مراحل رسیدگی به شکایت در اتحادیه تعمیرکاران خودرو

3

متاسفانه روند رسیدگی به شکایات مراجعان تعمیرگاه های خودرو

نیازمند طی مراحل مختلف است که هزینه و زمان بسیاری را از مردم تلف می کند. در این مقاله سعی میکنیم تا شما را از مراحل رسیدگی به شکایت در اتحادیه تعمیرکاران خودرو آشنا کنیم. در قدم اول شما می بایستی بعد از اینکه از تعمیرگاهی ناراضی شدید به آن تعمیرگاه مراجعه نموده و برای انجام خدماتی که به شما ارائه کرده است درخواست فاکتور نمایید. سپس با در دست داشتن فاکتور مذکور در تهران به ضلع شمال غربی میدان ولی عصر، سازمان صنعت معدن و تجارت «واحد شکایات حضوری» مراجعه کنید. فقط نکته های مهمی که وجود دارند: اول اینکه حتما باید فاکتور به نام شما باشد و مهر و امضاء تعمیرگاه را نیز داشته باشد، مبلغی که پرداخت نموده اید حتما باید به وسیله دستگاه کارتخوان پرداخت شده باشد و رسید آن ضمیمه پرونده شود؛ مدارک خودرو شامل کارت ماشین هم حتما باید به همراه داشته باشید و مهمتر اینکه به نام شخص شما باشد. فراموش نکنید که اگر مدارک خودرو مثلا به نام همسرتان باشد و شما اتومبیل را به تعمیرگاه برده باشید و یا هزینه تعمیرگاه را به صورت نقدی پرداخت کرده باشید و یا فاکتور فاقد آدرس و تلفن و مهر تعمیرگاه باشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و به شکایت شما ترتیب اثر داده نخواهد شد.

بعد از اینکه مدارک مذکور را ارائه نمودید، واحد شکایات اداره صنعت معدن و تجارت، آنها را در قالب پرونده ای به اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ارسال میکند. در اینجا سوالی مطرح می شود: اینکه چرا نباید همان ابتدا خودتان جهت تکمیل پرونده به اتجادیه مراجعه کنید؟ این سوال را به صورت تلفنی از کارشناس اتحادیه و کارشناس اداره صنعت پرسیدیم و هر دو نفر پاسخ دادند «این قانون است با این سوالات مزخرف وقت من را نگیر» و گوشی را قطع کردند!

بعد از ارسال مدارک از طرف اداره صنعت به اتحادیه، اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ابتدا شما را در صف بررسی مدارک قرار میدهد و بعد اینکه مدارک را بررسی کرد، اگر صلاح بداند خودرو شما را کارشناسی می کند و اگر حق با شما باشد _که معمولا نیست!_ شما را به همان تعمیرگاه جهت رفع عیب ارجاع میدهد. اگر هم حق با شما نباشد که کاملا واضح است چه اتفاقی رخ خواهد داد. اینکه تعمیرگاهی که شما از او شکایت کرده اید این بار آیا کارش را درست انجام میدهد و یا در خودرو شما عقده گشایی کرده جای دیگری را هم خراب می کند مبحثی است که از نظر اتحادیه چندان اهمیتی ندارد و اصلا نباید به آن فکر کرد.

این پروسه علاوه بر صرف زمان، نیازمند هزینه هم هست چون ناگفته پیداست که بدون دریافت پول هیچ جایی کسی کاری انجام نخواهد داد. شما باید هزینه کارشناسی را به اتحادیه پرداخت کنید تا مثلا یک کارشناس مشکل خودرو شما را بررسی نماید.

همانطور که مشاهده میشود، رسیدگی به شکایت از تعمیرگاه های خودرو بسیار دشوار و دارای تبصره های مختلف است و با علم به همین زمان بر بودن، هر ننه قمری رفته یک تعمیرگاه خودرو باز کرده و اولا به جای تعمیر، قطعات اصلی را با نمونه بی کیفیت تعویض می کند ثانیاً ای کاش بعد از تعویض، مشکلات خودرو حل میشد!

در ادارات و سازمان ها هم معمولاً افرادی نشسته اند که در حال تعریف کردن قصه جشن تولد دیشب دختر عمه شان هستند و تا شما وارد میشوید احساس میکنند یک غریبه وارد جمع خصوصی شان شده است به همین دلیل تا آنجا که میتوانند سنگ جلو پای شما می اندازند. این افراد معمولا «توهم زیاد کار کردن» دارند و پیش خودشان فکر می کنند از صبح که به سر کار آمده اند کارهای زیادی انجام داده اند لذا نه وقت دارند و نه اعصاب پاسخگویی مناسب؛ این طور عنوان می کنند که چون زیاد کار دارند نمی توانند به سوالات شما جواب بدهند.

اتحادیه ها با هدف سامان بخشیدن به کسب و کارهای مختلف راه اندازی شده اند اما متاسفانه با فراموش کردن هدف اصلی، به محلی تبدیل شده اند برای سرکار گماری مردم.

اگر اتحادیه تعمیرکاران خودرو قصد داشت واقعا به مشکلاتی که قشر مثلا تعمیرکار خودرو برای مردم درست می کنند رسیدگی کند چند تعمیرگاه معتمد به عنوان کارشناس اتحادیه در محل های مختلف شهر معرفی میکرد تا در صورت وجود مشکل، مردم به یکی از آن ها مراجعه نمایند. تعمیرگاه مذکور بعد از دریافت حق کارشناسی، مشکل را بررسی و یک نامه دست مالک خودرو میداد. آن نامه برای اتحادیه ملاک سنجش می بود و در صورت تخلف تعمیرگاه، بدون هیچ گونه اغماضی برای بار اول یک ماه و برای بار دوم شش ماه دکان طرف را پلمپ می کرد. در صورت تکرار، جواز کسب تعمیرگاه باطل میشد تا کسی جرات نکند بدون داشتن علم و تجربه کافی، تعمیرگاه باز کند!

آیا این نحوه رسیدگی به شکایات خیلی دشوار است؟ چرا اتحادیه این کار را نمی کند؟! البته شاید حق عضویتی که از تعمیرگاه های بی تجربه می گیرد برای اتحادیه ارزشی به مراتب بالاتر از حل مشکلات مردم دارد! البته شاید…

نویسنده: سید حسین قائم مقام

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. ایمان می گوید

    با سلام
    با توجه به اینکه اتحادیه رفتم و برخورد شون رو دیدم میتونم بگم کاملا درست میگید
    همیشه هم طرف مکانیک رو میگیرن

  2. گمنام می گوید

    با سلام
    خودرو پرایدم وقتی میخواستم دور بزنم تق تق صدا میکرد بردم تعمیرگاه گفت از گیربکس به هر جهت گیر بکس رو باز کرد و بست البته به گفته خودش چون من اونجا نبودم بعد ۵۲۰۰۰۰ تومان گرفت و توی کاغذ معمولی خلاصه ای از کار کردشو نوشت و بدون امضا و مهر داد به من رفتم بعد از یک ماه ماشینم دیگه هرچی زدم تو دنده یک جا نرفت و دنده ۳ هم بیرون میزد در صورتی که قبل از این که ببرم تعمیر گاه دنده ها هیچ مشکلی نداشت
    وقتی بردم پیش همون تعمیر کار گفت این ایراد مال یه قسمت دیگه گیربکس اگر بخوای دوباره گیربکس باز می کنم و هزینش ممکن بیشتر از سری قبل بشه ماشین بردم پیش یه تعمیر کار دیگه ماجرا رو گفتم بهش گفت اصلا تق تق زمان دور زدن ماشین شما ربطی به گیربکس نداشته و نگاه کرد به گیر بکس گفت این گیر بکس از روی پیچهاش مشخصه دوسال بیشتره اصلا باز نشده زنگ زدم اتحادیه مکانسینهای کرج گفتن باید فاکتور بگیری تعمیر کار هم فاکتور مهر شده نمیده اتحادیه هم میگه مشکل خودته یا برو جلو تعمیر گاه زنگ بزن ۱۱۰ بیاد فاکتور بگیره حالا این داستان مال اسفند ۹۷ نزدیک عید تراکم کاری و شلوغیای شب عید من باید بیافتم دنبال پروسه طولانی شکایت تازه اگر بتونم اثبات کنم که احتمالش ۵/۲ درصد .
    خوشحالم راهی که میریم راه ژاپن و سوئیس و خیلی سریع ما پیشرفت میکنیم و هممون تو رفاه غلط میزنیم

  3. ابراهیم می گوید

    کاملا درسته…..اتحادیه کاملا سمته مکانیکهارو میگیره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.