قیمت خودرو در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم چقدر افزایش داشت؟

0

قیمت یک دستگاه پراید در فاصله زمانی مدیریت دولت نهم و دهم (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) از کمتر از ۷۰ میلیون ریال به حدود ۱۷۰ میلیون ریال رسید

سال‌های استقرار دولت یازدهم را می‌توان سال‌های تثبیت قیمت‌ها و مهار تورم لجام گسیخته نامید،‌ در حالی که در دوره دولت‌های نهم و دهم قیمت خودرو به‌طور میانگین ۱۴۸ درصد افزایش یافته بود، این افزایش در دوره دولت یازدهم به ۲۲ درصد کاهش یافت. تغییر قیمت خودروهای داخلی در این دوره زمانی قابل توجه است؛ در شرایطی که رئیس دولت نهم و دهم در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای از افزایش قیمت خودروها گلایه کرد و گفت «پراید کیلویی چند؟» و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم، نیز وعده داد «به‌دنبال اظهار نگرانی‌های رئیس‌جمهوری، هر ۲خودروساز کار خود را برای کاهش قیمت آغاز کرده‌اند و منتظریم از زبان آنها بشنویم کدام خودروها و به چه مقدار کاهش قیمت پیدا می‌کند» قیمت انواع خودروها افزایشی ۲ تا حتی چهار برابری را تجربه کردند.

قیمت یک دستگاه پراید در فاصله زمانی مدیریت دولت نهم و دهم (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) از کمتر از ۷۰ میلیون ریال به حدود ۱۷۰ میلیون ریال رسید؛ قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ از ۱۰۰ میلیون رال به ۲۵۰ میلیون ریال و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۲۲ میلیون ریال به ۲۷۵ میلیون ریال افزایش یافت. قیمت پژو ۴۰۵ از ۱۱۸ میلیون ریال به ۲۷۰ میلیون ریال و ماکسیما از ۳۷۰ میلیون ریال به یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال رسید. وانت پیکان که در سال ۱۳۸۴، ۵۰ میلیون ریال خرید و فروش می‌شد در سال ۱۳۹۲، ۱۴۰ میلیون ریال قیمت خورد و قیمت وانت نیسان ۸۵ میلیون ریالی به ۲۶۰ میلیون ریال رسید.

 

روند افزایشی قیمت‌ها در دولت یازدهم نیز ادامه داشت؛ با این تفاوت که دیگر خبر از افزایش‌های دو، سه و چهار برابری نبود؛ یک دستگاه پراید که در سال ۱۳۸۴ به بهای کمتر از ۷۰ میلیون ریال عرضه می‌شد و در سال ۱۳۹۲ به ۱۷۰ میلیون ریال رسید، در انتهای سال ۱۳۹۵ به ۲۰۰ میلیون ریال رسید.همچنین قیمت پژو ۴۰۵ که در آغاز دولت نهم ۱۱۸ میلیون ریال داد و ستد می‌شد و در پایان دولت دهم از مرز قیمتی ۲۷۰ میلیون ریال رد شد، در آخرین روزهای سال ۱۳۹۵ با افزایش ۲۰ میلیون ریالی به ۲۹۰ میلیون ریال رسید.

بر این اساس شاهدیم که افزایش قیمت‌ها در دوره مدیریت دولت یازدهم نیز ادامه دارد اما حدود این افزایش‌ها متفاوت از سال‌های قبل است؛ در حالی که در دوره دولت‌های نهم و دهم قیمت خودرو به‌طور میانگین ۱۴۸ درصد افزایش یافته بود، این افزایش در عمر دولت یازدهم به ۲۲ درصد کاهش یافت.این روند افزایش قیمت را می‌توان با یک مثال مشخص کرد؛ قیمت یک دستگاه وانت نیسان از ۱۱۰ میلیون ریال در ابتدای دولت نهم و دهم به ۲۷۰ میلیون ریال در روزهای پایانی آن ۲ دولت رسید؛ اما در عمر دولت یازدهم، قیمت آن وانت ۲۷۰ میلیون ریالی با افزایشی ۲۰ میلیون ریالی، به ۲۹۰ میلیون ریال رسید/ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.