مقایسه نیسان تینا و هیوندای آزرا + قیمت ومشخصات
در محدوده ۱۰۰ میلیون تومان نیسان تینا یا هیوندای آزرا ؟
فهرست مطالب
بطور رسمی خوردوهایی که نسبت عقب و جلوی آنها (منظور کشیدگی درب موتور و صندوق عقب) تقریبا یکسان است و درب صندوق عقب با شیشه عقب خودرو جدا از هم می باشند به مدل های “سدان” (Sedan) معروف می باشند. این مدل ها نیز به سه دسته “سدان کوچک” (Mini Sedan)، “سدان متوسط” (Normal Sedan) و “سدان بزرگ” (Grand Sedan) تقسیم بندی می شوند. بطور مثال در بازار خودروهای کشورمان اتومبیل هایی چون “پراید ۱۳۱” (صندوق دار) و “ریو” جزو “سدان کوچک”، خودروهای “پژو پارس”، “پژو ۴۰۵” ، انواع “سمند” و دنا در رده خودروهای “سدان متوسط” و اتومبیلهای نیمه لوکس مثل “نیسان ماکسیما”، “تویوتا کمری”، “هیوندای سوناتا” و گل سر سبد آنها یعنی “هیوندای آزرا” (به استثنای کمری هایی با پیشرانه ۶ سیلندر که بهترین اتومبیلهای جهان محسوب میشوند) در رده سدان های بزرگ (اتومبیل های خانوادگی رده بزرگ) قرار می گیرند. البته در برخی منابع معتبر جهانی ماکسیما ، کمری و سوناتا در کلاس D و هیوندای آزرا در کلاس E قرار دارد که نشان میدهد قدری از خودروهای دیگر بزرگتر است .
در بخش مقاله بررسی و آزمایش فنی اتومبیل های داخلی که غالبا شامل دو بخش اتومبیل های صفر کیلومتر و کارکرد بالا می باشد این بار سری به یکی از محصولات کمپانی “هیوندای” که در رده اتومبیل های “سدان نیمه لوکس بزرگ” قرار می گیرد زده ایم که چند سالی میشود در بازار ایران در مدلهای متنوع ( آزرا ۲۰۱۱ یا همان فیس لیفت – گرنجور) عرضه شده است. مدل آزمایش شده این مقاله اتومبیل “هیوندای آزرا” (Azera) مدل ۲۰۰۹ فول آپشن با کارکرد ۱۲۰.۰۰۰ کیلومتر که در سال ۱۳۸۸ وارد بازار ایران شده است.
همه چیز پیرامون هیوندای آزرا
پس از گذشت زمان که وضعیت واردات خودرو تا حدود زیادی بهبود یافت، سبب گردید خودرویی همچون نیسان ماکسیما از یکه تازی این رده کلاس در بازار خودروی کشورمان توسط محصولات “تویوتا” و “هیوندای” خارج شود تا تنوع انتخاب در این اتومبیل های لوکس تا حدودی تغییر کند. “نیسان ماکسیما” همان خودرویی بود که زمانی نامش بر سر زبانها بود و بسیاری این اتومبیل را مثالی برای آدم های پول دار بر می شمردند. امروزه کمپانی “هیوندای” با ارائه محصول فوق العاده خود (البته برای ایران) “آزرا” که نسبت به سایر رقبا از بیشترین امکانات رفاهی و ایمنی برخوردار است متقاضیان را در انتخاب آزاد گذاشته است.
کمپانی “هیوندای” با توجه به نیاز مشتری و درک جامعه مصرف کننده مدل “آزرا” را با همین نام در بازار “آمریکا و کانادا” با پیشرانه ۳.۸ لیتری (موتور جنسیس و وراکروز) و در اروپا با نام Grandear و پیشرانه های ۳.۳ لیتری و ۲.۲ لیتری عرضه می کند. همچنین تفاوت های دیگری نیز با توجه به شرایط محیطی در عرضه این محصول در کشورهای مختلف وجود دارد که می توان به تفاوت رنگ کامل سپر جلو در محصولات آمریکا و کانادا با عرضه اروپایی و خاورمیانه اشاره داشت .
پس از گذشت فصل پاییز و در ابتدای زمستان با همکاری دوستان به سراغ یک دستگاه “هیوندای آزرا و نیسان تیانا” رفتیم تا آزمایشات لازم را انجام و تفاوت های این خودروهای نیمه لوکس را نسبت به همدیگر بررسی نماییم. برای روشن شدن بسیاری از مسائل مربوط به این خودروهای کارکرده بایستی علاوه بر چندین آزمایش پایه و اساسی که شامل بررسی طرح داخلی و خارجی خودرو، پیشرانه و گیربکس و همچنین سیستم تعلیق و شاسی اتومبیل بود آزمایشات دیگری چون تحلیل فرسایش لاستیک ها، افت بازدهی موتور و غیره صورت می گرفت تا متوجه شویم این اتومبیلها پس از کارکرد چند دههزار کیلومتر چگونه عملکردی دارند.
آزمایش اول: تحلیل و بررسی ظاهری خودرو
در ابتدای هر بررسی و آزمایش اتومبیل اولین فاکتور می تواند بررسی و تحلیل ظاهری آن باشد. با یک چرخیدن به دور اتومبیل “آزرا” در اولین نگاه اوج سادگی و پویایی و در عین حال جذابیت را در طراحی آن می بینید. هماهنگی چراغ های کشیده و زاویه دار با بکار گیری لامپ های زنون به همراه شکل جلو پنجره که از ۴ خط موازی یکدیگر تشکیل شده است، ابهت و زیبایی را در عین سادگی القاء می کند. اما اوج هنر طراحان این اتومبیل در طراحی خطوط برجسته درب موتور است که بطور مورب از بالا به پایین کشیده شده اند و تا اطراف جلو پنجره و همچنین تو رفتگی روی سپر ادامه دارند. مساله ای که در کناره و عقب اتومبیل رعایت شده است. لبه دار بودن سپر های جلو و عقب نیز هنری است که در طراحی “آزرا” دیده می شود.
ویژگی دیگر طراحی این اتومبیل الگوبرداری از قوس منحنی شکل انتهای سقف “مرسدس CLS” است که در این مدل “هیوندای” از طرفین نمایان می باشد. همچنین در طرفین این خودرو متوجه هماهنگی قوس گلگیرهای جلو و عقب با طرح کلی بدنه می شوید که با وجود رینگ های اسپرت ۱۷ اینچ شکلی عضلانی به چهره “آزرا” بخشیده است. برجسته ترین بخش ظاهری در عقب “آزرا” چراغ های سر تا سر کشیده آن مجهز به لامپ های LED و دهنه اگزوز آلومینیوم کاری شده که هماهنگی این موارد با چراغ ها و مه شکن ها در قسمت جلوی اتومبیل رعایت شده است می باشد. طراحی چراغ عقب بگونه ایست که نیمی از چراغ بر روی درب صندوق عقب ادامه پیدا کرده و توسط یک نوار نازک به یکدیگر متصل شده اند. با نگاهی تیز بینانه به درب صندوق عقب که لبه آن در بالای سپر جلو به داخل فرو رفته و در کل حالتی برآمده دارد می توان فهمید که از “سری ۷ ب ام و” الگو برداری شده است.
در کل اگر بخواهیم در یک کلام ظاهر “هیوندای آزرا” را بررسی نماییم باید بگوییم خودروایست زیبا و با شکوه که سازنده سعی داشته اثری از مدل “سوناتا” را در آن بر جای نگذارد هر چند که آثار طراحی چشم بادامی ها در آن دیده می شود.
اما مساله مهمی که در ظاهر یک خودرو کار کرده وجود دارد و مالک خودرو از آن رنج می برد افت ظاهری اتومبیل می باشد که به مرور زمان در هر نوع خودرویی بوجود می آید. خودروی مورد آزمایش که در حدود ۵ تا ۶ سال از عمر خود را سپری کرده، بطور طبیعی از افت ظاهری بیشتری برخوردار بوده است. هر چند که با توجه به شرایط آب و هوایی کشورمان نسبت به نمونه های خودروهای صفر کیلومتر آن بسیار مناسب بوده و تنها در قسمت چراغ های جلو مه شکن و البته بطور نامحسوس در قسمت رنگ بدنه که تیره بودن آن مزید بر علت می باشد تغییراتی اندک دیده می شود. البته توجه داشته باشید بر اساس استاندارد جهانی افت ظاهری اتومبیل، یک خودرو رده متوسط با توجه به کیفیت ساخت پس از گذشت ۵ سال “۱۰۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد” در بهترین شرایط نگهداری حدود ۲۰ درصد افت ظاهری خواهد داشت که البته با توجه به شرایط نگهداری و استفاده بهینه در مکان های مختلف تلورانسی ۷/۰ الی ۷ درصدی خواهد داشت. یعنی اگر مثلا “هیوندای آزرا” در طول ۵ سال عمر مفید در بهترین شرایط کاربردی قرار گیرد، افت ظاهری آن ۱۹ درصد خواهد بود و به طبع اگر استفاده درستی از آن نشود حدود ۲۷ درصد از نظر ظاهر بدنه افت خواهد کرد.
آزمایش دوم: آشنایی با فضای داخل کابین
وارد کابین بزرگ و جاده دار “هیوندای آزرا” می شویم. سادگی و زیبایی فضای داخلی و قرار گیری ادوات مربعی شکل (دریچه کولر، بخاری، سیستم تهویه و محل قرار گرفتن رادیو پخش) و همخوانی آنها با یکدیگر بیشتر از هر چیزی شما را مجذوب خود می کند. طراح سازنده علاوه بر مد نظر گرفتن زیبایی درون کابین، برای ایجاد فضای کاربردی مواردی چون صاف بودن سطح روی داشبورد و ایجاد فضای زیاد در کنسول وسط را که نصب ادوات مختلف بر روی آن امکان پذیر می باشد را رعایت کرده است.
صندلی ها به طرز قابل قبولی جا دار و منطبق با فضای کابین طراحی شده و در قسمت جلو نیز مجهز به گرمکن هستند. دکمه های پایین صندلی های جلو که موقعیت آن را عقب یا جلو و بالا و پایین می کند این امکان را می دهد تا سرنشینان جلو مخصوصا راننده بهترین وضعیت را برای خود تنظیم کند. تنظیم فرمان اتومبیل نیز به وسیله اهرم کوچکی که در سمت چپ محور فرمان قرار دارد امکان پذیر است. فضای سرنشینان در قسمت عقب نیز شرایط مناسبی را حتی برای یک فرد فربه بوجود می آورد. چرا که طراحی و دوخت آن بگونه ای است که بدن سرنشینان را به خوبی پوشش می دهد. در مورد تجهیزات رفاهی این اتومبیل که با نشستن درون کابین بدان پی می برید بایستی گفت که “آزرا” از این حیث بهترین خودرو در میان رقبایی چون انواع “کمری”، “ماکسیما” و حتی پسر عمومی خود “اپتیما ۲۰۰۹” است. صندلی مجهز به گرمکن همراه با ۳ حافظه تنظیم، پرده برقی عقب، تنظیم آینه های بغل با حافظه ، موقعیت فرمان الکترونیکی (تنظیم برقی فرمان در عمق و ارتفاع)، سیستم کروز کنترل، شاسی باز و بسته کردن درب صندوق عقب و دریچه باک بنزین، تنظیم کننده صدای سیستم صوتی بر روی فرمان و سیستم صوتی پشرفته شرکت “اینفینیتی” مجهز به ۱۱ بلند گو مینی ساب ووفر برخی از موارد قابل ذکر رفاهی این اتومبیل می باشند. نکته جالب دیگر سیستم تهویه الکترونیکی بصورت جداگانه و قابل تنظیم برای سرنشینان جلو و فیلتر تصفیه کننده گرد و غبار که بصورت استاندارد در مدل فول آپشن “آزرا” نصب شده می باشد.
مهمترین نکته در مورد تفاوت ظاهر کابین “آزرا” کار کرده با مدل های صفر دیگر محصولات هیوندای در کثیف شدن زود هنگام غربیلک فرمان و روکش صندلیهاست که به خاطر روشن بودن رنگ این مساله بطور طبیعی بوجود می آید ولی نباید کیفیت پایینتر از انتظار چرم صندلی ها را نادیده گرفت. همچنین مجموعه داشبورد نیز که به رنگ روشن است پس از مدتی از قیافه می افتد که البته در صورت داشتن مالکی وسواسی این مشکل به خوبی مرتفع خواهد شد. اما این محصول هیوندای لیاقت خود را در آرگونومی فوق العاده اش نشان می دهد؛ جایی که پس از گذشت حدود ۵ تا ۶ سال کارکرد مداوم حتی کوچکترین تغییری در آرگونومی این اتومبیل حس نمی شود. در کل “آزرا” از نظر وسعت و زیبایی در میان رقبای خود حرف اول را می زند. در صورتیکه فردی خواهان کابین لوکس و زیبا باشد، بدون شک “آزرا” می تواند بهترین انتخاب باشد.
آزمایش سوم: تست شتاب اولیه و ثانویه
هدف از انجام این آزمایش که یکی از مهمترین بخش های تست فنی هر خودرو به حساب می آید بررسی عملکرد و واکنش موتور در برابر نسبت میزان وزن اتومبیل و آیرودینامیک بدنه است که به دو بخش مجزا تقسیم می شوند. بخش اول که شامل تست های مکرر میزان تیک آف و عدم تیک آف و عملکرد سیستم انتقال قدرت در دو حالت اتوماتیک و تیپترونیک می باشد، تفاوت شتاب میان اتومبیل مورد آزمایش (کارکرد ۱۲۰.۰۰۰کیلومتر) با مدلهای صفرکیلومتر هیوندای مد نظر است. این مقایسه در بخش دوم تست نیز که آزمایش پیشرانه اتومبیل در دورهای بالا و رسیدن به حداکثر سرعت مد نظر می باشد در نظر گرفته شده است.
“آزرا” اتومبیلی است که از نظر شتاب اولیه و ثانویه بهترین مدل در میان هم گروه های خود می باشد؛ هر چند که به خاطر برخورداری از گیربکس اتوماتیک تا حدودی کند عمل می کند. شتابگیری نسبتاً سریع این خودرو نشأت گرفته از پیشرانه ۶ سیلندر (DOHC) به گنجایش ۳.۳ لیتر، قدرت ۲۳۵ اسب بخار و گشتاور ۳۰۳ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، وجود دو اگزوز خروجی منطبق بر استاندارد “EURO3” و همچنین مساله نسبت وزن اتومبیل به قدرت موتور آن است. در انجام تست های مکرر که در دو حالت “تیپ ترونیک” و “اتوماتیک” انجامید خودروی مورد آزمایش توانست شتاب اولیه یا همان صفر تا صد را در حالت اتوماتیک در ۸.۴ ثانیه طی کرد و تنها این اختلاف به خاطر افت نا محسوس موتور، واکنش گیربکس و لاستیک ها می باشد. در مرحله دوم تست که شتاب ثانویه مد نظر بود، خودروی “آزرا” در شرایط متفاوت مورد آزمایش قرار گرفت. ابتدا برای ارزیابی هندلینگ و توانایی حرکتی، خیابان های شلوغ در سطح شهر را انتخاب کردم تا شرایط متغیر رانندگی را نیز با این اتومبیل تجربه کنم. سپس خیابان های شلوغ شهر را به سمت اتوبان های برون شهری ترک کردم تا واکنش موتور و آیرودینامیک بدنه مورد ارزیابی قرار گیرد. تقریبا تمامی طول مسیر آزمون با انتخاب نوع دنده در حالت تیپترونیک انجام گرفت که به مراتب رانندگی راحت تری را به شما ارزانی می دهد. تشخیص سیستم تیپ ترونیک بوسیله دو نشانه مثبت و منفی در پایین شیار دنده امکان پذیر است. سیستمی که به صورت هوشمند عمل کرده و هیچ گونه نگرانی در هنگام استفاده از آن وجود ندارد، چرا که اگر در حالت تیپترونیک فراموش کردید که دنده را تعویض کنید و در همان هنگام توقف کنید، به طور خودکار به دنده یک تعویض می شود.
در پایان هر دو آزمایش شتاب و بررسی کلی توانایی حرکتی خودرو باید متذکر شویم “آزرا” در برابر واکنش های ناگهانی نظیر حرکات مارپیچ و فرارهای ناگهانی از ترافیک سنگین به دلیل برخورداری از بدنه ای غول پیکر تا حدودی عاجز خواهد بود، هر چند که در امتحان “بادی رول” قبولی را بدست آورد. هر چه بر سرعت “آزرا” افزوده می شود وضعیت های هندلینگ خودرو بیشتر نمایان می شود، چرا که وضعیت مناسب آیرودینامیک و لاستیک های پهن و بزرگ ۲۳۵ میلی متری این غول چشم بادامی ها کمک شایانی در بهبود هندلینگ خودرو کرده اند که بر ثبات خودرو در سرعت های بالا کاملا تاثیر گذارند.
فاکتور بسیار مهم دیگر بررسی وضعیت ترمزها در این قسمت تست بود. جالب است بدانید در حین انجام آزمایش شتاب ثانویه که رسیدن به حداکثر سرعت مد نظر بود، در یک صحنه برای جلوگیری از بروز حادثه مجبور به انجام ترمزگیری سنگین شدم که نتیجه این اقدام با واکنش مناسب مجموعه ترمز همراه بود. اما بحث دیگر این مقاله که بررسی و تحلیل وضعیت اجزای درونی و برونی خودرو مورد آزمایش می باشد لازم است برخی از افت های قابل پیش بینی این اتومبیل را در وضعیت داینامیکی شرح دهیم. واقعیت چنین است که در مدل دست دوم “آزرا” با کارکرد ۱۲۰.۰۰۰ هزار کیلومتر چندان تفاوت حرکتی از نظر هندلینگ دیده نمی شود. اما بایستی اظهار داشت که این خودرو با افت نا محسوسی در بخش پیشرانه همراه بوده که با توجه به نگهداری نسبتا نامطلوب مالک خودرو قابل پیش بینی می بود. این بی توجهی به همراه عدم توجه به نکات ریز رانندگی از سوی مالک خودرو علاوه بر تجزیه قدرت موتور کمی از روان بودن جعبه دنده خودکار اتومبیل کاست. البته با وجود این مساله دلیلی وجود ندارد تا از توانایی های خودرو چشم پوشی کنیم. “آزرا” با برخورداری از امکانات رفاهی خودرویی است مناسب برای لذت بردن از رانندگی در کنار خانواده و نه ویراژ دادن در خیابان های شهر و اتوبان ها.
آزمایش سوم: تست در مسیر خاکی ناهموار و درون شهری
عملکرد آیرودینامیک، شاسی و سیستم تعلیق
هدف از انجام این آزمایش که مهمترین آیتم برای انتخاب یک خودرو از نظر راحتیست بررسی عملکرد آیرودینامیک بدنه در برابر فشار هوای وارده به خودرو و مقاومت شاسی و سیستم تعلیق در برابر ضربات وارده بوده که بطبع لازمه چنین آزمایش فنی ای انجام مراحل آزمون در خیابانها، اتوبان ها، بزرگراه ها و از همه مهمتر جاده های خاکی ناهموار که یادآور مسابقات رالی می باشد است. در این مرحله که تمامی آزمون بر روی یک خودرو دست دوم با کار کرد نسبتاً بالا انجام می شد وسواس و دقت زیادی را می طلبید تا انجام آزمایش به طرز صحیح و استاندارد صورت گیرد. لذا آزمون این مرحله را در سه مکان مختلف با شرایط کاملا متفاوت و متغیر به انجام رساندیم تا ضربات وارده ناشی از سنگلاخها، پستی و بلندی های گوناگون مسیر خاکی و سراشیبی های درون شهری سیستم تعلیق و شاسی اتومبیل را تحت فشار قرار دهد.
ظاهر کپل بدنه “آزرا” با برنامه ریزی و محاسبه دقیق به منظور ایجاد ضریب آیرودینامیک بالا طراحی شده است. در مورد هندلینگ و شاسی بایستی اشاره داشت که با توجه به وجود رینگ های آلیاژی و اسپرت ۱۸ اینچی در نمونه مورد آزمایش، سیستم فرمان و همچنین تنظیمات سیستم تعلیق در مسیرهای متغیر شهری و خصوصا پیچ های هرپین شکل (U شکل) و مسیرهای خاکی نا هموار، خشک و کوبنده عمل می کند. لذا توصیه می شود از هیوندای آزرا در جاده های خاکی و ناهموار استفاده نکنید و به همان مسیر آسفالته و صاف قناعت کنید .
آپشن های ایمنی فعال
آخرین مطلبی که تکمیل کننده مبحث آزمون فنی “هیوندای آزرا” است بحث سیستم های ایمنی فعال این اتومبیل کره ای است که سازنده با نصب این سیستم های حفاظتی خودرویی لوکس و در عین حال زیبا و ایمن را روانه بازار کرده است. مساله ای که در بازار پر از تکنولوژی خودروی ایران خصوصا پژو ۴۰۵ و پراید به خوبی دیده می شود!!!
سیستم های ایمنی فعال این خودرو شامل مواردی چون (ESC (Electronic Stability Control کنترل الکترونیکی پایداری، (TES (Traction Control System سیستم کنترل کشش، کمک ترمز، سیستم ضد بلوکه ABS و (EBD (Electronic Brake Distribution تقسیم کننده نیروی ترمز هستند که از “آزرا” یک نیمه لوکس با اعتماد ساخته اند. تعبیه ۱۲ ایربگ نیز برای راننده و تمامی سرنشینان تکمیل کننده اطمینان خریدار از این اتومبیل فول آپشن است.
نقاط قوت :
کابین بزرگ و جادار
قدرت و شتاب عالی
ظاهر زیبا
سطح ایمنی بالا
کیفیت ساخت بالا
ارزش خودرو در مقابل قیمت
نقاط ضعف :
کیفیت چرم صندلیها
مصرف سوخت بالا
کوبش آزاردهنده در بعضی مواقع به اتاق
عدم وجود سیستم کیلس استارتر حتی در مدل ۲۰۱۱
مشخصات فنی “هیوندای آزرا” فول آپشن
پیشرانه | ۶ سیلندر خورجینی |
حجم موتور (سی سی) | ۳۳۰۰ CC |
تعداد سوپاپ در هر سیلندر | ۴، زمانبندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی |
حداکثر قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) | ۲۳۵ |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه) | ۶۰۰۰/۳۰۳ |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۸.۴ |
حداکثر سرعت (استاندارد/آزمایش شده) | ۲۴۰/۲۳۷ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده خودکار مجهز به سیستم تیپترونیک |
سیستم ترمزها | دیسکی خنک شونده با ABS و EBD |
چسبندگی به جاده | ۸۹% |
ضریب مقاومت آیرودینامیک | ۳۳% |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵.۵۵.۱۷ |
سطح صدای داخل اتاق با موتور روشن | ۳۴ دسی بل |
مصرف سوخت در شهر/جاده (لیتر) | ۱۲ ـ ۸.۹ |
حجم مخزن سوخت | ۷۵ |
قیمت در مدل ۲۰۰۹ ( میلیون تومان) | ۹۰-۱۰۰ |
وزن خالص | ۱۶۵۰ KG |
آزماش دوم / نیسان تینا :
نیسا تینا خودرویی است که برای نخستینبار در سال ۲۰۰۳ و در کشور ژاپن رونمایی شد. نسل اول این خودرو در فاصله سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ به تولید میرسید اما نسل دوم آن که نسبت به گذشته کمی کوچکتر شده بود، در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. نامگذاری این خودرو همچون یادگیری زبان ژاپنی، در طول زمان فرآیندی پیچیده را طی کرده چرا که به عنوان مثال، تینا هماکنون در بازارهای استرالیا و یا نیوزیلند با نام نیسان ماکسیما و در بازارهای آمریکای شمالی با نام نیسان آلتیما شناخته میشود.هرچند برای تینا در بازارهای جهانی سه نوع پیشرانه مختلف درنظر گرفته شده اما نمونههای وارداتی این خودرو عموماً از پیشرانهای شش سیلندر ۲.۵ لیتری (این مدل با نام ۲۵۰XV مشهور است) با توانایی تولید ۱۸۲ اسببخار و گشتاور ۲۲۸ نیوتنمتر بهره میبرد.
این موتور که مجهز به سیستم متغیر زمانبندی سوپاپهاست، نیروی تولیدی خود را به محور جلو منتقل میکند. در این مدل، مصرف سوخت ترکیبی خودرو در حدود ۹.۵ لیتر است که با درنظر گرفتن باک ۷۰ لیتری آن دیگر جای نگرانی نیست.بر روی تینا، اخرین نسل گیربکسهای پیشرفته نیسان و همان CVTهای معروف نصب شده است. البته این گیربکس قابل تعویض با نمونههای ۶سرعته دستی نیز هست.سیستم تعلیق این خودروی ۱۵۵۰ کیلوگرمی نیز بگونه ای است که تحمل حداکثر وزن ۲۰۴۰ کیلوگرمی را برای آن امکانپذیر میسازد.
فرمان خودرو که مجهز به سیستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشی تینا را به ۵.۷ متر رسانده که نسبت به طول ۴.۸ متری آن نسبتا قابل قبول خواهد بود.سیستمهای کمکی پایداری همچون EBD ، ABS ، TCS و نهایتا سیستم ضدلغزش VDC به صورت استاندارد در این خودرو دیده میشود.ایربگهای سرنیشینان جلو، پردهای و جانبی که مجموعا به ۴عدد رسیدهاند در مقایسه با سایر رقبای قدرتمند آن واقعا نا امید کننده ظاهر شده و هیچ حرفی هم برای دفاع کردن از خود نخواهد داشت.در نمای ظاهری، هرچند بزرگ بودن ابعاد واندازههای خودرو نظرشما را جلب میکند اما با این حال وقتی پشت فرمان آن قرار میگیرید کمی نظرتان تغییر خواهد کرد و به جمعوجور بودن طراحی کابین آن پی خواهید برد ولی به هرحال برای سوار نمودن ۵ نفر سرنشین هنوز هم میتوان به آن اطمینان کامل داشت.ادوات داخلی هرچند طراحی سادهای دارند اما موقعیت دسترسی به آنها کاملا مناسب است. تریم چوبی دربها و چرم بکار رفته در داشبورد از کیفیت کاملا مناسبی برخوردار است.اما چرم صندلیهای و همچنین کیفیت ادوات قرار گرفته در کنسول مرکزی، نسبت به قیمت خودرو بسیار پائینتر از سطح انتظارات شماست؛ وعلیالخصوص ذکر این نکته که نسبت به ماکسیما مرغوبیت کمتری دارند نیز شاید بیشتر شما را عصبانی کند!نبود دوربین عقب یا حداقل سنسور دنده عقب یکی دیگر از مشکلات این خودروست. از طرف دیگر وقتی شخصا اقدام به نصب ایندو آپشن میکنید، از سوی نمایندگی احتمالا به باطلکردن گارانتی خودرو خود متهم خواهید شد.
همانطور که انتظار میرود، باوجود گیربکس CVT شروع حرکت تینا کمی کند است. اما به فاصله چند ثانیه بعد، این گیربکس ضعف خود را جبران کرده و شتاب خوبی را در دسترس شما قرار خواهد داد و به عدد ۹.۶ ثانیهای از ۰ تا ۱۰۰ نیز برای شتاب آن دست مییابید. هنگام نشستن در تینا و بخصوص در ردیف عقب، برخلاف نیسان ماکسیما، تکانهای تعلیق دیگر آزار دهنده نخواهند بود. اگر با سرعت به پیچها وارد شوید به لطف سیستمهای پایداری متعدد آن، با مشکلی مواجه نشده و راننده و سرنشین جلو نیز با خیال راحت، پیچ را تحمل خواهند کرد.اما این قضیه برای سرنشینان عقب کمی متفاوت است چرا که طراحی صندلیها بگونهای نیست که کاملا بدن را در خود جذب کند. از اینرو جابجایی سرنشینان عقب در عبور از پیچها، بسیار محتمل میشود.
یکی از ویژگیهای خوب تینا، داشتن فرمان حساس به سرعت است؛ بدین معنی که در سرعتهای زیاد و برای بالا رفتن دقت و امنیت، حساسیت یا همان تیزی فرمان متناسب با شرایط رانندگی، بتدریج کمتر خواهد شد (اما بقدری نیست که خودرو از فرمان شما سرپیچی کند). این ویژگی برای رانندگی تهاجمی جوانان قطعا دردسر ساز است چرا که فرصت انجام عکسالعملهای سریع را کاملا از آنها میگیرد. طوریکه در حین تعویض سریع لاینها بویژه در سرعتهای ۱۱۰ تا ۱۲۰ این امر کاملا خود را نشان خواهد داد.
اگر بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان بودجه برای خودرو اختصاص داده و نیت شما خرید خودروی دست دوم خانوادگی باشد، تا کنون خودروهایی چون آزرا ۲۰۱۰ ، تویوتا آریون ۲۰۰۹ و سوناتا ۲۰۱۱ را در پیش رو داشتید ولی از این پس، انتخاب کمی مشکل تر شده است زیرا پس از حضور موفق و البته پر حرف و حدیث ماکسیما که هر چند از نظر موتور و کیفیت داخلی هنوز حرفهایی برای گفتن دارد ولی سیستم تعلیق آن همیشه دردسر ساز بوده و هست، این بار nissan و در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت با مدل تینا در بازار ایران مطرح گردد. nissan teana که در کلاس خودروهای متوسط لوکس در ایران جایگزین ماکسیما گردیده، برای اولین بار سال ۲۰۰۳ در نمایشگاه داخلی ژاپن معرفی گردید و پس از یک ماه به بازار آسیا راه یافت. نسل نخست آن با کد j31 روی شاسی ff-l ساخته و طی سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ با نام اصلی cefiro و با اسامی گوناگون در بازارهای جهانی ارائه گردید تا سال ۲۰۰۹ که نسل کنونی یعنی j32 روی شاسی D نیسان (کوچکتر از پلت فرم قبلی) تولید شد. این شاسی برای خودروهای دیفرانسیل جلو مورد بازنگری قرار گرفته و به طور مشترک روی خودروهایی چون آلتیما، مورانو، ماکسیما و رنو لتیتیود استفاده میگردد. teana در بازارهای استرالیا و نیوزلند با نام ماکسیما و در بازار آمریکای شمالی با عنوان آلتیما به فروش میرسد. با توجه به خاطرات موجود از نام ماکسیما، برای بازاریابی مجدد این خودرو در ایران نام جدید تینا انتخاب شد زیرا باید همه چیز در مورد ماکسیما را به فراموشی سپرد چون این خودرو خاطرات خوبی را برایمان رقم زد.
موتور، قوای محرکه و تعلیق
teana دارای سه گونه متفاوت موتور است که در مدل ۲۰۰xl با موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری به قدرت ۱۳۴ اسب بخار، در نوع ۲۵۰xv با موتور ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری با توان ۱۸۲ اسب بخار و در گونه ۳۵۰xv با موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری با نیروی ۲۵۱ اسب بخار ارائه می گردد. موتور در نظر گرفته شده برای نمونه وارداتی همان نوع تمام آلومینیمی ۲.۵ لیتری با کد vq25de است، این موتور با حجم دقیق ۲۴۹۵ سی سی و سیستم متغیر زمان بندی سوپاپها، ۱۸۲ اسب بخار توان و ۲۳۲ نیوتن متر گشتاور را به ترتیب در ۶۰۰۰ و ۴۴۰۰ دور بر دقیقه تولید کرده و به وسیله یک جعبه دنده cvt با نسبت متغیر ۳۴۹/۲– ۳۴۹/۰ این بازده را به چرخهای جلو انتقال میدهد تا مصرف سوختی معادل ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (شرایط ایده آل) برای آن به وجود آید. در بازارهای جهانی موتور ۲.۵ لیتری دیگری با کد qr25de نیز برای تینا در نظر گرفته شده که سفارش آن با سیستم چهار چرخ متحرک، پرداخت ۲ هزار دلار اضافه تر را طلب میکند.
سیستم تعلیق teana با وزن ۱۵۵۰ کیلوگرم، در جلو از بازوهای مک فرسون به همراه میله تعادل و در عقب از بازوهای چندگانه و متعادل کننده تشکیل شده تا بتواند بالاترین وزن ۲۰۴۰ کیلوگرمی آن را تحمل کرده و در کنار فرمان هیدولیکی حساس به سرعت، شعاع چرخش ۵.۷ متری را برای خودرویی با طول ۴۸۵۰، عرض ۱۷۹۵ و ارتفاع ۱۴۸۵ (همگی میلیمتر) به ارمغان آورد. توقف تینا نیز بر دوش مجموعه قدرتمندی با دیسک خنک شونده در هر ۴ چرخ است تا در کنار سیستمهای کنترل لغزش vdc، کنترل کشش tcs، ضد بلوکه ترمز، کمک ترمز، ۴ عدد ایربگ سرنشینان جلو، ایربگهای جانبی و … رانندگی شما را با آسودگی خیال همراه سازد.
آزمون رانندگی
وقتی این خودرو را از دور میبینید و با توجه به کلاس آن، به نظر میرسد ابعاد آن خیلی بزرگ است ولی به محض نشستن در داخل خودرو و به لطف ابعاد شیشهها، آینهها، ارتفاع صندلیها و موقعیت قرار گیری سرنشینان، متوجه میشوید از آنچه در بیرون میکند، کوچک تر است. به همه جوانب خودرو تسلط و دید کامل داشته و کلیه ادوات داخلی در نهایت سادگی، ظرافت و آرگونومی در بهترین موقعیت قرار داده شده تا در عین کوچک و جمع و جور بودن، با نظم و ظرافت خاصی چیده شده باشند. فضای درون برای ۵ سرنشین بسیار کافی و راحت است و از این بابت کمبودی احساس نمیشود .
تینا برای سرنیشن کنار راننده یک ویژگی مناسب دارد و آن زیر پایی صندلی است که به صورت برقی کنترل شده و زیر پا قرار میگیرد تا آسایش کامل را فراهم سازد. کیفیت قطعات به کار رفته به ویژه چوب کاری رودریها، داشبورد و چرم داشبورد محیط داخلی را گرم و دلنشین کرده اند یکی دیگر از نکات منفی این خودرو، عدم وجود سنسور دنده عقب یا دوربین دید پشت است که این روزها حتی برای خودروهای سایز کوچک نیز نصب میگردد . شرکت پارس خودرو حق انتخابی برای مشتریان نگذاشته و در سال ۱۳۹۲ تا جایی که اطلاع داریم این مورد فقط به رنگ بدنه سفید، مشکی، نقره ای، نوک مدادی، سورمه ایی و عنابی و دو رنگ مشکی و کرم برای داخل اتاق ختم میشود، موضوعی که برای خرید خودرویی ۳۰ هزار دلاری ، کمی سخت است.
موتور با کلید start/stop همانطور که شایسته این سطح و کلاس است، بدون هیچ لرزش و صدایی روشن میشود، فرمان در حرکت های در جا خوش دست و نرم بوده و نوید مانورهای نرم و راحت را میدهد. شروع حرکت چندان با قدرت و شتاب همراه نیست ولی با وجود ۵/۸ کیلوگرم وزن در مقابل هر اسب بخار، تینا خوشحال به نظر میرسد به طوری که در شرایط ایده آل در مدت ۹.۶ ثانیه از مرز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد گذشت که در عمل برای رسیدن به عددی درست به دلیل عملکرد بسیار هوشمندانه و پیچیده گیربکس cvt، در نهایت توانستیم شتاب ۱۱.۵ ثانیه را برای آن ثبت کنیم. teana خودرویی چابک است و باید کیلومترها با آن رانندگی کنید تا از تعامل بی نظیر جعبه دنده و موتور مطلع شوید چون برخلاف چهره ای آرام، به عنوان یک سدان میان سایز شتاب قابل قبولی داشته و در یک چشم به هم زدن سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
در این خودرو پدال گاز مترجمی میان راننده، موتور و جعبه دنده است که اگر به یک زبان مشترک با آن دست یابید، بهترین راندمان را از آن میگیرید. به طور مثال اگر پدال را تا انتها بفشارید، دور موتور تا ۶۵۰۰ بالا رفته و همان جا ثابت مانده و سرعت نیز ثابت میگردد. مانند خودروهای دنده دستی در این جا هم راننده باید تصمیم بگیرید در هر لحظه به چه قدرت و شتابی نیاز دارد پس برای بهتر راندن، حتما منحنی موتور آن را مطالعه کرده و به خاطر بسپارید. چون اگر فشار غیر متعارفی به موتور و گیربکس وارد نمایید، این جعبه دنده با تمام محاسن، هزینه گزافی را بر شما تحمیل میکند. در واقع اگر یک گیربکس دستی یا اتوماتیک عادی ۵ سرعته را مانند یک ۵ ضلعی در نظر بگیرید که هر دنده در آن معرف یک ضلع باشد، جعبه دنده cvt یک دایره است که در محدوده قید شده، تعداد بیشماری دنده دارد. شرایطی را تجسم کنید که در سربالایی با دنده ۳ حرکت کرده و دورسنج عدد ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را نشان میدهد، حال اگر نیاز به شتاب گیری داشته باشید، باید از یک دنده معکوس استفاده کنید که شاید دور موتور در محدوده خطرناک قرمز قرار بگیرید یا در غیر این صورت منتظر دور گرفتن آرام خودرو بمانید ولی داستان گیربکس های cvt متفاوت است زیرا به دلیل وجود ضرایب متغیر دنده ها و تعداد تقریبا بی شمار آنها، بالاخره یکی از این ضرایب، متناسب با شرایط موجود خواهد بود.
شرکت نیسان دکمه ایی کنار دسته دنده تینا تعبیه کرده تا ضرایب دنده ها را سنگین تر کند تا هنگام ورود سریع به پیچ ها به راحتی دنده متناسب با سرعت و دور موتور درگیر شده و به بهتر کنترل شدن خودرو کمک کند. گویا مهندسان نیسان شبانه روز تلاش میکنند تا دید دنیا را نسبت به جعبه دنده های نامتعارف cvt تغییر دهند! سیستم تعلیق teana نرم است و ضربات را با هر ابعادی در جذب میکند و بر خلاف ماکسیما بسیار تحت کنترل بوده و از آن ضربات و تکان های آزار دهنده به خصوص در محور عقب خبری نیست تا جایی که نشستن در صندلی های عقب تینا بسیار لذت بخش بوده و ضعفی از این بابت مشاهده نمی شود. در فرمان دادن های سریع، سیستم تعلیق در کنار فرمان حساس به سرعت که در سرعت های بالا واکنش آن کند میشود، انجام مانورهای سریع را با مشکل روبرو می سازد و به ویژه هنگام تعویض خطوط با سرعت زیاد، کمی محور عقب دچار آشفتگی میشود ولی خللی در هندلینگ به وجود نمی آورد و آنقدر نیست که چسبندگی خوب تینا را به چالش بکشد. در پیچ ها هم اگرچه نرمی سیستم تعلیق در ابتدا راننده را دچار تردید میکند ولی چسبندگی آن رضایت بخش است و بدون مشکل پیچ ها را پشت سر میگذارد. با اینکه صندلی های نرم و راحت آن، به خوبی بدن شما را در خود حفظ میکنند اما گودی صندلیهای عقب کافی به نظر نمیرسد، پس هنگام پیچیدن حواستان به سرنشینان عقب هم باشد!
در مجموع teana موتور چالاک، فرمان خوش دست، ترمزهای قوی و عایق بندی بسیار خوبی داشته و درون آن شامل فضای سر، پا و صندوق بار بسیار وسیع و راحت است اما کمی در تعویض خطوط با سرعت بیش از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت گیج نشان میدهد.
teana یک خودروی خانوادگی است که میتوان آن را به عنوان اتومبیلی ایده آل برای شهر و مسافرت با خانواده انتخاب کرد و از یک تکنولوژی مدرن اما ساده ژاپنی نهایت لذت را برد و اما اگر بدنبال خودرویی سریع و پرشتاب هستید از خرید تینا صرف نظر کنید .
مشخصات فنی “نیسان تیانا” فول آپشن مدل XV
پیشرانه | ۶ سیلندر خورجینی |
حجم موتور (سی سی) | ۲۴۹۶ CC |
تعداد سوپاپ در هر سیلندر | ۴، زمانبندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی |
حداکثر قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) | ۱۸۲ |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه) | ۲۳۲ نیوتن متر در ۴۴۰۰ دور |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۹.۶ |
حداکثر سرعت (استاندارد/آزمایش شده) | ۲۲۰/۲۲۰ |
سیستم انتقال قدرت | Xtronic CVT |
سیستم ترمزها | دیسکی خنک شونده با ABS و EBD |
چسبندگی به جاده | ۹۰% |
ضریب مقاومت آیرودینامیک | ۳۵% |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۱۵.۵۵.۱۷ |
سطح صدای داخل اتاق با موتور روشن | ۳۴ دسی بل |
مصرف سوخت در شهر/جاده (لیتر) | ۱۰ ـ ۷ |
حجم مخزن سوخت | ۷۰ |
قیمت در مدل ۱۳۹۰ ( میلیون تومان) | ۱۰۰-۱۱۰ |
وزن خالص | ۱۵۵۰ KG |
نقاط قوت :
راحتی و لذت سواری
کابین زیبا و جادار
امکانات رفاهی بالا
کیفیت ساخت بالا
نقاط ضعف :
شتابگیری اولیه
گستردگی خدمات پس از فروش
ارتفاع پایین خودرو
عدم وجود دوربین و سنسور دنده عقب
* جدول امتیاز دو خودرو بر مبنای عدد ۱۰
مبنای مقایسه | هیوندای آزرا | نیسان تیانا |
فضای سرنشین جلو | ۱۰ | ۸ |
فضای سرنشین عقب | ۱۰ | ۸ |
راحتی کلی سرنشینان | ۹ | ۸ |
طراحی خارجی بدنه | ۸ | ۸ |
طراحی داخلی | ۸ | ۹ |
سطح تجهیزات رفاهی | ۷ | ۹ |
سطح تجهیزات ایمنی | ۹ | ۸ |
کیفیت سواری | ۸ | ۹ |
قدرت و واکنش موتور | ۱۰ | ۷ |
گشتاور (کشش ثانویه) | ۹ | ۸ |
شتابگیری | ۱۰ | ۸ |
عملکرد جعبه دنده | ۸ | ۹ |
خوش دستی – Handling | ۸ | ۹ |
مانور پذیری | ۷ | ۸ |
لذت رانندگی | ۸ | ۹ |
ترمز (توانایی توقف) | ۸ | ۱۰ |
کیفیت ساخت | ۸ | ۹ |
ارزش در مقابل مبلغ پرداختی | ۸ | ۹ |
بازار فروش | ۹ | ۷ |
گستردگی خدمات پس از فروش | ۷ | ۶ |
فضای حمل بار | ۹ | ۷ |
میدان دید جلو | ۹ | ۸ |
میدان دید عقب | ۹ | ۸ |
میدان دید اطراف | ۹ | ۸ |
راحتی و عملکرد ادوات | ۸ | ۸ |
ارگونومی | ۹ | ۸ |
نفوذ صدا به کابین | ۸ | ۹ |
کنترل در ترمز ناگهانی | ۷ | ۹ |
مصرف سوخت | ۷ | ۹ |
مجموع امتیازات | ۲۴۴ | ۲۴۱ |
دیدگاه ها
علی حسینی: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۳۲۲:۵۴:۳۸،
من میگم تیانا*** هر جفتشو داشتم الان بخاطر خرید خونه مجبور شدم ۲۰۶ بخرم
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عرفان: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۳۲۳:۰۴:۲۶،
مطمئنا آزرا ، بنده به مدت یک سال تیانا داشتم از کیلومتر ۲۵۰۰۰ به بعد گیر بکس شروع کرد به زوزه کشیدن بردم گیربکسو باز کردن ولی درست نشد بعد گفتن این مشکل عادیه تو گیربکسای cvt ! سیستم کی لس هم واقعا افتضاح بود ، تنها چیزی که ازش راضی بودم مدل آمپرش بود ! الان حدودا دو ساله آزرا مدل ۲۰۱۳ دارم که با این مدل آزمایش کاملا متفاوته تو این دو سال به دلیل شغلم که همش بین زنجان و تهران در رفت و آمدم حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر باهاش رانندگی کردم ، تو این دو سال به جرات میتونم بگم حتی یک مورد هم ایرادی پیش نیومده ، ببخشید اگه طولانی شد….امیدوارم مفید بوده باشه..
یا علی
|
|||||||||||||||||||
رامبد: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۳۲۳:۰۴:۳۱،
در امارات و مناطق آزاد با ۱۰۰ میلیون لکسوس و جنسیس ۲۰۱۵ میشه خرید
|
|||||||||||||||||||
س: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۳۲۳:۱۲:۵۲،
نیسان تیاتا اصلا قابل مقایسه نیست با این خودروی کره ای
با مگان مقایسه باید میکردی
|
|||||||||||||||||||
ایرانی: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۳۲۳:۲۲:۱۳،
مقایسه تقریبا درستی بود
آزرا ۲۰۱۰ و تیانای ۹۱ داشتم.هر دو ماشینای خوبی هستن.تیانا سواری و راحتی کم نظیری داره که شاید خیلی از ماشینهای چند صد میلیونی نداشته باشن.داخل تیانا کیفیت بسیار عالی داره.ولی مشکل اصلیش ارتفاع کمشه که خیلی مشکل سازه و همینطور لوازم گران و کمیابشه. یکی از مزایای آزرا که شاید کمتر ماشینی تو این کلاس داشته باشه ارتفاع بسیار مناسب این ماشینه که حتی با سرنشین کامل و صندوق پر کفش به زمین نمیگیره که با توجه به وضعیت جاده ها و خیابونها و سرعت گیرها خیلی ارزشمنده.ولی همونطور که تو مقاله اشاره شده ماشینای کره ای بعداز چند سال از لحاظ فنی افت میکنن و بازدهی فنیشون کم میشه. آزرا خیلی تو بورسه برعکس تیانا که خیلی بدبازاره
|
||||||||||||||
ehsan: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۳۲۳:۲۴:۵۱،
جدیدا احساس می کنم ایرانجیب اسپانسر هیوتدا شده!!!
مقایسه کاملا مقرضانه و یک طرفه بود!!
|
|||||||||
علی: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۳۲۳:۲۵:۰۵،
اریون گرند ۲۰۱۱
|
|||||||||
عاقل: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۰:۰۳:۱۳،
Nissan>Hyundai
|
|||||||||
Faramarz: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۰:۱۱:۴۸،
من میگم ازرا چون شتابش خوبه تیانا خیلی لشه اصلا شتاب خوبی نداره ازرا دوام زیادی داره دیر به خرج میوفته ولی تیانا گیربکس خیلی مزخرفی داره زودم مشکل پیدا میکنه
|
||||
تکنیکال: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۰:۳۰:۲۵،
توسان+++++ازرا– — — — —
|
||||
ابراهیم : |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۱:۰۷:۳۷،
بنظرم صندلی خلبانی نیسان به ازرا سر حالا گیربکس cvt حداقل آرامش به سرنشین ها میده ومتوجه سرعت نمی شوند ازرا یه کم فشار بهش بیارید فردا ش زیر ماشین نگاه کنید یا روغن ریزی پیدا کرده یا سرسیلندر شافتها آب ریزی پیدا کرده خلاصه ازر برای ۵۰۰۰۰هزار کیلومتر خوبه یا بهتر از نیسان هست ولی نیسان vx تا پانصد هزار کیلومتر لازم نیست بجز بنزین و روغن لاستیک هیچ چیز نمی خواهد
|
||||
ناشناس: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۱:۱۴:۲۳،
یک پیچ تویوتا اوریون می ارزه به کل هیکل آزرا.ماشینی که به مشکلت فقط اینه کنترلش کنی کیلومترش بالا نره و مصرفش بیرون شهر اندازه پرایده فقط اپشن انچنانی نداره.ازرا داشتم باید با پمپ بنزین قرارداد ببندی.قطعاتش گرونه.زود از هم میپاشه و لش میشه.عیبهای عجیب غریبی میگیره.کلا ماشین ژاپنی چیز دیگس
|
||||
سعید_؛فقط آلمان فقط ژاپن: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۲:۰۸:۵۲،
اکرچه هر دو تا ماشین خوبن ولی به نظر من ابهت تیانا خیلی بیشتره ؛ حس یه ماشین لوکس رو بهتر منتقل میکنه اما به هر روی به لطف دوستان دست ما کوتاه و خرما بر نخیل
|
||||
سعید_؛فقط آلمان فقط ژاپن: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۲:۰۸:۵۳،
اکرچه هر دو تا ماشین خوبن ولی به نظر من ابهت تیانا خیلی بیشتره ؛ حس یه ماشین لوکس رو بهتر منتقل میکنه اما به هر روی به لطف دوستان دست ما کوتاه و خرما بر نخیل
|
||||
علی: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۳:۱۹:۵۴،
همه که داشتن ازرا و تیانا رو
|
||||
مهدی: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۳:۲۰:۴۴،
جالبه، از دوستانی که نظر دادند همشون ظاهرا هم تیانا داشتند هم آزرا، چه بدونم.یعنی ماشین دیگه ای سوار نشدند بجز این دو تا خخخخخخ
|
|||||||||
مهدی: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۸:۴۹:۳۰،
قابل توجه کارشناسی که این مقایسه رو انجام داده:من نمیدونم این چه کارشناس خودرویی بوده که اومده یه ازرا ۳۳۰۰ سی سی رو با تیاتا ۲۵۰۰ سی سی مقایسه کرده!!!!! به جای تیانا میبایستی با تویوتا اریون ۳۵۰۰ سی سی مقایسه کنه که با ازرا تقریبا یه حجم موتور دارن
|
||||||||||||||
بنده خدا: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۸:۵۴:۰۵،
از دوستان خواهشمندم نظر کارشناسی داده بشه و بدور از تعصبات در رابطه با این دو خودرو اول تیانا شتاب اولیه کم هست ولی شتاب ثانویه عالیه و بدون تعصب از آزرا بیشتر هست آزرا قبل از ۲۰۱۱ گیربکس ۵ سرعته و در شتاب گیری از ۱۱ ثانیه کمتر نیست بهیچ وجه! که با یک مزدا۳ نمی تونید کل کل کنید و باز متاسفانه خوردگی سوپاپ دارند اساسی ، مصرف سوخت که دیگه جای خود دارد! در رابطه با تیانا متاسفانه پارس خودرو اجحاف زیادی به این ماشین کرده و آپشن های ساده و پیش پا افتاده رو نصب نکرده از یک طرف و از طرف دیگر موتور۳۵۰۰ روی این ماشین نصب نکرده و باعث شده که استقبال از این خودرو کم بشه! باز هم در این رابطه میشه صحبت کرد می ترسم دیگه طولانی شه !
|
||||
امیر: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۹:۱۷:۲۳،
به استثنای کمری هایی با پیشرانه ۶ سیلندر که بهترین اتومبیلهای جهان محسوب میشوند) در رده سدان های بزرگ (اتومبیل های خانوادگی رده بزرگ) قرار می گیرند. ایران جیب منبع اینو بده لطفا !!!!!!!!!!!!!! باز یه چیزی پروندیا !!!!!!
|
||||
me: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۹:۱۹:۱۰،
درسته پول خریدشو ندارم….ولی تیانا رو برمیدارم…آزرا بعد این دو سه مدل داده…..تیانا با ابوهت تر از آزراس….هر چند هیچکدوم ارزش این قیمتو ندارن…ولی چی کنیم؟میگن خیار همینه…چه بخوری چه نخوری….
|
||||
امیر: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۰۹:۵۴:۲۰،
دوستان!خرید ازرا دست دوم را توصیه می کنید و هزینه های ان در
مقایسه با سایر خودروهای خارجی دیگر مناسب است.؟ |
||||
نوید: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۱۰:۰۶:۱۶،
این مقایسه اصلا درست نیست گرنجور یا آزارا باید با خودرو هم کلاس و رقیب خودش یعنی کیا کادنز یا کادنزا مقایسه بشه.
|
||||
sia: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۱۲:۰۶:۲۹،
ازارا ماشین فوق العاده ای است الان گرانجور دارم بازم مثل اون نیست فقط شیک تره با اپشن بالا.تیانا با اینها قابل مقایسه نیست .
|
||||
امیرحسین: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۱۴:۳۰:۴۶،
آزرا سلطان ماشینهاى کره ای
|
||||
فرزاد: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۱۴:۵۶:۴۱،
هیچکدوم فقط تحریم
|
||||
عرفان: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۴۱۵:۰۴:۱۵،
در پاسخ به amir جان باید بگم که grandeur یا همون گرانجور اسم دوم آزراست که اگه سرچ کنین hyundai grandeur 2008 همین مدل مورد آزمایشو میاره ! مال منم هرچند نسل بعد این مدل بود ولی پشتش azera نوشته شده بود..
hyundai azera 2013 سرچ کن 😉 یا علی |
||||
محمد جواد رحیم زاده: |
۱۳۹۴/۱۰/۱۵۱۳:۵۳:۳۸،
بنظر من ازرا حرف نداره چون افتخار صنعت کره است
|
||||
جعفرقلی: |
۱۳۹۵/۵/۷۱۱:۳۷:۳۵،
من ۱۱۰ میلیون داشتم سانگ یانگ تیوولی صفر کیلومتر می گرفتم
|
||||
رهام: |
۱۳۹۵/۵/۷۱۲:۰۳:۰۰،
من هر دو تاشو داشتم اصلا تیانا رو نمیشه مقایسه کرد ۱۰۰ سر و گردن بالاتره ، نمیدونم این عزیزانی که درباره آزرا حرف میزنن چی دیدن ، گیربس آزرا کاملا تاخیر داره ، عزیزی ام گفته بود گیربکس ام به مشکل خورده بخاطر عدم صحیح نگهداری هستش ، تیانا گیربکسش رادیاتور داره باید تمیز نگه داشته بشه بعلت محل قرارگیری ! کلا فوق العاده است تیانا تنها ضعفش روی برف هستش روی برف وافعا ضعف داره !
|
||||
رضا: |
۱۳۹۵/۵/۷۱۲:۱۰:۴۶،
تیانا
|
||||
علی: |
۱۳۹۵/۵/۷۱۲:۱۸:۲۰،
در مقایسه با ازرای قدیمی تیانا بهتره ولی در مقایسه باوگرانجور حتما آزرا بهتره
|
||||||||||||||
siya: |
۱۳۹۵/۵/۷۱۲:۵۹:۱۱،
آخه بچه ی خوب تیانا رو با آزرا مقایسه میکنن!!!
|
||||
امیرعلی: |
۱۳۹۵/۵/۷۱۳:۰۵:۴۶،
ماشین رو دست تویوتا نخواهد امد..والسلام
جدیدا نمیچاپی ایران جیب |
||||
علی: |
۱۳۹۵/۵/۷۱۵:۵۱:۳۹،
ای بابا بلایی به سر ملت آوردند که وسوسه میشوند بروند مناطق آزاد زندگی بکنند تا حداقل با این پول بتواند بنز مدل بالا و ماشین صفر سوار بشوند با امکانات بینظیر اتوهلد، اتوپارک و … و از گذر عمر لذت ببرند، آخه تاکی ظلم؟!
|
||||
دکتر: |
۱۳۹۵/۵/۷۱۹:۱۳:۴۲،
خدایی نیسان ساخت ژاپن کجا و ماشین های کره ای کجا…
نیسان مرده… مررررد |
||||
شروین: |
۱۳۹۵/۵/۷۲۱:۴۹:۲۲،
من با کامنت هایی که پای این مطلب گذاشته شده فهمیدم تمامی تیانا سوار هایی که تو خیابون میبینم یه آزرا تو پارکینگشون دارن و بالعکس
قبلا فکر میکردم عقلانی نیست دو تا ماشین تو یه سگمنت بخری! |
||||
مهدی ۳۱۳: |
۱۳۹۵/۵/۷۲۳:۱۵:۵۹،
تو این رنج قیمت رنو کپچر بگیرین بهرته
|
||||
منتقد ادبی: |
۱۳۹۵/۵/۸۱۲:۱۴:۰۱،
من اگه ۱۰۰ میلیون داشتم چند تا پراید کارکده مدل بالا میخریدم یه آزانس میزدم چن نفر میذاشتم سرکار
|
||||
منطقه ارس: |
۱۳۹۵/۷/۲۸۲۱:۱۳:۵۲،
باسلام حظور کارشناسان محترم.واقعا لذت بردیم از نظرات شما عزیزان.بنظرم بیایین منطقه آزاد بعد از تست واقعی نظر بدین نه از گفته ها و شنیده هاتون.ولی درکل صنعت اتومبیل های ژاپنی تو آسیا رقیب نداره.امیدوارم لذت ببرید از رانندگی حتی دوست عزیز پراید سوار
|
||||
سالار: |
۱۳۹۵/۸/۱۳۱۹:۰۷:۴۲،
سلام.لطف کنید نظر خودتونو بگید.لاظم نیست نظر کسی دیگرو تعید یا تکذیب کنید من از این سایت فهمیدم این دو خودرو باکمی دقت زیاد با هم اختلافی ندارند پس با کمی ارامش فقط کسانی نظر بدن که یکی از این دو خودرو سالامشو…سالمشو داشتن.{ یاحسین ابن علی}
|
||||
نظردهنده: |
۱۳۹۵/۸/۱۶۲۰:۲۶:۴۳،
سلام به همگی
برای ماشین دسته دوم استهلاک مهمترین موضوع به نظر من. دو سال پیش برای خرید تو همین دو راهی بودم که نهایتا تیانا انتخاب کردم. کیفیت اطاق و داشبورد و طراحی بدنه بماند، کم آزار بودن ماشین طوری که الان ۱۷۵۰۰۰ کارکرد داره ولی چشم نزنم بجز برای تعویض لنت مکانیکی نرفتم دلیل قانع کننده ای برای انتخابم میتونه باشه. البته اگه سلیقه ای صحبت کنیم نظر هر کسی محترمه |
||||
سینا: |
۱۳۹۵/۹/۶۲۱:۱۶:۴۱،
بهتراز تینا چون هیوندا گرد تینا هم نیست
|
||||
علی عیشی گشایش: |
۱۳۹۵/۱۲/۴۲۰:۳۵:۰۷،
ماشین آزارا پرادو اتوماتیک مسابقه نگاه می کنم
|
هر کسی توانایی خرید یه ماشین رو داره و باید بخره و لذت همون ماشین رو ببره
وگرنه بخواییم بگیم بنز ٣۵٠ یا اس ۵٠٠ بهترینه بهترینه از هر لحاظ
ماکسیما ژاپن هست و واقعا ژاپن بهترین کیفیت و مهندسی رو داره
ولی ماکسیما طراحی ٢۵ سال پیش هست ولی ازرا طراحی مهندسی ١١ سال پیش
ماکسیما تقریبا قدیمی شده و ازرا به نسبت جدید تر از ماکسیماس
وگرنه تویتا ایرون بهترینه از هر ماشینی تو این رنجاس
کسی بتونه کمی شیک و راحت باشه ازرا بخره و بتونه خرج اش رو بده بدون ایرادترین ماشین و با کیفیت ترین راحترین ماشینه تو رنج ١٠٠ میلیونی
در ضمن ماکسیما ۴٠ میلیونم تو بازار هست ولی ازرا از ٨٠ تومن پایین تر نیست