نگاهی دقیق‌تر به موتور بوگاتی شیرون

0

نگاهی دقیق‌تر به موتور بوگاتی شیرون

 

در میان خودروهای گران‌قیمت، بوگاتی جایگاهی بسیار ویژه‌ای دارد و در مقایسه با خودروهای همتراز خود توانسته محبوبیت و شهرت خوبی را رقم بزند. در رابطه با ویرون که برای چندین سال پرچم‌داری این شرکت را بر عهده داشته، اغلب آزمایش‌ها روی آن انجام شده است. بوگاتی با توجه به تجربه موفق ویرون دست به طراحی خودروی جدید خود با نام شیرون زده است که نام قهرمان اتومبیلرانی این شرکت در دهه‌های گذشته بوده است. اما راز قدرت فوق‌العاده این خودرو که گفته می‌شود یکی از مدعیان بالاترین سرعت در میان خودروهای تولیدی است در موتور غول‌آسای آن نهفته است.

نگاهی دقیق تر به موتور بوگاتی شیرون

 بررسی دقیق این موتور ۱۶ سیلندر می‌تواند پرده از فناوری‌های پیشرفته و هیجان‌انگیز این خودرو بردارد. بسیاری از بخش‌های موتور جدید بوگاتی باز طراحی شده تا عملکرد بهتری داشته باشد. این موتور با حجم ۸ لیتر به چهار توربوشارژر مجهز شده است که بر اساس اعلام شرکت بوگاتی ۱۴۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که در مقایسه با ویرون ۲۵ درصد قدرت این خودرو بیشتر شده است که ناشی از باز طراحی‌ها و افزایش فشار گاز(به مخلوط هوا و بنزین گاز گفته می‌شود) بوده است که توربوشارژرهای بزرگ این وظیفه خطیر را انجام می‌دهند. از آنجا که شیرون تنها ابرخودروی سوپر اسپرت با موتور ۱۶ سیلندر است، در هنگام رانندگی و برای جلوگیری از بروز حالت لگد توربو، مهندسان این شرکت تدابیری اندیشیده‌اند تا به‌صورتی کاملا الکتریکی و با کمک سامانه تزریق مستقیم سوخت دو مورد از توربوشارژرهای چهارگانه به‌گونه‌ای فعالیت کنند که لگد توربو کاملا حذف شود. برای این کار موتور به‌گونه‌ای طراحی شده است که در دور موتور ۳۸۰۰ دور در دقیقه توبو شارژر‌های کوچک‌تر فعال هستند و با افزایش دور موتور توربوشارژر‌های بزرگ وارد مدار می‌شوند و از این طرق لگد توربوها حذف می‌شود و حرکت خودرو روان ولی با شتاب بالا انجام می‌شود. بالاترین گشتاور خودرو در دور موتور ۲۰۰۰ ایجاد می‌شود و تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه آن را حفظ می‌کند. جای تعجب نیست که بوگاتی می‌گوید قدرت‌‌رسانی در این ابر‌خودرو کاملا خطی است. قطعات داخلی در این موتور از موارد سبک و بسیار مقاوم ساخته شده است که عبارتند از تیتانیوم و فیبرکربن که در کنار وزن کم مقاومت فوق‌العاده بالایی دارند. برخی قطعات داخلی مانند میل‌لنگ هم طراحی ویژه‌ای داشته‌اند و مخصوص این موتور و توان طراحی شده است. در صورتی که تجربه استفاده از خودروهای توربو شارژر را داشته باشید، می‌دانید که در این سیستم‌ها فشار شارژ باید با جریان سوخت هماهنگ شود و همچنین قابلیت‌های کاهش دمای گازها نیز باید متناسب با گازهای خروجی از موتور ارتقا یافته باشد که این مساله در موتور خاص بوگاتی به خوبی پیاده شده است.

برای تزریق سوخت به موتور، بوگاتی از ۳۲ انژکتور برای تزریق سوخت به درون این موتور بزرگ استفاده می‌کند. سیستم خنک‌کننده موتور در این خودرو بسیار پیشرفته است چرا که در هر دقیقه ۶۰ هزار لیتر هوا توسط این موتور مکیده و سوزانده می‌شود. رادیاتورهای پیشرفته با لوله‌کشی‌های فوق مدرن باعث شده است این موتور عظیم‌الجثه در هر شرایط رانندگی در دمای مناسبی قرار داشته باشد و دمای فوق‌العاده‌ای که تولید می‌کند از این طریق خنثی شود. بخش‌های مختلفی از این خودرو در معرض گرمای ذوب‌کننده قرار دارد و از این جهت باید سیستم خنک‌کننده آن هم بتواند با سرعت بالا از راه‌های مختلف دمای آن را کاهش دهد که ۱۰ رادیاتور آن این کار حساس را بر عهده گرفته‌اند. سیستم‌های اگزوز و خروج گازها از این خودرو از تیتانیوم ساخته شده است و در مسیر این گازها کاتالیزورها و فیلترهای متعددی وجود دارند تا کمترین آلودگی وارد محیط زیست شود. تمام این ویژگی‌ها باعث شده تا خودرویی منحصربه‌فرد بتواند مدعی بالا‌ترین سرعت خودروهای تولیدی را که ۴۶۰ کیلومتر در ساعت است، داشته باشد و گشتاور بسیار بالای ۱۴۹۰ نیوتن متر و شتاب فوق‌العاده ۹۷ کیلومتر در ۵/ ۲ ثانیه نشان از فناوری بالای این خودرو دارد. بوگاتی توانسته است با حمایت فولکس واگن به‌عنوان مالک اصلی این برند این محصول اعجاب‌انگیز را معرفی کند. به نظر می‌رسد مرز فناوری به جایی رسیده است که خودرویی با چنین قابلیتی مدت طولانی نمی‌تواند در صدر باشد و به‌زودی رقبای تازه‌واردی خود را به بوگاتی شیرون خواهند رساند و البته این مساله چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌کند. زمانی که می‌گوییم خودروهای تولیدی یعنی دارای تیراژ تولید هستند و به‌صورت یک یا چند نسخه محدود تولید نمی‌شوند. از سوی دیگر نمی‌توان عنوان تولید انبوه را نیز به آنها داد چرا که تیراژشان در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نسخه است. به همین دلیل از واژه خودروهای تولیدی استفاده می‌کنیم تا مرزی بین آنها و خودروهای تیونینگ شده یا تک‌نسخه‌ای ایجاد شود.

نگاهی دقیق تر به موتور بوگاتی شیرون
نگاهی دقیق تر به موتور بوگاتی شیرون
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.