وظیفه واترپمپ در خودرو چیست و چرا خراب می شود ؟

7

وظیفه واترپمپ در خودرو چیست و علائم خرابی آن چگونه هست؟

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای واتر پمپ خودرو

 واتر پمپ از مهم‌ترین قطعات پیشرانه خودرو است که وظیفه آن به حرکت درآوردن مداوم آب و ضد یخ در داخل موتور برای جلوگیری از جوش آوردن است. وجود نشتی یا نقص در واتر پمپ باعث آسیب‌های جدی به پیشرانه می‌شود. یک مالک خودرو باید در نظر داشته باشد که واتر پمپ به مراقبت احتیاج دارد و تشخیص دهد که این قطعه چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد. وجود لک‌ ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب می‌تواند نشانه‌هایی از زمان تعویض واتر پمپ باشد.

۱- خودرو را شب در پارکینگی که کف تمیزی دارد پارک کنید. اگر برایتان ممکن نیست که در یک پارکینگ تمیز پارک کنید، یک قطعه مقوا با رنگ روشن را دقیقا زیر پیشرانه خودرو بگذارید.

نتیجه تصویری برای واتر پمپ خودرو

۲- صبح روز بعد کف پارکینگ یا مقوا را چک کنید. اگر آب آن را خیس کرده است، در جایی نشتی وجود دارد. این نشتی ممکن است از واتر پمپ یا از واشرها باشد. اگر هم لک سبز رنگ مشاهده کردید مطمئن باشید ضد یخ از جایی نشتی دارد. اما توجه کنید که دیدن لک کوچک آب زیر خودرو در یک روز گرم نگران کننده نیست چون زمانی که کولر ماشین در هوای گرم کار می‌کند، میعان صورت می‌گیرد و آب از زیر پیشرانه چکه می‌کند که پدیده‌ای عادی است. به همین دلیل توصیه شده که ماشین خاموش در شب هنگام چک شود.

۳- پولی واتر پمپ را چک کنید. بخش گرد واتر پمپ که تسمه دور آن می‌افتد را پیدا کنید. پولی را به جلو و عقب تکان بدهید. اگر شل بود وقت عوض کردن آن شده است.

۴- به صدای پیشرانه گوش دهید. کاپوت را بالا بزنید و خودرو را روشن کنید. اگر صدای ساییدگی ضعیفی ‌شنیدید، اوضاع وخیم است! هر چه اوضاع بدتر شود صدا هم بیشتر شنیده خواهد شد.

نتیجه تصویری برای واتر پمپ خودرو

۵- اطراف واتر پمپ و واشرها به دنبال نشتی بگردید. اگر قطرات آب یا مقدار کمی بخار آب مشاهده شد، به طور قطع نشتی وجود دارد.

۶- اگر چراغ هشدار دمای آب روشن شده است به آن توجه کنید. اگر مایع خنک کننده کافی به علت نشتی واترپمپ به پیشرانه نرسد، دمای آن بالا می‌رود و باعث می‌شود چراغ هشدار دهنده روشن شود.

۷- به چراغ هشدار میزان مایع خنک کننده توجه کنید. این مورد می‌تواند دلیلی بر نشت مخزن مایع خنک کننده یا مشکل واتر پمپ باشد. دلیل دیگر می‌تواند وجود نشتی در سیستم خنک کننده باشد.

۸- به کولر خودرو توجه کنید. اگر کولر خوب کار نمی‌کند، ممکن است به این علت باشد که واتر پمپ کارش را درست انجام نمی‌دهد.

هشدار خیلی مهم

واتر پمپ با خط دور قرمز برای موتور ۶ سیلندر

اگر سطح آب رادیاتور پایین است و خودرو را به تازگی خاموش کرده‌اید، پیش از اضافه کردن آب اجازه دهید مدتی بگذرد و پیشرانه سرد شود؛ چون اضافه کردن آب سرد به پیشرانه داغ می‌تواند به علت اختلاف زیاد دمای آب باعث ترک خوردن پوسته سیلندر شود. منظور از پیشرانه سرد، پیشرانه‌ای است که حداقل یک ساعت از خاموش شدن آن گذشته باشد و هیچ فشاری زیر درب رادیاتور وجود نداشته باشد. هیچ وقت ضد یخ کامل و بدون آب داخل رادیاتور نریزید چون ممکن است بیش از حد داغ شود. از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید که معمولا مخلوطی ۵۰/۵۰ از آب و ضد یخ را توصیه می‌کنند. برای برخی خودروها نیز مخلوط ۳۰/۷۰ توصیه شده است. اگر در مناطق سردسیر زندگی نمی‌کنید، آب خالص نیز می‌تواند کافی باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. آرش می گوید

    سلام وقت بخیر،من یه خودروی پراید دارم مدل ۹۵وقتی توی ترافیک هستم بخاری خوب وگرمه وقتی میرم اتوبان و فضای ماشین برای سرعت بازه آمپرمیاد پائین و بخاری ضعیفه آیا مشکل ترموستاد هستش یا چیزه دیگه ای،

  2. م-طاهری می گوید

    سلام.الان چندوقتی است که خودروی پرایدمن زمانی که روشن میکنم سریع آمپربه وسط میاید.وچندکیلومتری که راه میرم وسط هم ردمیکند.قاهی اوقات فن رادیات هم کارنمیکندمجبوربه یکسره کردنش میشوم.ولی ازدیروز تاماشین روروشن میکنم سریع آمپربالامیرود وفن هم که کادمیکندهیچ تاسیری ندارد.ماشین خاموش میشود آب داخل رادیات هم بخارمیشودیاازسرریزخارج میشود.درضمن واشرسرسیلندربه تازه گی تعمیرکردم.اگرمیشودراهنمایی کنید ازچیست ومشکلش چیست.باتشکر

    1. مدیر می گوید

      سلام
      احتمالا دوباره واشر سوزاندید ولی اول فن را درست کنید

  3. نازنین می گوید

    باسلام
    ۲۰۶ SD مدل ۹۰ v20 دارم
    دو هفته ای میشه وقتی از رو دست انداز یا سطح ناهموار رد میشم از پشت ماشین سمت شاگرد صدای تق شدید میاد
    بنظرتون مشکل از کجاست؟
    اکسل عقب؟
    کسی هزینه تعمیرشو میدونه
    یا تعمیرگاه خوبی سراغ داره؟
    لطفا راهنماییم کنین
    ممنون

    1. مدیر می گوید

      سلام
      اکسل عقب مشکل دارد

  4. احمد می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید وقتی کولر خودرو روشن میکنم خوب خنک نمیکنه اما دور موتور به ۲.۵ میرسونم و کامل وایساده است خنک میکند و در حال حرکت اروم یعنی در ترافیک دما موتور به بالا ۱۰۰ الی ۱۱۰ میرسه و فن کامل درحال کار کردن است اما پایین نمیاد ولی در اتوبان کولر میگیرم دما روی ۹۰ میمونه و مشکلی نداره
    ماشین ۲۰۶ تیپ ۲ می باشد و تازه موتور تمیر و کولر درست کردم
    میخواستم بدونم علت و مشکل آن چی می باشد باتشکر از شما

    1. مدیر می گوید

      سلام
      گاز کولر چک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.