آموزش فیلرگیری سوپاپ پراید + تصاویر
فیلر بودن سوپاپها باعث کاهشآلودگی، عمر بیشتر موتور، کاهش مصرفسوخت، شتابگیری سریعتر میشود
از آنجا که هر قطعهای در وجود گرما به حالت انبساط در میآید، لذا حفظ اندازهی مجاز در قطعات حساس مکانیکی دارای اهمیت است که یکی از آنها لقی مجاز سوپاپ است
از آنجایی که هر قطعهای در صورت وجود گرما به حالت انبساط در میآید، لذا حفظ اندازهی مجاز در قطعات حساس مکانیکی دارای اهمیت بالایی است. یکی از آنها بررسی لقی مجاز مابین سوپاپها و اسبکها و یا میلسوپاپ (بسته به طراحی موتور) است، که خودروساز آنها را در انواع هیدرولیک و سالید روانهی بازار می کند. فاصله لقی در نوع اول همواره با فشار روغن در بهترین حالت قرار دارد که به آنها فیلراتوماتیک گفته میشود و نیاز به فیلرگیری دستی ندارند. ولی نوع دوم باید با اعداد اعلامی از جانب خودروساز کنترل شوند.
فیلر بودن سوپاپها باعث کاهشآلودگی، عمر بیشتر موتور، کاهش مصرفسوخت، شتابگیری سریعتر میشود. فیلرگیری خودروها در کلیت یکی است ولی در جزئیات متفاوت. در ادامه با آموزش مصور فیلرگیری پراید همراه ما باشید:
لوازم مورد نیاز برای این منظور، پیچگوشتی ۲ سو، بکس شماره ۱۰، آچار شماره ۱۰، دستهفیلر
ابتدا قطب منفی باتری را باز کنید و یک چرخ خودرو را برای قیچیکردن سوپاپها بر روی جک قرار دهید. برای دسترسی به محل تلاقی سوپاپها با سراسبکها ابتدا باید دربسوپاپ باز شود. برای این منظور ابتدا لولهی هوا را از سر دریچه گاز باز کنید، وایرها را از جای خودخارج کنید، سیمگاز را از پایهی دربسوپاپ باز کنید، و لولههای بخار روغن را جدا کنید.
بعد دریچه گاز را کامل باز کنید
۶ عدد پیچ دربسوپاپ را باز کنید و سپس یک پیچ کناری موجود در قاب بالای تسمه تایم را باز کنید و دربسوپاپ را از جا بردارید و آن را در محیطی قرار دهید که آلودگی و گردوخاک بر روی آن ننشیند.
ترتیب فیلرگیری با خطوط همرنگ نشان داده شده است
حال نوبت به فیلرگیری میرسد. برای این منظور نیاز به دانستن مفهوم قیچی سوپاپها دارید، برای اینکار خودرو را در دنده ۵ قرار دهید و چرخی را که بر روی جک است با دست به آهستگی بچرخانید و به حرکت سراسبکهای سیلندر شماره ۱ دقت کنید. هنگامی که اسبک موجود بر روی سوپاپدود (سوپاپهای دود در پراید به سمت جلو و سوپاپهای هوا به سمت عقب موتور هستند.) در بالاترین حالت خود قرار دارد و به محض اینکه اسبک روبرویی در حد ۲ میل پایین آمد از چرخاندن لاستیک دست بکشید چرا که این حالت همان حالت قیچی شدن سوپاپها است. با قیچی کردن سوپاپهای سیلندر ۱ هر دو سوپاپ دود و هوای سیلندر ۴ را فیلرگیری میکنیم به علاوهی سوپاپ هوای سیلندر ۲ و سوپاپ دود سیلندر ۳ و در هنگام قیچیکردن سیلندر ۴ بلعکس عمل می کنیم.قیچی یعنی آخر بسته شدن سوپاپ دود و اول باز شدن سوپاپ هوا می باشد
برای فیلرگرفتن طبق ترتیبی که گفته شد به این روش عمل کنید، مهرهی سراسبک را در حد کمی شل کنید، فیلر مناسب را طبق اعدد اعلامی کارخانه انتخاب کنید (برای پراید انژکتوری بهترین شماره برای دود فیلر ۲۵ و برای هوا فیلر ۲۰ است در فصل سرما، ولی در فصل گرم فیلر ۳۰ برای دود و هوا مناسب می باشد.) فیلر را در قسمت زیرین اسبک قرار داده و پیچ را در حدی سفت کنید که فیلر نه آزادانه در آن فضا حرکت کند، نه فضایی برای حرکت نداشته نباشد.
سپس مهره را سفت کنید، دقت کنید که در هنگام سفت کردن مهره پیچ جابهجا نشود، برای اطمینان بیشتر بعد از سفتکردن مهره دوباره فیلر بگیرید، اگر فیلر بهم خورده بود دوباره فیلر بگیرید. تمام سوپاپها را به همین روش فیلر کنید.
مراحل بستن عکس مراحل بالاست.
انتخاب فیلر برای ماشین پژو ۲۰۶ و ۴۰۵
سلام وقت بخیر ، پراید ۱۳۲مدل ۹۱ و دادم تعمیر موتور ، بخاطر سر و صدا و شتاب کم ، بعد از تعمیر دوباره صدای غیر طبیعی میده موتور ، به تعمیرکار گفتم ، گفتش که بعد از چند روز بیار فیلر گیری کنم درست میشه ، به نظر شما با فیلر گیری صدا درست میشه؟؟
سلام اچار فیلر اگه نداشته باشم چه چیزی میتونم جایگزینش کنم مثلا تیغه تیزبور یا یه تیکه قوطی حلب روغن بنظرتون زخامتش با تیغه فیلر یکیه برای پراید البته خودم میدونم که این سوالم خارجه قانون میکانیکیه ودرحد خونگیه
سلام ،در مورد فیلم گیری، زمانی که سیلندر یک درحالت قيچي است، ابتدا دود وهوا سیلندر ۴ وهوای سیلندر ۳ودودسیلندر ۲ وبعد سیلندر ۴ را درحالت قيچي قرار داده ودودوهوای سیلندر ۱ وهوای سیلندر ۲ودود سیلندر ۳ صحیح می باشد
سلام میشه یک کار دیگه کرد برای اینکه اشتباه نکنیم میتونیم شمع باز کنیم و یک پیچ گوشتی داخل کنیم زمانی که چرخ یا میل سوپاب میچرخونیم باید پیچ گوشتی در بالاترین نقطه قرار بگیره بعد فیلیر میزنیم برای همه خونه ها همین کار میکنیم
سوپاپ ها باید در حالت کاملا سرد فیلر گیری بشه..وقتی ماشین یه شب خوابیده
وقتی ماشین گرم باشه و فیلر بزنید یکدست در نمیاد مگه اینکه دستتون خیلی تند باشه
ولی در حالت کاملا سرد همشون یک دست میشن
فقط دقت کنید در حالت کاملا سرد وقتی فیلر میگیرم اگه کار خونه گفته فیلر ۳۰ باید از فیلر ۲۵ استفاده کنید
چون موتور کاملا سرد و موتور همیشه در حالت گرم کار میکنه
باید ۲۵ بزنی وقتی گرم میشه میشه ۳۰
اگر در حالت گرم میزنیم و دستتون دنده همون ۳۰ میزنیم
ولی سرد زدن راحت تره
شما گاهی بیس و پنج سرد گرفتی ؟؟ ماشین چطور شده بود ؟
چی میگی شما برادر داری بر عکس صحبت میکنی خب شماره فیلر ربطی به سر بودن ماشین نداره ولی فیلر گیری چرا باید در حالت سرد انجام بشه وقتی کارخونه میگه ۳۰ یعنی وقتی ماشین کاملا گرم بشه و به دمای نرمالش برسه اون لقی به دلیل انقباض آهن در گرما اون لقی کاملا گرفته میشه اگر کمتر حد باشه فیلر در زمان گرم شدن ماشین خیلی سفت میشه این دلیلش هست پس فرقی نمیکنه که شما میگی اگر کارخونه گفته ۳۰ شما ۲۵ بزن وقتی سرده
کاملا صحیح میفرمایید،فیلر استاندار باید رعایت شود .و اگر کمتر از مقدار کارخانه باشد ،موتور بد استارت میخوره،و در تخلیه دود سنگین ،موتور به فشار می افتد
سلام مطلب عالی بود با یه مشکل برای فیلر گذاری خودرو به زمستان و تابستان توجه نکنید چون موتور چه در تابستان چه زمستان تو دمای یکسان کار میکنه تو تابستون فن که نمیزاره دما بالا بره
ترتیب سوپاپ۲و۳ هوا ودود درست نیست
سلام.
باعرض پوزش انگار ترتیب فیلرگیری سوپاب ها صحیح ذکر نشده.
زمانیکه سوپابهای سیلندر ۱درحالت قیچی باشند باید هردو سوپاب دود و هوای سیلندر۴ و سوپاب هوای سیلندر۳ و دود سیلندر ۲رو فیلر زد.
اگر وقتی موتور ماشینت گرم میشه دیگه صدا نمیده مال گژن پینه
وقتی میل سوپاب خراب بشه از تنظیم درمیاد احتمالا یا سرسیلند خراب یا میل سوپاب در یکجا میشه فهمید اگر فیلر زدی دوباره فردا یا چند ساعت بعد صدا افتاد صدرصد از سرسیلند یا میل سوپاب
سلام من ماشینمو بردم مکانیکی فیلر بزنه که مکانیک باز کردگفت فیلراش خودش ۲۵ بود ، اما هنوز صدای فیلرا میاد انگار زیادی شله ، بهش گفتم که صدا میده بازم گفت احتمالا سر سیلندر ایراد داره ، به نظر شما مشکل داره ؟ ماشین ۴۰ هزار تا کارکرده
سلام دوست عزیز دقت کنید که بعضی مواقع به دلیل گود شدن جای اسبک به اچار فیلر به درستی نمیشه فیلر گیری کرد در صورتی که شما مثلا فیلر ۲۵ هم زده اید ولی به دلیل گود بود جاش حرکت بیشتر اون حد میشه مثل ۳۵ که در این مورد تعمیر کار باید با توجه به بقیه فیلر ها و لقی سوپ رو با دست تنظی کنه که مشکل حل میشه یا هم جای اسبک صاف بشه دوباره البته از موارد دیگه ای هم میتونه باشه…