان در صورت برخستگی و فرو رفتگی خیلی جزئی در سطوح خودرو مثل کاپوت و روی دربها دلالت بر رنگ شدگی دارد و همچنین زیر لاستیکهای دور درها و جعبه صندوق عقب که موم کشی منظم کار خانه با موم کشی دستی تفاوت آشکار دارد و همچنین از روی نقطه جوش ها {که گاها ساختگی نیز هستند} و در رنگهای متالیک ذرات ریز براق یکنوات و بامقایسه محل های رنگ خودره این ذرات متفاوت با بقیه نشانه رنگ خوردگی هست ضمنا قسمتهای دو لایه مثل کاپوت و صندوق عقب از بیرون سالم و از داخل ماست مالی شده است و ضرب درهای داخل جعبه و کاپوت را اکثرا نمی تونن درست صافکاری کنند کف صندوق عقب نباید کارپیت کاری داشته باشد گاها کف صندق عقب را کامل عوض کرده و به بدنه جوش میدهند که با کمی دقت مشخص هست.
۴-سر شاسی ها رو باید مهارت جزئی داشت تا بتوان تشخیص داد که رنگ شده هست یا نه .
گاهی نشستن پودر رنگ پیستوله بصورت ناخاسته بر روی قطعات موتور لاستکهای دور شیشه و چراغ های جلو وعقب با کمی دقت دلالت بر رنگ شدگی است

http://www.colorcar.ir/Files/editor/images/01.jpg
مهم:ضمنا در صورتیکه به قسمتی مشکوک شدید و مدیر نمایشگاه در مورد همون قسمت سوال کردید اگر اظهار بی اطلاعی کرد و گفت خودت دقت کن من نمی دونم پس باید به اون قسمت حساسیت بیشتر نشون بدید

۵-موم کشی منظم باشه اما به رنگ سفید مایل به زرد، (یعنی همرنگ بدنه که نقره ای نباشه) و در قسمت پشت انتهای خودرو در لبه صندوق عقب از حالت لوله ای در بیاد و پخش شده باشه، این موم کشی فابریک هست یا نه؟ نقاش که می گفت این موم رنگ بخودش نمی گیره به همین دلیل نمی شه همرنگ بدنه خودرو باشه.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. امیر می گوید

    کارشناسی و تشخیص رنگ خودرو

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.