دلایل استفاده از کاتالیست اگزوز چیست؟

0

 کاتالیزور اگزوز چیست؟

کاتالیست خودرو قطعه ای می باشد که درطراحی خودرو، در  مسیر خروج دود  اگزوز نصب می شودو با این کار میزان آلایندگی خودرو را کاهش می یابد. در اینجا می خواهیم بیشتر در مورد کاتالیست خودرو توضیح دهیم . به عنوان مثال بعضی  افراد با حذف خودسرانه این قطعه موجب افزایش شتاب و قدرت موتور می شوند. آیا این مسئله صحیح است؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهیم داد.

 

همانطور که می دانیم همه خودروهایی که دارای موتور احتراقی هستند ، قطعه ای به نام اگزوز دارند . اگزوز خارج کننده  ی دود حاصل از انفجارهای شیمیایی داخل سیلندر به هوای خارج می باشد. اِگزوز خودرو ،قطعه ای در خودرو و دیگر وسایل نقلیه است که دود حاصل از واکنش های شیمیایی را که در سیلندر ایجاد می شود به خارج از خودرو انتقال می دهد.

این تعریف اگرچه بیانگر عمده کار اگزوز می باشد اما امروزه ویژگیهای اگزوز افزایش یافته و وظایف دیگری نیز بر عهده  اگزوز خودرو می باشد. سه وظیفه عمده اگزوز را می توان اینگونه توصیف کرد :

۱-کاهش آلایندگی

۲- کاهش صدا

۳-کاهش دما

اگزوز از سه بخش متصل شده موتور، قسمت میانی و بخش انتهایی ساخته می شود که در این میان کاتالیست به دلیل نیاز به دمای زیاد حدود  ۸۰۰ درجه سانتیگراد در قسمت اول یعنی متصل به موتور تعبیه می گردد و بخشهای دوم و سوم در کاهش دما و صدا موثرند.کاتالیست خودرو می تواند برای کاهش خروج گازهای خطرناک حاصل از سوزاندن سوخت تاثیر بسزایی داشته باشد. در امور مربوط به تقویت موتور از اگزوزهایی استفاده می شود که کمترین مقاومت را در عبور گازهای خروجی داشته باشد که به تنفس بهتر موتور کمک بسزایی می نماید.

سیستم اگزوزخودرو به واقع قسمتی از خودرو است که پس از آنجا عمل دم توسط سیستم سوخت رسانی در کاربراتور و یا انژکتور عمل بازدم موتور توسط این سیستم انجام می پذیرد و مکانیزمی است که در محل خروجی دود از موتور استقرار یافته تا ضمن کاهش امواج صوتی و کاهش شدت صدای خروجی از موتور در حد استانداردهای مجاز شنوایی انسان، حرارت ناشی از احتراق در موتور را نیز به خارج از اتاق سرنشینان انتقال می دهد، ضمن آن که با عبور گازهای آلاینده محیط زیست از لایه های محفظه زنبوری مبدل های کاتالیست کانورتور با افزایش سطح تماس و تسریع در واکنش های شیمیایی، گازهای سمی و آلاینده اصلی محیط زیست نظیر منو اکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته را به دی اکسید کربن و آب که مواد سازگار و مورد نیاز طبیعت هستند تبدیل می کند.

مشتریان باید بدانند که متوسط عمر کاتالیست چیزی حدود چهار سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود بدین منظور است که تولید و عرضه یک اگزوز برتر مبتنی بر دانش و طراحی عملی، ضمن کاهش آلودگی های صوتی و شدت صدا در حد شنوایی مجاز و کاهش و انتقال حرارت ناشی از احتراق در موتور، سازگاری با محیط زیست و کاهش آلودگی های تنفسی، با ایجاد فشار برگشت مناسب بر شرایط عملکردی موتور و مصرف بهینه سوخت نیز اثر گذارده و ضمن فراهم آوردن شرایط احتراق کامل در موتور خودرو، کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی های ارزی و اقتصادی زیادی را نیز نصیب کشور می نماید.

کاتالیست چیست؟ چرا باید باشد؟ و چرا نباشد؟ این قطعه در برخی موارد و بنا به مشاوره غیر صحیح برخی تعمیرکاران خودرو به مشتریان از سوی آنها برداشته می‌شود، این در حالی است که این کار علاوه بر معایبی که در بلندمدت برای خودروی شما  به وجود می‌آورد، برای محیط زیست نیز مضرات زیادی به همراه خواهد داشت که با توجه به وضعیت کنونی هوای تهران، این مساله اهمیت بیشتری می‌یابد. البته احتمال می‌رود با توجه به موضوع هدفمندی یارانه‌ها این موضوع اهمیت بیشتری یابد؛ چرا که بودن این قطعه بر روی اگزوز موجب کمتر شدن مصرف سوخت می‌شود.

بنا به موارد بالا که ذکر شد، توصیه اکید متخصصان خودرو استفاده از کاتالیست برای خودرو می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.