معایب و مزایای پراید ۱۳۱ ،۱۳۲ ،۱۴۱ ،۱۱۱ + مشخصات فنی

3

محاسن و معایب استفاده از پراید

شاید رسم عدم ارائه آمارهای مستند از سوی مسئولان نیروی انتظامی در خصوص تلفات و تصادفات و نیز حجم بالای پراید در حال تردد ، ریشه سوء ظن به این خودرو باشد

ارائه آمار رسمی جدید سوانح و تصادفات جاده ای بیانگر آن است که نه تنها پراید نا ایمن ترین خودرو بازار نیست بلکه نسبت به دیگر خودروهای تولید داخل که اتفاقاً گرانتر و پرآوازه تر می باشند آمار کمتری از تصادفات را به خود اختصاص داده است .
شاید رسم عدم ارائه آمارهای مستند از سوی مسئولان نیروی انتظامی در خصوص تلفات و تصادفات و نیز حجم بالای پراید در حال تردد ، ریشه سوء ظن به این خودرو باشد .
یادآور می شود اندکی بهره گیری از علم آمار در تهیه چنین بررسیها و گزارشات آماری به عنوان پیش شرط یک قضاوت عادلانه ضروری است .
فارغ از مضراتی که تا کنون به پراید نسبت داده شده است ، سهم پراید در ارتقاء سطح رفاه اجتماعی جامعه با تیراژ حدود ۵ میلیون بسیار حائز اهمیت بوده و انکار ناپذیر است .
آمار اعلامی از سوی پلیس راهنمائی و رانندگی گویای تصادف منجر به مرگ به میزان ۲۴% در میان موتور سواران بوده است.
هرچند که نمودار کشته شدگان این وسیله نقلیه کاهش زیادی نداشته لکن با توجه به رشد جمعیت و کف قیمتی پراید در بازار ، بخش اعظمی از موتورسواران را در زمره مشتریان خود درآورده آن هم نه با کمک سیستم بانکی بلکه به همت اعطای تسهیلات و اعتبار خرید توسط شرکت سازنده این خودرو .
به هر حال گرما در زمستان و خنکی در تابستان و حداقل مصرف در طی جاده ها به همراه قطعات و خدمات ارزان این خودرو ، باعث شده است تا بخش قابل ملاحظه ای از یک جامعه ۷۰ میلیونی از خدمات این خودرو بهره مند شوند.
در ایامی نه چندان دور بسیار شاهد صحنه هایی از تردد اعضاء یک خانواده ها شامل پدر، همسر و دو فرزند خود بر روی یک موتور در خیابانها بودیم که به استقبال مرگ می رفتند و فاصله ۵۰ کیلومتری را برای مسافرت انتخاب می کردند و حال به همت تولید کننده خودرو جایگزین آن تصاویر پر خطر ، تصویر خانواده هایی است که در خودرو پراید خود در آخر هر هفته راهی سفر می شوند و این دو تصویر چقدر متفاوتند !؟
خودرو پراید را به ناحق مقصرترین عامل تصادفات می دانند زیرا که مانند یک تانک ساخته نشده تا بتواند در برخورد با یک کامیون با سرعت بالای یکصد کیلومتر در ساعت آن هم مجهز به تیرآهنی در جلوی آن ، مقاومت نماید اما همین خودرو توانسته آرزوی رفاه صدها خانواده را در دهه های دو ، سه ، چهار و حتی پنج جامعه برآورده نماید .
نقش پراید در حمل و نقل درون شهری و کمک به ساختار مریض ترافیک شهری نیز بسیار مهم و به گونه ای است که نمی توان با مصاحبه های روزنامه ای و طلب کارانه آن را مخدوش نمود .
اگرچه مشاور محترم شهردار تهران سعی می کند برای مطرح و چه بسا معروف شدن خود ، در خصوص خودروسازی که تخصصی هم درآن ندارد اظهار نظر نماید لکن آنچه که موجب تمایل اغلب رانندگان ناوگان شهری به استفاده از خودرو پراید در سطح شهر گردیده تردد آسان ، ایستائی و حرکت سهل این خودرو می باشد البته نباید از گستردگی خدمات پس از فروش و ارزانی قطعات آن نیز ساده بگذریم .
چنانچه این خودرو در اردبیل با ۲۰ درجه زیر صفر و در اهواز با ۵۰ درجه بالای صفر به راحتی حرکت می کند و خدمات ارائه می دهد حاصل اهتمام و برنامه ریزی کلان خودروساز است تا حداکثر تلاش را در اعتبار تولید و خدمت محصولات داخلی محقق نماید و راهنمائی و رانندگی نیز به یاد داشته باشد که پراید دارای کمترین خرابی در خودروهای بین جاده ای است ( البته با توجه به تیراژ در حال تردد ) چرا که این خودرو به آسانی تعمیر و مقاومت فنی بسیار بالایی دارد ، هرچند پلیس محترم آن طور که پراید به او خدمت کرده پاسخ محبت او را نداده اما حداقل این انتظار می رود که در طول این سالیان در بیان حقایق به عنوان یک داور ، منصفانه تر قضاوت و برخورد نماید .

وقتی صحبت از پراید و به قول نارنجی‌های جاده مخصوص سایپا ۱۱۱، ۱۳۲ و … می‌شود، داد و فغان همه به آسمان بلند می‌شود. چراکه دیگر آن‌قدر منتقدان از بدی‌های این خودرو صحبت کرده‌اند که زبانشان مو درآورده! وقتی سایپا تصمیم گرفت تا پروژه X100 را شروع کند، همه ما فکر کردیم که دیگر باید منتظر پرایدهایی جدید و باقابلیت‌های بسیار باشیم. اما همین‌که اولین پراید یا همان سایپا ۱۳۲ به بازار آمد هر چه رشته بودیم پنبه شد! (سایپا به‌شدت تاکید دارد که اسمش پراید نیست و خیلی تغییر کرده است! اما ما هرچه که با خودمان حساب کردیم اگر همه خودروسازان دنیا از تفکرات سایپا پیروی کنند در این صورت باید هر شرکتی بعد از ارائه فیس لیفت اتومبیل خود نامی جدید روی آن بگذارد!). متاسفانه فعلا که مدیران سایپا نمی‌خواهند گاو شیرده خود را بازنشست کنند و دوست دارند تا جای ممکن قیمت آن را بالا ببرند. حالا برای اینکه دریابید که چه مقدار این خودرو قدیمی و از رده خارج است، مقاله‌ای را تدارک دیده‌ایم تا به شما نشان دهیم که دیگر تاریخ انقضای آن به سررسیده است.

پراید-سایپا-131-141-132-111-Pride-saipa (2)

سایپا ۱۳۲

نداشتن ایمنی

ابتدا قصدم این بوده تا بنویسم ” ایمنی پایین” اما هرچه با خود کلنجار رفتم نتوانستم همان ایمنی کم پراید را کشف کنم! در حقیقت باید بگویم حتی با پروژه X100 که ستون‌ها و به‌طورکلی بدنه، به گفته سایپا قوی‌تر شده است، اما چندان در وضعیت تصادفات جاده‌ای تفاوتی حاصل نشده و حتی می‌توان گفت که این پرایدها به نسبت مدل‌های قدیمی‌شان، ناایمن‌تر هستند. شاید بتوان پراید را نوعی کشنده جاده‌ای دانست که حتی با ایربگ هم به کشتار خود ادامه می‌دهد و دولت باید همزمان با ایمن کردن جاده‌ها، نسل این خودروی کشنده را از زمین برچیند!

پراید-سایپا-131-141-132-111-Pride-saipa (5)

سایپا ۱۴۱

مشکلات موتور

موتور پراید، چه کاربراتوری و چه انژکتوری همیشه برای دارندگانش دردسرساز بوده است. همواره بسیاری از افرادی که بنده با آن‌ها در ارتباط هستم از نقص در موتور هنگام مصرف CNG گله‌دارند. همچنین بعد از مدتی هم مصرف سوخت بالا می‌رود و به‌اصطلاح استهلاک موتور به‌شدت بالا رفته و باعث می‌شود تا از خرید این خودرو به دلیل مصرف پایین بنزین دلسرد شوید. مشکلات دیگر هم فراوان است و در این مقاله نمی‌گنجد اما تنها تعدادی از آن‌ها را به‌صورت تیتروار اشاره می‌کنم: ریپ زدن موتور انژکتوری، خاموش کردن‌های ناگهانی، استارت نخوردن، خفه کردن و … . جالب اینجاست که تمامی این مشکلات دقیقا بعد از تحویل گرفتن پراید از نمایندگی به وجود آمده است و در این خصوص نمایندگی با گرفتن مبلغی خودرو را تعمیر می‌کند! این در حالی است که باید شرکت خودروساز خودرویی که به خریدار تحویل می‌دهد از همه لحاظ سالم باشد و در صورت وجود مشکل بدون دریافت هزینه و حتی پرداخت مبلغی به‌عنوان غرامت به خریدار خودروی وی را تعمیر و یا جایگزین نماید.

پراید-سایپا-131-141-132-111-Pride-saipa (3)

سایپا ۱۳۲

کیفیت پایین ادوات و داشبورد

دیگر لازم نیست که توضیحی دراین‌باره بدهم. فقط کافی است تا یک‌بار به داشبورد پرایدهای جدید دست بزنید تا بفهمید که چقدر از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت استفاده شده است. یکی از دوستانم در رابطه با داشبورد پراید می‌گوید” اگه سایپا داشبورد را با پلاستیک یک‌بار مصرف می‌ساخت، بهتر از این می‌شد!”. متاسفانه وی نیز از کسانی است که این خودرو را خریداری کرده و همواره از همه‌چیز آن گله دارد. اما استفاده پلاستیک‌های بسیار و حتی بی‌خود و بی‌جهت در جای‌جای کابین و نیز استفاده از پلاستیک‌هایی که به‌هیچ‌عنوان با تریم به‌کار رفته در کابین تطابق ندارد، از دیگر مشکلات پراید است.

پراید-سایپا-131-141-132-111-Pride-saipa (7)

کیفیت پایین متریال به کار رفته در داشبورد

مدل‌ها و تیپ‌های زیاد و قیمت بالا

در همه جای دنیا معمولا تیپ‌های مختلف چیزهای زیادی دارند، اما در ایران یک تیپ بالاتر ممکن است چیز خاصی نداشته باشد. در حقیقت فرقی ندارد که کدام مدل را انتخاب می‌کنید، همه مدل‌ها یکی هستند و فرق چندانی با هم ندارند. ازلحاظ قیمتی هم که این خودرو به‌هیچ‌عنوان توجیهی ندارد و قیمت ۲۰ میلیونی یک فاجعه برای صنعت خودروسازی ماست. خودرویی که تنها آپشن‌اش استفاده از قالپاق‌ها در طرح‌های مختلف است! و سایپا ادعا می‌کند که هنوز جا دارد تا قیمتش بالاتر برود.

پراید-سایپا-131-141-132-111-Pride-saipa (1)

داشبورد نه چندان زیبا

کیفیت ساخت پایین کابین

کابین پراید بیش‌ازحد نامناسب است. از لرزش بگیرید تا نفوذ صدا در کابین و ورود هوا، همه از موضوعاتی است که می‌توان از کابین پراید انتظار داشت. کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین بسیار پایین بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا در جای‌جای کابین از روکش استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. احمد می گوید

    بنده ده سال تلاش کردم باپس اندازی که جمع کرده بودم پراید بخرم نشد که نشد هربارکه لقمه به دهن میرسید تورم وگرانی وهزار کوفت دیگه مانع خرید این چهار چرخ میشد امروز باهزار بدبختی ۱۳۲مدل ۹۶ رو باقیمت ۳۹ خریدم خدایی ادم زورش میاد این همه پول بده ولی چاره چیه بهش نیاز دارم. یه مقدار خوشحالم بخاطر اینکه حسرت داشتن یه ماشین رو ازدلم خارج کردم دعامیکنم پراید ارزون بشه خیلیا دلشون ماشین میخواد نمیتونن بگیرن من زیاد سردر نمیارم از مشخصات ماشین ولی میدونم پراید برای قشرامثال من ارزو هست

  2. پیام می گوید

    شما حالتون خوب نیست.اول اومدید کلی از پراید تعریف کردید بعد یه دفعه تو دو جمله کلا پراید رو نابود کردید
    من نمیدونم پرایدچقد خوبه یا چقد بد.هدفم این بود مطلب شمارو بخونم تا یه چیزایی بفهمم چیزی که فهمیدم اینه که شما اول باید نوشتن و اظهار نظرکردن رو یاد بگیرید

  3. حسین سوادکوهی می گوید

    سلام چرا اینقدر از نا ایمنی پراید حرف می زنید مگه بقیه ماشین ها ایمنی شون بالا تره که اینقدر پراید رو کم میکنید هرچی باشه از پژو وسمند مضخرف بهتره.شمایی که این مطلبو نوشتین حتما وضعتون خوبه که این ماشینو سوار نشدین و هی میزنین تو سر پراید.همه که مثل شما پولدار نیستن تا ماشین بهتر بخرند به خدا توی ایران بعضی از آدما هستن که حتی پول پراید صبا رو ندارن بخرن اون وقت در حالی که بعضی ها با ماشین های مدل بالاشون میان ویراژ میدن وخودنمایی می کنند.پراید بهترین ماشین جهانه و گزینه ی مناسبی برای قشر ضعیف جامعه هست.مگه پژو یا سمند یا ماشین های دیگه تصادف کردن سرنشینان زنده در رفتن که شما همش دارین تو سر پراید میزنین ومیگین پراید ایمنی نداره پس باید از رده خارجش کنیم .بگم چرا میخوان پرایدو از رده خارج کنن چون پراید مصرفش کمه و گزینه ی افراد کم درآمد جامعه هست گرفتن گرونش کردن تا مردم ضعیف نتونن بخرن وحالا بگیرن توقیف تولیدش کنن .واقعا برای این جامعه متاسفم که این چنین مسئولانی داره .متاسفم .

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.