نسل جدید چر خ طیار در خودروهای معمولی

0

شرکت تخصصی طراحی و ساخت زنجیره انتقال قدرت Xtrac اعلام کرده است

شرکت تخصصی طراحی و ساخت زنجیره انتقال قدرت Xtrac اعلام کرده است سیستم‌های بازیافت انرژی جنبشی چرخ طیار (KERS) که هم‌اکنون ‌روی خودروهای رالی فرمول یک مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند در خودروهای معمولی هم به کار روند. شرکت تخصصی Xtrac با همکاری دو شرکت Flybrid و Torotrak چرخ‌های طیار مورد استفاده در خودروهای رالی فرمول‌یک را طراحی و تولید می‌کند. این چرخ‌های طیار هوشمند، مجهز به سیستم بازیافت انرژی جنبشی، چرخ طیار (KERS) است. کاهش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های جوی و انتقال قدرت با نسبت سرعت‌های متغیر و نامحدود، مزیت‌های اصلی KERS هستند. زنجیره انتقال قدرت خودروهای رالی فرمول یک جدید، انتقال نیرو را با نسبت کاهش‌های متغیر و نامحدود (CVT) انجام می‌دهد. دریافت دور متغیر از موتور و انتقال آن به جعبه دنده خودروهای رالی، نیازمند تصحیح دور و قدرت خروجی موتور است که به کمک سیستم بازیافت انرژِی جنبشی چرخ طیار شرکت Xtrac صورت می‌پذیرد.

شرکت تخصصی زنجیره انتقال قدرت Xtrac به تازگی همکاری‌های خود را با چند شرکت خودرویی جهت طراحی سیستم‌های بازیافت انرژی جنبشی چرخ طیار برای خودروهای معمولی آغاز کرده است. این مکانیزم  انرژی‌های اتلافی چرخ طیار را جمع‌آوری و به کار مکانیکی بازیافت می‌کند. می‌توان KERS را نوعی تصحیح‌کننده عملکرد چرخ طیار دانست. ایجاد یکنواختی و پیوستگی در دورهای خروجی موتور برای زنجیره انتقال قدرت‌های با نسبت سرعت متغیر و نامحدود امری حیاتی و از دیگر وظایف KERS است. دولت انگلستان حامی اصلی برنامه‌های تحقیقاتی Xtrac در بخش طراحی و ساخت KERS برای خودروهای معمولی است.  این دولت  تاکنون ۲۳ میلیون یورو برای ۱۶ نوآوری به ثبت رسیده که مصرف سوخت و تولید آلایندگی‌های جوی خودروها را کاهش می‌دهد، هزینه کرده است.
در حقیقت KERS نوعی به کارگیری فناوری ‌هایبرید در خودروها است. این چرخ طیار‌ هایبرید، نوعی مکانیزم مکانیکی است که انرژی‌های اتلافی در بخش چرخ طیار را جمع‌آوری و بازیافت می‌کند. شرکت خودروسازی Jaguar مجری اصلی برنامه طراحی و ساخت KERS برای خودروهای معمولی است. شرکت‌های Flybrid Systems، Ford، Prodrive Ricardo، Torotrak و Xtrac گروه همکاری و تحقیق این برنامه خودرویی ‌هایبرید را تشکیل می‌دهند.

https://sites.google.com/site/auto4ur/DualClutch.jpg
با اعمال چند تغییر جزئی در زنجیره انتقال قدرت خودروهای رالی فرمول‌یک، می‌توان زنجیره انتقال قدرت فرمول یک را برای به کارگیری در خودروهای معمولی مهیا ساخت. در صورت تکمیل و به کارگیری این فناوری روی خودروها، بازده مصرفی به شدت افزایش خواهد یافت و تولید CO2 به نسبت قابل توجهی کاهش می‌یابد.
کاهش ابعاد و ظرفیت موتورهای خودرویی که مهم‌ترین دغدغه خودروسازان در عصر کمبود منابع سوختی است، منجر به کاهش قدرت و گشتاور می‌شود که باید در اختیار زنجیره انتقال قدرت خودرو قرار گیرد. این کمبود را می‌توان به کمک مکانیزم‌های جبران‌کننده‌ای چون فناوری‌ هایبرید الکتریکی، فناوری‌ هایبرید هیدرولیک و فناوری ‌هایبرید مکانیکی جبران کرد. فناوری ‌هایبرید الکتریکی، انرژی‌های اتلافی در ترمزها را بازیافت و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. سپس این انرژی، در الکتروموتور مجموعه تولید نیرو محرکه به کار مکانیکی تبدیل می‌شود. فناوری هایبرید هیدرولیک به جای زنجیره انتقال قدرت مکانیکی از لوله‌های تحت فشار روغن استفاده می‌کند. در این فناوری، خروجی موتور اصلی خودرو منجر به چرخش پمپ هیدرولیک می‌شود. این پمپ، روغن را با فشار درون لوله‌ها به جریان در‌می‌آورد. موتور هیدرولیکی (توربین) ‌روی محور محرک خودرو قرار دارد. این توربین با جذب انرژی از روغن تحت فشار، فعال می‌شود و خودرو را به پیش می‌راند. مخزن‌های فشار متغیر فناوری هایبرید هیدرولیک که اساس کارشان شبیه مخزن کمکی پمپ آب ساختمان‌ها است، انرژی‌های اتلافی در ترمزها را به صورت انرژی فشاری ذخیره می‌کند و در مواقع نیاز در اختیار موتور هیدرولیک (توربین) خودرو قرار می‌دهند.

http://cdn01.zoomit.ir/2016/5/a59b7d70-b6a6-4eb4-962d-0592950d5597.jpg
شالوده فناوری هایبرید مکانیکی، جمع‌آوری و بازیافت انرژی‌های اتلافی در زنجیره انتقال قدرت خودرو است. به کارگیری سیستم بازیافت انرژی جنبشی چرخ طیار می‌تواند کمبود قدرت و گشتاور حاصل از کاهش ابعاد و ظرفیت موتور را به طور چشمگیری جبران کند. برتری مکانیزم KERS بر دیگر مکانیزم‌های ‌هایبرید مکانیکی این است که به طور همزمان می‌توان آن را در خودروهای ‌هایبرید الکتریکی به کار برد. به عبارت دیگر KERS به عنوان مکانیزم‌ هایبرید دوم، می‌تواند انرژی‌های اتلافی در مجموعه چرخ طیار را بازیافت کند بدون اینکه بازده مکانیزم بازیافت انرژی در ترمزها کاهش یابد.

http://tinypic.com/2ex55bq.jpg
ابعاد چرخ طیار (Flywheel)، فشردگی مورد نیاز مجموعه تولید و انتقال قدرت خودرو و شکل و ابعاد محل قرار‌گیری چرخ طیار در خودرو عواملی هستند که به کارگیری فناوری KERS را در خودروهای معمولی با محدودیت روبه‌رو می‌سازند. البته همه این محدودیت‌ها، قابل اصلاح هستند. فناوری KERS در خودروهای فرمول‌یک با هدف بازیافت انرژی جنبشی اتلافی در مجموعه انتقال قدرت، ذخیره انرژی و به کارگیری آن در مواقع نیاز و افزایش بازده زنجیره انتقال قدرت مورد استفاده قرار گرفت.
این فناوری در روزهای نخستین خود، چندان مورد استقبال شرکت‌های خودروسازی مطرح در مسابقات فرمول یک قرار نگرفت اما با انقلابی که در بازیافت انرژی‌های اتلافی زنجیره انتقال قدرت به خصوص در تغییر سرعت‌های ناگهانی و سریع به وجود آورد، خیلی زود به عنوان عضو حیاتی و اساسی زنجیره انتقال قدرت خودروهای رالی فرمول یک مطرح شد. این فناوری هم‌اکنون در راه گشودن مرزها به سوی صنعت تولید خودروهای معمولی است و دیری نخواهد پایید که شاهد جایگزینی آن به جای چرخ‌های ‌طیار معمولی در زنجیره انتقال قدرت محصولات انبوه‌سازان جهان باشیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.