۱۰ روش برای افزایش یا کاهش ارتفاع خودرو

0

 اگر دوست دارید که بین خودرویتان و سطح جاده فاصله ای وجود داشته باشد یا بیشتر به سطح جاده نزدیک شود

10 روش برای افزایش یا کاهش ارتفاع خودرو

پیکاپ های آف رود، خودروهای کم ارتفاع و خوابیده و خودروهایی که کاربری شان تغییر داده می‌شود، شاید طرفدارهای چندانی نداشته باشند اما به نظر می‌رسد که برخی از رانندگان این کار را تنها به دلایل ظاهری و بهبود عملکرد روزانه خودرو خود انجام می‌دهند. اگر دوست دارید که بین خودرویتان و سطح جاده فاصله ای وجود داشته باشد یا بیشتر به سطح جاده نزدیک شود، می‌توانید این کار را انجام دهید. برای کاهش یا افزایش ارتفاع، چندین روش متداول وجود دارد که در ذیل به آنها می‌پردازیم. در کنار کار روی بدنه، کاهش ارتفاع سپر و چند تکه کردن سقف، نگاهی به چندین روش برای ایجاد تغییرات ظاهری در خودرو می‌اندازیم.

۱. تنظیمات فنر

خودروها و پیک آپ ها به انعطاف پذیری جهت داشتن هندلینگ مناسب در هر شرایط جاده ای و در پیچ ها نیاز دارند. فنرها بین چرخ ها و چارچوب خودرو برای امکان حرکت قرار گرفته است و ارتفاع خودرو را به عنوان بخشی از سیستم تعلیق تنظیم می‌کند. کاهش ارتفاع خودرو با تنظیم طول فنرها یا جاگذاری آنها، یکی از متداول ترین روش ها و شروعی آسان برای کاهش ارتفاع خودرو است. کاهش ارتفاع فنرهای خودرو که توسط عرضه کنندگان تجهیزات خودرویی فروخته می‌شود، می‌تواند جایگزین فنرهای کارخانه ای موجود باشد. اما برخی مالکان بریدن حلقه فنر سیستم تعلیق کارخانه را انتخاب می‌کنند؛ اما این روش می‌تواند موجب ضعیف شدن یا حتی از کار افتادن فنر و منجر به بروز خطر به هنگام رانندگی می‌شود. این راه میان بر در طول زمان می‌تواند هزینه بر باشد به این دلیل که می‌تواند موجب استهلاک بخش هایی همانند بدنه، تایرها و چرخ های خودرو شود. کاهش ارتفاع فنرهای فابریک کار بهتری است زیرا با توجه به ابعاد و وزن خودرو، قابلیت ارتجاع مناسبی دارند. اغلب آنها قابل خرید هستند و هزینه ای کمتر از ۵۰ دلار برای مالک خود دارد؛ اما فنرهای با ارتفاع بیشتر می‌تواند هزینه ای بیش از ۴۰۰ دلار در بر داشته باشد.

۲- کاهش ارتفاع کیت ها

10 روش برای افزایش یا کاهش ارتفاع خودرو

کاهش ارتفاع کیت ها یکی از آپشن های بی دردسر با کمترین زمان در کاهش ارتفاع خودرو محسوب می‌شود. کیت ها شامل بخش های خاص برای کامیون ها و خودروهای مخصوص هستند که با بخش های مختلف خودرو هماهنگ است. جالب است بدانید که اکثر کارهای مربوط به کاهش ارتفاع قابل کنترل هستند چه این کار در یک گاراژ خانگی یا توسط یک حرفه ای تکمیل شده باشد یا خیر. قیمت پرداختی برای کیت ها متفاوت است و انواع آن شامل هر چیزی از کیت های تزئینی و آف رود تا تجهیزات پیشرفته می‌شود؛ اما اکثر سیستم های کاهش ارتفاع شامل بخش های مشترک هستند. فنر تخت، میله های بازویی، پرانتزی یا کششی، میله های تعادل و ضربه گیرها، اکثر بخش ها را تشکیل می‌دهند؛ البته دستورالعمل ها و گارانتی ها اغلب بخش هایی از این پکیج هستند. بسته به نوع کیت، قیمت ها از ۱۰۰ تا ۱,۰۰۰ دلار متغیر است. اکثر آنها آماده هستند یا می‌توانند با اجزای ارتقا یافته سفارش داده شوند.

۳- سیستم تعلیق بادی

سیستم تعلیق بادی امکان حرکت روان خودرو را به وجود می‌آورد. با کم یا زیاد شدن فشار هوا در سیستم تعلیق، کیسه های سنگین و انعطاف پذیر یا قوطی های نگهدارنده و رهاسازی هوا در محل فنرها، ارتفاع خودرو به منظور تطبیق با شرایط جاده ای یا نیازهای عملکردی کاهش یا افزایش می‌یابد. برخی خودروهایی که ارتفاع آن ها پایین آورده می‌شود، از کیسه های سیستم تعلیق بادی برای کاهش یا افزایش ارتفاع استفاده می‌کنند که می‌تواند هزینه هزار دلاری برای افراد در بردارد. توانایی خرید سیستم بادی بیشتر از سیستم هیدرولیک است، اما هزینه خرید آن بدون احتساب هزینه نصب از ۵۰۰ تا ۱,۵۰۰ دلار متغیر است.

۴- سیستم تعلیق هیدرولیک

10 روش برای افزایش یا کاهش ارتفاع خودرو

کاهش ارتفاع خودرو با توانایی انعطاف پذیری در مسیر، سرعت گیرها یا تغییرات آب و هوایی، هیدرولیک را به سیستم تعلیقی درجه یک به منظور انتخاب افراد تبدیل کرده است. سیستم تعلیق هیدرولیک به دلیل امکان کنترل ارتفاع خودرو را به راننده می‌دهد. از آنجا که سیستم های تعلیق بادی کار یکسانی را انجام می‌دهند، عملکرد سیستم تعلیق مایع بسته به قدرت استفاده شده برای ایجاد فشار هیدرولیک، سریعتر عمل می‌کند. اتومبیل هایی که در قسمت جلویی، عقب یا کنار کاهش یا افزایش ارتفاع دارند، از طریق سیستم مایع هیدرولیک کنترل می‌شوند. این روش کاهش ارتفاع، هزینه زیادی برای مالک بین ۲,۰۰۰ و ۵,۰۰۰ دلار یا بیشتر بدون احتساب نصب و نگهداری می‌شود.

۵- کاهش ارتفاع سلیقه ای

10 روش برای افزایش یا کاهش ارتفاع خودرو

اگرچه دستورالعمل هایی در خصوص چگونگی کاهش ارتفاع بسته به نوع خودرو وجود دارد، استفاده از روش های مبتکرانه نیز، برای این منظور می‌تواند جزو اهداف برخی مالکان باشد. ترکیب کیت و سیستم های رایج در آن برای کاهش ارتفاع می‌تواند ساعت ها شما را برای خواندن اینترنت و مجله های چاپی به خود مشغول کند. برخی مالکان کار را با کیت آغاز و با راه حلی منحصر به فرد تمام می‌کنند. برخی تعمیرگاه های محلی به دلیل کاهش ارتفاع خودروها و کامیون های خود به شهرت فراوانی دست یافته‌اند و مکانیک های آنها به دلیل استفاده از خلاقیت و ابداعات در کاهش ارتفاع اغلب با کاهش ارتفاع فنرها، شهرت بین المللی پیدا کرده‌اند. این ابداعات از ژاپن تا سیبری و لس آنجلس و از خودروهای کلاسیک تا خودروهای جدید، ارتفاع خودرو را به صورت سفارشی مطابق با سلیقه و راحتی راننده انجام  می‌دهند. افزایش ارتفاع نیز، همانند کاهش ارتفاع دارای قواعد مشابهی است اما به برخی ملاحظات از نظر هندلینگ و شرایط نیاز دارد. برای کاهش ارتفاع، خودرو باید کمی فشرده شود ولی در افزایش ارتفاع عکس این قضیه روی می‌دهد. در پنج مورد بعدی به آپشن های افزایش ارتفاع می‌پردازیم.

۶- میله های چرخشی

10 روش برای افزایش یا کاهش ارتفاع خودرو

میله های چرخشی در پیکتپ ها به جذب ضربه ها کمک می‌کنند. این میله ها روی بدنه و در انتهای خودرو ثابت هستند ولی بسته به نوع حرکت باز و بسته می‌شوند.  بازوهای عمودی نیز از طریق مهره های قابل حرکت به میله های چرخشی متصل شده‌اند.  سفت کردن این مهره ها به صورت دستی یا با ابزار می‌تواند ارتفاع میله را افزایش و در نتیجه ارتفاع خودرو یا کامیون را موجب شود.  مجسم کردن سیستم به دلیل نام ” میله چرخشی ” کمی چالش برانگیز است. اگرچه، چرخش از طریق این میله ها جذب می‌شود، اما این میله ها حرکت افقی به سمت بالا و پایین  ندارند. این حالت درست شبیه زمانی است که حوله ای خیس را فشار می‌دهید. فشردن حوله آن را به سمت بالا فشرده می‌کند و آب جذب شده را از آن خارج می‌سازد؛ این در حالی است که عدم فشردن آن موجب رها شدن و لرزان ساختن آن می‌شود. میله چرخشی می‌چرخد و و فشار عمودی را جذب می‌کند و زمانی که میله فشرده می‌شود، موجب خشکی بیشتر و ایجاد تاثیری سخت تر بر روی خودرو می‌شود. اگر میله چرخشی خیلی آزاد شود، همانند حوله تانشده – کمی میله را نگه می‌دارد و هندلینگ خودرو را متزلزل می‌سازد.  با چرخاندن میله چرخشی، به راحتی و در زمانی کم می‌توان ارتفاع خودرو را بالا برد، اما حفظ تعادل خودرویی با این ارتفاع زیاد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. صرف هزینه برای میله چرخشی یا کیت ها از محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار متغیر است و یکی از آپشن های مناسب برای افزایش ارتفاع خودرو محسوب می‌شود.

۷- افزایش ارتفاع بدنه

10 روش برای افزایش یا کاهش ارتفاع خودرو

افزایش ارتفاع خودرو از طریق افزایش دادن ارتفاع بدنه تعادل خودرو را بر هم نمی‌زند؛ همچنین این روش برای افرادی که تقارن و فاصله میان بدنه و چرخ را دوست دارند، مناسب است. افزایش ارتفاع خودرو یا پیکاپ با استفاده از بلوک هایی از جنس لاستیک یا پلی یورتان،  موجب افزایش فضای میان بدنه و چارچوب خودرو می‌شود. در این روش، سیستم تعلیق بر جای خود باقی می‌ماند، در حالی که خود بدنه در بالای چارچوب قرار می‌گیرد و بلوک ها برای حفظ آنها در جایگاهشان استفاده می‌شوند. جابجایی کل بدنه یکدست صورت می‌گیرد و عملکرد آف رود را در صورت انجام شدن درست، بهبود می‌دهد. اضافه شدن فنرلول spacer (حلقه هایی که به بالا و پایین فنر برای افزایش ارتفاع متصل می‌شود) با بلوک ها، جزو تجهیزات سفارشی است. از نظر قیمتی می‌توان گفت که افزایش ارتفاع بدنه بسیار کم هزینه تر از عملکرد بالا است و می‌تواند با قیمت ۱۰۰ دلار آغاز شود؛ اما ارتقای آن به ارتفاع همانند سپرها و تایرها می‌تواند هزینه ای معادل ۱,۰۰۰ دلار یا بیشتر را برای افراد در بر داشته باشد.

۸- افزایش ارتفاع سیستم تعلیق 

همانگونه که می‌توان ارتفاع خودرو را با استفاده از سیستم های هیدرولیک کاهش داد، می‌توان از آنها برای افزایش ارتفاع نیز، استفاده کرد. افزایش ارتفاع یک خودرو یا کامیون حتی به اندازه یک اینچ، آن را کاملا متفاوت نشان می‌دهد و سیستم های هیدرولیک – چه سیستم تعلیق بادی چه روغنی – نیاز به تغییر چارچوب را از بین می‌برد. افزایش ارتفاع پیکاپ های آف رود یا افزایش ارتفاع یک خودرو از طریق نصب تایرهای بزرگ، نیاز به در نظر گرفتن ملاحظاتی دارد : در این حالت باید مهندسی مورد نیاز برای ایمنی و هندلینگ نرم خودرو بدون اضافه شدن فشار اضافی به ساختار وسیله نقلیه در نظر گرفته شود. افزایش ارتفاع سیستم تعلیق ممکن است تنها در مورد سیستم تعلیق جلو، عقب، کل بدنه و یک چرخ صورت بگیرد و  اگر تمامی این تغییرات هدف اصلی افزایش ارتفاع خودرو یا کامیون باشد، افزایش ارتفاع سیستم تعلیق در صدر جدول این لیست قرار می‌گیرد. در جایی که ارتفاع خودرو بدون افزایش بدنه انجام شود، ارتفاع سیستم تعلیق ارتقا یافته چارچوب از سطح زمین فاصله بیشتری دارد.

۹- هم ترازی

10 روش برای افزایش یا کاهش ارتفاع خودرو

 حمل قطعات سنگین زمانی که فشار زیادی به یک فرد وارد می‌شود، دشوارتر است. به همین ترتیب، اگر بار از توازن مناسبی در دو طرف برخوردار نباشد، وزن به درستی توزیع نمی‌شود و فشار آن یا روی جلو و یا عقب خودرو قرار می‌گیرد. یک خودرو یا پیکاپ به روش کامل مشابهی وزن را تحمل می‌کند. این تعادل در نقطه مرکزی بدنه و اطراف سیستم تعلیق ایجاد می‌شود، و اگر افزایش ارتفاع در خودرو صورت پذیرد، توزیع وزن تغییر می‌کند. کیت های هم تراز مکمل باعث می‌شوند افزایش ارتفاع یا حفظ ارتفاع قسمت انتهایی بیشتر از جلو یا برعکس باشد. قسمت جلوی پیکاپ ها ممکن است هنگامی که خالی هستند و بار حمل نمی‌کنند، به سمت پایین کشیده شود ولی پر کردن محفظه بار با کیسه های شن، باعث می‌شود خودرو تعادل خودش را به دست بیاورد و در مسیرهای پوشیده از برف و یخ بهتر حرکت کند. کیت های هم تراز اغلب شامل spacer است که در زمان گذاشتن فنر لول ها، تعادل مناسب را ایجاد می‌کنند. این کیت ها با محدوده قیمتی ۴۰ تا ۵۰۰ دلار عرضه می‌شود.

۱۰- افزایش ارتفاع زیاد

10 روش برای افزایش یا کاهش ارتفاع خودرو

با این که افزایش معمول ارتفاع خودرو جزو کارهای تخصصی برخی فروشندگان خودرو محسوب می‌شود؛ ولی افزایش ارتفاع یک پیکاپ  یا خودروی شاسی بلند (SUV) نیاز به خلاقیت و ابزارهای زیادی دارد. برای افزایش ارتفاع بدنه از کیت نیز استفاده می‌شود. افزایش ارتفاع یا بهبود هندلینگ با دو کیت می‌تواند سیستم تعلیقی ارزان قیمت برای شما تولید کند. کیت های Premium بسته به نوع مدل یا ساخت در محدوده قیمتی ۲۰۰ تا ۱,۰۰۰ دلار عرضه می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.