بنیانگذار شرکت فورد موتور

0

شرکت فورد موتور

فورد
Ford Motor Company Logo.svg
نوع صنعت خودروسازی
بنا نهاده ۱۹۰۳
بنیانگذاران هنری فورد
دفتر مرکزی ایالات متحده آمریکا دیربورن، میشیگان، ایالات متحده آمریکا
مدیر عامل مارک فیلدس
رئیس هیئت مدیره ویلیام کلی فورد، جونیور.
محصولات خودرو
قطعات خودرو
خدمات فاینانس خودرو
لیزینگ خودرو
درآمد افزایش ۱۴۶٫۹۱ $ میلیارد دلار (۲۰۱۳)[۱]
سود خالص افزایش ۷٫۱۵ $ میلیارد دلار (۲۰۱۳)[۱]
مجموع دارایی افزایش ۲۰۲٫۰۲ $ میلیارد دلار (۲۰۱۳)[۱]
مالک خانواده فورد (۲٪ درصد)
کارکنان ۱۸۱٫۰۰۰ نفر (۲۰۱۳)[۱]
شرکت‌های وابسته مرکوری
لینکلن موتور
استون مارتین
مزدا
گتراگ
ژیانگلینگ موتورز
وب‌گاه www.Ford.com

ساختمان مرکزی فورد، در دیربورن، میشیگان

شرکت فورد موتور، (به انگلیسی: Ford Motor Company) (معروف به فورد) شرکت خودروسازی آمریکایی و چندملیتی مستقر در دیربورن، میشیگان از حومه شهر دیترویت می‌باشد.

این کمپانی در تاریخ ۱۶ ژوئن ۱۹۰۳ میلادی توسط هنری فورد تأسیس شد و امروزه علاوه بر خودروهای سواری و باری فورد، خودروهای لوکسی با مارک لینکلن هم تولید می‌کند. این شرکت از سال ۱۹۳۸ خودروهای لوکس ارزان قیمت‌تری با برند مرکوری تولید می‌کرد، اما از سال ۲۰۱۱ تولید خودرو با این مارک را متوقف نمود.

فورد سهام اندکی از شرکت ژاپنی مزدا و کمپانی بریتانیایی استون مارتین را نیز در اختیار دارد. شرکت فورد در سال ۱۹۸۹ شرکت خودروسازی جگوار کارز و در سال ۲۰۰۰ شرکت لندرور را خریداری نمود، اما در ماه مارس سال ۲۰۰۸ هر دو را به شرکت هندی تاتا موتورز فروخت. فورد بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ مالک شرکت سوئدی ولوو نیز بود.[۲]

شرکت خودروسازی فورد، هم‌اکنون دومین تولیدکننده خودرو در ایالات متحده آمریکا بوده[۳] و از پایان سال مالی ۲۰۱۱ به‌عنوان پنجمین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود.[۴] این شرکت در سال ۲۰۱۰ در فهرست فرچون ۵۰۰ در جایگاه هشتمین شرکت بزرگ در ایالات متحده شناخته شد.[۵] در حال حاضر شمار کارکنان شرکت فورد بیش از ۲۱۳ هزار نفر اعلام شده، که در ۹۰ کارخانه این شرکت در سراسر جهان، فعالیت می‌کنند.[۶] خانواده فورد هم‌اکنون با در اختیار داشتن ۲٪ درصد از سهام شرکت فورد، مالک اصلی آن محسوب می‌شود.

تاریخچه

مرکز تحقیقاتی فورد، در آخن، آلمان

فورد فیرلین

۲۵امین سالانه فورد در کنبرا

فورد مدل ۶۸ ۷۷۰ کوپه سال ۱۹۳۶

فورد مدل ۷۸ ۷۶۰بی سال ۱۹۳۷

فورد اف۶۵۰ سال ۲۰۰۸

فورد موستانگ مدل Giugario در نمایشگاه خودروی لس آنجلس در ۲۰۰۶

اولین خودروی جهان در شرکت فورد تولید شد. گرچه این شرکت در سال ۱۹۰۳ تأسیس شد، اما هفت سال پیش از آن، هنری فورد، بنیانگذار شرکت، به عنوان یک مهندس جوان و خلاق، اولین وسیله نقلیه چهار چرخ را ابداع کرده و ساخته بود. این وسیله که «چهارچرخ» (QUADRICYCLE) نامیده می‌شد، مانند یک قایق، با فرمانی رانده می‌شد و بدون اینکه امکان برگشت به عقب داشته باشد، با دو سرعت متفاوت حرکت می‌کرد.

فورد جوان پنج سال پیش از آن، یعنی در سال ۱۸۹۱ به عنوان یک مهندس در شرکت ادیسون در دیترویت کار می‌کرد. دو سال بعد که به جایگاه سرمهندسی ارتقا یافت، آنقدر پول کافی به دست آورده بود، تا به تکمیل تجارب شخصی خود در زمینه موتورهای احتراق داخلی بپردازد.

سال ۱۹۰۳ زمانی که هنری فورد با سرمایه ۲۸٫۰۰۰ دلار به همراه ۱۱ سرمایه‌گذار توافق‌نامه همکاری با ایالت میشیگان را گرفت، شرکت فورد تأسیس شد. کمتر از یک ماه بعد، اولین خودروی شرکت در دیترویت به یک دکتر فروخته شد.

مدل‌های تولیدی خودرو شرکت در ابتدا نام حروف الفبا انگلیسی را داشت و تا ۱۹ حرف تولید شد. پس از تولید خودروی فورد مدل ای،[۷] در سال ۱۹۰۸ معروفترین و ماندگارترین مدل خودروی شرکت، یعنی مدل فورد مدل تی به بازار آمد.

این خودرو سیاه رنگ، ساده و از نظر قیمت، مناسب بود. یک سال بعد که بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از این مدل تولید شد، قیمت خودرو از ۸۲۵ به ۳۶۰ دلار کاهش یافت. بهبود چشم‌گیر در کارایی تولید، به‌ویژه نصب و به‌کارگیری اولین نوار نقاله خط مونتاژ، در سال ۱۹۱۳ در شرکت دلیل اصلی این امر بود.

در سال ۱۹۱۴، تعداد کارکنان شرکت ۱۳٫۰۰۰ نفر بود، که ۳۰۰ هزار خودرو تولید می‌شد. در آن زمان بقیه ۲۹۹ خودروساز، با ۶۶٫۳۵۰ پرسنل، تنها ۲۸۰٫۰۰۰ خودرو تولید می‌کردند.

در سال ۱۹۱۸ نیمی از خودروهای ایالات متحده آمریکا، فورد مدل تی بود. سال ۱۹۲۲ شرکت بیش از یک میلیون خودرو از فورد مدل تی تولید کرد، که ۵۶ درصد تولید خودرو جهان بود. این مقدار در سال‌های بعد، به سالانه دو میلیون خودرو رسید. در سال ۱۹۲۰، فورد در هر دقیقه، یک خودرو تولید می‌کرد. در فاصله ۲۰ سال از تولید مدل تی، بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از آن به فروش رفت.

در سال ۱۹۱۹ فورد و پسرش ادسل، که قصد توسعه شرکت را داشتند و با مقاومت سهام‌داران روبرو شده بودند، تمام سهام شرکت را خریدند. درهمین سال، هنری فورد، رهبری شرکت را به دست پسرش سپرد. یک سال بعد، شرکت برای حمل مواد و قطعات به کارخانه و آمادگی برای تولید انبوه، از راه‌آهن استفاده کرد. شرکت در سال ۱۹۲۵، شرکت موتور لینکلن را خرید و در دهه ۱۹۳۰ نیز بخش مرکوری برای خودروهای با قیمت متوسط، تأسیس شد.[۸]

ادسل فورد، برخلاف پدرش که به مکانیک علاقه و تاکید داشت، دوستدار طراحی بود. او اول بار در سال ۱۹۳۳ واحد طراحی را در شرکت فورد، دایر کرد، که حاصل کار آن، طراحی‌های نوین خودرو بود. در سال ۱۹۴۳، ادسل که از ۱۹۱۷ نایب رییس و از ۱۹۱۹ رییس هیئت مدیره شرکت فورد بود، درگذشت. هنری فورد مجدداً به صحنه اجرایی شرکت برگشت و رهبری را به دست گرفت. پس از انتظام کارها، رهبری شرکت به پسر ادسل و نوه هنری یعنی؛ هنری فورد دوم رسید. او تا سال ۱۹۷۹ قدرتمندانه در سمت مدیرعاملی شرکت، فعال بود و هشت سال بعد، درحالی‌که به‌عنوان رییس هیئت مدیره کمپانی فورد، عمل می‌کرد، درگذشت.

در این مدت اولین شرکت لیزینگ خودرو توسط فورد تأسیس شد. در سال ۱۹۸۸ فروش شرکت به ۳٬۵ میلیارد دلار رسید، که تا آن زمان بالاترین سطح در شرکت‌های خودروسازی محسوب می‌شد.

پس از مرگ هنری فورد دوم، پسر برادرش بیل فورد رهبری شرکت را در دست گرفت و باتوجه به تغییرات فضای صنعت خودروسازی، شرکت را در مسیر جدید هدایت کرد. در سال ۱۹۹۸ فورد اولین شرکت خودروسازی بود که استاندارد زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۱ را دریافت کرد. در سال ۲۰۰۱ حداقل ۹۰٪ درصد از تأمین کنندگان فورد، طرح اجرای این استاندارد را در برنامه داشتند و اکنون تمامی تأمین‌کنندگان به دریافت این گواهینامه نائل آمده‌اند.

ابداع خط تولید برای تولید انبوه، کاری که هنری فورد انجام داد، استفاده از نوار نقاله برای خط تولید و دستیابی به تولید انبوه خودرو از این طریق بود. درحقیقت به‌کارگیری همین خط تولید انبوه توسط فورد بود، که کاربرد عملی مدیریت علمی تیلور را، که به محور تخصص‌گرایی و تقسیم کار استوار شده بود، به نقطه اوج رساند.

گفته می‌شود که هنری فورد ایده خط تولید را، از مشاهداتی در کشتارگاه شیکاگو یاد گرفته بود. نکته دیگری که در کار فورد وجود داشت و محور تفکر او محسوب می‌شد، به‌وجود آوردن استاندارد واحد در تولید قطعات خودرو از طریق تأمین کنندگان مختلف بود.

این همان چیزی است، که امروزه نیز خودروسازان به آن تکیه و تأکید می‌کنند. فورد در بدو تأسیس تنها چهار تامین کننده داشت. با ورود خودروی مدل تی و تولید انبوه آن، تعداد تأمین کنندگان به سرعت افزایش یافت و در دهه ۱۹۵۰ به ۶۰۰۰ رسید.

در آن زمان اصطلاح ۶۰۰۰ شریک برای نامیدن این تأمین‌کنندگان از سوی شرکت فورد به کار برده می‌شد. گرچه روش تولید انبوه فورد با افزایش بهره‌وری منجر به دستیابی شرکت به سودهای کلان شد، اما مهارت‌ها و شایستگی‌های فردی، از میان رفت و به جای آن تولید بر پایه تقسیم‌بندی‌های دقیق و جزیی کار با حد و مرز کاملاً مشخص مطرح گردید.

او معتقد بود که افراد باید همان کاری را انجام دهند که برای آن استخدام شده‌اند. کارگران باید بدون تفکر مشغول به یک کار ویژه تکراری شوند. بدین جهت از فورد به عنوان کسی یاد می‌شود، که محیط کار را انسانیت‌زدایی (به انگلیسی: DE-HUMANIZE) کرد. البته آنچه هنری فورد با ماشین‌آلات انجام می‌داد، نوه‌اش هنری فورد دوم با نیروی کار عمل می‌کرد و بدین ترتیب، به مرور زمان از خشکی و بی‌رحمی آن روش کاسته می‌شد.

برندها

کارخانه مونتاژ فورد لینکلن، اوکویل

فورد ایراستریم مدل ۲۰۰۷، نمایشگاه اتومبیل واشینگتن

شرکت فورد، در تاریخچه فعالیتش در صنعت خودروسازی، تاکنون محصولاتش را در قالب ۹ برند عرضه نموده است، که عبارتند از: فورد، لینکلن، مرکوری، جگوار، استون مارتین، مزدا، ولوو، لندرور، رنجرور و ادسل.

خط تولید خودروهای برند ادسل، در سال ۱۹۶۰ تنها ۲ سال پس از آغاز فعالیتش، متوقف شد. در ۱۹۸۹ تولید برند مرکور نیز متوقف گشت. کارخانه تولید خودروهای برند مرکوری نیز در سال ۲۰۱۱ بعلت اقتصادی نبودن، تعطیل شد.

در سال ۲۰۰۸ برندهای جگوار، لندرور و رنجرور بطور یک‌جا به ارزش ۲٫۳ میلیارد دلار به شرکت هندی تاتا موتورز واگذار گردید.

شرکت فورد در سال ۲۰۱۰ میلادی ولوو کارز را با قیمت ۱٫۸ میلیارد دلار به شرکت چینی جیلی فروخت.

برند کشور سال بازار فروش
فورد ایالات متحده آمریکا ۱۹۰۳ تاکنون جهانی
لینکلن ایالات متحده آمریکا ۱۹۲۲ تاکنون آمریکای شمالی، خاورمیانه
مرکوری ایالات متحده آمریکا ۱۹۳۹ تا ۲۰۱۱ آمریکای شمالی
ادسل ایالات متحده آمریکا ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰ آمریکای شمالی
مرکور ایالات متحده آمریکا ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ آمریکای شمالی
جگوار بریتانیا ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۸ جهانی
استون مارتین بریتانیا ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۷ جهانی
ولوو کارز سوئد ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ جهانی
لندرور بریتانیا ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ جهانی

لیست متنوع خودروهایی که شرکت فورد در بیش از صد سال تولید کرده، حجم یک کتاب را اشغال می‌کند. اولین مدل شرکت فورد، خودروی فورد مدل ای و اولین مدلی که به تولید انبوه رسید فورد مدل تی بود، که ابتدا تنها با رنگ مشکی تولید می‌شد و سپس در رنگ‌های دیگر نیز عرضه گردید. مدل تی فورد رکورد بیشترین تولید یک مدل خودرو در جهان را دارد و از مدل فولکس‌واگن بیتل نیز پیشی گرفته است.

چشم‌انداز

چشم‌انداز شرکت فورد در وب‌گاه رسمی شرکت خودروسازی فورد، چنین عنوان شده‌است: خلق محصولات عالی که به مشتری، سهام‌داران و جامعه فایده برساند.

تحقیق و توسعه

فورد اووس هیبریدی مدل ۲۰۱۲، شوی اتومبیل واشینگتن

شرکت فورد از دهه ۱۹۶۰ برای توسعه خودروهایی که نسبت به موتورهای سنتی، آلودگی کمتری ایجاد می‌کنند، سرمایه‌گذاری و تحقیق کرده است. اکنون فورد یکی از پیشگامان تولیدکننده خودروهایی است که با انتشار کمترین آلودگی، استانداردهای مختلف زیست محیطی را پاسخ می‌دهند.

خودروهای هیبریدی شرکت با موتور برقی چهار سیلندر در همین حوزه عرضه شده است. شرکت فورد، در زمینه عرضه خودروهایی که از هیدروژن به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کنند و آب تنها خروجی آنهاست نیز کار کرده است. در این موارد از پیل‌های سوختی استفاده می‌شود.

نخستین خودرو شرکت با سوخت هیدروژنی در سال ۲۰۰۲ عرضه گردید. شرکت در زمینه فناوری بیودیزل و دیزل‌های تمیز نیز در حال تحقیق است.

به‌کارگیری اتانول به عنوان یک سوخت تمیز نیز در دستور کار قرار دارد. اتانول سوخت تجدیدشونده‌ای است، که از ذرت یا سایر دانه‌های روغنی گرفته می‌شود و به میزان ۸۵ درصد با گازوئیل مخلوط می‌شود. از ۱۹۹۶ تاکنون، بیش از ۶/۱ میلیون دستگاه خودرو که با سوخت اتانول کار می‌کند توسط شرکت فورد فروخته شده است.

کارکنان

فورد اینترسپتور مدل ۲۰۰۷، شوی اتومبیل شیکاگو

تعداد کارکنان شرکت در سال ۲۰۰۶، معادل ۲۸۳٫۰۰۰ نفر بوده است، که در ۱۰۸ کارخانه فورد، در سراسر جهان به کار مشغول هستند. از این تعداد ۱۲۸ هزار نفر در آمریکای شمالی کار می‌کنند و به ترتیب در آمریکای جنوبی، اروپا و آسیا، ۱۳، ۶۶ و ۱۸ هزار نفر فعال هستند.

فروش

فورد پروتوتایپ مدل ۲۰۰۵، شوی اتومبیل شیکاگو

فورد یوسیس مدل ۲۰۰۶، شوی اتومبیل پاریس

فورد موستانگ جی‌تی

شرکت فورد با فروش ۱۷۷ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۶، از لحاظ درآمد به عنوان چهارمین خودروساز جهانی بعد از جنرال موتورز، دایملر آ گ و تویوتا قرار گرفت. بدین ترتیب رتبه نهم برترین شرکت‌های جهان، به فورد اختصاص یافت. میزان تولید خودرو در این سال در شرکت۵۹۷٫۶۰۰٫۰۰۰ دستگاه بوده است که نیمی از آن در آمریکای شمالی تولید شده است.

در سال ۲۰۱۲ میزان درآمد فورد به ۱۳۴ میلیارد دلار کاهش یافت، که در این سال، سود خالصی معادل ۵٫۶۶ میلیارد دلار را عاید این کمپانی نمود. شرکت فورد از سال ۲۰۱۰ به بعد، در فهرست بزرگترین خودروسازهای جهان یک پله سقوط کرد و پس از جنرال موتورز، تویوتا، گروه فولکس‌واگن و دایملر آ گ در جایگاه پنجم قرار گرفت.

سال مالی فروش آمریکا
۱۹۹۹ ۴٬۱۶۳٬۳۶۹[۹]
۲۰۰۰ ۴٬۲۰۲٬۸۲۰
۲۰۰۱ ۳٬۹۷۱٬۳۶۴
۲۰۰۲ ۳٬۶۲۳٬۷۰۹[۱۰]
۲۰۰۳ ۳٬۴۸۳٬۷۱۹
۲۰۰۴ ۳٬۳۳۱٬۶۷۶[۱۱]
۲۰۰۵ ۳٬۱۵۳٬۸۷۵
۲۰۰۶ ۲٬۹۰۱٬۰۹۰[۱۲]
۲۰۰۷ ۲٬۵۰۷٬۳۶۶
۲۰۰۸ ۱٬۹۸۸٬۳۷۶[۱۳]
۲۰۰۹ ۱٬۶۲۰٬۸۸۸[۱۴]
۲۰۱۰ ۱٬۹۳۵٬۴۶۲[۱۵]
۲۰۱۱ ۲٬۱۴۳٬۱۰۱[۱۶]
۲۰۱۲ ۲٬۲۵۰٬۱۶۵[۱۷]

بنیان‌گذار

نوشتار اصلی: هنری فورد

هنری فورد

هنری فورد (۱۹۴۷ – ۱۸۶۳) در سال ۱۹۰۳ شرکت فورد را تأسیس کرد. هنگامی که در سال ۱۸۹۹ او شغل خود را در شرکت ادیسون ترک کرد و تمام سرمایه‌اش را در کسب تجربه تولید خودرو گذاشت، همگان او را نادان خواندند. البته او یک انسان خود ساخته بود. از روزی که در مزرعه رشد کرد و برای گذران زندگی به تعمیر ساعت پرداخت، همواره مستقل بود.

هنری فورد شیوه استفاده از خط تولید و رسیدن به تولید انبوه را به دنیا ارائه داد. او به طراحی و ساخت قطعات هم‌سان و هم‌شکل در خودرو همت گماشت و اولین استانداردها را در این زمینه تدوین و عرضه کرد. او پیش از آنکه در ساخت و ساز صنعتی نابغه باشد، در بازاریابی نابغه بود.

فورد به خوبی دریافته بود، که بازار خاصی برای خودرو بین طبقه متوسط جامعه وجود دارد. فورد انسان سخت‌کوش و متفکری بود. او بر این باور بود که همه چیز در کسب و کار موفق با تفکر شروع می‌شود و با تفکر توسعه و تحول می‌یابد. بهبود ناشی از تفکر، باعث افزایش موفقیت است. او تاکید داشت که وقتی این راه را شروع کردم، یک ایده داشتم و دائماً راجع به آن فکر می‌کردم. اگر فکر کنید و کار را با تفکر همراه سازید موفقیت شما حتمی است. هنری فورد عامل بزرگ موفقیت را در یافتن نیازهای اجتماع و فهم طبیعت آدمی می‌دانست.

مدیریت ارشد

مدیرعامل

نوشتار اصلی: آلن مولالی

از سپتامبر ۲۰۰۶، آلن مولالی به سمت مدیرعامل شرکت فورد برگزیده شده است. او نایب رییس شرکت بوئینگ و مدیرعامل هواپیماهای تجاری بوئینگ بود، که از ۱۹۶۹ در آن شرکت فعالیت می‌کرد. شاید به کارگرفتن او در این سمت به دلیل تجارب ارزشمندش در ارتقای شرکت بوئینگ و استفاده از آن برای حل بحران‌های پیش روی شرکت فورد، در فضای کاملاً رقابتی است.

بدین جهت است که شرکت فورد، در هیئت مدیره خود از یورما اولیلا مدیرعامل قبلی شرکت نوکیا و رییس هیئت مدیره رویال داچ شل نیز استفاده کرده است.

رییس هیئت مدیره

نوشتار اصلی: ویلیام کلی فورد، جونیور.

بیل فورد، رییس هیئت مدیره فورد

ویلیام کلی فورد، جونیور. مدیرعامل قبلی شرکت نیز در سمت رییس هیئت مدیره فورد عمل می‌کند. او از خانواده فورد و افراد تاثیرگذار در شرکت محسوب می‌شود. ویلیام فورد می‌گوید: شرکت ما بر ارزش‌ها بنا نهاده شده است. ارزش‌ها به ما کمک کرده است تا بدین جایگاه برسیم و به ما کمک خواهد کرد تا آینده پایداری به دست آوریم. ما اصول کسب و کار ۱۰۰ سال بعد خود را تنظیم کرده‌ایم. این اصول، استانداردهایی را پی می‌ریزد که به نظر من برای بقای هر شرکتی در قرن بیست و یکم الزامی است. آنها مشخص می‌کنند که ما چگونه ارزش دراز مدت برای سهام‌داران خود می‌آفرینیم.

بازسازی ساختار

پس از افت شدید فروش خودرو و متحمل شدن زیان سنگین ۱٫۶ میلیارد دلاری در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، مدیران فورد شرکت تصمیم به تغییر ساختار تولید و منابع انسانی شرکت گرفتند. در این راستا شرکت فورد اعلام کرد که ۱۴ کارخانه را تعطیل و ۳۰٬۰۰۰ کارمند خود را اخراج خواهد نمود.[۱۸][۱۹]

در این راستا، ولوو و جگوار را فروخته، و تولید خودرو با مارک مرکوری را متوقف کرد.

خودروهای تولیدی

سال
ساخت
مدل توضیحات تصویر

خودروهای شهری

۱۹۹۶–۲۰۰۸
۱٫۴۰۰٫۰۰۰
فورد کا اولین نسل بر پایه فورد فیستا. Ford KA front 20080730.jpg
۲۰۰۳–۲۰۰۵
۳۷٫۰۰۰
فورد استریتکا خودروی دو در بر پایه فورد کا Ford StreetKa (2003–2005) rear MJ.JPG
۲۰۰۹-تاکنون فورد کا دو نسل دوم از خودروهای مینی شرکت فورد، که بر پایه فیات ۵۰۰ (۲۰۰۷) ساخته شده است. Ford Ka II front 20100809.jpg

خودروهای سوپرمینی

۱۹۷۶–۱۹۸۳ فورد فیستا اولین نسل از خودروهای سوپرمینی فورد است، که در اواسط سال ۱۹۸۱ طراحی آن آغاز شد، در این مدل، از ضربه گیرهای فولادی، با گوشه‌های پلاستیکی به جای ضربه گیر کروم استفاده شده است. Ford Fiesta (early days) Garmisch-Partenkirchen.jpg
۱۹۸۳–۱۹۸۹ فورد فیستا سری۲ نسل دوم از فورد فیستا با موتور دیزل و با مبدل کنترل شده. Ford-fiesta-mk2.jpg
۱۹۸۹–۱۹۹۶ فورد فیستا سری۳ مدل توسعه یافته از فورد فیستا، با سیستم تعلیق مدرن، موتورهای جدید و اضافه شدن بسیاری از نوآوری‌های فنی مانند ترمز ای‌بی‌اس، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا و تهویه مطبوع. Ford Fiesta MK3 front 20070926.jpg
۱۹۹۵–۲۰۰۱ فورد فیستا سری۴ نسل چهارم فورد فیستا در سال ۱۹۹۵ با طراحی جدید و موتور توسعه یافته عرضه شد. از اواخر تابستان سال ۱۹۹۹ نیز نسل پنجم از مدل فیستا، تولید شد، که چراغ‌های جلو اصلاح شده و پنجره مشبک برای مطابقت با طراحی جدید خودرو، استفاده شده است. این مدل، به‌عنوان مزدا ۱۲۱ نیز شناخته می‌شود. Ford Fiesta IV 20090614 front.JPG
۲۰۰۱–۲۰۰۸ فورد فیستا سری۶ نسل ششم فورد فیستا با طراحی کاملاً جدید و موتور دیزلی تزریق مستقیم عرضه گردید. از این مدل، یک نسخه اسپورت نیز تولید شده است. در پاییز سال ۲۰۰۵ فیس لیفت این مدل انجام شد. Ford Fiesta ST front 20080110.jpg
۲۰۰۸-تاکنون
> ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
فورد فیستا سری۷ نسل هفتم از فیستا است. این مدل از سال ۲۰۱۱ با نام فورد فیستا دبلیوآرسی آراس، در رالی قهرمانی جهان شرکت نمود. اواخر سال ۲۰۱۲ نیز فیس لیفت این مدل انجام شد. Oh No ! Our car went in for service and we were given a Ford Fiesta. Back ache seats & snatch brakes, what fun ! - Flickr - mick - Lumix.jpg

خودروهای مینی ام‌پی‌وی

۲۰۰۲–۲۰۱۲ فورد فوژن اروپا بر پایه فورد فیستا نسل دوم ساخته شد. فیس لیفت آن در سال ۲۰۰۵ انجام شد. Ford Fusion front 20080222.jpg
۲۰۱۲-تاکنون فورد بی-مکس نسل نهم از مدل فیستا است. Ford B-Max Titanium – Frontansicht, 22. Februar 2014, Ratingen.jpg

خودروهای کامپکت

۱۹۶۸–۱۹۷۴
۲٫۱۴۰٫۰۰۰
فورد اسکورت طراحی و توسعه این مدل، در کارخانه فورد بریتانیا انجام شده است. مدل اسکورت، از ۱۹۷۴ توسط فورد اروپا تولید می‌شد. Ford Escort MkI 1100 1972.JPG
۱۹۷۴–۱۹۸۰
۱٫۶۰۷٫۰۰۰
فورد اسکورت ۷۵ مدل اصلاح شده از فورد اسکورت بود، که با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی، در رالی قهرمانی جهان شرکت کرد. Ford Escort 2 Estate overlooked by Victor FD.jpg
۱۹۸۰–۱۹۸۶ فورد اسکورت ۸۱ از طراحی مجدد مدل اسکورت، با تغییرات در موتور و بدنه آن، در کلاس خودروهایی کروکی، با موتورهای ۱۶۰۰آی و آراس توربو ساخته می‌شد. Ford Escort MKIII XR3i front 20090115.jpg
۱۹۸۳–۱۹۸۶ فورد اریون خودروی هاچ‌بک چهار درب خانوادگی از فورد اسکورت می‌باشد. Ford Orion 22-5-07.JPG
۱۹۸۶–۱۹۹۰ فورد اسکورت ۸۶ مدل توسعه یافته از اسکورت می‌باشد، که از نظر طراحی داخلی و بدنه خودرو، تغییرات بسیار زیادی در آن انجام شده است. این مدل، بهترین سری از فورد اسکورت به‌شمار می‌آید. Ford Escort MK4 front 20081215.jpg
۱۹۸۶–۱۹۹۰ فورد اریون مدل توسعه یافته از مدل اریون با تغییراتی مانند استفاده از پنجره مشبک. Ford Orion rear 20071227.jpg
۱۹۹۸–۲۰۰۴ فورد فوکوس جانشین موفق مدل فورد اسکورت می‌باشد، که در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ بالاترین میزان فروش را در جهان به خود اختصاص داد.[۲۰] این مدل، از سال ۱۹۹۹ با تغییرات اندک، تحت نام فورد فوکوس دبلیوآرسی، در رالی قهرمانی جهان شرکت کرده است. Ford Focus 1.8 Zetec (Europe).jpg
۲۰۰۴–۲۰۱۰ فورد فوکوس نسل دوم نسل دوم از مدل فوکوس بود، که در کلاس کوپه عرضه شد. مدل کروکی آن نیز از سال ۲۰۰۷ تولید شد. در فوریه ۲۰۰۸ فیس لیفت این مدل انجام گردید. IAA2007 2007-09-17 15-12-35 - Flickr - Axel Schwenke.jpg
۲۰۱۱-تاکنون فورد فوکوس نسل سوم نسل سوم از مدل فوکوس که اندکی جمع‌وجور شده‌است. این مدل تنها در بازارهای اروپا و ایالات متحده آمریکا عرضه می‌شود. Fordfocus3genA icar.jpg

خودروهای متوسط

۱۹۳۹–۱۹۴۲
۱۹۴۸–۱۹۵۲
فورد تاونوس جی۹۳ای خودروی سایز متوسط است، که فاصله بین خودروهای مدل کوچک و بزرگ را در بازار دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ فورد را پر می‌کرد. MHV Ford Taunus G93A 1949 01.jpg
۱۹۵۲–۱۹۵۹
۳۷۵٫۱۱۶
فورد جی۱۳ بر پایه فورد تاونوس و با موتور ۱٫۵ لیتری و در دو کلاس ون و اسپورت تولید می‌شد. MHV Ford Taunus G13 03.jpg
۱۹۵۹–۱۹۶۲
۲۴۵٫۶۱۴
فورد تاونوس ۱۲ام نسخه تجدید نظر شده از مدل تاونوس بود و با موتور ۱٫۵ لیتری تولید می‌شد. Ford 12 M, Bauzeit 1959 - 1962.jpg
۱۹۶۲–۱۹۶۶
۶۷۲٫۲۹۵
فورد پی۴ نخستین مدل از خودروهای فورد بود، که موتور آن، در عقب اتومبیل تعبیه شده بود. این مدل که طراحی و توسعه آن، تحت نام فورد کاردینال انجام شده بود، برای رقابت با فولکس‌واگن بیتل، در بازار ایالات متحده عرضه شد. Taunus, Belgian p2.JPG
۱۹۶۶–۱۹۷۰
۶۶۸٫۱۸۷
فورد پی۶ جانشین مدل فورد پی۴ بود، که با موتور ۴ سیلندر و دیفرانسیل جلو تولید می‌شد. 15mRSCoupé0769.jpg
۱۹۶۲–۱۹۸۲ فورد کورتینا این مدل که توسط شرکت فورد بریتانیا و بر پایه فورد کاپری ساخته شد، در دهه ۱۹۷۰ بالاترین فروش را در میان تمامی خودروهای موجود در بریتانیا داشته است. فورد کورتینا نخستین اتومبیلی بود که شرکت کره‌ای هیوندای موتور، موفق به تولید آن شد. 1977-1980 Ford Cortina (TE) Ghia 4.1 sedan (2011-01-19).jpg
۱۹۷۰–۱۹۵۵ فورد فیرلین (آمریکا) این مدل نام خود را از منطقه محل زندگی هنری فورد، یعنی فیرلین، دیربورن، میشیگان گرفته است. Ford Fairlane sedan.jpg
۲۰۰۷–۱۹۵۹ فورد فیرلین (استرالیا) خودرویی است که در سال‌های ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۷ تولید شده‌است. 1996 Ford Fairlane (NF II) Ghia sedan (2009-12-09) 01.jpg
۱۹۸۲–۱۹۸۶ فورد سیرا Ford Sierra front 20080108.jpg
۱۹۷۵ –۱۹۸۲ فورد گرانادا (آمریکای شمالی) این خودرو در کلاس خودرو سایز متوسط قرار گرفته است. سیستم جعبه‌دندهٔ آن ۴ دنده به صورت دستی است. Ford Granada (North-America).jpg
۱۹۸۶-۱۹۹۱ فورد تاروس (نسل اول) این مدل در کارخانه فورد در شیکاگو، ایالات متحده آمریکا تولید شده‌است. 1st Ford Taurus -- 08-28-2009.jpg
۱۹۹۲-۱۹۹۵ فورد تاروس (نسل دوم) مدل توسعه یافته از تاروس نسل اول. Ford Taurus -- 07-09-2009.jpg
۱۹۹۳–۲۰۰۷ فورد موندئو Ford Mondeo front 20071012.jpg
۱۹۹۶-۱۹۹۹ فورد تاروس (نسل سوم) مدل توسعه یافته از تاروس نسل دوم. 96-97 Ford Taurus.jpg
۲۰۰۰-۲۰۰۷ فورد تاروس (نسل چهارم) مدل توسعه یافته از تاروس نسل سوم. 05-07 Ford Taurus SE sedan.jpg
۲۰۰۵-تاکنون فورد فوژن (آمریکا) نسل اول فورد فیوژن جایگزینی بود برای سری تاروس که تا قبل از تولد فیوژن، پرچم دار سدان سایز متوسط فورد بود. تاروس پس از این سدانی فول سایز شد. نسل اول فیوژن از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ تولید شد. در طی سال‌های تولید، این خودرو چندین فیس لیفت ضعیف و قوی را تجربه کرد. در نمایشگاه اتومبیل دیترویت در سال ۲۰۱۲ نسل دوم فیوژن پرده‌برداری شد. 2010 Ford Fusion SE -- 06-16-2010.jpg

خودروهای شرکتی

۱۹۵۷–۱۹۶۰
۲۳۹٫۹۸۷
فورد پی۲ این مدل طراحی مجدد از یک مدل فورد پس از جنگ جهانی دوم می‌باشد، که توسط کارخانه فورد آلمان با استفاده از پلتفرم فورد تانوس ساخته شد. Ford Taunus 17M deLuxe 1.JPG
۱۹۶۰–۱۹۶۴
۶۶۹٫۷۳۱
فورد پی۳ این مدل از نظر نحوه طراحی، بعنوان نقطه عطفی در تاریخچه خودروهای فورد، شناخته می‌شود. 2007-09-08 Ford 17M, Bj. 1963 (ret).jpg
۱۹۶۴–۱۹۶۷
۷۱۰٫۰۵۹
فورد پی۵ جانشین مدل فورد پی۳ بود، که با موتور ۶ سیلند وی۶ عرضه شد. Ford Taunus 17M.jpg
۱۹۶۷–۱۹۷۱
۷۲۳٫۲۶۲
فورد پی۷ این مدل بر مبنای فورد پی۵ ساخته شد، که بدنه و موتور آن توسعه یافته است. Ford P7 front 20081002.jpg
۱۹۷۲–۱۹۷۵ فورد کنسول نسخه اقتصادی گرانادا بود، که با موتور ۴ سیلندر تولید شد. Ford Consul.jpg
۱۹۷۲–۱۹۷۷
۸۵۰٫۰۰۰
فورد گرانادا جانشین فورد پی۷ بود، که در دو مدل کوپه ۲ درب و سدان ۴ درب تولید گردید. Ford Granada Coupe before rear three quarters reworked.JPG

خودروهای کوپه

۱۹۶۴-تاکنون فورد موستانگ از موستانگ تاکنون این مدل‌ها تولید شده‌اند: فورد موستانگ (نسل اول)، فورد موستانگ (نسل پنجم)، فورد موستانگ (نسل چهارم)، فورد موستانگ (نسل سوم)، فورد موستانگ آی، فورد موستانگ اس‌اس‌پی، فورد موستانگ اس‌وی‌او، فورد موستانگ اس‌وی‌تی کبری و فورد موستانگ ماچ ۱ 2010 Ford Mustang V6 2 -- 07-01-2009.jpg
۱۹۶۷–۱۹۶۸
ca ۲٫۲۰۰
اواس‌آی-فورد ۲۰ MHV Ford-OSI 01.jpg
۱۹۶۸–۱۹۷۳
۷۸۴٫۰۰۰
فورد کاپری Ford Capri 1600 1598cc July 1969.JPG
۱۹۷۴–۱۹۷۷ فورد کاپری ۲ Ford Capri II GT Heck.jpg
۱۹۷۸–۱۹۸۶ فورد کاپری ۳ Cars-redcapri-blackpool-amoswolfe.jpg
۱۹۸۳–۱۹۸۶
۲۰۰
فورد آراس۲۰۰ Ford RS200.jpg
۱۹۸۸–۱۹۹۷ فورد پروب Ford Probe I grey vr.jpg
۱۹۹۷–۲۰۰۲ فورد پوما بر پایه فورد فیستا سری۶ Ford puma voor.JPG
۱۹۹۸–۲۰۰۲
۲۳۰٫۰۰۰
فورد کوگر (اروپا) Ford Cougar 20090402 front.JPG

خودروهای ترکیبی

۲۰۰۲–۲۰۱۳ فورد تورنئو کانکت این مدل در کلاس ون تولید شده است. Ford transit connect.JPG
۲۰۱۳-تاکنون فورد ترانسیت کانکت در سال ۲۰۱۴ نسل دوم از این مدل با تغییراتی در موتور و بدنه، عرضه شد. Ford Tourneo Connect - Mondial de l'Automobile de Paris 2012 - 001.jpg
۲۰۱۴-تاکنون فورد ترانسیت کوریه این مدل از ترکیب پلتفرم‌های فورد فیستا و فورد بی-مکس ساخته شده است. 2013-03-05 Geneva Motor Show 8237.JPG

خودروهای کامپکت ام‌پی‌وی

۲۰۰۳–۲۰۱۰ ۸۲۰٫۰۰۰ فورد سی-مکس فیس لیفت این مدل در سال ۲۰۰۷ انجام شد. Ford C-Max Facelift 20090912 front.JPG
۲۰۱۰-تاکنون فورد گرند سی-مکس نسل دوم از مدل سی-مکس می‌باشد. Ford C-Max 1.6 TDCi Trend (II) – Frontansicht, 30. Juli 2011, Mettmann.jpg

خودروهای مینی‌ون

۱۹۹۵–۲۰۰۶ فورد گالکسی خودروی ون خانوادگی بزرگ که از نظر طراحی، شباهت‌های زیادی با فولکس‌واگن شاران دارد. Ford Galaxy front 20080331.jpg
۱۹۹۵–۲۰۰۳ فورد وینداستار 1st Ford Windstar.jpg
۲۰۰۶-تاکنون فورد گالکسی سری دوم نسل دوم از مدل فورد موندئو است. فیس لیفت این مدل در سال ۲۰۱۰ انجام شد. Ford Galaxy II front 20100815.jpg
۲۰۰۶-تاکنون’ فورد اس-مکس بر پایه پلتفرم فورد موندئو طراحی شده و در کلاس ون اسپورت با موتور توربو ۵ سیلندر عرضه شده است. Ford S-Max rear 20090920.jpg

خودروهای بیابانگرد

۱۹۹۳–۱۹۹۸ فورد ماوریک این مدل بر پایه نیسان ترانو ساخته شده است. Ford Maverick front 20071231.jpg
۱۹۹۰-تاکنون فورد اکسپلورر این مدل در کلاس اس‌یووی سایز بزرگ تولید می‌شود. Explorer.jpg
۱۹۸۲-تاکنون’ فورد رنجر از این مدل ۴ نسل از دهه ۱۹۸۰ تاکنون در ایالات متحده و از سال ۲۰۱۲ نیز در اروپا تولید می‌شود. Ford Ranger 2.2 TDCi Limited Doppelkabine (III) – Frontansicht, 6. April 2012, Velbert.jpg

خودروهای اس‌یووی

۲۰۰۰–۲۰۰۷ فورد ماوریک اروپا بر پایه مدل فورد اسکیپ می‌باشد و در پلتفرم، با مزدا تریبیوت مشترک است. Ford Maverick.JPG
۲۰۰۳-تاکنون فورد اکواسپورت Ford EcoSport II 02 Auto Chongqing 2012-06-07.JPG
۲۰۰۸–۲۰۱۳ فورد کوگا اس‌یووی مدل اس‌یووی از کوگا است، که در کارخانه کلن فورد ساخته شده است. Ford Kuga 20090811 front.JPG
۲۰۱۳-تاکنون فورد کوگا نسخه سوم از فورد اسکیپ است. 2013 Ford Escape SE -- 07-11-2012.JPG

خانواده فورد

خانواده برجسته آمریکایی است، که از نوادگان هنری فورد می‌باشند. از سال ۱۹۰۳ که کمپانی فورد تاسیس شد، تا ۱۹۴۷ که هنری فورد درگذشت، تنها مالک شرکت، شخص فورد بود. فورد پس از مرگ، همهٔ ثروتش را به بنیاد فورد بخشید، ولی ترتیبی داد که خانواده‌اش برای همیشه کنترل آن را در دست داشته باشند.

خانواده فورد هم‌اکنون مالکیت ۲٪ درصد از سهام شرکت فورد را در اختیار دارند. بر پایه ارزش بازار سرمایه این شرکت، که در سال ۲۰۱۳ معادل ۴۸ میلیارد دلار اعلام شد، ارزش اسمی دارایی خانواده فورد، در شرکت، برابر ۱٫۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

از اعضای شناخته شده خانواده فورد، می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • هنری فورد: موسس شرکت‌های فورد و هنری فورد کمپانی.
  • ادسل فورد: بنیانگذار شرکت ادسل (پسر هنری فورد).
  • هنری فورد دوم: فرزند ادسل فورد، مدیر عامل اجرایی شرکت فورد در فاصله سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۰ و رییس هیئت مدیره فورد از ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۹.
  • ویلیام کلی فورد، جونیور.: رییس هیئت مدیره فعلی شرکت فورد و از نوادگان هنری فورد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.