آموزش شارژ گاز کولر پژو ۲۰۶ + عکس

0

با یک آموزش ساده در خدمت دوستان هستم. سیستم یه سیستم مدار بسته با مبرد (گاز) تحت فشار می باشد که در موقع کارباید موارد مهم رعایت بشه که از هدر رفتن گاز یا کثیف کاری و … پرهیز شود.

http://images.persianblog.ir/628978_f24bqLPK.jpg

عواملی که ممکنه کولر نیاز به شارژ گاز داشته باشه:

۱- عدم سرمای مطلوب که ممکنه نتیجه نشتی و کمبود مبرد باشد، عدم توانایی کمپرسور برای ایجاد فشار لازم مبرد

۲- صدای بیش از حد سیستم که شامل خرابی اجزای داخلی کمپرسور از قبیل پیستون ها و غیره که باید سیستم باز بشه و دوباره تزریق گاز صورت بگیرد

اساس کار کولر تغییرات فشاری هست که باعث تغییرات دمایی میشه ، این تغییرات فشاری توسط کمپرسور ایجاد میشه و توسط یک شیر انبساط فشار اون به شدت کاسته شده که این کاهش محسوس باعث کاهش زیاد دما در طرف مقابل میشه.

به طور خلاصه: پس در کولر ۲ طرف فشار وجود داره ۱- فشار سرد یا L یا همون مسیر ساکشن ۲- مسیر گرم H یا همون دیسشارژ

وقتی سیستم در حالت هست و کولر خاموشه فشار هر دو یکی هست و فرقی نداره ، ( پس وقتی کولر خاموش هست به هیچ عنوان گیج سرد متصل نشود چون رنج پایینی داره و آسیب میبیند) و وقتی سیستم در حال کار هست فشار گرم کاملا وابسته به دمای محیط هست .

ولی تغییرات فشار سرد بیشتر به گاز خوردن وابسته هست البته به دمای محیط یه مقداری وابسته هست اما خیلی کمه!

در حالت دور آرام معمولا حدود ۴۰ PSI نوسان داره و با گاز دادن پایین میاد چون مسیر ساکشن هست و تحت مکش کمپرسور قرار میگیره و با گاز دادن مکش بیشتر میشه!

برای اندازه گیری طرف گرم خیلی باید مراقب بود چون فشارش خیلی بالاست و اکثر وقتا بالای ۲۰۰ PSI هست.

من خودم در حالت خاموش بودن گیج گرم رو وصل میکنم و بعد مکاشین رو روشن می کنم . پس اندازه گیری اون خیلی توصیه نمیشه و کمتر نیاز هست اندازه گیری بشه . حتی اکثر کولرهای اسپلیت اونو ندارن!.

البته دوستان توجه داشته باشند که خرابی شیر انبساط (اکسپنشن ولو ) ، نوع و مرغوبیت گاز ، وجود رطوبت در مبرد (خرابی درایر) و .. عوامل مهمی در توازن فشارهای قید شده هستند.

 آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو  آموزش شارژ گاز کولر خودرو  اجزای تشکیل دهنده سیستم کولر  انواع کمپرسور کولر  خطرات کولر خودرو  رفع ایرادات کولر خودرو  سیستم شارژ گوی زانتیا  شارژ گاز کولر پژو 206  عیب یابی کولر خودرو  قیمت کمپرسور کولر پژو 206  قیمت گاز کولر R134  کمپرسور کولر چیست  گاز کولر R134  مزایای کولر گرفتن خودرو  نشتی گاز کولر

اجزای اصلی کولر۲۰۶:

۱- کمپرسور

۲- لوله ها و شیلنگ ها با سوزن های محل اندازه گیری فشار

۳- درایر یا همون مخزن کنار رادیاتور

۴- شیر انبساط (پشت لوله های ورودی به اتاق)

۵- اواپراتور یا رادیاتور سرد داخل کابین

۶- کلید سه کاره

۷- کندانسور یا رادیاتور بیرون جلوی رادیاتور اصلی

۸- سنسور اواپراتور

نشتی که در بالا ذکر شد معمولا علت شایع هست که نتیجه عوامل زیر هست:

۱- خرابی اورینگ لوله ها (لوله های کندانسور ، درایر ، کمپرسور ، شیر انبساط ، ورودی اواپراتور)

۲- خرابی کاسه نمد کمپرسور یا همون سیلد کننده شفت آن یا حتی اورینگ های قطعات اصلی کمپرسور

۳- نشت از خود کندانسور (برخورد شن ریزه جاده ،عوامل محیطی و نامرغوبی)

۴- نشت از شبکه های اواپراتور

۵- خرابی شیلنگ ها

اگر نشتی در محل های رویت پذیر باشد اغلب با لکه های چربی مشخص هست. نشتی درون شبکه های اواپراتور باعث چرب شدن شبکه های کولر داخل هم می شود. دستگاه های نشت یاب الکترونیکی وجود دارد اما به دلیل ضعف کالیبراسین این دستگا هه اغلب کم استفاده می شود. نکته دیگر اینکه کیفیت بد گاز های موجود در بازار باعث بالا رفتن فشار و دما و خرابی اورینگ ها و کاسه نمد می شود.

برای نشت یابی میتوان فشارهوای حدود ۲۵۰psi تزریق کرد و سپس با کف تست دنبال حباب های احتمال گشت.

قابل توجه اینکه همون وکیوم کردن هم اگه کوچکترین نشتی تو سیستم باشه نشون میشده و وکیوم بعد مدت زمانی کم پس زده میشه.

بعد از تست نشت یابی و تعویض اورینگ و ……نوبت به شارژ گاز می رسه که باید توضیح داده شود.

گاز کولر ۲۰۶ از نوع R134A می باشد که نمونه روغن آن هم باید استفاده شود و مجاز به استفاده از هیچ نوع گاز دیگری نیستیم. مثل R22 و یا حتی R12 که قبلا استفاده میشد.

میزان گاز تزریقی از لحاظ وزنی حدود ۶۵۰ گرم و میزان روغن حداکثر ۱۳۵ سی سی است.

مرحله اول وکیوم کردن در حالت اتومبیل خاموش (در صورت تخلیه شدن کامل سیستم لازم می باشد ):

ابتدا سرشیر تبدیلی را همراه با شیلنگ به قسمت لوله سرد وصل کرده و سر دیگر شیلنگ رو به زیر گیج فشار ضعیف گیج سه راهی وصل کنید. طرف مقابل گیج فشار قوی را ببندید و راه وسط را نیز به پمپ وکیوم وصل کنید و دستگاه وکیوم را روشن کرده و تحت خلا مطلق قرار بدید. سعی کنید حدود ۷ تا ۸ دقیقه حداقل پمپ روشن باشه و وقتی گیج فشار ضعیف مطابق شکل روی قسمت سبز رنگ رقت پمپ خاموش و سپس تا چند دقیقه باقی بماند.

همانطور قبلا گفته شد اگه نشتی باشه توسیستم عقربه از قسمت سبز به سمت صفر میل می کند.

بعد از انجام وکیوم اول اول شیر سمت فشار ضعیف گیج را ببندید که خلا مشکل دار نشود. سپس سرشیلنگ سمت دستگاه وکیوم رو باز کنید.

مرحله دوم تزریق گاز:

بعد مرحله وکیوم کپسول گاز رو به سرشیلنگ سر وسط گیج وصل کنید و محکم کنید. سپس به آرامی شیر گپسول گاز رو باز کرده و سپس سر انتهایی دیگر آن شیلنگ رو که سر وسط گیج هست رو با آرامی باز کنید تا هوای داخل شیلنگ با گاز پرج داده شود و سیستم عاری از هوا شود . حتما این کار باید انجام شود. و سپس سرشیلنگ شل شده رو محکم کنید تا گاز هدر نرود.

اکنون شیر کپسول رو بیشتر باز کرده و شیر سمت گیج فشار ضعیف رو کمی باز کرده تا گاز وارد سیستم ماشین شود. طوری که فشاری مانند شکل زیر مشاهده شود که البته بستگی به حجم مبرد خود کپسول هم دارد.

بعد از تزریق کمی گاز ، ماشین رو روشن کرده و کولر بزنید و دور فن رو ماکزیمم کنید. حالا شیر سمت گیج رو طوری باز کرده تا کم کم گاز بیشتری وارد ماشین شده(عجله نکنید و آرام آرام گاز تزریق کرده ، زیرا عجله باعث یخ زدن کپسول و افت فشار شده و گاز به سیستم تزریق نمیشود ،از برگرداندن کپسول امتنا کنید زیرا گاز با حالت مایع وارد میشود) و فشاز به حدود ۴۰ psi برسد و کم کم کف روی ساید گلاس یا در شیشه ای روی درایر محو شد . در این صورت گاز تکمیل شده و شیر گیج رو بسته و بلافاصله شیر کپسول رو ببندید و سپس سر شیلنگ رو از لوله سرد ماشین خارج کنید.

نکات تکمیلی:

اگر دوستان فقط مشکل کمبود گاز دارند و نمیخواهند سیستم رو کامل تعمیر و تخلیه کنند قبل از اجرای مرحله دوم باید این کار رو انجام بدند:

ابتدا ماشین رو روشن کرده و قبل از اتصال گیج، شیر گیج فشار ضعیف رو ببندید، سپس شیلنگ به اون وصل کرده همراه با سرشیر تبدیلی به سرمقابل شیلنگ و بعد به لوله سرد وصل کنید تا فشار گاز موجود در سیستم نشان داده شود. دراین مرحله چون شیلنگ محتوی هوا بوده باید خارج شود ، بدین صورت که هوا سمت گیج باید پرج داده شود و سرشیلنگ سمت گیج با احتیاط کمی شل کنید تا مقداری گاز که هوا داره خارج بشه و سپس سرشیلنگ محکم کنید.

ادامه کار مثل مرحله دوم هست.

وصل کردن سرشیلنگ تبدیلی به لوله ها : باید قسمت بوش مانند فنری تبدیل رو به سمت خودتون بکشید و بعد فشردن داخل نازل رها کنید تا در جای خود فیکس شود.

گاز کولر از یک حدی کمتر باشد کولر روشن نمیشود و برای گاز گیری باید قبل از شروع کار حتما طبق مرحله ۲ تزریق انجام شود و بعد کولر روشن شود.

مسیر لوله ها و خود اواپراتور و شیر انبساط عکس پیدا کردم شاید برای آشنایی بهتر باشه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.