لاستیک دوچرخه ؛ چگونه لاستیک دوچرخه خود را انتخاب کنیم؟

آیا برای رفت و آمد روزانه خود از دوچرخه استفاده می کنید؟ آیا به سواری تکنفره با دوچرخه در زمین های خاکی علاقه دارید؟ یا معمولا برای راحتی خود دوچرخه سواری می کنید و به دنبال یک دوچرخه راحت هستید؟

بسته به اینکه چه نوع استفاده ای از دوچرخه می کنید، باید بتوانید دوچرخه مناسب با جنسیت و منطبق با استفاده خود و نیز لاستیک دوچرخه مناسب برای دوچرخه تان انتخاب کنید. برای انتخاب تایر مناسب برای دوچرخه تان انتخاب های متفاوتی پیش رو دارید. در کراس چرخ به بررسی انواع این لاستیک ها و کارایی آنها می پردازیم.

اگر تا به حال از لاستیک نامناسب استفاده می کردید با شروع فصل تابستان و رواج دوباره دوچرخه سواری و تمیز کردن دوچرخه تان، و خرید یک لاستیک مناسب از دوچرخه سواری خود لذت ببرید.

سایز لاستیک دوچرخه

لاستیک دوچرخه کوهستان :

در تایر های دوچرخه کوهستان یا کراس کانتری ، پهنای لاستیک بین ۵ تا ۶ سانتیمتر است؛ اما در فری راید و دانهیل که برای مقاومت در برابر آب و سنگریزه ها ساخته می شود، پهنای لاستیک از ۶/۳۵ تا ۷/۶۲ سانتیمتر است.

لاستیک دوچرخه جاده و مسابقه:

بر روی لاستیک دوچرخه جاده معمولا عددی مانند ( ۷۰۰x ۲۳ ) می بینید. عدد اول مربوط به قطر تایر است و عدد دوم نشان دهنده عرض واقعی تایر است. اکثر مسابقه دهنده گان از لاستیک ها ۷۰۰ میلی متری با عرض های متفاوت ۱۸ تا ۲۳ میلی متری استفاده می کنند و اما کسانی که برای تورهای جاده دوچرخه سواری می کنند ، از لاستیک های عرض های مختلف بین ۲۵ تا ۲۷ میلیمتری برای استقامت و آسایش بیشتر استفاده می کنند.

 آج لاستیک دوچرخهcrosscycle road tire

آج بیشتر لاستیک دوچرخه به معنای تماس بیشتر لاستیک با زمین و راندن آسان تر دوچرخه  است. شما برای دوچرخه سواری خود نیاز به تعادل نسبت به سرعت مورد نیاز و اصطکاک مورد نیاز لاستیک های دوچرخه با سطح زمین دارید.

لاستیک های صاف دوچرخه

این لاستیک ها برای دوچرخه سواری جاده،شهری، تور و کوهستان طراحی شده است. سطح این لاستیک ها صاف است و آج های آن به سختی قابل دیدن است. این لاستیک برای سطوح صاف آسفالت شده طراحی شده است و برخی از آن ها شیار های V شکل دارند که موقع بارندگی مناسب است.

لاستیک های نیمه صاف دوچرخه

این لاستیک ها با مرکزیت صاف و وجود آج در کناره ها برای مقاومت در برابر اصطحکاک و شتاب بیشتر طراحی شده است. آج موجود در کناره های دوچرخه برای کنترل بهتر در پیچ جاده است، که برای سطوح صاف تر و یا آفرود استفاده می شود.

لاستیک آج دار معکوسcrosscycle-commuter-bike-tire

این لاستیک ها با آج های معکوس برای چسبندگی بیشتر بر روی زمین و مقاومت در برابر سرعت طراحی شده است ؛ اما اصطکاک آن کمتر از دوچرخه های آج دار است . اگر از آن دسته از کسانی هستید که برای دوچرخه سواری در جاده ها و چاله ها و پستی و بلندی زمین ریسک نمی کنید ، می توانید از این لاستیک ها استفاده کنید.

لاستیک برجسته (آج دار) دوچرخه:

این لاستیک ها با سبک های مختلف برای شرایط خاص طراحی شده است:

  1. آج های کوچکتر برای سرعت بیشتر طراحی شده و برای جاده های صاف تر مناسب است.
  2. آج های بلندتر: این لاستیک ها چسبندگی بیشتری بر روی زمین دارند و برای زمین های سنگی و خار و خاشاک مناسب است.
  3. لاستیک های پهن با پره های درشت تر برای شرایط تریل مناسب است.
  4. آج های بلند با فواصل زیاد برای مسیر های سست و شل و بسیار طولانی مناسب است.crosscycle crosscountry tire
  5. لاستیک هایی که برای مسیرهای گل و لای طراحی شده است، دارای آج های پهن فاصله دار است تا گل و لای از لا به لای آج ها بریزد.(در غیر این صورت در زمان دوچرخه سواری در این مسیرها بر روی آن سر می خورید.)

آج های لاستیک عقب و جلو دوچرخه

زمانی که برای دوچرخه کوهستان لاستیک می خرید، حتما به آج لاستیک عقب و جلو توجه کنید. آج چرخ جلو برای کشش در پیچ ها طراحی شده است و آج های لاستیک عقب برای انتقال بهینه قدرت چرخ و کنترل چرخ عقب دوچرخه است.

لاستیک های دوچرخه جاده از پیچیدگی کمتری برخوردار است و آج های جلو و عقب لاستیک به عنوان یک ست فروخته می شوند. چون تایرهای دوچرخه جاده تماس و چسبندگی کمتری با سطح خیابان دارد، شما آج های متفاوت و گوناگونی مانند دوچرخه کوهستان نمی بینید.

ویژگی های لاستیک دوچرخه

لاستیک های دوچرخه تاشو

این لاستیک ها به جای سیم دارای مهره آرامید فیبر هستند که لاستیک را سبک و تاشو می کند که برای حمل و نقل نیز آسان تر است. چرخ های تاشو هم برای croscycle downhill tireدوچرخه سواران جاده و هم برای دوچرخه سواران کوهستان قابل دسترس است. البته قیمت دوچرخه نسبت به سایر دوچرخه ها گران تر است.

لاستیک های تیوبلس دوچرخه

این لاستیک ها در بین افراد فوق حرفه ای و مسابقه دهنده گان بسیار محبوب است. چون بسته به نوع زمین و وزن دوچرخه سوار و فشار باد پائین تایر می رانید.

لاستیک های میخ دار دوچرخه

این لاستیک ها اغلب از میخ های آلومینیومی و فولادی ساخته شده است تا برای دوچرخه راندن در زمین های یخ زده و برفی اصطکاک بیشتری با زمین داشته باشد.crosscycle studded tire

لاستیک های مقاوم در برابر پنچری

این لاستیک ها برای سرعت زیاد نیست؛ تنها برای حمل و نقل از آن استفاده می شود. مخصوصا برای اینکه پنچر شدن لاستیک را کمتر تجربه کنید. بیشتر سازندگان لاستیک های دوچرخه، یک تسمه باریک از جنس فیبر آرامید برای مقاومت در برابر سوراخ شدن می سازند تا در برابر پنچری مقاوم باشد.

تایرهای لاستیکی نرم یا سخت

در اکثر تایر ها از یک نوع لاستیک استفاده می شود؛ اما لاستیک های نرم چسبندگی بیشتری دارند،در حالی که لاستیک های سخت دوام بیشتری دارند. بیشتر دوچرخه سواران بر اساس بودجه و عملکرد خود نوع آن را تعیین می کنند. دوچرخه سوارانی که عملکرد بالایی دارند، ممکن است از تایرهای لاستیکی ترکیبی استفاده کنند. در این نوع از تایر ،یک لاستیک نرم برای سطح بیرونی که با زمین در تماس است و از لاستیک سخت بین آج ها و پوشش تایر استفاده می شود.

در نتیجه در پیچ ها و تقریبا در هر نوع سطحی از زمین آنچه حاصل می شود عالی تر است.

بر اساس استفاده ای که از دوچرخه خود می کنید یا علاقه به رشته ای خاص از دوچرخه سواری و انتخاب مناسب لاستیک می توانید بهترین استفاده را از دوچرخه خود ببرید.

اگر این پست ما را دوست داشتید و برایتان مفید بود ، با دوستان دوچرخه سوارتان به اشتراک بگذارید.