خواص ضدیخ ، ضدجوش ، ضد زنگ چیست؟

2

عواقب نداشتن ضدیخ را می‌دانید

 نداشتن ضدیخ در فصل سرما تهدید شماره‌‌ی یک برای پیشرانه‌ خودرو به شمار می‌رود. چرا وجود ضدیخ بخصوص در فصل یخبندان اهمیت دارد؟ اگر از ضدیخ استفاده نکنیم چه می‌شود؟

نداشتن ضدیخ در فصل سرما، تهدید شماره‌‌ی یک برای پیشرانه‌‌ی خودرو به شمار می‌رود؛ می‌دانید چرا؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید، این موضوع را از پایه به زبان ساده بیان می‌کنم.

سازوکار موتورهای درون‌سوز به وسیله‌ی نیروی بدست آمده از انفجار صورت می‌گیرد، تعداد این انفجارها یکی دو تا نیست و در یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر، حتی در دورهای پایین ظرف یک دقیقه‌ هزاران انفجار انجام می‌پذیرد و همین موضوع باعث بالا رفتن دما می‌شود.

موتور چگونه خنک می‌شود

بهترین مارک ضدیخ تعویض ضدیخ پراید ضدیخ چیست طریقه مصرف ضدیخ قیمت ضدیخ مواد تشکیل دهنده ضدیخ دلایل جوش آوردن 206 علت داغ شدن موتور پراید علت رسوب بستن داخل موتور

پورشه ۹۹۳ آخرین پورشه‌ای بود که با پیشرانه‌ی هوا خنک عرضه شد، به دریچه‌های تعبیه شده بر درب عقب و گلگیر‌ها دقت کنید

موتور به‌وسیله‌ی گردش هوا یا آب خنک می‌شود، موتورهای هوا خنک به دلیل نداشتن مایع خنک کننده و تجهیزات خنک‌کاری سبک‌ وزن‌تر هستند، ولی اگر تحت فشار قرار بگیرند زودتر داغ می‌کنند. امروزه جز تعداد اندکی، تمامی پیشرانه‌ها از نوع آب خنک هستند.

آب با گذر از این مجاری به کاهش دمای موتور کمک به سزایی می‌کند

موتورها‌ی آب‌خنک در کنار مزیت‌هایی که دارند، نیاز به رسیدگی بیشتری دارند. مایع خنک‌کننده توسط پمپ‌ آب در مجاری تعبیه شده‌ی بلوک موتور به گردش در می‌آید و بعد از جذب حرارت، آب داغ شده از موتور خارج و وارد رادیاتور می‌شود؛ آب رادیاتور در مجاورت هوا خنک شده و از سمت دیگر این قطعه خارج شده و دوباره به بلوک موتور باز می‌گردد، به همین راحتی.

یک نمای کلی و ساده از سیستم خنک‌کننده‌ی خودرو

آموزش نکات فنی خودرو خدمات فنی خودرو دلایل ریپ زدن ماشین دلایل کاهش شتاب خودرو دلایل کاهش قدرت موتور عوامل کاهنده قدرت خودرو آموزش عیب یابی ماشین تعمیر و نگهداری ال 90 تعمیرات تخصصی پژو 405

چرا از ضدیخ استفاده می‌شودهمانطور که می‌دانید آب در دمای زیر صفر درجه یخ می‌زند؛ به همین دلیل مایع خنک کننده‌ی ایده‌آل باید ترکیبی از آب و ضدیخ باشد.

استفاده از ضدیخ چه مزیت‌هایی داردضدیخ باعث می‌شود آب در دمای یخبندان همچنان سیال باشد و در موتور گردش داشته باشد. علاوه بر این ایتلن گلیکول موجود در ضدیخ، باعث شستشوی مجاری خنک‌کننده می‌شود و زنگ‌زدگی و رسوب بر جای نمی‌گذارد، همچنین با خاصیت روان‌کنندگی باعث طول عمر مجموعه‌ی پمپ‌ آب می‌شود.

مخلوط ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد ضدیخ، دمای انجماد محلول را به ۴۰ درجه زیر صفر و دمای جوش را به ۱۰۸ درجه می‌رساند که با وجود فشار در سیستم خنک‌کننده این عدد به ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد!

اگر از ضدیخ استفاده نکنیم چه بلایی سر ماشین می‌آیدبحث حال دادن به ماشین نیست، ضدیخ با کیفیت یکی از آن موارد ضروری است که باید همیشه در سیستم خنک‌کننده موجود باشد. واضح است که نداشتن ضدیخ در دمای زیر صفر باعث یخ زدن مایع خنک‌کننده می‌شود. ولی ای کاش فقط با یک یخ زدن ساده قضیه ختم به خیر می‌شد.

حتما بخوانید: تعویض سریع برف‌‌ پاک‌کن‌ها با این روش

آب در زمان یخ زدن افزایش حجم پیدا می‌کند، متاسفانه بلوک موتور از جنس آهن یا آلومنیوم ساخته می‌شود که علاقه‌ی زیادی به خاصیت کشسانی ندارد؛ پس تکلیف افزایش حجم آبی که در این مجموعه یخ می‌زند چه می‌شود؟ ساده است، ترکاندن بلوک موتور، پاره کردن شلنگ‌ها و نابود کردن شبکه‌های رادیاتور!

پس با یک حساب سرانگشتی تا اینجای کار یک بلوک موتور جدید و هزینه‌ی تعویض و دوندگی‌های ثبت شماره‌ی بلوک موتور جدید در کارت ماشین را افتاده‌اید، تازه اگر در همین شرایط یک استارت جاندار نثار ماشین بخت برگشته کنید، در اولین لحظه واتر پمپ قفل شده باعث پارگی تسمه‌تایم خواهد شد و همین موضوع باعث برخورد سوپاپ‌ها با پیستون و کج شدن آنها می‌شود. این دفعه هزینه‌ی تعویض یک موتور کامل روی شاخش است!

اگر در یخبندان خودرو فاقد ضدیخ باشد چه کار کنیمپوشاندن موتور در زمستان

گیریم که یکهو عصر یخبندان فرا رسیده و علاوه بر این که ماشینتان ضدیخ ندارد، تخم تمام ضدیخ‌ها را هم ملخ خورده است! در چنین شرایطی چه کار باید بکنیم تا موتور بیچاره یخ نزند؟ بهتر این است در یک فضای بسته پارک کنید.

اگر فضای بسته پیدا نمی‌کنید دماغه‌ی خودرو را به دیوار یا خودروی جلویی نزدیک کنید. بسته به دمای هوا و شدت باد هر چند ساعت یا هر چند دقیقه اتومبیل را تا زمانی که به بیشترین دما برسد روشن نگاه دارید. اگر هوا بد رقم سرد است، بر روی کاپوت پتو پهن کنید! البته می‌توانید آب موتور و رادیاتور را کاملاً تخلیه کنید و شب را آسوده خاطر بخوابید، برای این منظور اجازه دهید خودرو به بیشترین دما برسد تا ترموستات باز شود، حال با باز کردن شلنگ‌ها مایع خنک کننده را تخلیه کنید.

اگر تنبلی کردیم و موتور یخ زد چه کار کنیمبه هیچ عنوان استارت نزنید. ابتدا درب رادیاتور را باز کرده و وضعیت آب را بررسی کنید، اگر کاملا یخ زده احتمال نجات موتور کمتر است. شلنگ‌ها‌ی آب را باز کنید و خودرو را با یدک کش به تعمیرگاه برسانید.

از کجا بفهمیم ماشین ضدیخ دارد یا خیرضدیخ‌ها معمولا سبز رنگ هستند. درب رادیاتور را باز کنید، اگر مایع به رنگ سبز روشن مطابق شکل بالا باشد قابل قبول است، هر چقدر غلظت رنگ سبز کم‌تر باشد، زودتر یخ می‌زند و برای رفع این مشکل باید ضدیخ اضافه شود. مایع فاسد شده قهوه‌ای رنگ است و در اولین فرصت باید تعویض شود. توصیه می‌شود مخلوط خنک‌کننده هر دو سال یکبار یا هر ۶۰ هزار کیلومتر، به صورت کامل تخلیه و تعویض شود.

ضدیخ را چگونه تعویض کنیم

نمودار دمای انجماد مخلوط آب و ضدیخ

این نمودار نقطه انجماد در مخلوط آب و ضدیخ را نشان می‌دهد. دقت کنید که با بالا و پایین رفتن درصد ضدیخ چه تغییری در دمای انجماد مخلوط رخ می‌دهد

این کار خوراک رادیاتورسازان است، اگر رادیاتورسازی پیدا نمی‌کنید به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنید. البته تعویض مایع خنک‌کننده چندان مشکل نیست. تخلیه‌ی مایع خنک‌کننده در زمان باز بودن ترموستات و از طریق شیر تخلیه‌ی رادیاتور یا باز کردن شلنگ‌ رادیاتور انجام می‌شود. بهتر است درب رادیاتور را هم باز کنید.

برای اینکه بدانید به چند لیتر ضدیخ نیاز دارید حجم مایع خنک‌کننده‌ی ماشینتان را از دفترچه پیدا کنید و بر ۲ تقسیم کنید. حال به همان اندازه ضدیخ و ۵۰٪ باقیمانده را از آب جوشیده شده پر کنید. حواستان باشد ضدیخ سمی است و نباید با بدن تماس داشته باشد.

برای یادگیری بهتر تعویض مایع خنک‌کننده، تماشای این ویدئو را توصیه می‌کنم:

هزینه‌ی تعویض ضدیخ چقدر استهزینه‌ی تعویض بسته به مدل خودرو از ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود. اگر خودتان این کار را انجام می‌دهید، تنها هزینه‌‌ی خرید ضدیخ را خواهید داشت. هر لیتر ضدیخ بسته به سازنده از ۱۲ هزار تومان آغاز می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام دوستان
    وقت همگی بخیر
    در مورد ماده نانو کاملا ایرانی اطلاعات کسب کنید
    من کارشناس شیمی هستم و مشتری بهترین مایع ساخته شده برای رادیات
    این مایع پایه نانو داره و اگه یکبار استفاده کنید تا ۵ سال هیچ اثر منفی روی خودرو نداره
    من داخل پراید خودم ریختم ، کلا تمام رسوب رو از جداره فلز شسته و توی خودش حل کرده ، PH این ماده به هیچ عنوان اسیدی نمیشه و همیشه خنثی یه. و تا ۵ سال بدون کوچکترین خوردگی و زنگ و رسوب و کف و … هست حتی ماشین ۴۰۵ و پارس که اینقدر واشر میزنه ، اگه از این ماده بریزن کلا امکان نداره واشر بزنه.
    من مصرف سوخت ماشینم کم شده ، آمپرم پایین اومده نشتی هام از بین رفته و کلا دیگه ماشینم جوش نمیاره ، ضدیخ ماشینم هم تا ۵ سال ماندگاری داره ، یعنی اگه از این ماده توی ضدیخ بازاری هم بریزی تا ۵ سال خاصیت ضدیخ ماشینتون خراب نمیشه. البته میگن حداقل تا ۵ سال.
    این ماده ایرانیه و بنزآلمان از این ماده برای ماشیناش داره استفاده میکنه
    اسم ماده اش ایمن ساز پارس کیمیاست
    من مشهدم و شماره نمایندگی رو برای دوستان میذارم
    ولی شهر های دیگه رو نمیدونم ، می تونید شماره شهر های دیگه رو از همین نمایندگی مشهد بگیرین.

  2. ضد یخ می گوید

    واقعا مطلب کامل و مفیدی بود که هر صاحب خودرویی باید این مواد رو بدونه، از تیم کارستان که همه چیز رو در مورد ضد یخ گفتن و توضیح دادن کمال تشکر رو دارن و بهتون خسته نباشید ویژه میگم.
    همه دوستان باید به این توصیه ها گوش کنن و این نکات رو جدی بگیرن تا از هزینه های وحشتناک تعمیر موتور و غیره در امان باشن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.