سنسور پارک چیست؟

0

سنسور دنده عقب ( سنسور پارک ) چیست و چگونه کار میکند

در بعضی از خودروها تعدادی سنسور در روی سپرهای جلو و عقب خودرو نصب میشود تا در زمان پارک فاصله دقیق اتومبیل را با خودروی جلویی و یا خودروی عقبی به اطلاع راننده برساند که به این سنسورها، سنسور دنده عقب یا سنسور آلتراسونیک یا ما فوق صوت میگویند (در بازار به این قسمت چشمی سنسور دنده عقب گفته میشود).

تمامی این سنسورها مستقیما توسط کابلهایی مخصوصی که دارند به قسمت کنترل کننده الکترونیکی مرتبط میشوند.

نحوه عملکرد سنسور دنده عقب را بصورت خلاصه میتوان اینگونه بیان کرد که وقتی سنسور دنده عقب فعال میشود از طرف سنسورهای دنده عقب نصب شده روی سپر عقب سیگنالهایی ارسال میگردد که این سیگنالها به هر مانعی که برخورد کنند به طرف این سنسورها برگشت داده میشوند، فاصله زمانی بین ارسال و دریافت این سیگنالها توسط کنترل کننده ی الکترونیکی سیستمِ پارک، اندازه گیری شده و به صورت تولید صدایی مشخص از بلندگوی نمایشگر و یا بصورت تصویری و یا ترکیبی از این دو به راننده جهت پارک کردن صحیح و سریع خودرو کمک مینماید.
معمولا طول امواج ارسالی از چشمیهای سنسور دنده عقب به صورتی ارسال میگردد که به موانع تا فاصله دو نیم متر برخوردفاصله تا این موانع مشخص شود، البته به طور معمول ارسال اطلاعات فاصله به راننده از حدود۱.۵ تا ۲ متر آغاز میگردد (با توجه به کیفیت سنسورهای دنده عقب طول موج ارسالی میتواند متغییر باشد).

  • سنسور دنده عقب چطور شروع بکار میکند؟

با قرار گرفتن اتومبیل در دنده عقب مجموعه سنسور دنده عقب شروع به فعالیت
میکند، پس در زمان حرکت رو به جلو و وقتی اتومبیل خلاص میباشد مجموعه
سنسور دنده عقب فعالیتی ندارد.

  • آیا سنسور دنده عقب را میتوان بر روی هر خودرویی نصب نمود؟

بله امکان نصب سنسور دنده عقب بر روی کلیه خودروهای سواری وجود دارد در خودروهای باری در صورتیکه لامپ چراغهای دنده عقب با ولتاژ ۱۲ ولت فعالیت کند این امکان نیز وجود دارد.

  • آیا سنسور دنده عقب در بارندگی و یا هوای بسیار سرد و یا گرم میتواند به فعالیت خود ادامه دهد و یا بعد از نصب سنسور دنده عقب میتوان اتومبیل را جهت شستشو به کارواش برد؟

با توجه به تکنولوژی ساخت چشمیهای سنسور دنده عقب، این سنسورها در برابر نفوذ آب و گرد و غبار و سرما یا گرما مقاوم میباشند و شستشوی اتومبیل نمیتواند خللی در عملکرد آنها ایجاد کند، ولی فراموش نکنیم که نشاندهنده و کیت اصلی این مجموعه در برابر نفوذ آب مقاوم نبوده و در صورت ورود آب صدمه می بینند ولی سرما و گرما تاثیری در عملکرد آنها ندارد.

  •  آیا امکان نصب دو عدد چشمی سنسور دنده عقب به جای ۴ عدد چشمی سنسور وجود دارد؟

بله، امکان نصب دو سنسور از مجموع ۴سنسوری که در بسته بندی مجموعه سنسور دنده عقب میباشد وجود دارد.

  • آیا گارانتی اتومبیل با نصب سنسور دنده عقب باطل میگردد؟

با توجه به اینکه مجموعه سنسور دنده عقب با دریافت برق خروجی از لامپ دنده عقب فعالیت مینماید و اختلالی در سیستم الکتریکی خودرو به وجود نمی آورد با نصب سنسور دنده عقب گارانتی خودروها باطل نمیشود.

  • آیا چشمیهای سنسورهای دنده عقب به رنگهای مختلف وجود دارند تا بتوان متناسب با رنگ سپر هر خودرو آنها را انتخاب کرد؟

بله، چشمیهای سنسور دنده عقب به رنگهای مختلفی تولید میشوند که میتوان متناسب با رنگ سپر اتومبیل آنها را انتخاب نمود ولی به طور معمول بیشترین رنگهای مورد استفاده مشکی و سفید میباشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.