آموزش تعویض روغن هیدرولیک پژو ۲۰۶

0

تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶

 

تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ که قرار است در این پست به صورت مفصل و کاملا عملی در مورد آن بحث شود. پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید!

نکته اول اینکه کلا هیدرولیک ۲۰۶ رو نباید با ماشینهای مثل تویوتا و مزدا و بنز و نیسان مقاسه کرد! ۲۰۶ عموما فرمان سفت داره و روشهایی هم که برخی تعمیرکارها پیشنهاد می کنند برای نرم کردن فرمان ۲۰۶ ، پیشنهادات خوبی نیستند چرا که امنیت خودرو کم خواهد شد و مشکلاتی نظیر روغن ریزی در آینده نزدیک گریبانگیر شما خواهد شد. پس به همین مقدار نرمی استاندارد فرمان ۲۰۶ قانع باشید و سعی کند همان مقدار را حفظ نمایید!

همه می دانیم که روغن هیدرولیک هم همانند روغن موتور، بعد از مدتی خاصیت خود را از دست میدهد و به همین دلیل است که فرمان پژو ۲۰۶ کمی سفت می شود. حتی مواردی وجود دارد که به دلیل از دست رفتن خاصیت و عدم تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ در زمان مناسب، فرمان به شدت سفت می شود به طوریکه برخی تعمیرکاران پیشنهاد می دهند که به دلیل خرابی یا سوختگی پمپ هیدرولیک، شما کل مجموعه پمپ هیدرولیک را تعویض نمایید. اما بدانید و آگاه باشید که با تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ به صورت صحیح می توان بسیاری از مشکلات ناشی از سفتی فرمان را به خوبی حل نمود و فرمان ۲۰۶ را در حد قابل قبولی نرم کرد.

اما اگر با مشکل سفتی فرمان مواجه شده اید بهتر است موارد دیگری نیز بررسی بفرمایید. اول سفتی تسمه دینام؛ چراکه اگر تسمه دینام زیادی سفت باشد این امر منجر به سفت شدن فرمان خواهد شد. ضمنا گاهی اوقات به دلیل وجود براده و ذرات معلق در روغن هیدرولیک فرمان سفت میشود که برای نرم کردن فرمان ۲۰۶ می توان با شناور نمودن یک عدد آهنربا در روغن هیدرولیک، این مشکل را مرتفع نمود. به این ترتیب که با سیم مفتولی، یک عدد آهنربای قوی کوچک را در روغن هیدرولیک شناور نمایید. در این صورت ذرات براده موجود در روغن هیدرولیک جذب آهنربا میشود که می بایست هر دو هفته آهنربا را با پارچه تمیز بدون پرز، تمیز کرده و براده ها را به بیرون منتقل نمود. این روش هم تاثیر خوبی در نرم کردن فرمان ۲۰۶ دارد البته باید چندین بار این کار را تکرار نمود.

اگر چنانچه، در ابتدای روشن نمودن ماشین و در هنگامی که موتور سرد است، فرمان نرم هست اما کمی که میگذرد و با گرم شدن موتور، فرمان سفت می شود در این صورت برای نرم کردن فرمان ۲۰۶ می بایست مجموعه پمپ هیدرولیک و روغن موجود در آن بررسی شود. اگر روغنی که در حال حاضر در پمپ هیدرولیک هست چند سال کار کرده و یا از روغن ایرانی استفاده شده است در این صورت شک نکنید که با گرم شدن روغن، روغن هیدرولیک خاصیت خود را از دست میدهد و در این صورت می بایست اقدام به تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ گردد. اگر چنانچه از روغن مناسب در سیستم هیدرولیک استفاده نموده اید و همچنان با گرم شدن موتور، فرمان نرمی خود را از دست میدهد، در این صورت شاید چیزی در مسیر روغن قرار گرفته که با گرم شدن، منبسط می شود و مسیر عبوری روغن را مسدود می نماید. در این صورت می بایست مسیر عبوری روغن مورد بازبینی و تمیزگاری قرار گیرد!

اما دقت داشته باشید که با روش ساکشن، فقط روغن موجود در پمپ هیدرولیک تعویض می شود و روغنهای موجود در لوله ها و کل مسیر، تخلیه نخواد شد. نکته قابل توجه اینکه اختلاط دو نوع روغن متفاوت، باعث میشود تا روغن مخلوط، خاصیت ضدخورندگی خود را از دست بدهد به طوریکه روغن مخلوط، به شدت برای سیستم هیدرولیک خودرو مضر خواهد بود. پس حتما از روش زیر برای تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ استفاده نمایید تا مطمئن شوید که کل روغن تخلیه شده و روغن جدید به صورت کامل در سیستم هیدرولیک هیدرولیک خودرو جایگزین گردیده است.

http://dcar.ir/wp-content/uploads/2017/03/IMG_66624.jpg

تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶

۱- بین دینام و پمپ فرمان یک مقوا قرار دهید تا از ریختن روغن در بر روی دینام جلوگیری شودو فراموش نکنید که ریختن روغن هیدرولیک بر روی دینام می تواند موجبات سوختن ان را فراهم آورد!
۲- بست فلزی شیلنگ برگشت پایین مخزن پمپ را باز کنید و شیلنگ را جدا نمایید.
۳- با یک کورکن سمت لوله پلاستیکی زیر مخزن را محکم کنید و با یک بست آن را محکم کنید.
۴- یک شیلنگ با قطر کمی بزرگتر از شیلنگ مشکی رنگ برگشت، به طول حدودا ۱ متر، وارد شیلنگ برگشت کنید و سر دیگر شیلنگ را در یک ظرف ۴ لیتری قرار دهید.
۵- از این به بعد، انجام کارها می بایست توسط ۲ نفر انجام شود!
۶- مخزن پمپ را از روغن هیدرولیک جدید پر کنید
۷- ماشین را بدون گاز دادن روشن کنید. نفر دوم می بایست همزمان سطح روغن را بررسی کند و در هنگامی که سطح روغن پایین می رود با روغن جدید آن را پر نماید!
۸- یک بار فرمان را به سمت راست و چپ بچرخانید و ریختن روغن را انقدر ادامه دهید تا روغن تمیز از لوله خروجی نمایان شود.
۹- موتور را خاموش کنید. دقت داشته باشید که پس از خاموش نمودن سطح روغن سریع کم میشود و به همان نسبت روغن از شیلنگ خروجی خالی میشود! پس کار چرخاندن فرمان و اضافه کردن روغن را سریع انجام دهید که روغن کمتری هدر رود!
۱۰- اکنون سیستم عاری از روغن سیاه است و باید شیلنگ برگشت در جای خود بسته شود.
۱۱- بابستن شیلنگ در زیر مخزن پمپ فرمان، مجددا سطح روغن را به حد مناسب برسانید.
۱۲- موتور را روشن کنید و یک بار فرمان را به راست و چپ بچرخانید؛ سپس موتور را خاموش و سطح روغن را مجددا بررسی نماید و در صورت کسری روغن، آن را جبران نمایید.

http://1car.ir/ThumbHandler.ashx?w=620&h=470&img=cms1car.ir-power-steering-fluid(11).jpg&path=~%5Cuploads&thumb=true

تمام!

مجددا تاکید می گردد که این روش صحیح و کامل تعویض رغن سیستم هیدرولیک است و برای ۲۰۶ حداقل نیاز به سه لیتر روغن دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.