سرویس های دوره ای تندر ۹۰ چیست؟

0

سرویس های دوره ای تندر ال ۹۰

با این که بار ها مواردی که باید در سرویس ها رعایت بشه و یا زمان تعویضشون اعلام شده ولی با توجه به اینکه این مطالب بصورت یکجا و با توضیحات دقیق تا کنون ارائه نشده ، مجددا این مطالب و نکات مهم رو گرد آوری و لیست کردیم تا دوستان گرامی در این زمینه و نحوه درست و صحیح نگهداری و سرویس خودروی پر قدرت لوگان دچار سردرگمی نشوند.

لوگان صفر تازه تحویل گرفته شده نیازی به سرویس اولیه ندارد. هرچه روغن موتور فابریک و فیلتر روغن فابریک کارخونه زودتر تعویض شود بهتر هست و به نفع موتور خواهد بود، ترجیحا قبل از  ۵۰۰۰ کیلومتر روغن و فیلتر روغن کارخانه را تعویض نمایید. به این نکته مهم دقت داشته باشید که فیلتر روغن حتما باید در هر بار تعویض روغن موتور به همراه روغن موتور تعویض گردد. نکته دیگر اینکه روغن موتور اولیه و فابریک کارخانه نباید در هنگام تعویض اول، ساکشن شود و باید حتما با باز کردن پیچ زیر کارتل ، تخلیه شود.

انواع روغن ها و سیالات :
تعویض روغن موتور : طبق دفترچه هر ۱۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود اما ترجیحا روی ۸ هزار تعویض کنید. البته اگر خودرو در شرایط سخت استفاده میشه و یا اکثرا درجا کار میکنه و یا بصروت اسپرت و پر گاز رانندگی می کنید، باید روغن موتور رو هر ۵۰۰۰ کیلومتر به همراه فیلتر روغن تعویض کنید.
مارک روغن موتور فابریک : Elf Compitition ST 10w40 با سطح ACEA A3 /API SL
حجم روغن موتور : با تعویض فیلتر روغن ، ۴٫۵ لیتر – نکته قابل ذکر و مهم اینکه بهیچ وجه مقدار روغن رو بیشتر و یا کمتر از مقدار ذکر شده نریزید. به این منظور لازمه که روی تمام کار تعویض روغنی کاملا نظارت داشته باشید!
تعویض روغن گیربکس (جعبه دنده) : در دفترچه قید نشده ولی طبق تجربه و کسب نظر از مهندس ناظر نمایندگی و چند تن از تعویض روغن کار ها ، هر ۴۰ هزار کیلومتر تعویض گردد . مارک روغن گیربکس فابریک : Elf TRANSELF TRJ 75W80
حجم روغن گیربکس : ۳ لیتر
تعویض روغن ترمز : هر ۲ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر هرکدام که زودتر فرا برسد (طبق دفترچه) ، روی همین زمان تعویض گردد مناسب هست نیاز به زودتر از موعد تعویض کردن نیست .
مارک روغن ترمز فابریک : Elf FRELUB 650 DOT4
حجم روغن ترمز : ۵۰۰ سی سی یا ۰٫۵ لیتر
تعویض روغن هیدرولیک فرمان : در دفترچه قید نشده ولی باز طبق نظر مهندس ناظر و چند تعمیر کار خبره ، هر ۴۰ هزار کیلومتر به همراه روغن گیربکس تعویض گردد .
مارک روغن هیدرولیک فابریک : Elf RENAULTMATIC D2 این روغن ، همان روغن گیربکس اتوماتیک مگان هست .
حجم روغن هیدرولیک فرمان : ۸۰۰ سی سی
تعویض مایع خنک کننده موتور : هر ۲ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر هرکدام که زودتر فرا برسد (طبق دفترچه) ، روی همین زمان تعویض گردد و نیازی به زودتر تعویض کردن نیست ، فقط اگر در این مدت به دلایل کاملا طبیعی مایع خنک کننده در منبع انبساط کمتر از سطح ماکس شد ، با آب دوبار جوشیده شده و یا آب حاصل از تقطیر دستگاه های خشک شویی ، کمبود سطحش تا ماکس جبران بشه .
نکته مهم : فقط زمانی که موتور کاملا سرد هست ، درب منبع انبساط باز شود ، در غیر اینصورت علاوه بر خطر سوختگی ، سیستم ، هوا میکشه به داخل و باید حتما هواگیری انجام بشه
مارک مایع خنک کننده فابریک : Glaceol RX Type D محصول مشترک RENAULT و Elf (این مایع در قوطی های مشکی رنگ یک لیتری در نمایندگی ها و لوازم یدکی ها موجود هست که باید به ازای هر ۱ لیتر از این مایع ، ۲ لیتر آب ترکیب بشه و سپس در داخل رادیاتور ریخته بشه)
حجم مجموع سیستم خنک کننده و رادیاتور برای مایع خنک کننده: ۴٫۵ چهار و نیم لیتر ، که با احتساب هدر رفتش در زمان تعویض میشه ۵ لیتر تمام .(۲ لیتر گلاسئول و ۳ لیتر آب ، برای مناطق سرد سیر و یا گرمسیر این درصد میشه ۲٫۵ لیتر گلاسئول و ۲٫۵ لیتر آب )
انواع فیلتر جات
فیلتر روغن موتور : حتما به ازاء هر بار تعویض روغن و به همراه روغن موتور تعویض گردد. مارک فیلتر روغن فابریک : Renault PURFLUX LS218
فیلتر هوای موتور : در دفترچه قید شده هر ۲بار سرویس دوره ای ۱بار یعنی هر ۲۰ هزار کیلومتر که هم به نظر بنده هم چند تن از مهندسین ناظر و تعمیر کاران خبره ، این مقدار بسیار زیاد هست و باید نهایتا روی ۱۰ هزار کیلومتر تعویض گردد . بنابر این بهترین شیوه ممکنه برای تعویض رو میتونید به این صورت مد نظر قرار بدهید : هر ۹ هزار کیلومتر تعویض گردد و هر ۳ هزار کیلومتر با فشار دستگاه باد در تعویض روغنی ها و یا لاستیک فروشی ها ، تمیز گردد .
فیلتر بنزین : در دفترچه قید شده هر ۱۲۰ هزار کیلومتر . دفترچه لوگان ترجمه شده دفترچه لوگان خارجی هست و مجددا در ایران تالیف نشده . این میزان کارکرد با توجه به بنزین مرغوب و با کیفیت اروپا ، مد نظر قرار گرفته ، با توجه به کیفیت بسیار پایین و آشغال و املاح بسیار زیاد در بنزین داخل کشور ، ترجیحا هر ۸ هزار الی ۹ هزار کیلومتر به همراه روغن موتور و فیلتر روغن و فیلتر هوا تعویض گردد .(شایان ذکر هست که در این کیلومتر بسیار پایین نسبت به ۱۲۰ هزار کیلومتر اعلام شده ، گل و لای بسیار زیادی هنگام تعویض از فیلتر بنزین خارج خواهد شد )
مارک فیلتر بنزین فابریک : BOSCH ساخت اسپانیا که این فیلتر تماما از جنس پلاستیک مخصوص و به رنگ مشکی هست .
شمع های موتور:  هر ۲۰ هزار کیلومتر طبق دفترچه که ترجیحا بسیار بهتر هست زودتر از موعد تعویض گردد چون کوئل های موتور لوگان بسیار حساس بوده و با پایان یافتن عمر مفید کارکرد شمع ، شدیدا تحت فشار قرار گرفته و با توجه به حساس بودنشان ، خیلی سریع نیم سوز خواهند شد .
مارک شمع موتور فابریک : شمع موتوری که در کاخانه بسته میشه Champion هست ولی این شمع در بازار بسیار بسیار کمیاب هست ضمن اینکه تقلبیش بسیار زیاد هست. شمع موتور توصیه شده رنو و موجود در نمایندگی ها و لوازم یدکی ها شمع RENAULT ساخت مکزیک هست که البته باز این شمع تقلبیش بسیار زیاد هست ولی اگه از نمایندگی ها تهیه بشه در اصل بودن آن شکی نیست .
لنت های ترمز :لنت ترمز زمان تعویض خاصی ندارد و کاملا بستگی به شیوه رانندگی و میزان استفاده راننده از ترمز دارد. بهتر هست همیشه هر ۱۰ هزار کیلومتر لنت های ترمز جلو برسی شوند چون در صورت اتمام بر روی دیسک ترمز خط انداخته و دیسک ترمز نیز دیگر قابل استفاده نخواهد بود و باید تعویض گردد. لنت های ترمز عقب بخاطر کاسه ای بودن، بسیار عمر کارکرد بالایی دارند و تا ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض ندارند، فقط باید هر ۵۰ هزار کیلومتر کاسه های ترمز عقب باز و سرویس شوند و در صورت نیاز، رگلاژ
مارک لنت ترمز فابریک : RENAULT TRW و FERODO هر دو مارک مورد تایید رنو پارس هستند و در نمایندگی ها با لیبل شرکت موجود هستند .
تسمه ها
تسمه تایم ال ۹۰: تسمه تایمینگ و مجموعه آن باید هر ۶۰ هزار کیلومتر یا ۴ سال هرکدام که زودتر فرا برسند (طبق دفترچه) تعویض گردد . اگر از خودرو در شرایط سخت استفاده می شود و یا رانندگی با خودرو اکثرا بصورت اسپرت و پر گاز هست و یا خودرو در حالت درجا زیاد کار میکند ، باید هر ۴۰ هزار کیلومتر یا ۴ سال هرکدام که زودتر فرا میرسد ، تعویض گردد .
مارک تسمه تایمینگ فابریک :RENAULT ساخت انگلستان + ۲عدد هرزگرد و پیچ که کلا مجموعه کیت تسمه تایمینگ رو تشکیل میده که یکی از هرز گرد ها ساخت چین و دیگری ساخت فرانسه هست.
تسمه دینام : تسمه دینام و مجموعه آن نیز باید هر ۶۰ هزار کیلومتر یا ۴ سال هرکدام که زودتر فرا برسند (طبق دفترچه) تعویض گردد . دقیقا مانند تسمه تایمینگ اگر خودرو در شرایط سخت استفاده میشه باید هر ۴۰ هزار کیلومتر یا ۴ سال هرکدام که زودتر فرا برسند تعویض گردد .
نکته مهم : این تسمه در مدل های دارای فرمان هیدرولیک با مدل های غیر فرمان هیدرولیک تفاوت دارد و باید در هنگام خرید تسمه دقت شود.
مارک تسمه دینام فابریک :REANULT به همراه ۲ عدد هرزگرد و پیچ که مجموعه کیت تسمه دینام را تشکیل میدهد .
نکته مهم: تسمه تایم و تسمه دینام در کیلومتر ۶۰ هزار حتما بصورت کامل و بصورت کیت تعویض شود و فقط به تعویض کردن تسمه ها و تعویض نکردن هرزگرد ها بسنده نشود!!!
سیال خنک کننده سیستم کولر:
سیال خنک کننده (همان گاز مبرد کمپرسور) باید هر ۳ سال یکبار چک و برسی شود (طبق دفترچه) همچنین مقدار گاز در لوگان های مدل ۸۶ تا پایان ۸۹ نباید بیشتر از ۷۵۰ گرم و در لوگان های مدل اول ۹۰ به بعد نباید بیشتر از ۴۱۰ گرم باشد .
نکته مهم: حتما در فصول غیر گرم، ماهی یکبار به مدت ۱ ربع کمپرسور روشن شود تا ضمن روغن کاری کمپرسور ، از گیرپاژ شدن کمپرسور و یا پولی سر میل لنگ که دو حالته هست و یک حالتش مربوط به زمان درگیر شدن کمپرسور و وارد شدنش به سیستم هست ، جلوگیری شود .
کوئل موتور :
مارک کوئل فابریک موتور لوگان ، ELDORE ساخت ترکیه هست که در کارخانه بر روی موتور بسته میشه ولی مارک دیگری به نام BERU ساخت آلمان در نمایندگی ها و لوازم یدکی ها موجود هست که این مارک نیز مورد تایید رنو پارس بوده و فابریک خودروی مگان می باشد و روی موتور لوگان نیز قابل استفاده است . کوئل های موتور دارای عمر مفید کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر هستند و ممکن هست بسیار زودتر از این کیلومتر کارکرد ، سوخته و یا نیم سوز شوند ، بنابر این همیشه هر زمان که خودرو به دستگاه دیاگ وصل میشه ، باید چکاپ شوند تا از سلامتشون اطمینان حاصل کرد .
در پایان ، حتما بصورت دوره های ۶ ماهه ، خودرو را درنمایندگی دیاگ بزنید و با دستگاه دیاگ کلیه بخش ها و سنسور های موتور و واحد کیسه هوا و واحد ترمز ABS را چکاپ کامل کنید . ECU خودروی لوگان بسیار حساس بوده و با کوچکترین خللی در کارکرد موتور و یا کیفیت بنزین و یا نیم سوز بودن کوئل ها ، دچار خطا شده و باید توسط دیاگ خطا ها برسی و عیب یابی و حذف شوند
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.