عمر مفید موتورسیکلت خود را با رعایت این نکات افزایش دهید

سرویس و نگهداری موتورسیکلت برای برخی افراد سخت و خسته کننده به نظر می رسد اما برای کسانی که با اصول و روش آن آشنا هستند کار آسانی است. مراقبت از موتورسیکلت کلیدی برای افزایش عمر مفید این وسیله نقلیه و سواری لذت بخش تر با آن است.

۱. در ابتدا باید روغن موتور و روغن گیربکس را با توجه به میزان کارکرد و زمان توصیه شده در دفترچه راهنمای رسمی موتورسیکلت تعویض نمایید. این کار باعث روان شدن موتور و دنده ها شده و همچنین موتور را خنک نگه می دارد. عوض نکردن روغن موتور باعث ایجاد آسیب هایی در موتور می شوند که ممکن است در ابتدا قابل مشاهده نباشد.

۲. سپس نوبت به شمع موتورسیکلت می رسد. این قطعه باعث ایجاد جرقه ای می شود که احتراق بنزین را به دنبال دارد. شمع باید مطابق با آنچه که در دفترچه راهنمای رسمی موتورسیکلت توصیه شده و یا در صورت بروز مشکل، تعویض شود. این بسیار مهم است که از نوع درست شمع موتورسیکلت استفاده شود. اگر راهنمای موتور شمع های ایریدیوم (iridium) را پیشنهاد می کند، این شمع ها ارزش قیمت بیشتری دارند، با دوامی حدود ۱۶۰۰۰ کیلومتر (۱۰۰۰۰ مایل) یا بیشتر. با توجه به این موضوع که دسترسی پیدا کردن به شمع بسیاری از موتورسیکلت های مدرن ساعت ها طول می کشد، این یک سرمایه گذاری مناسب محسوب می شود.

۳. زنجیری که چرخ عقب را می چرخاند باید روان باشد. با این کار، عمر مفید کارکرد آن افزایش پیدا می کند (حتی تا ۴۸۰۰۰ کیلومتر هم طبیعی محسوب می شود). اگر چرب و روان نماند، به خاطر اصطکاک، گرمای زیاد تولید می کند و باعث صدمه دیدن و ساییده شدن می شود. این ساییدگی که به مرور زمان بیشتر می شود باعث ضعیف شدن زنجیر شده و احتمال افتادن آن از چرخ دنده نیز افزایش می یابد. این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد. فرآیند سفت کردن زنجیر باید در راهنمای موتورسیکلت توضیح داده شده باشد، اما این را هم در نظر داشته باشید که خیلی سفت کردن زنجیر بسیار بدتر از شُل بودن آن است.

۴. همچنین بخشی از سرویس و نگهداری موتورسیکلت، شستشوی آن است. تمیز نگه داشتن موتور از خاک و کثیفی نه تنها باعث زیبایی آن می شود، بلکه مزیت های ویژه ای دارد برای موتورسیکلتی که می تواند برای مدت ها کار کند. همچنین باعث می شود پیچ و مهره های گم یا شل شده شناسایی شوند.

۵- بررسی آج های تایر موتورسیکلت باید به صورت هفتگی یا ماهانه انجام شود. زمان تعویض تایر هنگامی فرا می رسد که در کنترل و هندلینگ موتور تغییری احساس کنید، و یا هنگامی که آج ها کاملا ساییده شده باشند. تایرهای کم باد به دلیل اصطکاک بیش از اندازه گرم می شوند و ممکن است دچار فرسایش زود هنگام شوند و تایرهای خیلی پر باد نیز احتمال ترکیدنشان افزایش پیدا می کند.