انتخاب یک خودرو با بودجه محدود همیشه مشکلات خاص خود را داشته و در بسیاری از مواقع، گمراه شدن باعث شده تا خریدار، بدترین انتخاب را انجام دهد. خرید خودروی کارکرده دردسر و مشکلات خاص خود را دارد. اما خرید خودروی صفر از نمایندگی‌ها، برخی از این مشکلات را کم می‌کند. ایرانی‌ها در انتخاب خودرو نسبت به برخی از کشورهای پیشرفته دنیا، مشکلات بیشتری دارند، چرا که علاوه بر بحث مالی، محدودیت انتخاب نیز وجود دارد. در بازار خودروهای ارزان قیمت، بخش وسیعی از محصولات قابل انتخاب را خودروهای قدیمی پژو مانند، ۲۰۶، پارس و ۴۰۵، تشکیل می‌دهند. در جایی که چنین محصولاتی وجود دارد، عرضه خودروهای ملی و چند محصول بهتر و جدیدتر می‌تواند، نظر خریداران را جلب کند. در بازه قیمتی ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان، در بازار ایران چندین محصول وجود دارد که از لحاظ فنی، مشخصاتی نزدیک به‌هم دارند و فقط جزئیات باعث شده که نسبت به هم تفاوت داشته باشند. در این مقاله امروز قصد داریم چند محصول که در بازار جایگاه خوبی دارند را برای شما معرفی کنیم تا اگر قصد خرید خودروی جدید را دارید با برخی از بهترین محصولات بازار آشنا شوید.

در ابتدای این مطلب، لیستی از خودروهای ایران در بازه قیمتی ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان را برای شما به‌نمایش می‌گذاریم. تا ببینید، در این بازار چه محصولاتی حضور دارند. لازم به‌ذکر است که محصولات نام برده با گیربکس دستی مد نظر هستند و قیمت برخی از این خودروها با گیربکس اتومات بیش از ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان است.

پژو ۲۰۶ رانا پژو ۴۰۵ پژو پارس
سمند LX سمند سورن تندر ۹۰ برلیانس H220
برلیانس H230 MVM 110 پژو ۲۰۶ صندوقدار

از این لیست با توجه به نظر دارندگان، خودروها و برخی از ویژگی‌ها مانند فضای داخلی، سال ساخت، کیفیت سواری و…، ۴ محصول را برای شما انتخاب نموده‌ایم که در زیر با مشخصات این خودروها بیشتر آشنا خواهید شد.

۴. سمند LX

در رده چهارم این لیست، سمند Lx قرار دارد. این خودروی ملی، نسبت به سایر مدل‌های سمند تولیدی از سوی ایران‌خودرو، در بازار، تقاضای بیشتری دارد. در بازار کم تنوع این رده از خودروها، سمند Lx توانسته محبوبیت زیادی کسب کند. دقت ساخت سمند Lx و برخی از ویژگی‌های فنی و ظاهری باعث شده این خودرو در لیست ما قرار گیرد. سمند با بدنه قوی‌تر نسبت به سایر خودروهای بازار، ایمنی بهتری دارد اگر چه در این بازه قیمتی، ایمنی خودروها بسیار بحث برانگیز و ضعیف هستند. طرفداران سمند، این خودرو را بیشتر یک سدان خانوادگی خارج شهری می‌دانند و عملکرد این مدل را در خارج از شهر بیشتر می‌پسندند.

اگر چه LX، ضعف‌هایی مانند مصرف سوخت بالا و سنگین بودن بدنه دارد اما ویژگی‌هایی مانند فضای داخلی خوب، شتاب مناسب، سواری قابل قبول، خریداران زیادی را به سمت این محصول سوق داده است. سمند LX از پیشرانه ۱۸۰۰ سی‌سی بهره می‌برد و توانایی تولید ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت را در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه دارد. این خودرو از لحاظ مصرف سوخت در حالت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۷ لیتر، بنزین مصرف می‌کند. از جمله تجهیزات سمند Lx می‌توان به کیسه های هوا راننده و سرنشین جلوسیستم ترمز ، ABS به همراه EBD، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده در هنگام تصادفات)، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، آینه ­های جانبی برقی، تنظیم برقی شیشه بالابر درب‌ها، اشاره کرد. سمند Lx با قیمتی در حدود ۳۰.۲۹۰.۰۰۰ تومان از سوی ایران‌خودرو عرضه می‌گردد.

۳. رانا LX

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2009_Iran_Khodro_Runna_005_7933.jpg

استقبال مردم از ۲۰۶ صندوقدار، باعث شد تا ایران‌خودرو تصمیم به تولید یک محصول جدید با پلتفرم ۲۰۶ صندوقدار بگیرد. حاصل این تصمیم، پدید آمدن رانا بود که عرضه اولیه آن، حاشیه فراوانی را در بر داشت. در ابتدا کیفیت ساخت رانا چنگی به دل نمی‌زد و به‌همین دلیل ایران خودرو، تغییرات جدیدی را بر این خودرو اعمال کرد و افزایش کیفیت رانا تا حد بسیار زیادی مشهود شد. به‌همان میزان که طراحی ظاهری ۲۰۶ صندوقدار خوب بود، رانا نیز این زیبایی را از پدر خود به‌ارث برده و باعث شده چهره این خودرو همانند ۲۰۶ صندوقدار، بهتر از اکثر رقبای هم قیمت خود باشد. ایران خودرو، در رانا از موتور معروف TU5 استفاده کرده این موتور ۱۶۰۰ سی‌سی حجم داشته و دارای فناوری ۱۶V است. بنابراین از لحاظ قدرت با ۲۰۶ صندوقدار برابر خواهد بود و موتور این خودرو توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت را دارد.

اگر چه رانا در بسیاری از بخش‌ها با ۲۰۶ صندوقدار شباهت دارد اما وزن کمتر این خودرو نسبت به پژو باعث شده شتاب رانا بهتر شود و در ۱۲ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. البته ناگفته نماند که این زمان بر اساس اعلام شرکت بوده و در واقعیت شتاب صفر تا ۱۰۰ خودروهای داخلی عدد بیشتری را نشان می‌دهند ولی رانا در زمان رانندگی خوب بودن خود را به شما ثابت می‌کند. از لحاظ قطعات یدکی هم، در بدترین شرایط می‌توانید قطعات این خودرو را در سطح بازار پیدا کنید بنابراین دغدغه‌ای نخواهید داشت.  رانا در حالت ترکیبی مصرف سوختی معادل با ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد که این نشان دهنده کم مصرف بودن این خودرو است. در حال حاضر رانا با قیمتی در حدود ۳۳.۸۰۰.۰۰۰ تومان از سوی ایران‌خودرو عرضه می‌شود که در بازار این قیمت به ۳۴.۸۰۰.۰۰۰ تومان نیز می‌رسد.

۲. برلیانس H230

http://www.saipacorp.com/public/41646D696E6973747261746F72Images/Products/All/parskhodro/H230/2.jpg

یکی دیگر از سدان‌های، لیست ما محصولی از کشور دوست و همیشه در صحنه‌ی، چین است. اگر به‌دنبال یک خودرو با بودجه محدود و چهره جدیدتر هستید، H230 می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. نظرات درباره چهره H230 متفاوت است و برخی ظاهر این خودرو را به‌عنوان یک محصول ارزان قیمت می‌پسندند و برخی نیز از آن انتقاد می‌کنند. اما باید توجه داشته باشیم که این خودرو در بین رقبای هم قیمت خود مانند ۴۰۵، سمند و تندر و حتی ۲۰۶ نیز طراحی بروزتر، جدیدتر و زیباتری دارد و تنوع ظاهر را نیز به بازار خودروهای تکراری آورده است. در بخش نمای داخلی نیز برلیانس H230 نیسبت به تمام خودروهای لیست ما برتری دارد و این نیز یک نقطه مثبت دیگر این خودرو است. از لحاظ فضای داخلی، با خیال راحت می‌توانیم بگوییم که، H230 یکی از جادارترین خودروهای ارزان قیمت بازار است.

این خودرو از یک پیشرانه BM15 با حجم ۱۴۹۸ سی‌سی و قدرت ۱۰۳ اسب بخار بهره می‌برد، این قدرت شاید نسبت به رانا و برخی از رقبای دیگر کمی کمتر باشد اما این به‌معنای کمبود قدرت چشمگیر در زمان رانندگی نسبت به سایر خودروها نیست. از لحاظ کیفیت رانندگی، این خودرو سواری نرم و راحتی دارد اما نسبت به رانا و ۲۰۶ صندوقدار از شتاب کمتری بهره می‌برد. برلیانس H230 از لحاظ مصرف سوخت، در هر صد کیلومتر ۶.۳ لیتر، سوخت مصرف می‌کند که نسبت به خودروهای رانا و سمند، برتری کاملا مشهودی دارد. این خودرو توسط پارس خودرو مونتاژ می‌شود و با قیمتی در حدود ۳۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان از سوی سایپا عرضه می‌گردد.

۱. تندر ۹۰

تندر ۹۰ اگر چه مدتهاست که در ایران عرضه می شود اما همچنان یکی از پر فروش‌ترین خودروهای داخلی محسوب شده و طرفداران زیادی دارد. این خودرو شاید از لحاظ ظاهری حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد اما از لحاظ فنی به‌حدی خوب بوده که مردم را به سمت خود کشیده و بازار فروش خوبی برای خود دست و پا کرده است. علاقه مردم ایران به محصولات رنو باعث شد تا شرکت‌های داخلی لوگوی رنو را به‌جای داچیا بر روی این خودرو قرار دهند. پیشرانه، شتاب و کیفیت سواری این خودرو از تمام محصولات هم رده بهتر خواهد بود.  تندر ۹۰ از موتور ۱۶۰۰ سی سی با توان ۱۰۵ اسب بخار بهره می برد که با توجه به وزن ۱۱۱۵ کیلوگرمی آن به میزان قابل توجهی، خوب عمل می‌کند.

براساس اعلام شرکت تولید کننده این خودرو، تندر ۹۰ در حدود ۱۰ ثانیه از شتاب صفر به ۱۰۰ خواهید رسید و مصرف سوختی برابر با ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. از لحاظ شاسی و بدنه، این خودرو بسیار مستحکم طراحی شده. تندر ۹۰، هم از طریق ایران خودرو و هم پارس خودرو، عرضه می‌گردد که مدل عرضه شده از سوی پارس‌خودرو به دلیل سابقه درخشان این شرکت در کیفیت مونتاژ، طرفداران بیشتری دارد. تندر ۹۰ با گیربکس دستی در حدود ۳۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان از سوی نمایندگی‌های مجاز عرضه می‌شود.