چرا قیمت خودروهای صادراتی ارزان‌ترند؟

0

چرا خودروهای صادراتی ارزان‌ترند؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: خودرویی که در داخل کشور به فروش می رسد باید ۲۵ درصد مالیات به دولت بدهد اما خودرویی که به خارج صادر می شود از پرداخت مالیات معاف است.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،
در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت خودروهای ایرانی در کشورهایی مانند عراق، پایین تر از قیمت فروش در داخل کشور است، گفت: دلیل اصلی این است که خودرویی که در داخل کشور به فروش می رسد باید ۲۵ درصد مالیات به دولت بدهد اما خودرویی که به خارج صادر می شود از پرداخت مالیات معاف است.
وی در ادامه با جمع بندی عوامل مختلف در این رابطه، تصریح کرد: معافیت مالیاتی، ارزش افزوده، عدم پرداخت هزینه بیمه شخص ثالث، شماره گذاری و معافیت‌های گمرکی از جمله عواملی است که موجب شده تا خودرویی مانند پراید حدود ۵ هزار دلار در خارج از کشور به فروش برسد.
نعمت بخش با انتقاد از سیستم قیمت گذاری توسط شورای رقابت برای خودروهای تولید داخل، بیان کرد: زمانیکه شورای رقابت اجازه افزایش قیمت به خودروسازان را نمی دهد، آنها هم نمی‌توانند به تعهدات مالی خود نسبت به کارخانه های قطعه سازی عمل کرده و در نتیجه کیفیت قطعات تولیدی افت می‌کند.
دبیر انجمن تولید کنندگان خودرو ایران، تأکید کرد: در ابتدای کار قرار بود شورای رقابت هر سه ماه یکبار با بررسی تورم بخش صنعت، قیمت خودروهای داخلی را تعیین کند اما الان این شورا این وظیفه را در سالی یکبار انجام می‌دهد.
وی همچنین به بهره بالا و غیر منصفانه بانک‌ها اشاره کرد وگفت: در آینده نزدیک باید منتظر افزایش قیمت خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور باشیم زیرا سرکوب قیمتی تنها موجب بی کیفیت‌تر شدن خودروهای داخلی خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.