خطرات باد کولر ماشین برای چشم چیست؟

0

سوال بسیاری از کاربران عزیز که آیا باد کولر ماشین برای سلامتی ضرر دارد یا نه؟

کولر خودرو

سوال بسیاری از کاربران عزیز که آیا باد کولر ماشین برای سلامتی ضرر دارد یا نه؟ چون برخی افراد در تماس با باد کولر ماشین سوزش چشم پیدا می کنند در این بخش به طور کامل مضرات باد کولر ماشین را توضیح می دهیم.

در این روزهای گرم فصل تابستان, استفاده از کولر ماشین افزایش می یابد اما شما باید بدانید باد کولر ماشین چه ضرر هایی دارد با ما همراه باشید تا از مضرات باد کولر ماشین برای چشم ها مطلع شوید.

 

عوارض باد کولر ماشین

قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر در خودرو سلامت چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد و به مرور زمان باعث خشکی چشم ها می شود. اما این قضیه به همینجا ختم نشده و این داستان دنباله های دیگری دارد.

سندروم خشکی چشم

سندروم خشکی چشم در اثر کاهش تولید اشک و تسریع تبخیر آن بروز می کند و از آنجایی که تامین رطوبت کافی برای تضمین سلامت و کیفیت بینایی ضرورت دارد،لذا پیشگیری و درمان این عارضه بسیارحائز اهمیت است.

وی ادامه داد:میزان شیوع خشکی چشم در شهرهایی که دچار بحران آلودگی هوا می باشند بسیار چشم گیر است، لذا تدابیر مراقبتی و درمانی در عموم شهروندانی که به نوعی در معرض مواجهه با این معضل شایع می باشند، ضرورت دارد.

او سندروم خشکی چشم را مشکل نیمی از جمعیت رده های سنی گوناگون دانست و ابراز داشت:خارش ، قرمزی، التهاب مزمن سطح چشم و جراحی لیزیک از بارزترین علائم خشکی چشم به شمار می رود که گاهی به تاری دید منجر می شود.

وی اظهار داشت:افزایش سن و کار مداوم با رایانه و تبلت به ترتیب در سالمندان و کودکان باعث مشکلات چشمی می شود که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده به شدت آن می افزاید.

این متخصص چشم گفت:قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر در خودرو و ماشین سلامت چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد و به مرور زمان باعث خشکی چشم ها می شود.

وی بیان داشت:لنز های تزئینی در هوای آلوده نباید مورد استفاده قرار بگیرند و آن دسته از افرادی که در فصل تابستان از این لنزها استفاده می کنند باید قطره های مکمل چشمی را برای تنظیم میزان رطوبت چشم هایشان، مد نظر قرار دهند.

او در پایان تاکید کرد:نوشیدن مایعات به میزان کافی و مصرف غذاهای دریایی غنی از امگا۳ نقش مهمی در پیشگیری از خشکی چشم به ویژه در فصل تابستان دارند.

۱۱ نکته مهم درباره کولر اتومبیل

۱) گاز پمپاژ شده توسط کولر خودرو، از طریق داشبورد، خودش را به منفذهای خروجی می رساند و از این طریق سرما را داخل ماشین تان منتقل می کند. پس بهتر است که هنگام توقف های طولانی مدت، خودروی تان را به گونه ای پارک کنید که روی داشبورد را سایه بگیرد یا از یک سایه بان روی شیشه جلوی ماشین استفاده کنید. اینطوری، عملکرد کولر خیلی بهتر خواهد بود.

۲) کولر ماشین هم مانند هر وسیله دیگری نیاز به سرویس سالانه دارد. شما باید هر سال قبل از فرا رسیدن فصل گرما، خودروی تان را برای سرویس کولرش نزد یک تعمیرکار مجرب ببرید.

۳) گاز کولر هر ۲ سال یک بار باید شارژ شود. در صورتی که شارژ گاز کولر که فرئون نام دارد، هر ۲ سال یک بار صورت نگیرد، شما پس از روشن کردن آن، دیگر از هوای خنک و مطبوع لذت نخواهید برد و برعکس، هوایی گرم و مرطوب به صورتتان خواهد خورد!

۴) گاز فرئون، گازی سمی، خطرناک و مضر است و بنابراین به هیچ عنوان نباید خودتان اقدام به شارژ گاز کولر خودرو کنید.

۵) برخی از باکتری ها در فضای سرد و خنک رشد می کنند و تکثیر می یابند و به همین خاطر، گاهی اوقات که کولر ماشین تان را روشن می کنید، بوی نامطلوبی به مشام تان می رسد. برای پیشگیری از این مشکل می توانید یک دقیقه پیش از روشن کردن کولر، فن آن را به تنهایی فعال کنید.

۶) یکی دیگر از دلایل انتشار بوی بد پس از روشن کردن کولر، وجود انواع قارچ هایی است که به خاطر رطوبت در فیلتر دستگاه تصفیه جا خوش کرده اند. راه رهایی از این مشکل هم بسیار آسان است. کافی است شما فیلترهای دستگاه تصفیه را هرچند وقت یک بار تعویض کنید.

ادامه مبحث۱۱ نکته مهم درباره کولر اتومبیل

۷) استفاده از کولر خودرو در مسافرت‌های طولانی‌مدت و برون‌شهری باعث جلوگیری از خواب‌آلودگی راننده و گرمازدگی سرنشینان خودرو می‌شود.

۸) دریچه‌های کولر را به گونه‌ای تنظیم کنید که باد به قسمت‌های عقبی خودروی‌تان هم برسد و آنهایی که روی صندلی عقب نشسته‌اند، از گرما کلافه نشوند.

۹) وقتی کولر خودروی‌تان روشن است، شیشه را باز نگذارید؛ در غیر این صورت، مصرف سوخت را تا چند برابر افزایش می‌دهید. البته اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که قرار گرفتن در معرض باد کولر شما را دچار حساسیت می‌کند، بهتر است یکی از شیشه‌ها را کمی پایین بدهید.

۱۰) استفاده نادرست و غیراصولی از کولر می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف سوخت را افزایش دهد. برای رهایی از این اضافه مصرف، می‌توانید به توصیه‌های زیر عمل کنید:

هنگام سفر بین‌شهری معمولا سرعت خودروها بالاست و پایین بودن شیشه می‌تواند عاملی برای مصرف بیشتر سوخت باشد. پس بهتر است که در این شرایط کولر خودرو را روشن کنید.

هنگام سفرهای درون‌شهری در سرعت‌های پایین، روشن بودن کولر مصرف سوخت را بالا می‌برد. بهتر است که در این شرایط کولر را خاموش کرده و شیشه‌های خودرو را پایین بکشید.

در سربالایی‌ها، موتور ماشین به اندازه کافی فشار زیادی را تحمل می‌کند و شما دیگر نباید با روشن کردن کولر، فشار بیشتری را به آن تحمیل کنید.

استفاده از کولر ماشین در سراشیبی‌ها ۳فایده دارد؛ اول اینکه درون ماشین را حسابی خنک می‌کند، دوم اینکه سوخت زیادی در این شرایط مصرف نمی‌شود و سوم اینکه سرعت اضافی و خطرناک ماشین گرفته می‌شود.

۱۱) اگر روی داشبورد ماشین‌تان یک تکه پارچه یا چرم برای زیبایی یا محافظت از آن می‌اندازید، قسمت‌هایی از پارچه‌تان که روی دریچه‌های کولر قرار می‌گیرند را سوراخ کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.