آموزش عیب یابی دینام خودرو

0

عیب یابی دینام ۲ “ازمایش روی ارمیچر”

۱- آزمایش پاره نبودن سیم های کلاف

توسط یک اهم متر، یا یک لامپ و باتری و یا یک امپر متر و باطری میتوان طبق شکل زیر این ازمایش را انجام داد.

دو به دوی لامل های مجاور را در مدار  اهم متر با لامپ و باتری قرار دهید. حرکت اهم متر یا روشن شدن لامپ ،بیانگر پاره نبودن سیم پیچ ها است.

عیب یابی دینام ۱

لامپ شارژ نشان دهنده کار دینام و صحت عمل مدار شارژ در تمام مراحل کار موتور میباشد. که با روشن شدن ان ، راننده متوجه بروز خرابی در سیستم شارژ می شود که باید بازدید اولیه را انجام داد :

۱-بازدید شل یا پارگی تسمه پروانه: این کشش باید تا حدی باشد که وقتی با شست دست ان را بفشارید به اندازه –

۲cm فشرده شود. البته کشش زیاد باعث خرابی یاتاقان های دینام و محور ان میشود و کشش کم تسمه باعث کاهش قدرت خروجی مورد نیاز دینام می شود.

۲-بازدید فیش های مثبت D و F

-پس از بازدید مراحل بالا ، اگر چراغ دینام هنوز روشن بود، باید دینام را از نظر اتصال بدنه کنترل نمود :

الف- ازمایش بدون ولت متر

۱-اگر دینام اتصال بدنه داخلی شده باشد :

فیش های D و F را جدا کرده و با یک سیم F را به D متصل کنید و دور موتور را تا حد ۲۰۰۰ دور در دقیقه افزایش دهید و با سیم دیگر D را  به بدنه تماس دهید. اگر جرقه بنفش بزند ، دینام سالم و اگر جرقه قرمز رنگ باشد،

۲-اگر دینام اتصال بدنه خارجی شده باشد:

فیش های D و F را جدا کرده و با یک سیم F را به بدنه تماس دهید و دور موتور را افزایش داده و با یک سیم دیگر ، Dرا به بدنه تماس دهید که نتیجه ازمایش عینا مانند قبل است.

ب-ازمایش توسط ولت متر

۱-اگر دینام اتصال بدنه داخای شده باشد :

با یک سیم، F دینام را به D متصل کنید و بعد سیم مثبت ولت متر را به D و سیم منفی ان را در جایی بدنه نمایید.

حال دور موتور را بالا ببرید و به افزایش ولتاژ خروجی دقت کنید، اگر عقربه ولت متر بدون نوسان افزایش یابد ، دینام سالم و اگر نوسان زیادی بکند، دینام نیم سوز و اگر بی حرکت بماند، دینام خراب است.

۲-اگر دینام اتصال بدنه خارجی شده باشد:

درست مانند حالت قبل می باشد، با این تفاوت که F باید بدنه شود، نتیجه شبیه دینام با اتصال بدنه داخلی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.