مصرف سوخت گیربکس اتوماتیک بیشتر است یا دنده دستی ؟

0

بهترین ماشین دنده اتوماتیک ایرانی ،معایب دنده اتوماتیک ،دنده اتوماتیک بهتره یا دستی؟ ،ساندرو دنده ای بهتر است یا اتوماتیک ،انواع دنده اتوماتیک ،جدول مصرف سوخت خودروها

مصرف سوخت گیربکس اتوماتیک و دستی

بررسی های سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در بخش فناوری ناوگان نشان می دهد، مصرف سوخت خودروهایی با گیربکس دنده ای کمتر از خودروهای گیربکس اتوماتیک است.

خودروهای دنده اتوماتیک بسته به نوع خودرو، بین ۵/۰ تا ۱۶ درصد بیشتر از خودروهای دنده د ستی سوخت مصرف می کنند.
بررسی های سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در بخش فناوری ناوگان نشان می دهد، مصرف سوخت خودروهایی با گیربکس دنده ای کمتر از خودروهای گیربکس اتوماتیک است.
براساس این گزارش، حدود ۵ تا ۶ درصد از انرژی شیمیایی بنزین در موتور خودروها، توسط سیستم انتقال نیرو اتلاف می شود این درحالیست که بهبود انتقال قدرت با کاهش دور موتور و افزایش گشتاور امکانپذیر است.
براساس این گزارش، ایجاد دنده های بیشتر و کاهش نسبت دنده ها در جعبه دنده های دستی و استفاده از جعبه دنده دستی به جای اتوماتیک، مصرف سوخت خودرو را کاهش می دهد.
بنابراین در خودروهای دنده دستی داشتن شش دنده نسبت به پنج دنده سوخت کمتری مصرف می کند.
فناوری بهبود اقتصاد مصرف سوخت در یک وسیله نقلیه به دو بخش تقسیم می شود.یکی بهبود راندمان موتور با افزایش جذب انرژی شیمیایی درون سوخت و تبدیل آن به کار مفید و دیگری کاهش توان مصرفی در مقابل بارهای اضافی مانند مقاومت هوا، اصطکاک و تجهیزات جانبی. حدود ۵ تا ۶ درصد از انرژی شیمیایی بنزین در موتورهای درون سوز ، در سیستم انتقال نیرو به هدر می رود. از این رو یکی از مهمترین عوامل افزایش راندمان مکانیکی خودرو و کاهش مصرف سوخت ، بهبود انتقال قدرت با کاهش دور موتور و افزایش گشتاور است.
ساده ترین راه برای رسیدن به این هدف ، ایجاد دنده های بیشتر و کاهش نسبت دنده ها در جعبه دنده های دستی و استفاده از مبدل گشتاور قفل شونده در جعبه دنده های اتوماتیک است.
هر چه تعداد دنده ها بیشتر و نسبت آنها به یکدیگر نزدیک تر باشد، مصرف سوخت خودرو نیز کاهش می یابد. بنابراین ، در سیستم های انتقال قدرت دستی ، داشتن ۶ دنده نسبت به ۵ دنده ارجحیت دارد.
در سیستم اتوماتیک نیز جعبه دنده های ۵ دنده نسبت به انواع ۴ و ۳ دنده آن از نظر مصرف سوخت برتری دارند. از سوی دیگر، در صورت استفاده از دنده (CVT سیستم انتقال قدرت غیرپیوسته) به جای دنده اتوماتیک مصرف سوخت بین ۷ تا ۱۹ درصد کاهش می یابد و با استفاده از گیربکس ۵ دنده دستی به جای ۴ دنده اتوماتیک مصرفسوخت ۷ تا ۲۲ درصد کاهش می یابد و حتی با استفاده از گیربکس ۵دنده دستی به جای ۵ دنده اتوماتیک مصرف سوخت ۰.۵ تا ۱۶ درصد کاهش می یابد. به طور کلی کمترین مصرف سوخت مربوط به خودروهای ۶دنده دستی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.