تویوتا اسپید لندکروز، سریع‌ترین خودروی شاسی‌بلند دنیا

0

تویوتا لندکروز

نمایشگاه SEMA امسال شاهد حضور خودروهای مختلف و قدرتمندی از برندهای معتبر جهان بود اما یکی از این اتومبیل‌ها به‌طور ویژه‌ای، سرتیتر اخبار و موضوعات داغ سایت‌های خبری در حوزه‌ی خودرو شد.

همه با نام تویوتا لندکروز آشنا هستیم. شاسی‌بلندی قوی‌هیکل، پرتوان و با دلی مهربان! شاید دیدن این سه صفت کنارهم کمی عجیب به‌نظر برسد ولی در سه جمله متفاوت می‌توان به این ویژگی‌ها پی‌برد. لندکروز خودرویی‌ بزرگ با چهره‌ای مغرور و بدنی عضلانی است که توانسته عنوان یک شاسی‌بلند قوی‌هیکل را یدک بکشد. پیشرانه ۵٫۷ لیتری با تولید ۵۴۴ نیوتن‌متر گشتاور به همراه یک گیربکس ۸ سرعته خودکار در مدل ۲۰۱۶ آن، به‌طور خلاصه وصف حال یک شاسی‌بلند پرتوان است. کافی است که یک‌بار در داخل این خودروی قوی‌هیکل پرتوان بنشینید، چراکه دیگر خبری از یک خودروی خشمگین نیست و برعکس ظاهر آن، شاهد باطنی مهربان از آن هستید. کابینی دل‌نشین و لوکس با امکانات رفاهی متعدد و سرگرم کننده که به‌راحتی در داخل آن، تجربه‌ی یک سواری لذت بخشی را کنار دوستان و خانواده خود خواهید داشت. شاید ترکیب همین ویژگی‌هاست که لندکروز را در بسیاری از کشورها از جمله ایران، آمریکا و کشورهای عربی، محبوب کرده است

این عناوین گفته شده احتمالا برای تویوتا قانع کننده نبوده که در نمایشگاه خودرویی امسال، دست به حرکتی بی‌سابقه زده است. حرکتی که توانست لقب سریع‌ترین SUV دنیا را از آن یکی از محصولات این خودروساز کند. نمایشگاه SEMA امسال شاهد حضور خودروهای مختلف و قدرتمندی از برندهای معتبر جهان بود اما یکی از این اتومبیل‌ها به‌طور ویژه‌ای، سرتیتر اخبار و موضوعات داغ سایت‌های خبری در حوزه‌ی خودرو شد. خودرویی که توانست در نمایشگاه سما امسال، جایگاه ویژه‌ای برای خود و سازنده‌اش رقم بزند! تویوتا لندکروز، سریع‌ترین خودروی شاسی‌بلند دنیا لقب گرفت.

http://www.shomakhabar.com/Images/OImages/2b3e51a7-3626-4b0a-8d96-f49be94abac6.jpg

این شاسی‌بلند ژاپنی‌الاصل، مجهز به یک پیشرانه‌ی ۵٫۷ لیتری ۸ سیلندر خورجینی توئین توربو است که توانایی تولید ۲۰۰۰ اسب‌بخار قدرت و دست‌یابی به حداکثر سرعت ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت را دارد! عدد ۲۰۰۰ اسب‌بخار برای یک خودرو معنای زیادی دارد، یعنی قدرتی معادل ۲ برابر یک بوگاتی ویرون، ۴ برابر لامبورگینی گالاردو و ۳۰ برابر یک پراید! هر خودرویی با داشتن این مشخصات می‌تواند یک خودروی مسابقه‌ای تلقی شود، چه برسد به یک شاسی‌بلند که خودروی جاده‌ای محسوب می‌شود.

پارامتری چون آیرودینامیک، مسئله بسیار جدی در طراحی یک خودرو است و SUVها ذاتا به دلیل فرم طراحی و ابعادشان نمی‌توانند با یک خودروی کوپه اسپرت مقایسه شوند. با این وجود تویوتا توانسته نسبت به مدل اصلی این خودرو، اختلاف را به حداقل برساند. انجام تغییراتی در زیر این خودرو از جمله کاهش ارتفاع آن، باعث شده که هنگام حرکت اتومبیل، اجازه‌ی عبورهوای کمتری از خود بدهد و نتیجه‌ی این اقدام، دستیابی به بیشترین سرعت ممکن و پایداری بهتر اتومبیل به دلیل نزدیک بودن مرکز ثقل آن به زمین است.

پیشرانه‌ی اصلی این خودرو، مدل ۳UR-FE بوده و با انجام تغییرات بزرگ و اضافه شدن یک جفت توربو به آن داشته است، باعث شده که این لندکروز ۲۰۰۰ اسب‌بخاری به عنوان سریع‌ترین خودروی شاسی‌بلند دنیا شناخته شود.

 

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/8/17/1055782_794.jpgرسیدن به این حد از توان، شاید به خودی خود یک حرکت بزرگی تلقی شود اما این تنها جزو یکی از اقدامات بزرگی است که صورت گرفته است. برای تقویت و ارتقای قدرت یک خودرو پارامتر‌های زیادی درگیر هستند و باید در طراحی اجزای آن بازنگری انجام شود، چراکه باید در مواردی نظیر گیربکس و ترمز نیز تجدید نظر شود.

به لطف تلاش مهندسین این شرکت، این بازنگری‌ها تقریبا در تک‌تک اجزای این‌خودرو از چارچوب اصلی تا تعلیق آن، انجام شده است.

شاید ما از بیرون شاهد یک لندکروز باهیبت باشیم اما در دل این خودرو، قلبی قدرتمند خوابیده که با یک استارت، می‌تواند جاده را به لرزه درآورد.

این نمونه تولیدی کانسپت بوده و احتمالا، هرگز تولید انبوه نخواهد شد اما در صورت تولید انبوه می‌توانست در لیست ۱۰ خودروی سریع دنیا جای بگیرد!

بنابراین اگر در یک روز آفتابی در خودروی اسپرت‌خود با یک لندکروز روبرو شدید، بهتر است محافظه‌کارانه برخورد کنید و اجازه‌ی عبور را به او بدهید، چرا که ممکن است آن خودرو، سریع‌ترین شاسی‌بلند دنیا با قلب ۲۰۰۰ اسب بخاری باشد!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.