آشنایی با غربیلک فرمان اتومبیل های فرمول ۱

0

اگرچه راننده فرمول ۱ بودن بسیار هیجان انگیز و قطعاً خطرناک است

اگرچه راننده فرمول ۱ بودن بسیار هیجان انگیز و قطعاً خطرناک است، اما “سخت ” نیز هست. اگر به این امر اعتقاد ندارید، کافیست فقط یک بار به غربیلک فرمان اتومبیل های فرمول ۱ نگاهی بیاندازید. تصور کنید که یک راننده فرمول ۱ در طول یک گرندپری باید بیش از ۳,۵۰۰ بار دنده عوض کند، ارتباط رادیویی خود را با تیم حفظ کند، میزان سوخت را کنترل کند، بالچه ها را تحت کنترل داشته باشد، به صفحه نمایش اطلاعات مربوط به گیربکس، سرعت و سایر موارد توجه کند، تنظیمات ترمز و دیفرانسیل را انجام دهد و … که انجام این موارد نیاز به تمرکز فراوانی دارد. باید تا الان به این نتیجه رسیده باشید که رانندگی فرمول ۱ کار دشواری است! ولی جالب این است که تمام این عملیات کنترلی توسط دکمه های روی فرمان انجام می شود.

آشنایی با غربیلک فرمان فرمول 1 (ویدئو)

از بدو تولد اتومبیل های فرمول ۱ تاکنون، غربیلک فرمان این خودروها نیز بارها دستخوش تغییر بوده اند. ساختمان غربیلک فرمان این خودروها، چه از جهت جنس مواد به کار رفته و چه از نظر تعداد و چیدمان دکمه ها، بسیار حائز اهمیت است. در ساخت این غربیلک ها که حدود یک هفته زمان می برد، از مواد سبکی مثل فیبرکربن، آلومینیوم، تیتانیوم، استیل، پلاستیک و لاستیک استفاده می گردد که منجر می شود تا وزن نهایی آن به کم تر از ۱۵ کیلوگرم برسد. همچنین براساس قانون FIA (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی) و به دلیل مسائل ایمنی، غربیلک های اتومبیل های فرمول ۱ باید در کم ترین زمان و به راحتی قابل جدا شدن باشند و همان طور که بارها دیده اید، راننده برای پیاده شدن از خودرو، ابتدا باید فرمان را از جای خود خارج کند. بسیار جالب است که بدانید، هر غربیلک فرمان به طور متفاوت و براساس سلیقه راننده آن تیم طراحی و دکمه های آن چیده می شود. حتی در یک تیم مشترک، ممکن است نحوه قرارگیری دکمه ها و کلیدهای دوار کنترل کننده روی فرمان اتومبیل هر راننده (حتی راننده های تست) با یکدیگر متفاوت باشد. حال با ما همراه باشید تا به شرح یکی از این غربیلک های زیبای فرمول ۱ مربوط به تیم بی ام و بپردازیم:

آشنایی با غربیلک فرمان فرمول 1 (ویدئو)

۱. صفحه نمایش اطلاعات فدراسیون اتومبیلرانی

۲. LED های نمایشگر دور موتور

۳. صفحه نمایش اطلاعات گیربکس، سرعت و غیره

۴. دکمه خلاص (در پیت استاپ)

۵. فعال کردن بالچه جلو

۶. دکمه چند منظوره

۷. بازیابی نیروی ترمز

۸ و ۹ . دکمه های  کم و زیاد کردن منوهای مختلف

۱۰. دکمه اطلاع رسانی ایرادات (راننده به نسبت دفعات فشردن این دکمه، ایرادات فنی  را گزارش می دهد)

۱۱. محدود کننده سرعت

۱۲. ذخیره سازی نیرو

۱۳. دکمه برقراری ارتباط رادیویی با مهندس تیم

۱۴. توقف در پیت استاپ

۱۵. کنترل کلاچ

۱۶. هماهنگی با مارشال

۱۷. تنظیم دیفرانسیل

۱۸. حالت اولیه تنظیمات دیفرانسیل

۱۹. تنظیم دیفرانسیل

۲۰. کروز کنترل

۲۱. انتخاب حالات بالچه ها، دور موتور و غیره

۲۲. تنظیم تایرها

۲۳. تنضیمات اولیه بالچه جلو

۲۴. تنظیمات پدال

۲۵. مخلوط سوخت

۲۶. پدال های پشت فرمان بالا

۲۷. پدال های پشت فرمان پایین

۲۸. کلاچ

دیدن فیلم زیر (دانلود) نیز خالی از لطف نیست و شما را با تحولات اتومبیل های فرمول یک در طی بیش از نیم قرن آشنا می کند.

 نام خودروی شما چیست و برروی فرمان آن چه دکمه هایی وجود دارد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.