بررسی برخی عیوب رایج جلوبندی خودرو

0

 برخی عیوب رایج جلوبندی خودرو

وقتی سیبک خراب است :

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد لرزش و ضربه در فرمان ، خرابی سیبک است . سیبک ها قطعاتی هستند که با توجه به شکل کروی شکلشان ، در مقابل نیروهای کششی و فشاری مقاومت کرده و حرکت راحت دو قطعه متصل به هم را بدون ایجاد اصطکاک ، فراهم می کند .

حال اگر این حرکت مفصلی به درستی انجام نگیرد ، روی سیستم فرمان خودروهای آفرود تاثیر گذاشته و عملکرد صحیح آن را مختل می کند . سیبک ها در راستای عمود لقی بسیار کم و ناملموسی دارند و به طور کل نباید حرکت عمودی محسوسی داشته باشند . اگر سیبک ها روغن کاری مناسبی نداشته باشند ، به سرو صدا می افتند .

وقتی چرخ ها بالانس نیستند :

چرخ های خودرو باید بالانس یا هم راستا باشند تا در زمان حرکت ، تمام قسمت ها به یک اندازه با سطح مسیر برخورد کرده و چسبندگی و سایش برابر داشته باشند . به عبارتی دیگر چرخ ها را بالانس می کنند تا تعادل داشته باشند .

اگر چرخ های خودرو آفرود بالانس نباشند ، فرمان می لرزد ، خودرو به کناره ها منحرف می شود و به دیگر اجزای جلوبندی نیز آسیب وارد می کنند .

وقتی بلبرینگ چرخ خراب است :

یکی از مهم ترین بخش های جلوبندی خودرو ، بلبرینگ چرخ هاست . خرابی بلبرینگ معمولا از دو طریق مشخص می شود ؛اول لرزش فرمان و دومین نشانه که قابل اطمینان تر است ، صداست . وقتی بلبرینگ معیوب باشد ، به بیان عامیانه ، خودرو صدای تانک می دهد ! سالم بودن بلبرینگ چرخ های خودروی آفرود  امری واجب است . در برخی شرایط پیش آمده که خرابی این قطعه باعث قفل شدن چرخ ها شده و حوادثی جبران ناپذیر را رقم زده است .

وقتی بوش های میل تعادل خراب است :

این قطعه همانگونه که از اسمش مشخص است ، وظیفه حفظ تعادل خودرو را بر عهده دارد . میل تعادل با توجه به شکل و شمایل و نحوه اتصالش به دیگر بخش ها ، در زمان پیچیدن خودرو ، نیروی پیچشی را بین چرخ ها تقسیم کرده تا از متمایل شدن خودرو به یکی از سمت ها جلوگیری به عمل آید . میل تعادل توسط دو بوش در جای خود بسته شده است . اگر این بوش ها معیوب باشند ، خرابی خود را با ایجاد سرو صدا در جلوبندی و سیتم تعلیق نشان می دهند . لرزش فرمان نیز از دیگر نشانه های خرابی بوش های میل تعادل است . این نکته را مورد توجه قرار دهید که گاهی مواقع عامل بروز سرو صدا ، شل بودن میل تعادل و برخورد آن با دیگر قطعات است .

وقتی شاسی ضربه خورده است :

گاه پیش می آید که در اثر تصادف شدید ، شاسی تغییر حالت داده یا به قول معروف می پیچد . در این حالت اگر نسبت به رفع این مشکل اقدام نکنید ، در کار جلوبندی خودرو اختلال ایجاد شده و ایمنی به خطر می افتد . خودرویی که در اثر تصادف ، دچار تغییر حالت شاسی شده باشد ، فرمان پذیری ضعیفی دارد ( خودرو به کناره ها کشیده می شود ) ، عمر مفید پلوس هایش کم است و به سرعت فرسوده می شوند ، گردگیرهای پلوس قبل از تمام شدن عمر مفیدشان پاره می شوند و به طور کل خودرو اصلا تعادل مناسبی ندارد.

وقتی خودرو در سر پیچ ها تعادل ندارد :

عواملی که سبب بر هم خوردن تعادل خودرو در سر پیچ ها می شوند ، عبارتنداز : تنظیم نبودن زوایای فرمان ، تنظیم نبودن باد لاستیک ها ، ساییدگی نا برابر آج لاستیک ها  ،تغییر شکل شاسی در اثر ضربه ، گیر کردن ترمز ها در یک سمت ، معیوب بودن میل تعادل ، خرابی میل فرمان و جعبه فرمان ، بالانس نبودن چرخ ها و …

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.