چه عواملی باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند؟

0

چه عواملی باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند؟

داشتن یک خودرو به مدت طولانی، بدون بروز هیچگونه مشکلی، به ندرت اتفاق می‌افتد و بطور طبیعی هر خودرویی با گذشت چند سال از عمرش با مشکلاتی روبرو می‌شود که از معمول‌ترین و آزاردهنده‌ترین آنها می‌توان به لرزش خودرو اشاره کرد. در ابتدا توجه زیادی به این موضوع نخواهید داشت، اما پس از گذشت زمان خواهید دید که این مساله چقدر شما را آزار خواهد داد؛ و در نتیجه به این سوال خواهید رسید که چرا خودروی شما به لرزش اُفتاده است. در مواردی تعمیر و بالانس چرخ‌ها می‌تواند کارآمد و کم هزینه باشد اما برخی اوقات سرویس فرمان و سیستم تعلیق نیاز به صرف هزینه‌های زیادی دارد. شناسایی مشکل، مساله مهمی است که به شما در جلوگیری از بروز مشکلات بزرگتر و در نتیجه هزینه‌های بیشتر کمک می‌کند. اگر در خودروی خود احساس لرزش و تکان غیر عادی را احساس می‌کنید و به دنبال راه حل برای رفع آن هستید، این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد. این مقاله سعی دارد که بدون در نظر گرفتن تجربه شما در زمینه رانندگی، ۵ مورد از مهمترین مواردی که باعث ایجاد تکان و لرزش در خودرو می‌شود را به شما معرفی کند.

 

مورد اول: وجود مشکل در موتور خودرو

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

در برخی از موارد، وجود لرزش در خودرو از موتور آن ناشی می‌شود؛ بدین ترتیب که عدم هوای کافی، سوخت رسانی مناسب و احتراق بموقع می‌توانند از دلایل بروز چنین مشکلی باشند. علائمی که ممکن است نشان دهنده لرزش خودرو به دلیل پیشرانه آن ‌باشند، عبارتند از:

– لرزش به هنگام فشار دادن پدال گاز

– لرزش‌های بریده بریده با داشتن سرعت ثابت، به طوریکه انگار بر روی Rumble Strip (خطوط برجسته در حاشیه اتوبان که با قرار گرفتن لاستیک خودرو بر روی آن، راننده را از وجود خط آگاه می‌کند) در حال حرکت هستید.

– خودرو به خوبی روشن شود، اما پس از مدتی شروع به لرزیدن کند.

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

این علائم می‌توانند بدین معنا باشند که زمان تعویض شمع‌ها فرا رسیده است؛ و اگر وضعیت شمع‌ها مناسب است، کابل شمع‌ها نیاز به تعویض یا بازبینی دارند. در پایان فیلتر هوا و بنزین کثیف می‌توانند مانع از رسیدن اکسیژن و سوخت کافی به موتور خودرو و در نتیجه باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن شوند؛ بنابراین نسبت به تعویض به موقع آنها کوشا باشید.

 

مورد دوم: وجود مشکل در اکسل خودرو

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

در خودرو اکثر قطعات حرکت پس و پیش و دورانی دارند، بنابراین بایستی به درستی در جای خود حرکت کنند تا لرزش و تکانی در خودرو احساس نشود. اگر اکسل خودرو بر اثر تصادف یا برخوردهای شدید کج شود، پس از مدتی، در سرعت‌های بالا حرکت نرم و بدون لرزش خودرو را با مشکل مواجه خواهد کرد. این مساله ممکن است بدلیل وجود مشکل در میل گاردان نیز بوجود آید. وظیفه این قسمت انتقال نیرو به چرخ‌های عقب در خودروهای دیفرانسیل عقب است، که اگر کج شود می‌تواند در خودرو لرزش ایجاد کند. همچنین تویی چرخ که انتهای میل گاردان در آن قرار می‌گیرد، بایستی سالم باشد و روغن از آن نشت نکند. گرد و غبار جاده می‌تواند عاملی برای کثیف شدن آن و در نتیجه از بین بردن این قسمت شود که در ایجاد لرزش خودرو بی‌تاثیر نیست. در خودروهای دیفرانسیل جلو، از بین رفتن تویی چرخ به معنای تعویض یک اکسل است، بنابراین در سرویس و کنترل این بخش نیز سهل‌انگاری نکنید.

 

مورد سوم: وجود مشکل در سیستم ترمز

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

آیا تا بحال لرزش خودرو را بهنگام فشار دادن پدال ترمز حس کرده‌اید؟ اگر جواب مثبت است باید گفت که سیستم ترمز خودوری شما به خصوص دیسک آن مشکل اصلی این مساله است. دیسک می‌تواند بر اثر ترمز زیاد که حرارت زیادی تولید می‌شود، تغییر شکل دهد. همچنین خوردگی در سطح دیسک ترمز از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. به دلیل ناصاف بودن سطح دیسک، لنت به درستی بر روی دیسک قرار نمی‌گیرد که نتیجه آن بوجود آمدن لرزش در خودرو است. اگر نمی‌توانید خودتان موارد بالا را بازبینی کنید، از یک تعمیرکار متخصص ترمز اتومبیل کمک بگیرید تا شما را از وضعیت ترمز خودرویتان مطلع سازد.

 

مورد چهارم: لق بودن چرخها

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

گاهی اوقات لرزش خودرو تنها در قسمت فرمان احساس می‌شود، در این حالت تنها موردی که می‌توان به آن شک کرد، تنظیم نبودن چرخ‌ها است. تشخیص و رفع این مشکل می‌تواند از روشهای زیر انجام شود:

– از محکم بودن مهره‌های چرخ‌ها مطمئن شوید.

– گاهی نیاز است که بلبرینگ چرخ‌ها را تعویض کرد. اما در اکثر خودروهای امروزی کمتر دیده می‌شود که بلبرینگ‌ها دچار مشکل شوند؛ اما همانطور که می‌دانید هر قطعه‌ای بر اثر کارکرد و فشار زیاد مستهلک شده و باعث بروز مشکل خواهد شد.

– از موارد دیگر، می‌توان به وجود نا‌صافی در رینگ‌ها اشاره کرد.

– سیبک‌ها از دیگر قطعاتی هستند که نقش بسیار مهمی را در روان حرکت کردن خودرو ایفا می‌کنند، بنابراین اگر نیاز به تعویض دارند در انجام این کار تنبلی نکنید!

 

مورد پنجم: وجود مشکل در لاستیک‌ها

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

لاستیک‌ها از مهمترین اجزای یک خودرو در یک سواری نرم و راحت به حساب می‌آیند. در زیر لیستی از روشهایی که در موارد مختلف می‌توانید برای رفع لرزش اتومبیل از ناحیه لاستیک‌ها انجام دهید، آمده است:

– زمانی‌که خودروی شما در یک سرعت معین شروع به لرزیدن می‌کند، لاستیک‌ها نیاز به بالانس دارند.

– زمانی‌که ساییدگی در بخش‌های مختلف لاستیک مشاهده می‌کنید، بایستی نسبت به تعویض لاستیک‌ها اقدام کنید.

– وجود پوسیدگی در لاستیک‌ها، نشان دهنده زمان تعویض آن‌ها است.

پنج عامل که باعث ایجاد لرزش در خودرو می‌شوند

گاهی اوقات این لاستیک‌های شما نیستند که باعث ایجاد لرزش در خودروی شما می‌شوند، بلکه جاده‌های ناهموار و دست‌اندازها دلیل آن هستند! در پایان بایستی متذکر شد که این پنج مورد نمی‌توانند تنها دلایل بروز مشکل لرزش در اتومبیل شوند، بنابراین زمانی‌که هیچکدام از موارد بالا را مشاهده نکردید، از یک تعمیرکار و متخصص خودرو کمک بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.