پولیش خودرو چیست ؟

0

انواع پولیش همراه با نکات و آموزش کامل پولیش کردن خودرو

http://clinic-khodro.ir/wp-content/uploads/2016/02/painter-3.jpg

انواع پولیش ها و روش انتخاب پولیش مناسب

موارد بسیار مهم در پولیش کاری، انتخاب پولیش مناسب میباشد به طوری که انتخاب نادرست پولیش میتواند گاه نتایج معکوس و زیان باری به وجود آورد که ترمیم آن بسیار دشوار خواهد شد.

برای انتخاب پولیش لازم است که ابتدا انگیزه و دلیل استفاده از پولیش را بدانید:
تقسیم بندی اصلی پولیش ها بر اساس قدرت سایندگی آنها انجام میگیرد و هرچقدر این قدرت بالاتر باشد، پولیش زبرتر و خشن‌تر بوده و بلعکس، اگر پولیشی بدون هیچ گونه مواد ساینده به شما معرفی گردد باید نام آن را واکس بگذارید چراکه نام پولیش به منظور عمل سایندگی آن ماده قرار داده شده است.

به طورکلی و عمومی پولیش های معمولا در دو نوع زبر و نرم عرضه میگردند که پولیش زبر معمولا با رنگ قرمز یا اخرایی و پولیش نرم با رنگ کرم یا سفید ساخته میشوند و همچنین پولیش های نرم دارای تنوعی میباشند که بسته به نوع کاربری، خصوصیات متفاوتی را دارند مانند پولیش‌ واکس و…

پس قبل از انتخاب پولیش مناسب، هدف خود را مشخص کنید. آیا هدف شما فقط رفع یک خراش عمیق بر روی بدنه است؟
یا خراش های خفیف اطراف بدنه را میخواهید رفع کنید؟

شاید فقط قصد دارید یک پولیشکاری بر روی خودروی خود انجام دهید تا صرفا جلوه و درخشندگی آن را بیشتر نمایید…

پولیش زبر :

این پولیش دارای خاصیت سایندگی فوق العاده بالا میباشد به طوری که قدرت سایندگی آن با نرم‌ترین سنباده (۱۲۰۰) مقایسه میشود (پس پولیش زبر را به شوخی نگیرید)

با استفاده از این پولیش خراش های عمیق به راحتی از بین میروند (خراش هایی که هنوز به سطح زیر رنگ نرسیده باشند) و البته سطح پولیش شده به دلیل زبری بالای پولیش کاملا مات خواهد شد و نیاز است پس از استفاده از این پولیش، سطح رنگ با یک پولیش نرم تر پرداخت شود.

پس توجه داشته باشید که پولیش زبر به تنهایی قابل استفاده نمیباشد و مکمل آن پولیش نرم میباشد.

مصرف بیش از حد پولیش زبر میتواند باعث از بین بردن یا ناپایدار کردن رنگ اتومبیل شود.

پولیش نرم :

این پولیش نیز دارای خاصیت سایندگی بسیار ظریفی میباشد به طوری که سطح را کاملا براق و صاف نموده و کلیه خطوط و خراش های سطحی را از بین می‌برد، از این پولیش میتوان به صورت موضعی و در قسمتی از بدنه خودرو استفاده نمود و یا به صورت کلی و تمام سطح بدنه خودرو را پولیش نمود.

همچنین از این پولیش گاهی جهت تمیز کردن لکه های محیطی مانند قیر، شیره درختان و… که به راحتی از روی بدنه خودرو پاک نمیشوند استفاده میشود.

پولیش واکس :

http://www.iranjib.ir/uploads/11077.jpg

پولیش واکس در حقیقت یک نوع پولیش مخلوط با واکس میباشد که میتواند براقی بیشتری را بر روی بدنه خودرو ایجاد کند و خصوصیات پولیش نرم را نیز دارا میباشد.

واکس:

هرچند که واکس در گروه پولیش ها قرار ندارد و جایی در این مقاله ندارد، اما در مواردی قابل استفاده میباشد که سطح رنگ خودرو صاف و بدون موج باشد و نیازی به پولیش نداشته باشد، در این صورت واکس با قرار دادن لایه ای از چربی مخصوص براقی را بیشتر مینماید اما توجه داشته باشید که یک واکس خالص به هیچ عنوان خاصیت خش برداری و پرداخت کاری را ندارد و تنها براقی ایجاد شده آن به واسطه به جا ماندن چربی های مخصوص میباشد که البته موقت و مقطعی میباشد.

توجه داشته باشید که تفاوت پولیش و واکس در یک نکته مهم نهفته است. پولیش به دلیل نوع ترکیب و مواد به‌کار رفته در آن، یک لایه میکروسکوپی از پوشش بدنه خودرو بر میدارد ( شبیه به کاری که در پیلینگ پوست انجام میشود ) ، اما واکس یک لایه میکروسکوپی روی رنگ باقی میگذارد ( مشابه ماسک صورت ).

این تفاوت باعث میشود تا از پولیش برای صیقل دادن و برگرداندن شفافی رنگ به حالتی که در روز اول بوده استفاده شود. همان طور که میدانید، آخرین لایه رنگ که در رنگهای متالیک، کیلر و در رنگهای روغنی، رنگ نهایی است، بعد از چند سال بر اثر عوامل طبیعی و نیز سایش ناشی از تمیز کردن خودرو دچار خط و خش های میکروسکوپی می شود که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست، اما در مجموع صیقل و شفافیت رنگ را کاهش میدهد.

 

استفاده از پولیش باعث می شود تا این خش های ریز به همراه لایه میکروسکوپی که برداشته میشود، از بین بروند، اما تکرار این کار باعث کاهش ضخامت کیلر در رنگهای متالیک و لایه رنگ در رنگ های روغنی (سالید) خواهد شد. پس از پولیش‌کاری، برای حفظ و افزایش براقیت رنگ خودرو و نیز محافظت آن در برابر ساینده ها و آلاینده ها، می توانید از واکس استفاده کنید.

اما برای خودروهای نو و در حد نو، لازم نیست از پولیش استفاده کنید؛ به جای این کار بهتر است خودرو را واکس بزنید تا با ایجاد لایهای بسیار نازک روی رنگ، ضمن تامین یک پوشش محافظتی، صیقل بیشتری برای خودرو فراهم کنید.

پولیش های دیگر:

انواع دیگری از پولیش‌ها در بازار وجود دارند که همگی از خانواده پولیش نرم میباشند، مانند پولیش مایع، اسپری پولیش، تمیزکننده و براق‌کننده خودرو و…

روش کار پولیش اتومبیل و خش گیری

مقدمه :

در دنیای امروز و زندگی شهرنشینی ما تقریبا خودرو یکی از ملزومات زندگی است و البته جزء وسایل با اهمیت چه از جنبه ظاهری و چه کاری، تقریبا اکثر انسانها نسبت به خودروی خود توجه خاصی دارند به طوری که آن را نیز همانند جزئی از محیط زندگی خود میدانند، ما همیشه به تمیزی، زیبایی و سالم بودن خودروی توجه داریم و البته گاهی در مورد افرادی که به این موارد توجهی ندارند انتقاد نیز میکنیم.

در یک دنیای ایدآل دلیلی برای صدمات احتمالی به خودرو وجود ندارد اما متاسفانه ما در دنیای ایدآلی زندگی نمیکنیم و در هر زمان خودروی ما در معرض حملات محیطی مختلف قرار دارد که میتواند صدمات جزئی و یا جدی را به خودرو وارد آورد.

 

مبحث این مقاله در مورد پولیش اتومبیل میباشد و شما با مطالعه این مطالب کاملا با روش کار پولیش آشنا خواهید شد و خواهید دانست که یک پولیش چگونه باعث براق شدن سطوح میشود و همچنین میتوانید به بهترین نحو و در بهترین زمان از پولیش استفاده نمایید و خودتان به بدرستی اقدام به پولیش کردن خودروی خودتان نمایید.

بطور معمول برخی از کارشناسان مصرف پولیش را به صورت دوره‌ای و زمان‌بندی شده بر روی خودرو پیشنهاد میکنند و همچنین به عنوان محافظ رنگ آن را یک ماده مصرفی در طول عمر یک خودرو میشمارند، اما ما استفاده از پولیش را زمانی پیشنهاد میکنم که نیاز به آن وجود داشته باشد.

 

به عنوان مثال اگر شما یک خودرو را سالیان سال در یک پارکینگ خوش آب و هوا و بدور از گرد و غبار و برف و باران و نور قرار دهید، هیچ آسیبی به رنگ آن نخواهد رسید و شاید تنها با یک شستشوی کامل مانند روز اول خودرو زیبا و درخشنده شود اما در حالت عادی خودروی ما یا در حال حرکت در خیابان های شهر و جاده و… میباشد و یا در گوشه ای از خیابان یا حیاط و یا پارکینگ متوقف شده است، در هر حال خودرو در معرض شرایط مختلف آب و هوایی و یا برخورد اجسام اطراف و… میباشد و به مرور رنگ خودرو شفافیت و براقی خود را از دست میدهد و یا آسیبهایی بر اثر ایجاد خطوط و یا ضربات احتمالی خواهد دید.

پولیش اتومبیل عوارض ایجاد شده روی رنگ را ترمیم میکند اما همیشه به یاد داشته باشید که معجزه نخواهد کرد، پولیش نمیتواند روی خودروی شما رنگ ایجاد کند اما میتواند رنگ های آسیب دیده را ترمیم کند اما به این شرط که همچنان رنگ سالمی در زیر این رنگ آسیب دیده وجود داشته باشد.

در مرحله اول لازم است که در مورد انواع رنگها و لایه های مختلف رنگهای خودرو بیشتر بدانید:

به طور کلی رنگ خودروها در دو گروه اصلی قرار میگیرد که عموما با نام رنگ متالیک و رنگ روغنی یا ساده از یکدیگر تفکیک میشوند.

حال اینکه این دو رنگ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

رنگهای اتومبیل ها در ابتدا همگی به صورت رنگ روغنی بودند (متالیک نبودند) و این رنگ ها از دولایه تشکیل شده اند که اولین لایه، لایه ی آستر یا پرایمر است و این لایه واسط بین رنگ اصلی و بدنه فلزی و سیاه خودرو است، لایه بعدی هم لایه اصلی رنگ است که روی لایه آستر قرار میگیرد.

رنگهای نسل جدیدتر همان رنگهای متالیک میباشند که علاوه بر دو لایه آستر و رنگ، از یک لایه سوم به نام کیلر یا محافظ شفاف تشکیل شده اند و این لایه هم که آخرین لایه است در بیرونی ترین سطح رنگ قرار گرفته است، دلیل و نیاز پیدایش این لایه سوم در رنگهای متالیک پیدا شد که باعث نگهداری و محافظت از دانه های اکلیلی داخل رنگ میشود و در صورت نبودن این لایه، رنگ متالیک به هیچ عنوان دوام و براقیت نخواهد داشت و البته به دلیل وجود لایه کیلر و یا محافظ، رنگهای متالیک دوام بسیار بالاتری نسبت به رنگهای معمولی دارند چرا که هر آسیبی ابتدا به سطح کلیر که لایه ضخیمتری نسبت به لایه های دیگر است خواهد رسید و مستقیما به رنگ اصلی وارد نمیشود اما این نوع رنگ در طی مرور زمان بیشتر حالت ماتی به خود میگیرد زیرا خراشهای ریز و درشت آن به سادگی به چشم نمیایند اما باعث مات دیده شدن رنگ خواهند شد.

در تصویر زیر لایه های برش خورده یک رنگ متالیک را با ۳لایه مشاهده مینمایید.

روش پولیش نرم اتومبیل

در مرحله بعدی انواع آسیب های روی رنگ توضیح داده میشود:
این که شما بتوانید نوع آسیب وارده به رنگ خودرو را تشخیص دهید بسیار عالی است چراکه

  1. در هنگام تصادفات میتوانید با این تشخیص برآورد مقدار خسارت و آسیب وارده به خودرو را انجام دهید تا بتوانید بهتر تصمیم گیری نمایید

۲.قبل از اقدام و هزینه کردن، تشخیص دهید که چه اقدامی در جهت رفع آسیب باید انجام دهید.

آسیبهای روی رنگ همگی ناشی از دیده نشدن رنگ اصلی و یا شکست نا منظم نوری میباشند.

۱.جاماندگی رنگ روی رنگ:

فرض کنید در خیابان خودروی شما با خودروی دیگر به آرامی برخورد میکند و پس از مشاهده متوجه میشوید که رنگ صدمه دیده اما بدنه آسیبی ندیده است و قُر نشده است، وقتی دو خودرو با یکدیگر برخورد میکنند این برخورد در هر خودرو از نقطه خاصی میباشد و البته هریک دارای نوع خاصی از رنگ (از لحاض کیفیت) میباشند، قسمتهای مختلف خودروها به دلیل اشکال متفاوت آنها در برابر قسمتهای مختلف خودروی مقابل دارای درصد تمرکز تنشهای مختلف میباشند و این اختلافها میتواند برای هر خودرو در آن لحظه حالت قالب و مقلوب را ایجاد کند و در نتیجه رنگ یک خودرو بر روی رنگ خودروی مقابل باقی خواهد ماند.

این بهترین شانس شما (در صورتی که رنگ روی خودروی شما قرار گرفته است) میباشد زیرا رنگ خودروی شما آسیب ندیده است و تنها مقداری رنگ دیگر روی آن باقیمانده که با کمی پولیش نرم و گاهی اوقات حتی با یک تکه دستمال مرطوب قابل تمیز کردن و رفع میباشد، مشابه این اتفاق میتواند بر اثر برخورد سپر خودروی مقابل به خودروی شما و باقیماندن قسمتی از پلاستیک آن به وقوع بپیوندد که در این صورت هم خطوطی سیاه رنگ روی رنگ خودروی شما باقی میماند که بازهم قابل رفع هستند.

  1. سائیدگی رنگ:

گاهی اوقات رنگ خودرو به شکل نا مطلوبی بر اثر سائیدگی در میاید که این اتفاق بر اثر کشیده شدن یک وسیله و یا لباس افراد به بدنه میافتد و به راحتی توسط پولیش قابل رفع میباشد چون این نوعی خراش بسیار سطحی میباشد.

 

  1. ماتی رنگ:

خیلی مواقع سطح رنگ یک خودرو کاملا سالم دیده میشود (و واقعاً سالم میباشد) اما در ظاهر، رنگ خودرو مات (و به اصطلاح بی روح) میباشد در حالی که هیچ گونه خط و رنگ پریدگی و یا قر شدگی روی خودرو وجود ندارد.

این اتفاق بر اثر برخورد و مجاورت سنگ ریزه ها و گردوغبار معلق در هوا در سرعتهای بالا میافتد و باعث ایجاد خطوط بسیار ریز و میکرونی روی سطح رنگ میشود که با چشم به صورت عادی دیده نمیشوند ولی در نگاه کلی خودرو مات به نظر میرسد. دلیل این مسئله شکست نا منظم نور روی رنگ میباشد زیرا هر جسمی برای براق دیده شدن باید شکست کامل و منظم نور را داشته باشد که کامل ترین این شکست نور در آینه اتفاق میافتد.

در این مورد نیز پولیش میتواند سطح را صاف و هموار کند تا شکست نور مانند یک آینه کامل شود و اینگونه خودرو براق و درخشنده دیده میشود و رنگ از حالت ماتی خارج میشود.

نوع دیگری از ماتی بر اثر چسبیدن شهد گیاهان، دانه های رنگی اطراف و… به وجود میاید که با پولیش به خوبی قابل رفع میباشند.

 

۴.خطوط سطحی:

این گونه خطوط فقط به صورت یک خراش سطحی و نازک روی رنگ دیده میشوند و بر اثر برخورد و کشیده شدن اشیا خارجی ایجاد میشوند که توسط یک پولیش نرم قابل ترمیم و رفع میباشند.

  1. خطوط عمیق:

این خطوط دارای عمق زیادی میباشند و به خوبی در مقابل چشم قرار میگیرند و به دلیل عمق بیشتر، نیاز به پولیش کاری بیشتری دارند که گاه نیاز است ابتدا با پولیش زبر و سپس پولیش نرم آنها را ترمیم کنند.

  1. خطوط خیلی عمیق:‌

این خطوط بدترین نوع خط میباشند که حتی عمق آنها ممکن است به سطح فلزی بدنه رسیده باشد (یعنی لایه های زیرین و آستر مورد آسیب قرار گرفته اند)، پولیش برای رفع این گونه خطوط ناتوان است و تنها میتواند کمی از عمق، طول و ضخامت این خطوط کم کرده تا به وضوح دیده نشود.

۷.سوختگی:

سوختگی رنگ در سالهای گذشته دو گروه بود که سوختگی ناشی از نور آفتاب و شعله بود اما در سالهای اخیر سوختگی نوع اول به دلیل بالا رفتن تکنولوژی و کیفیت رنگ بسیار کم شده است. در هر حال انواع سوختگی تقریبا به یک شکل دیده میشوند اما باطن مسئله میتواند کاملا متفاوت باشد، در صورتی که سوختگی سطحی باشد یا عمقی هر دو در ظاهر یک شکل دیده میشوند اما اگر سوختگی فقط در لایه اولیه قرار داشته باشد و به لایه زیرین نرسیده باشد قابل ترمیم میباشد اما در صورتی که به لایه های زیرین رسیده باشد کاری از دست پولیش ساخته نیست.

۸.تاثیرات شیمیایی:

مواردی همچون “باران اسیدی” یا شستشوی خودرو توسط “آب سخت” میتواند دانه های ریزی را روی رنگ و حتی شیشه های خودرو ایجاد کند که بر اثر خوردگی سطح به وجود میایند و این دانه ها توسط پولیش قابل رفع میباشند.

مرحله سوم دانستن روش کار پولیش میباشد:

پولیش چگونه کار میکند؟

پولیش یک نوع ساینده است و دقیقا مانند یک سنباده عمل میکند اما با دانه های بسیار ریزتر از سنباده میتواند عمل پرداخت را بسیار ظریف انجام دهد و این عمل بر اثر مالش مواد پولیشی و غلتش و استحکاک دانه‌ های موجود در آن انجام میشود، این اتفاق در همه انواع پولیشهای واقعی موجود در دنیا با درصدهای کم و زیاد میافتد.

وقتی شما قصد براق کردن و یا ترمیم رنگ اتومبیل خود را توسط پولیش دارید، در واقع یک لایه از سطح رنگ را از بین میبرید و در حالتی که شما از یک پولیش فلز برای براق کردن یک قطعه فلزی استفاده میکنید بازهم یک لایه از آن فلز را حذف خواهید کرد و نتیجه این عمل نمایان شدن یک سطح کاملا تمیز و سالم جدید میباشد که در زیر لایه رویی بوده است و مسلما با این کار ضخامت و لایه رویی کمتر خواهد شد هرچند که ضخامت لایه حذف شده آنقدر جزئی میباشد که تاثیر بسزایی در کیفیت کلی رنگ ایجاد نمیکند.

در هر حال در مورد انواع پولیشها قبل از استفاده باید از مشخصات فنی آنها با خبر باشید زیرا یک پولیش زبر نیز میتواند مانند یک سنباده زبرتر عمل کرده و حتی میتواند در صورت اشتباه شما، کل رنگ سطح را از بین ببرد.
حال میخواهیم عمل یک پولیش را در طی ترمیم یک خراش ایجاد شده روی رنگ بررسی کنیم تا ببینیم چگونه این اتفاق خواهد افتاد.

وقتی میخواهید یک خراش را ترمیم کنید ابتدا با ناخن دست خود آن را لمس کنید، اگر خط به خوبی با ناخن قابل لمس است و میتوانید عمق آن را تشخیص دهید، این خط، یک خط عمیق است اما اگر قابل لمس نیست و یا کم لمس میشود این خط سطحی میباشد.

برای خطوط عمیق باید تشخیص دهید که عمق آن چقدر میباشد و این کار به صورت اصولی با دستگاه های مخصوص و گرانقیمت انجام میشود اما به صورت تجربی با شدت لمس باید تشخیص داده شود.

در هر حال برای پولیش کردن نباید بیشتر از ۵۰٪ لایه خارجی را با پولیش از بین ببرید زیرا در این صورت حتی اگر خراش موجود از بین برود اما در عوض رنگ خودروی شما بسیار آسیب پذیر خواهد شد و دقت داشته باشید که اگر بیشتر از ۷۵٪ لایه خارجی را حذف کنید، در این لحظه رنگ خودروی شما دیگر صدمه دیده است و تغییر رنگ در آن دیده خواهد شد پس هیچ گاه به فکر برداشتن بیش از ۵۰٪ ضخامت رنگ نباشید.

لایه های رنگ خودرو

پایین ترین لایه که همان سطح فلزی بدنه خودرو میباشد به عنوان لایه پایه یا بیس خوانده میشود، لایه اول (لایه بعد از بدنه) یک لایه پرایمر یا آستر میباشد که واسطه میان رنگ اصلی و بدنه میباشد که چند کاربرد از جمله چسبیدن خوب رنگ به بدنه، خشک شدن سریعتر، عدم شره قبل از خشک شدن، پر کردن نواقص و ایرادهای سطح فلز مانند پرسکاری و خمکاری، مقاومت در برابر رطوبت و اشعه UV، سفید شدن زمینه رنگ اصلی جهت پوشش مناسب تر و… دارد، این لایه سفید میباشد و حدود۵۰ میکرون ضخامت دارد.

لایه دوم لایه رنگ اصلی میباشد که بر روی لایه آستر قرار میگیرد و شامل رنگدانه های رنگ اصلی میباشد و بین ۲۰ تا ۳۰ میکرون ضخامت دارد.

در رنگ های متالیک لایه سومی نیز وجود دارد با نام کیلر که یک لایه ضخیم و شفاف میباشد و در آخرین مرحله و روی رنگ اصلی قرار میگیرد و وظبفه محافظت از رنگ اصلی را دارد به اضافه این که ایجاد شفافیت و درخشندگی بیشتری میکند.

(در رنگهای متالیک علت دوام و استحکام بیشتر این نوع رنگ ها وجود لایه شفاف کیلر میباشد که باعث ضخیمتر شدن رنگ نیز میشود) لایه کیلر بین ۴۰ تا۵۰ میکرون ضخامت دارد.

زمانی که یک خراش روی بدنه خودرو ایجاد میشود، این خراش میتواند به نسبت عمق خود به هر یک از لایه ها آسیب بزند و متاسفانه در صورتی که از لایه خارجی (سطحی ترین لایه) بگذرد قابل ترمیم نخواهد بود (اکثر خراش ها بر روی لایه سطحی قرار دارند)

در تصویر زیر یک برش عمقی از سطح رنگ شده را مشاهده میکنید که چند خراش نسبتا عمیق بر روی آن قرار دارند و این خراش ها همگی در لایه خارجی (کیلر) قرار دارند پس با پولیش قابل ترمیم میباشند.

برای ترمیم این خراش ها لازم است لایه خارجی آنقدر پرداخت شود تا ضخامت آن از عمق خراشها کمتر شود و در این صورت خراش (خراشها) حذف میشوند.

به تصاویر زیر توجه نمایید:

 

تصاویر بالا مربوط به سطح یک رنگ متالیک میباشد ولی در مورد رنگ های غیر متالیک که دارای لایه آخر (کیلر) نمیباشند هم وضعیت به همین صورت میباشد با این تفاوت که لایه خارجی همان لایه رنگ اصلی میباشد.

 

توجه داشته باشید که کل فرایند و عملی که یک پولیش انجام میدهد به همین سادگی میباشد و به زبان ساده تر میتوان گفت پولیش همانند یک سنباده عمل میکند و این سایندگی باعث حذف شدن سطح کهنه خارجی شده و سطح جدیدی را نمایان میکند که نو و درخشنده خواهد بود.

برای پولیش هیچ فرقی ندارد که تنها یک خراش عمیق را ترمیم کند و یا فقط به قصد درخشان کردن و براق کردن خودرو استفاده شود و همچنین تفاوتی ندارد که خودرو نو و یا کهنه باشد اما روش استفاده از پولیش میتواند کاملا نتیجه را معکوس کرده و حتی به رنگ خودروی شما آسیب برساند، پس در صورتی که قصد استفاده از پولیش را در منزل دارید و تجربه این کار را ندارید، با مطالعه دقیق و مجدد این مقاله و با دقت فراوان اقدام به این کار نمایید تا خودروی خود را زیبا و درخشنده نمایید.

 

مقایسه دو روش پولیش کاری:

اشتباهی که بسیاری از کاربران مبتدی پولیش معمولا مرتکب میشوند این است که روش دستی پولیش را یک روش سنتی و روش ماشینی را یک روش مدرن در نظر میگیرند، در حالی که هر یک از این روش ها مورد مصرف خود را دارند. تصور نمایید که قصد ترمیم یک خراش در یک لبه شکسته از بدنه را دارید و به دلیل شکل خاص آن قسمت از بدنه میبایست با دقت پنبه ی پولیشی را در قسمت های مورد نظر حرکت دهید تا به نتیجه مطلوب برسید و یا فرض کنید یک قسمت تو رفته و گود شده از بدنه را میخواهید پرداخت نمایید، در این گونه موارد دستگاه پولیشر کارساز نمیباشد، همچنین کاربران حرفه ای جهت پولیش کردن خودرو معمولا علاقه ای به استفاده از دستگاه ندارند و معتقدند که توسط دست خود با دقت بهتری این کار را انجام خواهند داد و کیفیت و ظرافت نهایی بالاتر خواهد رفت. با این حال دستگاه پولیشر نیز موارد مصرف خود را دارد به عنوان مثال در یک کارخانه خودرو سازی هیچ گاه توسط دست این کار انجام نخواهد شد.

 

آموزش پولیش کردن دستی خودرو:

انگیزه پولیش کردن یک خودرو چند دلیل میتواند داشته باشد که در زیر توضیح داده شده است.

۱- شما یک خودروی نو از کارخانه تحویل گرفته اید و قصد پرداخت کردن آن را برای بار اول دارید. خودروها وقتی در کارخانه تولید میگردند معمولا پولیش نمیشوند مگر در موارد ترمیمی بخش های آسیب دیده از رنگ در حین تولید (لکه گیری رنگ)، با این حال برخی از کمپانی ها خودرو را به صورت سطحی پولیش خواهند کرد اما این عمل تنها به دلیل حذف گرد و غبارهای جزئی میباشد که در حدفاصل اطاق رنگ و کوره به دلیل خیس و چسبناک بودن بدنه روی سطح آن میچسبد و باعث تار شدن رنگ میشود. یک خودرو وقتی از کمپانی خارج میشود دارای رنگی با موجهای یکنواخت خواهد بود که این اتفاق در رنگ های متالیک بیشتر دیده میشود و برای این کار نیاز است یک بار خودرو کاملا پولیش شود تا جلوه واقعی خود را پیدا کند.

۱- خودروی شما هیچ آسیب رنگی ندارد و تنها بعد از مدتها قصد دارید با پولیش کردن به آن درخشندگی بیشتری دهید تا ماتی که به مرور زمان بر رنگ خودرو ایجاد شده است از بین رود. این ماتی بر اثر شرایط مختلف آب و هوایی و دانه های ریز گرد و غبار معلق در هوا و برخورد آنها با خودرو در هنگام حرکت ایجاد میشود و به سادگی با پولیش از بین خواهد رفت.

۲- بدنه خودروی شما بر اثر یک تصادف جزئی کمی خراشیدگی و سائیدگی پیدا کرده است و قصد از بین بردن خطوط ایجاد شده را دارید. (جهت شناسایی انواع خراش‌ها اینجا کلیک نمایید)

۳- بدنه خودروی شما بر اثر یک تصادف معمولی قر شده و رنگ آن از بین رفته و پس از صافکاری و نقاشی مجدد قسمت آسیب دیده, نیاز است که رنگ آن توسط پولیش براق شود.

همه این موارد توسط پولیش قابل رفع میباشند اما طرز استفاده از پولیش مهمترین بخش کار میباشد.

مواد و وسائل لازم جهت پولیش کردن: تمام ابزار و وسائلی که شما جهت براق کردن رنگ بدنه اتومبیل خود نیاز دارید یک قوطی پولیش + چند تکه پارچه پنبه ای و نرم میباشد.

انتخاب پولیش مناسب: قبل از شروع و هر اقدامی باید توجه داشته باشید که پولیش مناسب را انتخاب نمایید چراکه در صورت انتخاب ناصحیح ممکن است عوارض و نتایج نا مطلوبی ایجاد شود.

 

شروع کار:

قبل از اقدام به پولیش کاری حتما توجه داشته باشید که سطوح مورد نظر گلی و کثیف نباشند و بهتر است قبل از پولیش کاری یک بار به صورت خیلی سطحی بدنه خودرو را بشوئید تا سطح هیچ گونه کثیفی نداشته باشد (دانه های گل روی بدنه در هنگام پولیش کردن خود باعث ایجاد خطوط و خراشهای جدید خواهند شد). بعد از شستشو، خودرو را در محلی قرار دهید تا کاملا خشک شود و هیچ رطوبتی در هنگام پولیش کردن وجود نداشته باشد. در هنگام پولیش کاری نباید سطح بدنه خودرو داغ باشد، یک دمای معمولی و به دور از نور مستقیم خورشید بهترین حالت میباشد (داغ بودن بدنه خودرو و سرد بودن بیش از حد باعث ماسیده شدن پولیش روی بدنه خواهد شد و کار را دشوار خواهد کرد). توجه داشته باشید که پولیشی که خریداری کرده اید مناسب کار شما باشد. مثلا یک پولیش زبر میتواند دقیقا مانند یک سنباده به جای اینکه سطح را براق نماید، سطح را مات کند (پس در صورتی که از پولیش زبر استفاده نمایید حتما پس از آن باید از پولیش نرم جهت براقی نهایی استفاده نمایید). برای شروع حداقل نیاز به دو تکه پارچه نخی آبگیر دارید، بهترین پارچه جهت پولیش کردن دستی به ترتیب زیر میباشد: ۱- پارچه میکروفیبر ۲- حوله نرم پرز دار ۳- پنبه نرم ۴-نمد و پارچه پولیش.

مناسبترین و در دسترس ترین گزینه دو تکه حوله تمیز و ضخیم با ابعاد حدودا ۳۰‍×۳۰ سانتی متر میباشد که میتوانید هر یک از آنها را تا بزنید تا ضخیم تر شود و راحت تر در دست شما قرار گیرد. یک پارچه جهت پولیش کردن و پارچه بعدی جهت تمیز کردن استفاده میشود. ابتدا مقداری از مواد پولیش را روی بدنه قرار دهید و پارچه را بر روی بدنه و پولیش قرار دهید و شروع به مالش سطح نمایید. حرکت را با کمی فشار دست و با سرعت یکنواخت و پیوسته انجام دهید، میتوانید حرکت را به صورت دایره‌ای و یا خطی (رفت و برگشتی) انجام دهید اما دقت داشته باشید که هر نوع حرکتی که انجام میدهید تا انتهای کار ثابت باشد. در نوع حرکت خطی میتوانید جهت رفت و برگشت را به صورت مرحله ای ۹۰درجه بچرخانید (بهترین و پربازده ترین نوع حرکت، حرکت عمود بر خراش ها میباشد و با تغییر دادن جهت حرکت کلیه خراشهای روی بدنه را میتوانید حذف نمایید). در حرکت نوع چرخشی نیز میتوانید جهت چرخش را در زمان های مختلف معکوس نمایید.

این کار را بسته به مقداری که لازم است انجام دهید، اگر قصد شما تنها ترمیم یک خراش میباشد، حرکت را در همان محدوده فقط انجام دهید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید و اگر قصد شما پولیش کردن کامل بدنه می باشد، این حرکت را از یک طرف شروع کرده و مرتبا به نواحی دیگر حرکت نمایید. در صورتی که احساس خستگی کردید میتوانید چرخش دایره ای یا حرکت دست را معکوس نموده و پس از مدتی مجددا جهت را معکوس نمایید. عمل مالش توسط پارچه را تا زمانی انجام دهید که مواد پولیش بر روی بدنه محو شود و اگر دوباره لازم میباشد مقداری پولیش بر روی بدنه قرار داده و مجددا همین اعمال را تکرار نمایید.

در صورتی که یک خراش بیش از حد عمیق می‌باشد و پولیش نرم قادر به حذف آن نمیباشد، میتوانید از پولیش زبر استفاده نمایید، به این صورت که به مقدار کمی پولیش زبر را تنها در قسمت خراش مورد نظر قرار داده و سپس اقدام به پرداخت آن نمایید تا خط مورد نظر کوچک یا محو شود، در این حالت محدوده پولیش شده با پولیش زبر احتمالا مات شده است و لازم است مجددا توسط پولیش نرم محدوده را براق نمایید.

پس از اینکه سطوح را کاملا پولیش کردید و کار به اتمام رسید میبایست توسط یه تکه حوله نرم و تمیز آثار چربی های احتمالی به جا مانده پولیش را از بین ببرید و کافیست که توسط حوله تمیز سطح را تمیز نمایید، همچنین میتوانید به جای اینکار خودرو را یک بار بشویید. برخی از افراد برای استفاده از این حوله و مرحله نهایی ترجیح میدهند که حوله را با آب گرم کمی مرطوب نمایند و برخی نیز برعکس مایل هستند که از یک دستمال کاملا خشک استفاده نمایند و انتخاب این مورد به سلیقه شما بستگی دارد.

در انتها یک مرور کلی بر مراحل پولیش کردن خودرو انجام میدهیم:

  1. خودرو را بشویید تا آثار گِل و کثیفی روی آن نباشد.
  2. خودرو را در محلی قرار دهید که نور مستقیم خورشید روی بدنه آن قرار نداشته باشد و سطح بدنه داغ نباشد.
  3. نوع خراش را بررسی نمایید و پولیش مناسب را (از نظر مقدار زبری) انتخاب نماید.
  4. مقداری پولیش روی بدنه قرار داده و با پارچه یا حوله تمیزی شروع به مالیدن روی سطح نمایید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید.
  5. پس از اتمام کار سطح پولیش شده را توسط یک تکه پارچه یا حوله نرم و خشک تمیز نمایید.

در پایان نکاتی کلی از این مقاله را یادآوری میکنیم:

  1. اولین و مهمترین مسئله در مورد پولیش، انتخاب درست نوع پولیش میباشد که شامل شدت زبری آن میباشد (پولیش نرم، زبر )
  2. پولیش چیزی به رنگ و سطح بدنه خودروی شما اضافه نمیکند، بلکه لایه ای نازک از سطح را حذف میکند.
  3. یک پولیش همانطور که میتواند خودروی شما را زیبا کند، در صورت انتخاب و استفاده نا درست میتواند به خودروی شما آسیب برساند.

۴.رنگ های غیر متالیک راحت تر و سریعتر پولیش میشوند خطوط روی آنها رفع میشود ولی به همان نسبت آسیب پذیر تر از رنگ های متالیک میباشند در حالی که رنگ های متالیک کمی سخت تر براق شده اما به دلیل ضخیم تر بودن لایه خارجی آنها، خراش ها معمولا در همان لایه خارجی قرار گرفته و حتما با پولیش قابل ترمیم میباشند.

 

۵.مات شدن و تار شدن سطح رنگ خودرو نیز به دلیل وجود مجموعه ای از خراشهای خیلی ریز و زیاد میباشد که با چشم به تنهایی قابل تشخیص نمیباشند و در نتیجه تنها رنگ را مات نشان میدهند.

  1. همه خراشها با پولیش قابل ترمیم نمیباشند (در صورتی که عمق آنها بیشتر از ضخامت لایه خارجی باشد) اما مطمئنا این گونه خراشها نیز با پولیش ریزتر و کوتاهتر و نازکتر خواهند شد.
  2. هیچ پولیشی نمیتواند رنگ از بین رفته را دوباره باز گرداند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.