معایب و مزایای بنزین سوپر چیست ؟

0
آیا تابه‌حال این سؤال برایتان پیش‌آمده که تفاوت میان بنزین سوپر و معمولی چیست؟ برای پاسخ به این سؤال‌، لازم است از تعریف عدد اکتان شروع کنیم. عدد اکتان مقیاسی است از ۰ تا۱۰۰، که توان مقاومتی سوخت برای متراکم شدن قبل از احتراق را می‌سنجد. هرچه عدد اکتان بالاتر باشد، سوخت توانایی بیشتری برای متراکم شدن دارد و احتمال کمتری برای احتراق خود به خودی در اثر تراکم بالا وجود دارد. تفاوت میان بنزین سوپر و بنزین معمولی در عدد اکتان آن‌هاست. بنزین سوپر معمولاً عدد اکتان ۹۰ به بالا و بنزین معمولی عدد اکتانی مابین ۸۵ تا ۹۰ دارد.

هر خودرو دفترچه راهنمایی دارد که در آن به عدد اکتان بنزین مناسب برای همان خودرو اشاره‌ شده است. اگر بنزین مناسب برای خودرو خریداری‌شده‌ی شما بنزین معمولی باشد و شما بنزین سوپر بزنید، عملاً تفاوت خاصی را ایجاد نمی‌کند. خودروی شما با همان سوخت معمولی به بهترین نحو در حال کار کردن است و بنزین سوپر عملاً در عملکرد موتور و سرعت خودرو تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

اما اگر بنزین پیشنهادی برای خودرو شما توسط شرکت سازنده، بنزین سوپر باشد و شما بنزین معمولی استفاده کنید، به‌علت بالاتر بودن ضریب تراکم موتور، قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر و جرقه شمع، فرآیند احتراق و مشتعل‌شدن بنزین به‌صورت خودبخودی اتفاق افتاده (چرا که بنزین با عدد اکتان معمولی مقاومت کمتری برای فشرده شدن دارد و در فشار بالا زودتر مشتعل‌شده و ناقص می‌سوزد) این امر موجب بی‌نظمی شدید در حرکت (کورس) پیستون شده و فشار زیادی به آن وارد می‌کند، درنتیجه موتور دچار ضربه یا ناک (knock) می‌شود. این امر در کوتاه مدت به موتور آسیب رسانده و موجب کاهش عمر مفید آن می‌شود. همچنین بنزین‌های معمولی به دلیل سوختن ناقص در خودروهای جدید، عمر کاتالیست‌ها را کاهش داده و موجب افزایش آلاینده‌های خروجی اتومبیل  می‌گردد.

سؤال این است که آیا استفاده از سوخت دارای عدد اکتان بالاتر، نشان از ایجاد انرژی خروجی بیشتر است؟ لازم به ذکر است که این امر ممکن است تا حدی درست باشد. اما از نظر علمی، این مسئله به ساختار سوخت مرتبط است. اگر در ساختار بنزین پیوندهای کربن-کربن بیشتری نسبت به پیوندهای کربن-هیدروژن باشند، آن سوخت انرژی بیشتری تولید می‌کند، زیرا پیوندهای کربن-کربن انرژی بیشتری نسبت به پیوندهای کربن-هیدروژن دارند و درنتیجه می‌تواند انرژی خروجی بیشتری را تولید کند و این بستگی به عدد اکتان بنزین ندارد، تنها به ساختار سوخت بستگی دارد. بنزین با عدد اکتان بالاتر به‌تنهایی موجب طی کردن مسافت بیشتر یا توان بیشتر نمی‌شود. اما قطعاً استفاده از بنزین سوپر موجب کار کردن صحیح موتور می‌شود و می‌تواند عملکرد موتور خودرو را بهینه‌سازی کند.

شرکت کارمانیا نماینده رسمی خودروی BYD در ایران،  در دفترچه راهنمای خودروهای خود، اطلاعات مربوط به سوخت موردنیاز خودروها را متذکر شده و با ارائه اطلاعات مذکور در تلاش است تا رانندگی لذت‌بخش و عمر بالاتر خودرو را ضمانت کرده و اطلاعات مشتریان خود را بالا ببرد. شرکت کارمانیا با عرضه خودروهای بی وای دی در بازار ایران، همواره می‌کوشد تا خودرویی بی‌نظیر برای تجربه‌ای بی‌همتا در اختیار شما بگذارد و امید دارد تا نقشی اساسی در حفظ منابع طبیعی و پاک‌سازی محیط ‌زیست کشور ایران داشته باشد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.