نکات آموزشی سیستم جرقه زنی خودرو

0

وایر شمع خودرو

با وجودی که علایم خرابی در وایر شمع ها قابل رویت نمیباشد ولی باید انها را هربار تنظیم موتور مورد بررسی قرار داده و پس از ۸۰۰۰ کیلومتر تعویض گردند.

ترک و بریدگی در وایر شمع ها قابل رویت میباشد ولی بعضی از انها داری عایق سیلیکونی هستند که وجود عیب یاد شده را نمیتوان رویت نمود.

همه وایر شمع ها باید یکجا تعویض گردد و وایرهای تعویضی بهتر است از همان جنس قبل انتخاب شوند.

باطری های قلیایی

گفتیم که باطری های سرب- اسیدی در وضعیت خوب، نیاز به مراقبت های زیادی دارند و اگر بخواهیم از باطری مذکور به مدت طولانی استفاده ننماییم ، انها مناسب نیستند. ولی باطری های قلیایی برخلاف اسیدی، نیاز به حداقل نگهداری و مراقبت دارند و در برابر شارژ و دشارژ بیش از حد ، مقاوم می باشند.

البته این نوع باطری دارای معایبی نیز هستند :

۱- گرانی قیمت

۲- حجیم بودن

۳- دارای چگالی انرژی پایین می باشند

باطری های قلیای خود دو نوعند:

۱- نیکل  – کادمیمی

۲- نیکل- اهنی

از نوع اول بیشتر در خودرو هاستفاده میشود که در عمل ، ترکیبی از اجزا دو باطری میباشند:

صفحه مثبت= هیدروکسید نیکلNiooH

صفحه منفی= کادمیم CD

الکترولیت= هیدروکسید پتاسیم KoH

در این نوع باطری ها، عمل پر شدن کامل باطری شامل حرکت اکسیژن از صفحه منفی به طرف صفحه مثبت و عمل خالی شدن ان شامل حرکت اکسیژن در جهت عکس میباشد.

چند نکته درمورد خودرو

۱- در نقشه دزدگیر سیم Siren مربوط به اژیر است.

۲- در نقشه دزدگیر سیم Parking مربوط به راهنما است.

۳ اوانس وزنه ای دلکو در زمان بالا بودن دور موتور فعال میگردد.

۴- علت قرار دادن فیوز در سیم های راهنما این است که از سوختن دزدگیر بر اثر اتصالی لامپ راهنما جلوگیری به عمل اید.

۵- ولتاژ جرقه باید در همه حالات دور موتور یکسان باشد.

۶- جریان برق در الترناتور در سیم پیچ استاتور القا میشود.

۷- تعداد قطبهای روتور پیکان ۱۲ و تعداد شیارهای استاتور ان ۳۶ میباشد.

۸- در کنترل یونیت قفل مرکزی دو رله وجود دارد یکی برای قفل و دیگری برای باز کردن است.

۹- تکیه گاه محور گردان در الترناتور معمولا در هر دوطرف بلبرینگ قرار میگیرد.

۱۰- التراسونیک دزدگیر  دارای سه عدد سیم است یکی جهت برق مثبت و دیگری جهت برق منفی و سیم سوم برای تحریک دزدگیر استفاده میشود .

قسمت های مختلف دستگاه جرقه زنی خودرو ( مدار اولیه)

مدار اولیه ( فشار ضعیف) LOW VOLTAGE

۱- قطب مثبت باطری

۲- امپرمتر

۳- ورودی سوییچ( این ورودی با علایم : B , AM , SW ,1 ,30 مشخص میشود)

۴- خروجی سوییچ( ترمینال جرقه) ( این خروجی با علایم: IG , 2 , 15 مشخص میشود)

۵- ورودی کویل ( این ورودی با علایم : + , ۱۵ , Sw , Coil مشخص میشود)

۶- خروجی کویل ( این خروجی با علایم : – , ۱, CB, DIS مشخص میشود )

۷- سیم ولتاژ ضعیف دلکو

۸- داخل دلکو به پلاتین متحرک و خازن

۹- پلاتین ثابت و بدنه دلکو

۱۰- منفی باتری

روش اندازه گیری افت ولتاژ در کویل

افت ولتاژ مجاز در کویل ۰/۵  ولت است که برای اندازه گیری و کنترل ان باید به شرح زیر عمل کرد:

یک ولت متر( تا رنج ۱۵ ولت درجه بندی شده باشد) را یکبار بین دو سر باطری قرار داده و در حالیکه هیچ مصرف کننده ای از باطری تغذیه نمیکند، ولتاژ باتری را اندازه گیری کنید. بار دوم ، ولتمتر را بین ورودی کویل و بدنه ببندید و خروجی کویل را به یک سیم فیوز دار ۷/۵ امپری بدنه نمایید . اختلاف دو ولتاژ اندازه گیری شده، نباید از ۰/۵ ولت تجاوز کند. که در صورت بیشتر شدن از این مقدار ممکن است یکی از موارد زیر رخ داده باشد که باید برطرف شود:

۱- شل بودن یا بریدگی سیم ها و بست ها

۲- شل یا کثیف بودن بست های باطری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.